Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Janny

Janny

10-03-2018 om 12:54

Afterpay

Mijn dochter is inmiddels 18 en woont sinds een tijdje op kamers. Het gaat financieel niet goed. Ze komt elke maand geld tekort terwijl ze rond zou moeten komen van het geld dat ze heeft. Het grote probleem ligt bij de mogelijkheid van "afterpay". Ik heb haar verboden spullen via afterpay te bestellen maar daar gaat ze aan voorbij. Gevolg daarvan is dat ze de rekening niet weet te betalen en regelmatig met aanmaningen komt te zitten. Ik heb gebeld met afterpay om te kijken of je die mogelijkheid voor haar kan afsluiten maar dat kan alleen op adres en niet op persoon. Ze woont samen met anderen dus dat is geen optie. Gesprekken met haar geven aan dat ze een kick krijgt van zo'n eerste aankoop en ik heb het gevoel dat er meer aan de hand is, dat ze "koopziek" is. Psychologische hulp zou misschien een idee zijn aangezien gesprekken etc te weinig effect hebben. Dat zetten we dan ook in. Maar ik blijf zitten met dat afterpay. Ze kan gewoon kopen ook al heeft ze geen geld op de rekening staan. Hoe kan ik daar controle over krijgen?? Graag jullie input.

bieb63

bieb63

10-03-2018 om 13:24

Tja

Achteraf betalen is op zich geen nieuw fenomeen. "Vroeger" met de postorder bedrijven ging dat net zo. Je bestelde, ontving en daarna moest je betalen.
Persoonlijk ben ik er blij mee, want als ik iets online koop en het bevalt niet, bijv. kleding die niet past enz, dan vind ik het heel vervelend dat ik dan moet gaan controleren of mijn geld wel wordt teruggestort na retourneren.
Maar goed, ik begrijp het probleem dat je ziet bij je dochter.
Verder gaat het natuurlijk sowieso niet alleen om afterpay, ze kan ook als ze haar inkomen ontvangt dat uitgeven aan van alles en nog wat en vervolgens geen geld meer hebben om de huur, verzekeringen, boodschappen enz te betalen. Dan krijgt ze geen aanmaning van het product dat ze in de winkel of online gekocht en betaald heeft, maar een aanmaning voor de huur.
En uiteraard kan jij dat afterpay niet onder controle krijgen, ze is 18....
Ik zou eens zoeken naar een financiële coach, zodat ze iig zicht heeft op wat ze kan verbrassen.

Doenja

Doenja

10-03-2018 om 13:32

curator of anders

Is het misschien een idee om samen met je dochter te bespreken dat ze een curator krijgt die alles financieel voor haar regelt? Of misschien kunnen jullie dat doen? En dat ze dan een vast bedrag per week krijgt voor boodschappen/levensonderhoud? In mijn omgeving ken ik iemand die het zo heeft geregeld, met beider welbevinden want altijd krap zitten is ook niet fijn.
Ik weet alleen niet of ze er voor in aanmerking komt, en of het iets kost dat curatorschap of onder bewindstelling. Zoek daar eens op.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-03-2018 om 15:38

Oh maar...

Als ze vaak genoeg niet betaalt stopt Afterpay daar echt wel mee hoor.
Betaalt ze nu wel die aanmaningen?

niet

"Hoe kan ik daar controle over krijgen?? "

Niet. Ze is meerderjarig. Ze moet haar eigen boontjes doppen en als ze haar billen brandt, zelf op de blaren zitten. Wees maar blij dat ze niet bij je in huis woont, zodat aanmaningen en eventuele deurwaardersbrieven niet op jouw mat vallen.

Of je moet doen wat Doenja aangeeft: aansturen op ondercuratelestelling of bewind. Maar dan moet het wel heel erg zijn. En dat kost inderdaad wat, in die zin dat een curator of bewindvoerder betaald wordt uit de inkomsten van degene van wie hij/zij de zaken beheert.

Aandringen op het zoeken en aanvaarden van hulp, meer zit er denk ik niet op. Kan ze haar kooplust niet leren bevredigen in de kringloopwinkel?

Groeten,

Temet

Afterpay: Begin er niet aan

Alleen leuk als je een KvK'tje hebt. Maar serieus: begin er niet aan. Ik heb in m'n studietijd korte tijd op een incassobureau gewerkt en dít waren dus de meeste casussen die ik op m'n boterhammeke kreeg.

En dat is ook één van de redenen dat ik niet online koop maar nog ouderwets naar de winkel ga en blijf gaan. Het wordt veel te gemakkelijk gemaakt om te kopen op Afterpay en het stort mensen in de ellende. Ik heb het van dichtbij gezien.

Alsjeblieft, alsjeblieft...

Op het punt curatelebewind.
Op basis van wat je nu schrijft vind ik dit te weinig grond voor curatele. Besef dat als jullie die keuze maken, ze volledig handelingsonbekwaam wordt. Op sommige fronten mag een minderjarige zelfs meer!! Zo mag zij ook niet meer zelf een arbeidsovereenkomst sluiten (los van de vraag of werkgevers wel iemand onder curatele in dienst willen - uit de contacten die ik met bevriende ondernemers heb kan ik je zeggen dat dat niet het geval is), je ontneemt haar daar mogelijk een eventuele carriére mee; enige plek waar dergelijke mensen nog kunnen werken is namelijk een sociale werkplaats. Daarnaast: in geval van curatele beslist zij ook niet meer of ze zelfstandig woont en dergelijke. Het gevolg is dat ze dadelijk letterlijk en figuurlijk fulltime voer voor instanties is. Vraag me af of dat helpt...

Hulp is goed, maar denk dan eerder aan budgetbeheer via de kredietbank mits ze geen geestesstoornis heeft. Anders is bewindvoering (waarbij zij nog handelingsbekwaam blijft) een alternatief.

Alison

Alison

15-03-2018 om 01:29

Alternatief

Toevallig las ik vanmiddag dit bericht https://www.gemeente.nu/dienstverlening/ict/blockchain-utrecht/
Dat blockchain moet je even wegdenken, waar het omgaat is dat de gemeente een rekening voor je opent waar je inkomsten op gestort worden. Daarvan worden je vaste lasten betaald en de rest krijg je op je eigen rekening geboekt. Dit gaat allemaal helemaal vrijwillig maar uiteraard met een contract.
Als haar gemeente dat niet aanbiedt zou je ook kunnen overwegen zo'n soort constructie zelf te organiseren.
Op die manier houdt ze zelf alle zeggenschap, is het helemaal vrijwillig maar is er wel een zekerheid dat de vaste lasten betaald worden.
Dit is toch anders dan bewindvoering want daarbij heb je niks meer te zeggen over je financiële zaken. Het is meer budgetbeheer light

vlinder72

vlinder72

15-03-2018 om 08:06

Chriztoffel

Ik bestel juist via After pay. Ik betaal liever niet vooruit. Zeker niet bij kleding omdat ik dan vaak nog dingen terugstuur. Afterpay vind ik juist een keurig bedrijf. Je krijgt mailtjes en zelfs een brief als je iets moet betalen. De betaaltermijn staat erin
Ze hebben een werkende app. Als je iets terugstuirt wordt het gelijk in mindering gebracht op het te betalen bedrag.

En natuurlijk betaal ik netjes op tijd.

Het probleem is niet After pay maar het feit dat mensen die het zich niet kunnen veroorloven toch massaal dingen gaan bestellen. Maar datis noet de schuld van After pay. Er zijn zoveel mogelijkheden om meer te bestellen dan je kan betalen. Zoals de kredietfaciliteit van de wehkamp, achteraf betalen van zalando, bol etc. Achteraf betalen gaat vij de meeste klanten prima. Helaas bij sommige mensen niet. Dat betekent natuurlijk niet dat het daarom maar verboden moet worden

Jasmijn

Jasmijn

15-03-2018 om 10:04

Wat vlinder al schrijft

Vlinder schrijft het al duidelijk, het is niet Afterpay waar het probleem zit, want er zijn voldoende bedrijven waar je pas achteraf hoeft te betalen, dus het is onbegonnen werk om het probleem via deze kant te benaderen.
Zie je het programma "Dubbeltje op zijn kant' wel eens? Alles draait dan toch al gauw om inzicht krijgen in de financiën. Dus ga met je dochter een kasboekje maken, wat komt er binnen, wat gaat eruit, wat houdt ze over per maand om 'op te maken'. Laat haar zelf vanaf nu ALLE bonnetjes bewaren en het kasboekje bijhouden, vaak zie je mensen er op een gegeven moment lol in krijgen, het is namelijk ook wel een fijn gevoel om alles weer op een rijtje te hebben. Daar waar het overzicht weg is, krijgen mensen al gauw een 'laat maar' gevoel en dat moet je zien te voorkomen.

Budgetcoach...

Eens met Jasmijn en Vlinder72. Het zit in het inzicht en overzicht van inkomsten en uitgaven.

Voor een 18-jarige die pas op kamers woont, verandert veel. Het is waarschijnlijk ook de eerste keer dat je dochter te maken krijgt met haar eigen budget. Dat is lastig. In hoeverre is ze in staat dit zelfstandig te regelen?

Ik ben van mening dat je haar het beste kunt helpen door alle inkomsten en vaste lasten op een rijtje te zetten. Dan zie je wat er overblijft om dingen van te kopen die ze leuk vindt. En als ze dat niet van jou aanneemt, probeer dan een onafhankelijk persoon erbij te betrekken die de drempel verlaagd.

Ze is 18, dus dwingen kun je haar niet. Maar helpen altijd!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.