Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Alimentatie/bijstand vraag

Straks kom ik er alleen voor te staan met mijn kinderen en ik heb geen werk etc. Krijg ik nu dan bijstand en evt aanvullende allimentatie, of is het andersom. Moet mijn(dan) ex allimentatie betalen en wordt dat aangevuld met bijstand. Wie heeft ervaringen hpe dat werkt.
Muizemeis


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rosase

Rosase

25-11-2010 om 21:49

Jetteke: wel mee eens

Maar dan met de kanttekening dat ik vind dat je als stel dan verantwoordelijk bent.
Ik ken nog zoveel mannen die vinden dat het voor de kinderen beter is als hun vrouw thuis blijft. Ja lekker makkelijk denk ik dan altijd (ik heb wel afgeleerd om dat ook hardop uit te spreken, verspilde moeite namelijk). Meestal maak je als gezin deze keuze en ik vind dan ook dat ja als gezin de consequenties moet dragen op het moment dat het misgaat. Ik vind het een beetje te makkelijk om dit alleen op de vrouw af te wentelen.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-11-2010 om 01:23

Rosase

Mijn man vond het ook beter als ik bij de kinderen bleef. In ons geval was dat heel simpel, omdat ik toen nog in de WAO zat, maar hij stond daar volledig achter en ikzelf ook. Het is voor mij nu ook een beetje achteraf praten, omdat wij geen kleine kinderen meer hebben en ik geen werk met een jong gezin hoef te combineren. De combinatie met mijn huidige werk zou best lastig geweest zijn. En het salaris niet zo hoog dat ik er een dure kinderopvang van kan betalen. Werken combineren met kleine kinderen is volgens mij niet zo simpel voor mensen met een laag inkomen. Maar met de kennis die ik nu heb vind ik wel dat je áls je werkt je die baan moet aanhouden, eventueel minder uren, als je maar je voet tussen de deur houdt.
Ik vind op zich wel dat je een vrouw die er voor kiest om thuis te blijven daar persoonlijk verantwoordelijk voor moet stellen. In veel gevallen kun je niet zeggen dat de vrouw een marionet van haar man is. Ze kan zelf nadenken en beslissen. Het is wel makkelijk als ze niet hoeft te werken. Heel begrijpelijk, dat vond ik vroeger ook. Als je het aan haar man zou vragen zou het zomaar kunnen dat die het best vindt als ze werk zoekt. Thuismoederende vrouwen zijn echt niet allemaal het 'slachtoffer' van een dwingeland die ze achter het aanrecht wil zien.

dc

dc

26-11-2010 om 08:48

Kaaskopje

Inderdaad! Mijn man ziet me liever werken hoor. Maar zoals ik hem vertelde, dan had ie me maar niet weer zwanger moeten maken, dan was ik wel op zoek gegaan naar werk, maar zwanger werk zoeken en dan uitleggen dat ik de eerste 6 maanden verlof wil? Nee, daar heb ik niet zo'n zin in.

Begrijpt hij gelukkig ook, maar ik snap ook dat het steeds lastiger zal worden weer werk te vinden, en daar maak ik me af en toe wel ongerust over.

dc

dc

26-11-2010 om 12:17

Dank je sini

Het was inderdaad humoristisch bedoeld.

Dank je voor de tirade, ik kom niet meer bij!

dc

dc

26-11-2010 om 17:34

Jetteke

Ik maak me niet echt zorgen over het vinden van werk (ik woon in engeland, en spreek en schrijf goed engels, frans en nederlands (eh, ter discussie ondertussen)), maar echt een goedbetaalde baan niet. En ja, ik maak me weleens zorgen erover. Wat als er eens wat met m'n man gebeurt? Hoe zorg ik dan financieel voor de kinderen? Met mijn vorige salaris kunnen we niet eens de huur betalen.

En even voor de duidelijkheid, ik heb dus wel altijd gewerkt totdat mijn man naar Engeland overgeplaatst werd. En ik (en mijn man) vond het toch teveel voor de kinderen om gelijk naar opvang te gaan in een taal die ze niet kenden. Dus het idee was dat ik een half jaar thuis zou blijven, en ze ging meenemen naar dingen om zo geleidelijk engels te leren (missie geslaagd). Maar toen wilde mijn man heel graag een derde! En toen raakte ik in 1 keer zwanger (had ik kunnen weten, niet nieuw ofzo). Dus om nu een nieuwe baan te vinden is niet echt makkelijk, en ik wacht dus in elk geval tot baby 6 maanden is. Dan zien we wel weer. Ook of man weer ergens anders naar toe overgeplaatst zal worden...

En het is zo ontzettend gezellig en relaxed om thuis te zijn! Is het het waard om nu (of over een jaar), weer ontzettend meer stresvol te gaan leven vanwege het risico dat er weleens iets met mijn man kan gaan gebeuren? (ik heb overigens geen twijfel over onze relatie, ik denk enkel aan een ongeval of ziekte).

Dc (ot)

Als je man in een pensioen fonds zit zou ik daar even gaan lezen, ik ( ook in de UK) krijg 6 x man's jaarsalaris als hij zou komen te overlijden, kun je wel even mee vooruit :o).

dc

dc

29-11-2010 om 17:50

Shonagh

Dank je voor de tip, ik zal het eens uitpluiznen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.