Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Oregano

Oregano

04-12-2018 om 16:11

Altijd recht op ontslag- of transitievergoeding na 2 jaar ziektewet?

Hoi,
Ik heb een aanbod gekregen vanwege mijn verzoek om een VSO.
Echter dit is maar de helft van wat ik aan ontslagvergoeding zou krijgen na 2 jaar ziektewet. Geen extra vergoeding advocaat kosten en kosten loopbaancoach. De ontslag datum is dan 1 1/2 maand voordat de 2 jaar om zijn, nl 1 mei en ik moet me dan beter melden voor 1 jan.
Het is toch pijnlijk zwart op wit te zien dat de wg niets te verwijten valt.
Ik wil echter graag weer solliciteren en weet niet wat nu wijsheid is.
Is het altijd zo dat je na 2 jaar sowieso de wettelijke transitievergoeding krijgt?
Dat scheelt dan wel veel geld. Aan de andere kant voel ik me beter en wil ik eigenlijk niet meer ziek zijn tot juli...omdat ik ook graag weer aan het werk wil.
Heeft iemand een advies of wat zouden jullie doen?
Bedankt!

Martje

Martje

04-12-2018 om 16:18

Transitievergoeding

Als je langer dan 2 jaar in dienst bent geweest heb je bij ontslag recht op een transitievergoeding.
Bij een VSO heb je dat recht niet. Maar, ik zou niet tekenen als ze je minder bieden dan wat je bij ontslag aan transitievergoeding zou ontvangen.
Als je ziek zou blijven kost hen dat meer geld. Dus onderhandelen. Veel sterkte

Oregano

Oregano

04-12-2018 om 16:27

Martje

Dankjewel!
Dan zijn we dan alleen de kosten vd advocaat kwijt als het dat scenario wordt..Ook geen klein bedrag maar wel in verhouding tot de ontslagvergoeding.
Alleen kan ik dan dus niet solliciteren...
Ik moet het even laten bezinken. Ik zag nl momenteel een leuke vacature dus dat speelt ook mee.
Maar mag ik wel een nieuwe baan beginnen vóór de gestelde ontslagdatum? Anders scheelt dit inderdaad maar 1 1/2 maand...

Martje

Martje

04-12-2018 om 17:02

aanvulling

Ik zat nog even te denken....

Je schrijft dat je je dan per 1 januari beter moet melden. Wat is daar verder over afgesproken in de VSO?
Krijg je vrijstelling van werkzaamheden?
Wordt je salaris dan wel tot 100% aangevuld, want niet meer ziek?
Krijg je je openstaande verlofdagen uitbetaald aan het einde van je contract of willen ze die vereffenen in de tijd dat je nog in dienst bent? Ik bedoel, neem je ze dan op?

Je kunt de werkgever verzoeken de kosten van de advocaat aan je te vergoeden.
Ik weet niet of zij het dan nog wel interessant vinden om je een VSO aan te bieden.

Hoe leuk is de vacature die je hebt gezien? Denk je dat je kans maakt? Komen deze vacatures vaker voorbij?

Of een hele ander vraag: Je zit in het 2e ziektejaar. Ik ben even kwijt of je Spoor 2 volgt. Als dat zo is zou je deze vacature ook via Spoor 2 kunnen invullen?

Wat betreft het beginnen aan een nieuwe baan voor de gestelde ontslagdatum, kun je in de VSO op laten nemen dat het dienstverband eerder eindigt als je eerder een baan vindt. Dit laatste zou ik wel even navragen aan je advocaat. Ik weet niet of dit verouderde informatie is en ik wil je niet in problemen brengen.

Oregano

Oregano

04-12-2018 om 17:47

Martje

Superdank voor je reactie!
Ik zit in Spoor 2 en de vacature is waarschijnlijk al vervuld hoorde ik net via iemand in mijn netwerk.
Verder staat er in de VSO:
Ik wordt vrijgesteld van arbeid tot 1 mei
In mei worden de vakantiedagen uitbetaald, 150 uur.
En tot dan opgebouwde eindejaarstoeslag
Er staat niet in of mijn salaris dan weer wordt aangevuld tot 100%.
Ga ik bespreken met de advocaat.
Ook of er in opgenomen kan worden dat ik eerder met ontslag kan als ik een baan heb gevonden.
Ik denk zelf dat het voor de wg niet gunstig is als ze na 2 jaar ontslag moeten aanvragen en dus een WIA keuring want daarvoor kom ik sowieso niet in aanmerking ( en wil ik ook niet).
Ik weet niet hoe sterk ik sta, ik weet wel dat het dossier niet op orde is en er een mogelijke loonsanctie komt... wg zal zeggen dat ze alles gedaan hebben qua reintegratie hulp.
Nogmaals dank!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.