Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Frederique

Frederique

29-10-2020 om 14:01

Als je laatste ouder overlijdt

Mijn vader heeft niet lang meer te leven gezien de klachten die hij nu heeft (hij is 84). Nu zou ik graag tips willen krijgen van mensen die in hetzelfde schuitje hebben gezeten.
Uiteraard heb ik ook al wel op internet informatie gevonden,maar een ding wordt me maar niet duidelijk.
Als mijn vader overlijdt dan wordt zijn bankrekening geblokkeerd, dat begrijp ik, en zijn de erfgenamen verantwoordelijk voor het betalen van de vaste lasten die op dat moment nog lopen, en nog wel een tijdje zullen doorlopen ivm koophuis (kleine hypotheek, verzekeringen )
Ik las al wel dat het het beste is om het huis binnen 8 maanden te verkopen omdat de belastingdienst dan een betaling wil van erfbelasting.
Maar in de tussentijd moeten die vaste lasten dus wel voorgeschoten worden door de erfgenamen, maar mijn broer en ik zitten niet zo in de slappe was dat we dat even een aantal maanden kunnen doen, hoe lossen we dit op?


Wilgenkatje

Wilgenkatje

29-10-2020 om 14:07

niks geblokkeerd

Mijn moeder overleed vijf jaar geleden, wij hebben de laatste periode van haar leven haar geldzaken beheerd en er was geen sprake van een geblokkeerde bankrekening.
Mijn echtgenoot heeft jarenlang de zaken behartigd van een alleenstaande vriendin van mijn moeder, ook bij haar dood geen sprake van een geblokkeerde bankrekening; hij kon gewoon de zaken naar behoren afhandelen. Beide dames woonden in een zorginstelling, daarin verschilt de situatie van de jouwe, er is geen huis dat verkocht zal gaan worden. Maar er zijn hier vast anderen die daar meer van weten.

Frederique

Je zou misschien een en/of rekening met je vader kunnen openen. Die wordt vziw niet geblokkeerd als een van de twee rekeninghouders overlijdt. Maar vraag het even na bij de bank. Als je vader wat geld op die rekening heeft staan, dan kunnen in dat geval ook na zijn dood nog wat lopende kosten van die rekening worden voldaan
Doe dit niet als je zelf leeft van een bijstandsuitkering of een andere uitkering met een middelentoets, daar komt gelazer van.

Voor vaste lasten als verzekeringen en met name hypotheek denk ik dat overleg met de verzekeraar en hypotheekverstrekker misschien wel kan helpen. Uiteindelijk worden ze wel betaald, als het huis wordt verkocht, maar dat kan even duren. Als ze in de tussentijd maar geen incassomaatregelen nemen dan valt het allemaal wel mee.

Zelf gelukkig geen ervaring, ik hoop dat je van medeforummers nog meer (en betere) tips krijgt.

Groeten,

Temet

Wilgenkatje

Ik weet niet beter of een rekening wordt inderdaad geblokkeerd zodra de bank bericht krijgt dat de rekeninghouder overleden is. Ook een machtiging die die overledene heeft uitgeschreven vervalt bij overlijden.
Vandaar mijn tip van de en/of rekening Zo'n rekening heeft meerdere rekeninghouders en volgens mij speelt dit probleem dan niet.

Kan het zijn dat dat destijds bij jullie familie ook speelde?

Groeten,

Temet

Inderdaad

Bij het overlijden van mijn oma en mijn schoonmoeder werd de rekening geblokkeerd.

Flavia

Flavia

29-10-2020 om 14:17

deblokkeren

deblokkeren wordt door de bank gedaan wanneer je een verklaring van erfrecht laat zien afgegeven door de notaris. Dat kan binnen een paar uur geregeld zijn.

https://www.doehetzelfnotaris.nl/nabestaandenservice/verklaring-van-erfrecht-aanvragen/?gclid=EAIaIQobChMIl576lPHZ7AIVNgCiAx04QAxOEAAYAiAAEgKQvvD_BwE

Frederique

Frederique

29-10-2020 om 14:30

geen gezamelijke rekening

Nee een gezamenlijke rekening kan denk ik niet, ik heb nu recht op zorgtoeslag en huursubsidie, wil daar geen gedoe mee krijgen.*
Wat ik nu dacht is, ik maak op het moment dat hij overlijdt nog even snel 5000 over van zijn rekening naar mezelf (een ouder mag belastingvrij 5500 schenken aan een kind) dus dan krijg ik geen gedoe met de belasting (en 5000 mag ik als bezit hebben voor de toeslagen, dat heeft daar geen effect op, dat heb ik uitgezocht). Ik kan dat geld overmaken omdat ik meestal samen met mijn vader zijn bankzaken doe en dus ook de bankapp van mijn vader op mijn mobiel heb staan. (hij en en mijn broer weten dat en vinden dat geen probleem)
En met die 5000 kan ik dan de meeste betalingen wel voorschieten. Uiteraard zal ik dit nog overleggen met mijn broer, maar hij is niet zo moeilijk, hij is al blij dat ik dingen regelen wil.

*trouwens, als ik een erfenis krijg, dan ben ook ook mijn toeslagen kwijt, dat geef ik dan meteen door, maar eerst het een regelen, daarna het ander, anders ben ik helemaal het overzicht kwijt.

Frederique

Frederique

29-10-2020 om 14:34

Flavia

Ik was mijn berichtje aan het typen (en werd ondertussen afgeleid door een telefoontje) dus had jouw berichtje nog niet gelezen.
Oke, dan kan ik dat ook regelen, verklaring van erfrecht. Hadden we ook nodig toen mijn moeder overleed, maar dat is al weer een tijd geleden, maar weet wel naar welke notaris ik moet, waar alle gegevens van mijn ouders bekend zijn.
Bedankt

Geen en/of

Een en / of rekening wordt ook geblokkeerd. Besteis inderdaad snel verklaring van erfrecht en dan deblokkeren. Je kan alvast bij de van je vader bank informeren hoe dat allemaal precies gaat.

Notaris?

Als je het via een notaris gaat regelen, dan is er geen vuiltje aan de lucht. Die notaris regelt dan ook de afhandeling van de vaste lasten. Dan hoef je niks voor

Nog even snel 5000 euro overmaken zou ik niet doen.

Ik werd onderbroken..

Dan hoef je niks voor te schieten

Watervrouw

Watervrouw

29-10-2020 om 17:03

Aanvulling belasting

Kijk ook even na hoe het zit met de belasting. Ik weet niet meer exact hoe het zat omdat het al langer geleden is dat mijn laatste ouder overleed en de huizenmarkt toen slecht was maar ik weet wel dat het huis van mijn vader voor mijn aangifte gold als tweede huis en ik flink moest bijbetalen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-10-2020 om 18:01

En bovendien

Afschrijvingen op naam blijven gewoon doorlopen.
De afschrijvingen van de nutsbedrijven, telefoon en andere automatische incasso's werden dus niet gestorneerd door de bank.

En de bankrekening wordt alleen geblokkeerd als je het overlijden aan de bank doorgeeft. Ze krijgen die informatie dus niet automatisch. Dus eerst de verklaring van erfrecht regelen en dan pas de bank bellen

Guera

Guera

29-10-2020 om 18:55

Gemachtigd?

Als je vader je machtigt kun je dan na zijn dood niet gewoon overal bij???

Guera

Nee dus

Flavia

Flavia

29-10-2020 om 20:10

Guera

Alle machtigingen eindigen met het overlijden van 1 van de deelnemers, de machtiger of de gemachtigde.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-10-2020 om 00:59

Oh en dat huis verkopen...

De belastingdienst wil binnen 8 maanden na overlijden een aangifte voor erfbelasting hebben, maar hebben dan zelf minimaal nog dezelfde tijd nodig om die te beoordelen. En je kunt uitstel vragen. En je kunt een regeling treffen met ze. En qua hoogte viel de erfbelasting mij eigenlijk wel mee.

Dus vermoedelijk loopt ook dat allemaal niet zo’n vaart.

Notaris

Ginny “ En de bankrekening wordt alleen geblokkeerd als je het overlijden aan de bank doorgeeft. Ze krijgen die informatie dus niet automatisch. Dus eerst de verklaring van erfrecht regelen en dan pas de bank bellen
Dat is mogelijk waar, maar ik sluit ook niet uit dat er een manier is waarop de bank het zelf (maar misschien niet direct) te weten komt. De bank heeft tenslotte de BSN en toegang tot de burgerdatabase.

Ik vermoed dat het overmaken van geld nadat de persoon is overleden, een soort van diefstal is. Ik denk dat de bank dat binnen een zekere termijn ook terug zou kunnen draaien.

Als dit dan het plan is, waarom dan niet voor het overlijden een bedrag overmaken en reserveren?

Hoe dan ook: In dit geval is er sprake van een familie notaris die van alles weet van de familie en die ook geraadpleegd wordt. Die notaris wacht geen moment: zodra die weet van het overlijden, gaat er een notarieel berichtje naar de bank.

En dat is geen enkel punt, want die notaris houdt wel toegang en kan noodzakelijke betalingen regelen of geduld van schuldeisers vragen. Als er eenmaal een notaris is, hoef je je helemaal niet druk te maken.

Paasei

Paasei

30-10-2020 om 09:28

Machtigen is je antwoord

Het hierboven klopt wel en niet, vwb machtigen. Ja, de rekening wordt geblokkeerd na overlijden. Maar.. de bank krijgt daar geen automatisch bericht van; de nabestaanden moeten het overlijden melden. Ofwel; de gemachtigde kan de rekening blijven gebruiken totdat hij/zij aan de bank door geeft dat rekeninghouder is overleden.

Wij hebben het zo gedaan toen mijn moeder als laatste ziek werd. Mijn broer - die gemachtigd was - heeft haar zaken beheerd en haar rekening tot minstens een half jaar na haar overlijden laten doorlopen, tot we zeker wisten dat alle rekeningen betaald waren. Wel huurhuis trouwens. En bij de ING . Maar dat lijkt me niet uit te maken.

Mederekeninghouder.

Ik was mederekeninghouder en dan wordt de rekening niet geblokkeerd, ik kon alle bankzaken regelen en de reguliere incasso's door laten gaan na het overlijden. Met een verklaring van erfrecht kon ik alles netjes afwikkelen, rekeningen betalen, opzeggingen doen enz.

Klopt Paasei.

Zo ging het bij ons ook, ik heb gelezen dat dit per bank verschil kan maken en ook afhankelijk kan zijn van het saldo. Ook kunnen erfgenamen protest maken en de bank opdracht geven tot blokkeren.
Dit alles was hier niet aan de orde, geen vervelende familieperikelen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-10-2020 om 18:38

Hier dus ook

Eerste bank gebeld, rekening werd meteen geblokkeerd. Oeps dat was niet de bedoeling.
Wijs geworden en tweede bank nog even niet gebeld waardoor alles wel kon blijven doorlopen totdat de verklaring van erfrecht afgegeven was. Banken hebben geen inzage in dit soort gegevens en blokkeren pas als nabestaanden ze dat vertellen.

De eerste bank vertelde er wel bij dat alle automatische incasso’s ondanks de blokkade blijven doorlopen en dat ook de begrafeniskosten van de rekeninghouder betaald worden.

Automatisch

'De eerste bank vertelde er wel bij dat alle automatische incasso’s ondanks de blokkade blijven doorlopen.' Zo kan het gebeuren dat iemand al lang overleden is zonder dat het opgemerkt wordt: alles blijft gewoon doorlopen.

Tsjor

Frederique

Frederique

31-10-2020 om 09:56

Ginny

Je kunt inderdaad uitstel vragen, maar dan moet je wel rente betalen, idem met betalingsregelingen. Dus dat heb ik liever niet, maar als het niet anders gaat, dan wordt het uitstel, maar ik hoop toch wel dat dat huis tegen die tijd binnen 8 maanden verkocht wordt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-10-2020 om 12:38

Frederique

Die 8 maanden is wel je minimum.
Daar bovenop komt nog de reactietermijn van de belastingdienst en de betaaltermijn, die vaak ook minimaal 6 weken is. Bij ons zat er anderhalf jaar tussen overlijdensdatum en de uiterste betaaldatum van erfbelasting.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

31-10-2020 om 13:15

De bank is geen overheid

En heeft geen toegang tot de gemeentelijke basisadministratie. Maar als je zelf niet meldt, komen ze er wellicht op een andere manier achter.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-10-2020 om 14:42

Ze komen er pas achter

Als je dat meldt omdat je de rekening wil opheffen. Want dan moet je de datum van overlijden opgeven. Ik ga er vanuit dat er een houdbaarheidsdatum zit op camerabeelden. En anders maar met bivakmuts op pinnen
Al geloof ik eerlijk gezegd ook niet dat de bank het verder iets boeit wat er met dat geld gebeurt. Als zij maar aan hun zorgplicht kunnen voldoen.

De bank heeft inderdaad geen toegang tot de BRP.

Sawo

Sawo

02-11-2020 om 13:59

zorgplicht

Al geloof ik eerlijk gezegd ook niet dat de bank het verder iets boeit wat er met dat geld gebeurt. Als zij maar aan hun zorgplicht kunnen voldoen.

Dit kunnen ze dus niet als je hen niet informeert. Ik had het ook formeel geregeld want je moet ook aan de andere nabestaanden laten zien wat er gebeurt is. Ik heb ook in overleg met mijn broers het bedrag voor het uitvaart naar mijn eigen rekening overgebracht. En daarna met de bank overlegd. Vaste lasten kunnen in overleg bij sommige banken doorlopen. Maar ze willen vanwege hun zorgplicht geen grote bedragen vrij geven zonder erfverklaring wat ik ook terecht vind.

Erfbelasting is ook afhankelijk van hoeveel tijd er zit tussen de overlijden van je ouders omdat bij het overlijden van je eerste ouders een aanspraak krijgt op je erfdeel en dat via een percentage in het testament van je eerste ouder. Over dit deel hoef je geen erfbelasting meer te betalen omdat dat gebeurt is bij de eerste ouder. En dat kan dus flink oplopen als er bv 10 jaar tussen zat zoals bij ons.

Verder heb ik ook een deel door mijn kinderen laten erven. daar geldt dan opnieuw de belastingvrije voet van ruim 20.000 euro.

We hebben ook afstel gevraagd maar hoefden daar vanwege achterstanden van belastingdienst geen rente over te betalen.

En ik heb uiteindelijk een advseur ingehuurd die alles voor me nakeek en ook bv nog een voordeel wist te behalen door WOZ waarde van ander jaar te kiezen.

Echt een aanrader het kostte me maar 150 euro maar had wel alles zelf voorbereid.

Groet

Saar

Paperclip

Paperclip

02-11-2020 om 14:23

Sawon

Dat is een goede tip! Dat scheelt een hele hoop belasting, als je zoals mijn ouders 6 kleinkinderen hebt. Nu nog aankaarten en zien te zorgen dat mijn ouders zoiets vast willen laten leggen bij de notaris...

ElenaH

ElenaH

02-11-2020 om 20:23

Sawo

'En ik heb uiteindelijk een advseur ingehuurd die alles voor me nakeek en ook bv nog een voordeel wist te behalen door WOZ waarde van ander jaar te kiezen.'

Is dat geen fraude?

Flavia

Flavia

03-11-2020 om 08:15

ElenaH

Bij de erfbelasting gelden andere regels dan bij de aangifte inkomstenbelasting.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.