Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Advies betreft werksituatie

hoi,

Ik werk nu een aantal jaar bij dezelfde werkgever, het werk is leuk en bevalt goed. Ik ben 1.5 jaar geleden intern doorgegroeid naar een kantoorfunctie die tevens gepaard ging met een roerige periode tussen twee leidinggevende. Uiteindelijk is er 1 leidinggevende overgebleven waar ik het opzich prima mee kan vinden.

Zijn doelstelling was om een echt team te creëren, er wordt vaak door hem gezegd dat we met zijn allen een zijn en dat er geen eilandjes gevormd moeten worden. 

Van oudsher waren het twee teams echter zijn deze een aantal jaren geleden samengevoegd. Hij zelf is in principe meer betrokken bij team A, dit vanwege de aard van zijn werkzaamheden. Zelf ben ik werkzaam in team B.

Zoals eerder vermeld stuurt hij erop om er een team van te maken, waar ik zelf ook 100% achter sta.

Echter krijg ik te horen dat hij met de medewerkers van "team A" een activiteit heeft gedaan en daarna bij hem thuis een bbq heeft gehouden.

Ben ik nu gek of is dit een streep in het zand trekken? Vraag me af of ik hem ermee moet confronteren. Wellicht maak ik het te groot, echter heb ik moeite om onder iemand te werken die a zegt en b doet.

Graag jullie gedacht hierover.

Alvast bedankt,

Mvg

Peiling

Is dit correct leiderschap?

Maximaal 2 antwoorden.

16 stemmen
13%
88%

Dit is slecht leiderschap, waarbij hij overduidelijk onderscheid maakt tussen twee groepen van de mensen aan wie hij leiding geeft. Dat wringt bij de mensen die hier buiten zijn gehouden. Ik weet niet of ik er uit mezelf iets van zou zeggen maar als hij weer begint over “er één team van maken” zou ik toch fijntjes zeggen dat het dan misschien wel slim is om geen activiteiten te doen met maar een deel van dat team.

Tomt87

Tomt87

09-07-2022 om 22:42 Topicstarter

AlisonH schreef op 09-07-2022 om 22:38:

Dit is slecht leiderschap, waarbij hij overduidelijk onderscheid maakt tussen twee groepen van de mensen aan wie hij leiding geeft. Dat wringt bij de mensen die hier buiten zijn gehouden. Ik weet niet of ik er uit mezelf iets van zou zeggen maar als hij weer begint over “er één team van maken” zou ik toch fijntjes zeggen dat het dan misschien wel slim is om geen activiteiten te doen met maar een deel van dat team.

Wellicht is dat een optie, echter kan zo een opmerking ook verkeerd vallen in bijzijn van andere collega's.

Echter krijg ik te horen dat hij met de medewerkers van "team A" een activiteit heeft gedaan en daarna bij hem thuis een bbq heeft gehouden.

Ik zou dat bij hem navragen. Stel dat het toevallig een paar collega’s zijn waar hij meer contact mee heeft en niet heel team A, dan vind ik het nog steeds niet handig als leidinggevende, maar dan gaat het dus niet om team A versus team B.
Ik zou hem in een kort persoonlijk gesprekje zeggen dat zijn handelswijze niet slim is, als hij een eenheid in het gehele team wil creëren. En het daarbij laten. Het is aan hem om er dan al dan niet wat mee te doen. 

Tomt87 schreef op 09-07-2022 om 22:42:

[..]

Wellicht is dat een optie, echter kan zo een opmerking ook verkeerd vallen in bijzijn van andere collega's.

Dat moet je ook niet doen waar andere collega’s bij zijn.

Nou, ik zou uit de verwijtende sfeer blijven. Het is beter om het positief te benaderen. En hij is op zich natuurlijk vrij in wie thuis uitnodigt voor een bbq. Of het dat ook handig is, is natuurlijk nog maar de vraag. 
Hij heeft misschien meer met A door de aard van zijn werkzaamheden, maar dat wil nog niet zeggen dat A en B niet samen iets kunnen doen als team. Dus daar zou ik op inzetten.

Bijtje82

Bijtje82

10-07-2022 om 11:24

En ga bij jezelf te rade of het je persoonlijk raakt (door niet te zijn uitgenodigd, maar wel had gewild) of dat het je echt te doen is om de teamspirit. 

Eerst open bespreken. Misschien was er een bijzondere gelegenheid voor juist deze groep mensen? Een belofte uit het verleden? Iets persoonlijks? Je trekt nu al meteen conclusies en verbindt er een oordeel aan: slecht leiderschap. Maar het best zou zijn om een paar stappen terug te doen en het ter sprake te brengen en vragen te stellen. En een ik-boodschap te geven als: ‘ik merk dat ik verder van Team A af kom te staan als jullie apart dingen doen.’ Misschien een voorstel om op korte termijn voor allemaal iets te organiseren. Probeer je constructief op te stellen in plaats van gekrenkt en narrig.

Ik heb per ongeluk 'ja 'ingevuld maar bedoelde nee!!

Wat er gebeurde was dat ik verwachtte dat je zou vragen 'zal ik hem ermee confronteren?' en daarop zei ik al ja, iets te snel dus.

Maar goed, ik vind dit niet heel verstandig maar zou zeker niet direct als slecht leiderschap betitelen. Ik zou er denk ik, op een luchtige manier mee omgaan. Ik met een serieus bedoelde opmerking komen dat je het erg jammer vindt dat jullie als Bteam hierbij niet zijn uitgenodigd en dat de enige manier om dit goed te maken is, dat hij dit nogmaals organiseert (of soortgelijks)  en dan voor het hele team.
En ja, ik zou hem rechtstreeks confronteren dat dit een rare move is als je zelf met droge ogen beweert dat hij er 1 team van wil maken. Ik vind dat je dit gewoon moet kunnen zeggen. Waarschijnlijk verwoord je dan de gevoelens van meerdere mensen.

De teams zijn samengevoegd een aantal jaar geleden, dus er is nog maar één team. Waarvan hij een deel uitnodigt voor een activiteit en de rest niet. Dat vind ik niet netjes en niet professioneel. Daar kun je zeker wel wat van zeggen. Dat je dat jammer vindt en dat je dat een volgende keer graag anders zou zien. Want het voormalige team B is net zo goed onderdeel van het nieuwe team dan het voormalige team A.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.