Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Achteraf uurtarief verlaagd? Kan niet toch?

Ik geef les bij een organisatie, freelance bij verschillende opdrachten. Daar staat een bepaald uurtarief voor, een voor de ene locatie en een hoger tarief voor een andere. Ik heb een contract getekend waar deze tarieven in staan. Nu heb ik 2,5 maand voor deze organisatie gewerkt en lever ik mijn declaratie in zodat ze mij kunnen uitbetalen. Hierop krijg ik een mail met de vraag of ze me bij het begin van het contract niet hebben verteld dat voor de eerste paar opdrachten het tarief lager is? Nee, dat hebben ze me echt niet verteld en dat zou ik eerlijk gezegd toen ook gek hebben gevonden als dat zo was. Je krijgt op kantoor toch ook niet je eerste 3 maanden een lager salaris (of wel? nooit op een kantoor gewerkt..)? Bovendien staat dit lagere bedrag niet in het contract. Deze persoon wijt dit nu aan omstandigheden die op dat moment speelden waardoor ze me die informatie zijn vergeten mee te delen, maar dat het toch echt om een lager bedrag gaat. Ze kunnen me nu toch niet dwingen een lager bedrag te accepteren, of wel?

Jan

Jan

01-12-2017 om 16:50

Nee natuurlijk niet

Je hebt een contract. Als zij stellen dat anders is overeengekomen moeten ze dat maar bewijzen.

Lente

Lente

01-12-2017 om 17:38

Nee, natuurlijk kan dat niet

Ik zou heel droog melden dat van beide kanten een contract is getekend en dat er geen twijfel is over wat daar in staat.
Als ze aan het begin een ander tarief wilden betalen, hadden ze dat moeten laten opnemen in het contract.
En natuurlijk zou jij dat contract dan nooit getekend hebben.

Lou

Lou

01-12-2017 om 17:47

Nee

Dit is nou onder meer waarom je een contract hebt. Zodat je van beide kanten weet wat er gedaan wordt tegen welk tarief. Je kan zeggen dat je 'gewoon volgens contract factureert', punt. Uiteraard kun je er ook nog bij zeggen dat je voor een lager uurtarief niet zou hebben getekend.

Die "ondernemers"

geven het maar niet op...
Onvermoeid en ongestoord gaan ze verder.
Eer ik van "Holland bashing" beschuldigd wordt: die in B zijn minstens even erg.

white_queen

white_queen

04-12-2017 om 11:46 Topicstarter

dank

Heb inderdaad nog even stellig gereageerd dat ik niet voor niks een contract heb getekend. Uiteindelijk zijn ze wel overstag gegaan. Vraag me nog wel af of ze mij nou proberen te belazeren of dat dat eerste tarief eerlijk de bedoeling was. Oftewel zijn ze gewoon vergeetachtig (en een beetje naief) of stiekem en oneerlijk?

Lou

Lou

04-12-2017 om 13:42

Tja

Goed gedaan! Over je vraag: geef ze het voordeel van de twijfel. Als jij blij bent met de opdracht en zij zijn blij met jou, dan is er verder niets aan de hand. Fijn dat ze overstag zijn gegaan. Ze konden ook niet anders natuurlijk. Maar vervelend zijn dat soort dingen wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.