Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Aan de slag in het onderwijs?

Ik lees hier al een heeeeele tijd mee, nu voor het eerst een eigen topic..

De afgelopen tijd ben ik aan het denken geslagen over mijn werk. Ik vind het leuk met gezellige collega's, maar heb het gevoel of er iets mist. In het verleden heb ik ooit een jaar PABO gedaan, maar niet mee verder gegaan. Als ik nu goed nadenk, dan blijft het onderwijs toch erg trekken. 

Wat zijn mijn mogelijkheden om in het onderwijs aan de slag te gaan? Het liefst zou ik als onderwijs assistente aan de slag gaan. Ik snap dat ik hiervoor een opleiding moet volgen, daar heb ik ook zin in. Maar wat is handig, deels werken/stage lopen en deels naar school? Ik heb zelf ook kinderen op de basisschook, dus fulltime studeren gaat nu helaas niet lukken.

En wordt je aangenomen bij een MBO opleiding als je al een HBO diploma hebt? Of zijn er andere wegen? Is het handig om alvast een paar dagen een snuffelstage te doen op een basisschool om te kijken of het werk echt iets is?

Beetje veel vragen, maar ik zit in de oriënterende fase Hopelijk zijn er meer forum leden die hier mee bezig zijn geweest. Alvast bedankt!


Kiki91

Kiki91

06-12-2021 om 20:17 Topicstarter

Dat zou ook kunnen ja. Maar daar begin ik liever pas aan als de jongste naar de middelbare school gaat. Ik zou toch graag wat eerder willen switchen. Vandaar dat ik hier aan zit te denken. 

Als zij-instromer de deeltijd-Pabo doen is dat een idee? Als je een hbo-diploma hebt, dan zou je daarnaar kunnen informeren bij een opleiding. En een snuffelstage op een basisschool is wel een goed idee, maar de leerkrachten hebben het al druk, dus of ze daar zin in hebben weet ik niet. Zeker niet in december. 
In de tijd dat mijn kinderen op school zaten waren alle onderwijsassistenten eruit gegooid, bestaat het vak inmiddels weer? 
En kijk hier eens rond. https://www.thuisstudiezoeken.nl/hbo/lerarenopleiding-basisonderwijs-pabo/
ik geloof niet dat je met een thuisstudie een goede leerkracht wordt, maar als zo’n cursus een paar honderd euro kost en je portemonnee kan het aan, is het de aanschaf waard. Dan doe je die cursus zelf en als je meer tijd hebt, ga je een echte opleiding doen, maar dan heb je de basis zelf al geleerd. Dan vlieg je erdoorheen. 
En, niet om vervelend te doen, je spelling is niet zo goed, ik tel 7 fouten en als ik streng ben 9 fouten. ik lees dat de taaltoets een moeilijke toets is voor de pabo-studenten. Dit zou dus iets kunnen zijn dat je van tevoren bijspijkert. 

Je zou je pdg kunnen halen, dan kun je lesgeven op het MBO. 

Kiki91

Kiki91

06-12-2021 om 21:39 Topicstarter

Een snuffelstage wil ik zeker gaan doen. Ik ga binnenkort informeren bij scholen in de buurt of dit mogelijk is begin volgend jaar. 

Een thuisstudie is niet echt iets voor mij. Ik vind het veel prettiger om te leren/samen te werken met andere mensen (zeg maar de stok achter de deur).

Lesgeven is het MBO weet ik niet. Mijn voorkeur ligt meer bij kinderen tussen de 4 en 12 jaar. 

Even een reactie op de opmerking over een thuisstudie hierboven: dat is geen cursus van een paar honderd euro maar een volledige vierjarige Hbo-opleiding waarbij het onderwijs wordt verzorgd door een regulier Hbo. Bij LOI is dat hogeschool Windesheim. Het grootste deel doe je inderdaad zelfstandig thuis maar er zijn ook lesdagen. Begeleiding van het traject wordt gedaan door docenten van Windesheim. Je loopt ook gewoon stage.

AlisonH schreef op 07-12-2021 om 06:45:

Even een reactie op de opmerking over een thuisstudie hierboven: dat is geen cursus van een paar honderd euro maar een volledige vierjarige Hbo-opleiding waarbij het onderwijs wordt verzorgd door een regulier Hbo. Bij LOI is dat hogeschool Windesheim. Het grootste deel doe je inderdaad zelfstandig thuis maar er zijn ook lesdagen. Begeleiding van het traject wordt gedaan door docenten van Windesheim. Je loopt ook gewoon stage.

Dat lijkt er meer op ja

Een zijinstroomtraject of deeltijd en (deels) online studie lijkt me meer voor de hand liggen met jouw vooropleiding. Mbo4 is niet makkelijk en prettig, maar voor jou gewoon niet uitdagend en een stap terug. En: als je kinderen nog jong zijn liggen ze 's avonds op tijd in bed zodat jij tijd hebt voor je studie. Pubers zitten tot laat te klieren op de bank. De mijne kostte me op de middelbare school veel meer energie.

Kiki91

Kiki91

07-12-2021 om 08:57 Topicstarter

EmmaT schreef op 07-12-2021 om 07:51:

[..]

Dat lijkt er meer op ja

Een zijinstroomtraject of deeltijd en (deels) online studie lijkt me meer voor de hand liggen met jouw vooropleiding. Mbo4 is niet makkelijk en prettig, maar voor jou gewoon niet uitdagend en een stap terug. En: als je kinderen nog jong zijn liggen ze 's avonds op tijd in bed zodat jij tijd hebt voor je studie. Pubers zitten tot laat te klieren op de bank. De mijne kostte me op de middelbare school veel meer energie.

Ik zou dolgraag willen dat de kinderen op tijd in bed liggen. Maar 21:30 is hier helaas geen uitzondering

Een stap terug doen vind ik niet erg, maar ik begrijp wat je bedoelt. Ik ga deze week een paar opleidingen bellen welke mogelijkheden er zijn.

Kiki91 schreef op 07-12-2021 om 08:57:

[..]

Ik zou dolgraag willen dat de kinderen op tijd in bed liggen. Maar 21:30 is hier helaas geen uitzondering

Een stap terug doen vind ik niet erg, maar ik begrijp wat je bedoelt. Ik ga deze week een paar opleidingen bellen welke mogelijkheden er zijn.

Oh ja, haha, dat kan natuurlijk ook Misschien is het wel nooit de ideale tijd om te studeren als je kinderen hebt. Mijn ervaring: het is een paar jaar buffelen en plannen en meten op de minuut, maar het gevoel van trots als de studiepunten binnenstromen is onvoorstelbaar. Vier ieder klein succesje, volg je ambities, wees een rolmodel voor je kinderen. Ze zullen je later dankbaar zijn. 

Kiki91

Kiki91

07-12-2021 om 10:18 Topicstarter

EmmaT schreef op 07-12-2021 om 09:58:

[..]

Oh ja, haha, dat kan natuurlijk ook Misschien is het wel nooit de ideale tijd om te studeren als je kinderen hebt. Mijn ervaring: het is een paar jaar buffelen en plannen en meten op de minuut, maar het gevoel van trots als de studiepunten binnenstromen is onvoorstelbaar. Vier ieder klein succesje, volg je ambities, wees een rolmodel voor je kinderen. Ze zullen je later dankbaar zijn.

Ik ga het zeker proberen! Goed dat het jou gelukt is!

Ik ben nu in de afrondende fase bezig van de pabo, volgens het versnelde deeltijd traject (2,5 jaar). De eerste 2 jaar 1 dag les per week en 1 dag stage per week. Het laatste half jaar (zit ik nu dus in): 2 dagen LIO stage en ongeveer 1 ochtend les per 2 weken. 
Mijn kinderen zijn al ouder, waren 14 en 16 toen ik begon. Het is geen moeilijke studie, maar wel heel veel. Je moet echt veel verslagen inleveren en nu ben ik ook bezig met mijn onderzoek. Dus rond de inleverdata ben je heel druk. Maar... ik ben in de tussentijd ook verhuisd. Mijn gezin staat wel volledig achter me en opleiding gaat (in de meeste gevallen) voor. 
De zij-instroom is vanaf het begin 2 dagen voor de klas en 1 dag school. Dit duurt 2 jaar. 
Ik ben heel blij dat ik het heb gedaan. Nooit gedacht dat ik het lesgeven zo ontzettend leuk zou vinden! 

Kiki91

Kiki91

07-12-2021 om 12:14 Topicstarter

Caton schreef op 07-12-2021 om 10:41:

Ik ben nu in de afrondende fase bezig van de pabo, volgens het versnelde deeltijd traject (2,5 jaar). De eerste 2 jaar 1 dag les per week en 1 dag stage per week. Het laatste half jaar (zit ik nu dus in): 2 dagen LIO stage en ongeveer 1 ochtend les per 2 weken.
Mijn kinderen zijn al ouder, waren 14 en 16 toen ik begon. Het is geen moeilijke studie, maar wel heel veel. Je moet echt veel verslagen inleveren en nu ben ik ook bezig met mijn onderzoek. Dus rond de inleverdata ben je heel druk. Maar... ik ben in de tussentijd ook verhuisd. Mijn gezin staat wel volledig achter me en opleiding gaat (in de meeste gevallen) voor.
De zij-instroom is vanaf het begin 2 dagen voor de klas en 1 dag school. Dit duurt 2 jaar.
Ik ben heel blij dat ik het heb gedaan. Nooit gedacht dat ik het lesgeven zo ontzettend leuk zou vinden!

Klinkt als een uitdaging! Maar onwijs gaaf dat het allemaal lukt. 

Maar de eerste 2 jaar heb je 1 dag les per week (+ zelfstudie) en 1 dag stage per week? Werkte je daarnaast ook nog?

AlisonH schreef op 07-12-2021 om 06:45:

Even een reactie op de opmerking over een thuisstudie hierboven: dat is geen cursus van een paar honderd euro maar een volledige vierjarige Hbo-opleiding waarbij het onderwijs wordt verzorgd door een regulier Hbo. Bij LOI is dat hogeschool Windesheim. Het grootste deel doe je inderdaad zelfstandig thuis maar er zijn ook lesdagen. Begeleiding van het traject wordt gedaan door docenten van Windesheim. Je loopt ook gewoon stage.

Dat wist ik niet. Ik had er toevallig een advertentie van gezien, dus tipte het voor verder onderzoek door Kiki. 

Ik heb een aantal jaren terug een versnelde deeltijdopleiding pabo geprobeerd. Dat was 1 dag les (middag en avond) en 1,5 dag stage in de week. Het idee was dat je er 3 dagen in de week naast zou kunnen werken....nou, ik weet niet hoe mensen dat dachten te doen. Je moest namelijk wel gewoon 60 stp in een half jaar halen waar bij een voltijds opleiding een jaar over mag doen. Het is niet moeilijk, maar wel ontzettend veel. En je leert het lesgeven voornamelijk door stage te lopen. 

Nog even een kanttekening: het succes van zij-instromers (direct een baan voor de klas en 1 dag in de week naar school) is maar beperkt. Velen haken voortijdig af of niet heel lang na het behalen van het diploma, verloop is heel groot (bij pabo sowieso). Ik zou daar zelf niet voor kiezen (maar ik heb de pabo dan ook niet afgemaakt)

Kiki, ja ik werkte daarnaast ook nog 2 dagen. Dus 1 dag 'over' voor zelfstudie (en het weekend natuurlijk). Ik had wel het geluk dat mijn werk volledig achter mijn keuze stond en ik daar bijvoorbeeld ook ruimte kreeg om te kopiëren of te printen en ik gebruik kon maken van de expertise die hier was over onderwijs. Dus nogmaals, het was veel, maar wel te doen. 
Maar ik zeg er ook bij dat van de 20 mensen die zijn begonnen in mijn groep, dat er daar nu nog 7 van over zijn. De rest is afgehaakt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.