Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Evenzoo

Evenzoo

27-09-2020 om 21:23

Aantal Corona besmettingen loopt op (op mijn werk)

Ik werk in het onderwijs en de groep besmette leerlingen en collega's wordt met de dag groter. De schoolleiding geeft overigens niet helemaal eerlijk door hoeveel het er zijn. Officieel zijn 4 leerlingen en 2 collega's besmet, in de praktijk zijn 8 leerlingen (minimaal) en 5 collega's thuis en positief getest op Covid19.
Ik voel me steeds minder veilig op school. Officieel hoor ik niet bij een risicogroep, maar ik ben niet meer de jongste (60) en heb een paar kwaaltjes. Ik zorg ook voor mijn moeder die ver in de 80 is en nog soort van zelfstandig woont. Mijn broer woont te ver weg om mijn taken over te nemen, en de buren met wie ze goed contact heeft zijn ook hoogbejaard. De gemeente kan niets betekenen, ze is geen lid van een kerk, en zelf hulp inkopen gaat het niet worden (waar ze woont sowieso moeilijk om aan hulp te komen).
Ik heb even met mijn leidinggevend gesproken en mijn zorgen verteld maar het werd weggehoond met "aanstellerij, gewoon schouders eronder". Weer vanaf huis les gaan geven wordt niet geaccepteerd omdat ik niet gezien word als onderdeel van een risicogroep. Maar hoe ver moet dit allemaal gaan voordat ik toch nog vanachter mijn scherm les mag geven. Die 1.5m afstand is bijna niet te doen en de leerlingen en collega's zijn voor de meesten er niet serieus mee bezig. Ik word gezien als een vervelende aanstelster vanwege het dragen van een mondmasker.
Wie herkent deze situatie?
Evenzoo


Ad Hombre

Ad Hombre

27-09-2020 om 21:34

Niet als leraar, maar als ouder. Voor een leraar is het nog een graadje enger, inderdaad.

Je kunt je ziek melden, zoals wij dat in maart deden en er op gokken dat de zaken intussen zo uit de hand lopen dat het afstandsonderwijs er toch binnen een of twee weken komt. Gezien het onbegrip van je werkgever lijkt me dat best te rechtvaardigen.

O zeker herkenning

Ik geloof dat ik nog de enige ben in mijn vrijwilligersgroep die online wil blijven werken. Ik ga echter met mijn chronische ziekte geen risico lopen deze winter.

De komende weken zal het er om spannen. Er was net besproken dat van alles weer per oktober open gaat, en de komende week gaan we 'dubbelop' en dan maar zien wat af gaat vallen, of niet.

Dus of ik over een week nog vrijwilligerswerk heb?

Ik ga de discussie zeker niet aan, maar ik vind het allemaal nogal onverstandig. Ik bijt op mijn tong. We gaan het zien.

Debbie

Debbie

28-09-2020 om 07:38

Wat Ad zegt

Ziek melden voordat je ziek wordt. Zijn ze nou helemaal betoeterd. Je kunt weer online les geven of je kunt geen les geven. Dat zijn de keuzes die de schoolleiding heeft. Ze zijn ook verantwoordelijk voor een veilige werkomgeving.

In het voorjaar werd trouwens nog gezegd dat kinderen het virus niet doorgaven, nu zijn er velen besmet. Toch wel goed dat de scholen toen toch zijn dicht gegaan.

Risicogroep.

Het lastige is dat je niet in de risicogroep valt, aan de andere kant is dat fijn, je bent gezond. Dus je werkgever ziet geen reden voor jou om thuis te blijven. Je angst om ziek te worden begrijp ik. Zelf ziek worden en dan mensen om je heen besmetten, velen zullen je angst delen.
Jammer dat je angst niet begrepen wordt en ze je zien als een aanstelster. Je zal, op dit moment, zelf de keuze moeten maken. Doorwerken met mondkapje of je ziek melden. In principe hebben we allemaal recht op een veilige werkplek, dat is nu bijna niet haalbaar. Ik werk door, dat is ook voor mijn collega's. Als ik thuis blijf zal een ander mijn uren moeten invullen. Geen probleem voor een weekje, maar helaas zal Covid voorlopig er nog zijn. Het "thuisblijven bij klachten" en wachten op testuitslagen veroorzaakt al personeelstekorten genoeg.
Jij maakt je eigen keuzes in zoverre dat kan.

Triva

Triva

28-09-2020 om 08:33

Hoezo

is 1,5 m niet te doen? Neem een flexibel kabeltje mee en leg dat in een halve cirkel neer om jou heen op 2 m afstand rond je digibord en bureau...

Evenzoo

Evenzoo

28-09-2020 om 09:18

Triva

Gangen? Collega's dis dringen bij de koffieapparaat? Leswisselingen? Je hebt echt een simpele kijk op dingen
Evenzoo

Debbie

"In het voorjaar werd trouwens nog gezegd dat kinderen het virus niet doorgaven"

Er is vziw toen niet en ook later niet gezegd dat kinderen het virus niet doorgaven. Er is gezegd dat voor zover bekend kinderen het virus aanzienlijk minder goed doorgaven dan volwassenen, waarbij geldt dat hoe jonger de kinderen zijn, hoe minder makkelijk ze andere mensen aansteken.

Dit is allemaal statistiek, en er is nooit gezegd dat het categorisch onmogelijk is dat een kind een ander aansteekt.

Groeten,

Temet

Hanne

Hanne

28-09-2020 om 09:25

Mondmasker

Lastige situatie, zeker met zoveel mensen op een relatief kleine ruimte.

Gister heb ik besloten om vanaf vandaag als ik ergens binnen ben, waar meer mensen zijn dan de mensen die ik echt ken een mondkapje ga dragen. Ik verbaas mezelf dat ik eigenlijk aan het wachten ben tot de regering het verplicht stelt, terwijl er genoeg wetenschappelijk bewijs is, wat aangeeft dat het een verstandige maatregel is.

Het kan me echt niet meer schelen of mensen het overdreven vinden, ik maak die keus weloverwogen en ik hoef me niet te verantwoorden.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-09-2020 om 10:04

Ellendig

We hadden hier een leraar die verkouden was en alle kanten op snotterde. Testte negatief op COVID-19 dus hij mocht gewoon in de klas alle pubers aansteken. Die dan thuis moeten blijven, niet getest kunnen worden omdat allerlei groepen voor gaan, etc.
Tot op heden is er op mijn werk (500 man) een persoon met Corona gemeld. Het is natuurlijk niet verplicht om te melden als je toch al thuis werkt, maar ik geloof niet dat het er veel meer zijn. De kans is dus nog steeds niet zo groot dat je het oploopt.

Triva

Triva

28-09-2020 om 10:30

ja en dus?

Dan zijn jouw collega's bij het koffie apparaat een probleem en moet je dát aankaarten. In andere bedrijven zijn daar al maanden en maanden oplossingen voor.

Vraag een vast lokaal aan en loop dus niet door de gangen? Echt je doet net of jouw school het enige probleem is, bedrijven hebben zich hier allang op aangepast, die hebben ook gangen en een koffie apparaat en pauzes. Scholen hebben maanden de tijd gehad om hier oplossingen voor te maken. Dus verschillende pauzes en 5 min eerder en 5 min later wisselen.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-09-2020 om 10:44

Anderhalve meter

Die 1.5m is een vuistregel. De kans is groot dat dat vooral binnen en vooral als je langere tijd met mensen doorbrengt in slecht geventileerde ruimtes onvoldoende is.

Dus prima om je aan te houden, maar als je gezondheid je lief is kijk dan naar meer dingen dan alleen die afstand.

Hangkous

Hangkous

28-09-2020 om 10:46

Phryne

=====We hadden hier een leraar die verkouden was en alle kanten op snotterde. Testte negatief op COVID-19 dus hij mocht gewoon in de klas alle pubers aansteken. Die dan thuis moeten blijven, niet getest kunnen worden omdat allerlei groepen voor gaan, etc.====

Die pubers steken vervolgens hun ouders aan. Die moeten dan thuis blijven, omdat ze niet getest kunnen worden. De taken die zij zouden doen, werk/mantelzorg/vrijwilligerswerk kunnen niet altijd vanuit huis gedaan worden. Nadat zoon een week gesnotterd heeft en thuis was ben ik nu een week onderweg maar het wordt nog niet beter en getest ben ik ook nog niet.

Voor TO:
Op de school waar mijn oudste vorig jaar eindexamen heeft gedaan is er een heel systeem opgetuigd waarin docenten vanuit huis online lessen geven als zij zelf of hun huisgenoten klachten hebben.
Op school toegankelijk voor de klas die op dat moment les heeft van die docent, leerlingen die vanwege klachten thuis zijn kunnen vanuit huis aanhaken. Iedereen is dus via zijn eigen laptop/telefoon/tablet in de les.
Om toezicht te houden in de klassen die zo les krijgen zijn ex-6eklassers gevraagd die nu een ander tussenjaar hebben dan ze van plan waren. Mijn dochter heeft zo al 2 dagen in een lokaal toezicht gehouden/vragen beantwoord/ waar een docent dus online les gaf.

Voor zover ik het hoor van dochter en ouders die ik ken werkt dit systeem goed. Er is in ieder geval continuïteit in de lessen. Tot nu toe alleen gehoord van docenten met lichte klachten (die voor corona gewoon doorwerkten) en docenten die thuis moesten blijven vanwege zieke gezinsleden. Wat er gaat gebeuren als een docent te ziek is om vanuit huis les te geven dat weet ik niet.

Evenzoo

Evenzoo

28-09-2020 om 11:03

Jezus Triva

Ja dat snap ik ook wel dat het een probleem is van mijn collega's en van de school. Juist dit: de school regelt het niet goed. Hoe hard ik ook roep dat ik me niet veilig voel en dat de maatregelen door veel collega's niet toegepast worden zoals bedoeld is (afstand houden, bewegingen op de gang, lerarenkamer etc). Ik kan niet in mijn eentje de maatregelen aanpassen/toepassen als een grote deel van mijn collega's en de schoolleiding er niet achter staan...

Evenzoo

Tamar

Tamar

28-09-2020 om 11:07

Evenzoo

Ik zou een FFP2 of FFP3 mondkapje gebruiken. Je kunt ze soms krijgen bij bouwmarkten. Met die mondkapjes doen ze ook riskante operaties zoals intuberen, al hebben ze er dan natuurlijk ook een ruimtepak bij aan. Een bril helpt ook, misschien heb je die al.

Als je zo bent uitgerust, dan kun je gewoon werken.Een besmetting kun je echt in een ogenblik oplopen, dus ik zou me op school niet meer zonder zo'n kapje vertonen. Het argument dat er dan te weinig zijn voor de zorg vind ik onzin na een epidemie van ruim een half jaar. Jij staat op jouw manier ook aan het front.

ElenaH

ElenaH

28-09-2020 om 12:00

Nee

'Ik kan niet in mijn eentje de maatregelen aanpassen/toepassen als een grote deel van mijn collega's en de schoolleiding er niet achter staan...'

Klopt. Maar jij bent ook niet verantwoordelijk voor je collega's en de schoolleiding. Je bent alleen verantwoordelijk voor jezelf. Dus doe jij een mondkapje op, zet je een spatscherm neer, zet je een flesje desinfectiespul op je bureau en neem je je eigen thermoskan koffie of thee mee.

koffie

koffie

28-09-2020 om 12:11

Eigen lokaal

Heb je een vast eigen lokaal? Zo nee, dan zou ik als eerste daar om vragen. Je werkgever is verplicht om voor een veilige werkomgeving te zorgen. Als je collega's zich niet aan de maatregelen houden, en je werkgever grijpt niet in, dan mag jij een eigen veilige plek eisen.

In je klas kun je een ruim stuk voor jezelf afbakenen. En lunch, koffie/thee in thermoskan meenemen. 's Ochtends ruim op tijd je lokaal in, 's middags op een rustig moment weer naar huis. Mondkapje en spatscherm gebruiken.

Je leerlingen instrueer je dat ze op hun stoel moeten blijven zitten en dat jij alleen op afstand controleert en uitlegt, dus niet naast een leerling gaat staan.

Guera

Guera

28-09-2020 om 12:37

Meldingsplicht!

Er is een meldingsplicht voor corona. Je schoolleiding is echt strafbaar volgens mij als ze liegen. Hier is net een grote basisschool dicht vanwege onderzoek of er een cluster is (3 leerkrachten besmet). Ik zou me daar wel druk over maken. Wordt daarover gelogen richting ggd?

vakbond, vakbond, vakbond

Luister in elk geval niet naar Ad Hombre.

Melden dat je 'symptomen van corona' hebt heeft geen enkele zin. Als leerkracht kun je de volgende ochtend terecht voor een coronatest, en heb je de uitslag dezelfde dag nog. Daarna moet je weer aan het werk. Wil je daarna nog langer thuis blijven, dan zul je serieuze symptomen moeten hebben. En je daar ook naar gedragen, dus naar de huisarts en niet gaan mantelzorgen. Als je al eerder geklaagd hebt, zul je sneller verdacht worden van veinzen. Ik denk niet dat je dan twee weken lang "met rust gelaten" wordt na een ziekmelding en negatieve testuitslag. Niet roepen dat je symptomen hebt maar roepen dat je nauw contact hebt gehad met een positief geval escaleert het probleem waarschijnlijk naar strafrecht (valsheid in geschrifte etc). Niet doen dus.

Behoor je officieel tot de risicogroep of niet? Zie hier: https://lci.rivm.nl/richtlijnen/covid-19#risicogroepen .
Behoor je tot de risicogroep, maak dan een afspraak met de bedrijfsarts. Die zal dan waarschijnlijk thuiswerken adviseren, en dat advies ga je dan gewoon opvolgen. Blijft je werkgever drammen, verwijs hem terug naar de bedrijfsarts en schakel ondertusesn alvast de vakbond in.

Behoor je niet tot de risicogroep en wil je toch werk op locatie gaan weigeren? Speel in elk geval open kaart. Het kan zijn dat je dan geen salaris krijgt, maar de kans dat je wordt ontslagen is een stuk kleiner dan als je een valse ziekmelding doet. Ook hier geldt: neem contact op met de vakbond. Voor zover je nog wel werkt, houd een dagboek bij van alle incidenten waarbij de richtlijnen niet gevolgd werden, en alle communicatie die je daarover hebt gehad met leidinggevenden.

Wil je wel blijven werken, gebruik dan naast een mondkapje ook een bril of doorzichtig masker. Je moet niet alleen je neus/mond beschermen, maar ook je ogen. Zet raam en deur tegen elkaar open. Als dat niet de hele tijd kan, doe het dan elk uur 10 minuten tijdens zelfstandig werken.

Als je een eigen lokaal hebt, zet de tafels van de leerlingen niet in de gebruikelijke drie rijen, maar zet ze in twee rijen van elk drie tafels breed, dan krijg je ruimte voor een looppad in het midden van 3 meter breed, en kun je toch goed toezicht houden. Heb je geen eigen lokaal, laat de leerlingen dan twee tafels voorin vrijhouden, en laat leerlingen naar die tafels toekomen als ze hulp nodig hebben.

Zonnehoed

Zonnehoed

28-09-2020 om 12:49

Persconferentie

Het zou me niks verbazen als vanavond bekend wordt gemaakt dat we allemaal mondkapjes op moeten op plekken waar geen afstand gehouden wordt. Dus dan zou jouw probleem opgelost zijn. Verder zou ik een melding doen over je wetgever en het onveilige werkklimaat en als er nog niet geluisterd wordt me inderdaad chronisch ziek melden. Dat zal ze leren

Het wordt sowieso de hoogste tijd dat er nu eindelijk eens werk wordt gemaakt van online onderwijs voor docenten en leerlingen die niet naar school kunnen.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-09-2020 om 13:04

Guera

"Er is een meldingsplicht voor corona. Je schoolleiding is echt strafbaar volgens mij als ze liegen. Hier is net een grote basisschool dicht vanwege onderzoek of er een cluster is (3 leerkrachten besmet). Ik zou me daar wel druk over maken. Wordt daarover gelogen richting ggd?"

Richting GGD zal het wel kloppen, maar de GGD biedt volgens mij scholen alle ruimte in wat ze wel of niet aan de ouders (en docenten?) communiceren.

Boze tongen beweren zelfs dat ze het ontmoedigen.

Niet ten onrechte ziek melden

Ad heeft in maart zichzelf en zijn kinderen ten onrechte ziek gemeld (ten onrechte, want niet ziek), en kwam ermee weg omdat toen de scholen dicht gingen en het advies was thuis te werken.

Dat laatste komt er mogelijk weer, dat eerste denk ik niet. Het lijkt er erg op dat alles op alles wordt gezet om de scholen open te houden. Dat betekent dat jij, als je je ziek meldt ivm met coronaklachten, maar een heel kort uitstel koopt. Ik sluit me verder aan bij wat Syboor hierover opmerkt.

Wat wel kan gaan spelen is dat de spanningen die je ervaart ertoe leiden dat je je werk minder goed kunt doen. Maar als dat tot een ziekmelding zou leiden is dat een ander soort ziekmelding (dat zal je werkgever overigens niet direct te horen krijgen, ziek is ziek. Maar het maakt uit voor het reïntegratieadvies).

Ik denk dat je contact met de vakbond op moet nemen als je daar lid van bent, en anders contact met de bedrijfsarts moet zoeken voor overleg. Maar geen corona-achtige klachten claimen als die er niet zijn, want dat levert voor jou niets nuttigs op.

Groeten,

Temet

"Richting GGD zal het wel kloppen, maar de GGD biedt volgens mij scholen alle ruimte in wat ze wel of niet aan de ouders (en docenten?) communiceren.

Boze tongen beweren zelfs dat ze het ontmoedigen."

Dat ze wat ontmoedigen? En wie zijn die boze tongen?

Groeten,

Temet

Overigens

Overigens had ik het wel handig gevonden als er landelijke afspraken waren gemaakt over hoe scholen precies met deze materie omgaan en als deze afspraken vervolgens ook algemeen bekend waren gemaakt. Zodat je als ouder (en als leerling) weet waar je aan toe bent.

Ook was het aardig geweest als er landelijk afspraken waren gemaakt of richtlijnen uitgevaardigd over minimale normen voor afstandsonderwijs. Zodat ouders en leerlingen ook daar een beetje houvast hadden gehad.

Ik bedoel, het ministerie en het veld hebben al vanaf mei de gelegenheid gehad zich voor te bereiden op de heropening en je weet dat er op enig moment coronabesmettingen gaan komen. Landelijke sturing zou voor de hand hebben geleden. Denk ik dan, als buitenstaander.

Maar nee, het is onderwijs, iedere afzonderlijke organisatie gaat voor zichzelf het wiel uitvinden en meneer Slob kijkt af en toe eens zorgelijk in de camera.

Ik vraag me trouwens wel af of er in het Amsterdamse VO iets is geweest van afstemming, het valt me op dat de scholen bij geconstateerde besmettingen allemaal hetzelfde lijken te reageren (leerlingen die om de besmette leerling heen zitten naar huis sturen, klas informeren, rest van de school alleen informeren dat er een besmetting is). Er is nog enige hoop.

Groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

28-09-2020 om 19:14

Temet

"Ad heeft in maart zichzelf en zijn kinderen ten onrechte ziek gemeld (ten onrechte, want niet ziek), en kwam ermee weg omdat toen de scholen dicht gingen en het advies was thuis te werken."

Dat had ik op de dag nauwkeurig voorspeld!
Voor de kinderen bleek dat achteraf niet nodig geweest. Maar...

Bij mijn partner op het werk zijn begin maart drie collega's besmet waarvan een met wie ze een kamer deelde.

Een van mijn collega's, met wie ik een kantoortuin deel, raakte ook besmet (en zijn oude vader ook).

Al met al heb ik er geen spijt van dat we twee weken eerder de deur dicht gooiden.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-09-2020 om 19:19

Scholen

Dat er nog steeds geen serieuze infectie maatregelen op scholen worden genomen vind ik schandalig.

Dus heel begrijpelijk als leraren er de brui aan geven in welke vorm dan ook. Als ik als leraar tegen mijn pensioen aanzat was ik zeker thuis gaan werken (of met pensioen gegaan).

Voor jou 10 anderen schijnt in die branche al een tijdje niet meer op te gaan.

ElenaH

ElenaH

28-09-2020 om 19:29

Niet

'Het zou me niks verbazen als vanavond bekend wordt gemaakt dat we allemaal mondkapjes op moeten op plekken waar geen afstand gehouden wordt.'

Niet dus. Alleen in winkels in grote steden en dan alleen nog als advies en geen verplichting.

Docent

Evenzoo, wat naar dat de schoolleiding je zorgen niet serieus neemt. Heel onprettig lijkt me dat. Mijn ervaring op de school waar ik werk, is dat dat ook anders kan. Hier is veel begrip en wordt meegedacht.

Die 1,5 meter is inderdaad niet te doen. In alle lokalen is met een streep de anderhalve meter afgebakend. Leerlingen stappen er doodleuk overheen en komen naast je staan om iets te vragen, hun boek/schrift/laptop te laten zien enzovoort. Ik geef elke keer aan dat ze afstand moeten houden en dan doen ze ook keurig een stapje terug, maar de volgende gaat net zo hard weer 'de fout in'.

Op de gangen is het te druk om afstand te houden. Die thermoskan koffie is leuk bedacht, maar die gang is echt niet helemaal te vermijden, al is het maar omdat je ook een keer naar het toilet wil. Daarbij letten leerlingen echt niet op en lopen gerust op hun mobiel kijkend tegen je aan. Afstand houden kun je niet alleen, daar moeten beiden aan meewerken.

Vooralsnog ventileren we volop: alle ramen en deuren zijn open, maar als het kouder wordt, gaat dat een probleem opleveren. Afgelopen vrijdag stond er wat wind en toen was het al echt koud en onprettig in sommige lokalen. Bij slechte ventilatie doet die 1,5 meter ook niet zo veel, lijkt me. Ik houd mijn hart vast.

Mijn punt ( en dat van Syboor) was dat jij ermee wegkwam om je gezin ziek te melden, maar dat TS die mazzel niet zal hebben. Dat staat geheel los van de vraag hoe terechf de zorgen zijn.

Groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

28-09-2020 om 20:52

Temet

Ik weet niet hoe het in het PO/VO toegaat, maar ik meen me toch te herinneren dat mensen heel lang overspannen of anderszins thuisbleven zonder dat de werkgever daar veel tegen kon doen.

Zou zomaar kunnen dat die ziektegevallen op gaan lopen in het onderwijs. Hele gezin is een beetje extreem, maar misschien niet nodig in dit geval.

Overigens kom ik er ook niet meer mee weg. Mijn kinderen gaan gewoon naar school, dus wij doen nu ook gezellig mee aan de Russische roulette.

Als je overspannen bent, ben je overspannen. Daar kan de werkgever dan inderdaad weinig aan doen. De bedrijfsarts ziet toe op de ziekte en de reïntegratie.
Meld je je ziek met corona achtige klachten dan zal tegenwoordig een test worden verlangd en dan is het spel gauw uit.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.