Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Bijtje82

Bijtje82

30-06-2022 om 01:25

Andere baan

Ik zit al een hele poos niet lekker op mijn plek bij de firma waar ik werk. 
Heb daar een part time baan 24u, verdien voor iemand van 39 met 16 jaar werk ervaring best karig. Maar denk dat ik in die functie ook niet snel meer zal gaan verdienen. 
Loop al geruime tijd met het idee om mijn baan op te zeggen en wil eigenlijk helemaal uit deze sector. Maar merk dat het voor parttimers toch altijd één uitdaging blijft om iets te vinden dat past en financieel aantrekkelijk is. 

Aan een theoretische opleiding hoef ik niet te beginnen. Heb onwijs last van faalangst en klap bij examens compleet dicht. Laat mij maar gewoon zien hoe het werkt en dan komt het goed. 
Ben verbaal redelijk sterk en klant gericht.
Probleem is alleen dat ik geen idee heb wat ik wil of wat er mogelijk is. 

Bij mijn huidige werkgever zijn er al heel wat gesprekken geweest over het uitbreiden van mijn functie, alleen de uitvoering laat te wensen over. Daarbij zijn ze ook totaal niet begaan met het personeel. Heb de afgelopen 6weken noodgedwongen minstens 50u pw gewerkt, bedankje of helpende hand ho maar. Heb al bij andere collegas gemerkt dat je gerust de hele dag afwezig kunt zijn zonder dat iemand zich af vraagt waar je bent. 
Ik ben alleen, heb geen partner en mijn kinderen zijn op dit moment bij hun vader. Als ik morgen niet op werk verschijn, zullen ze zich de halve dag niet eens afvragen waar ik ben. Niet echt een geruststelling. 

Maar goed. Ik zou dus graag iets anders gaan doen. Iets waar ik echt voldoening uit kan halen en goed kan combineren met school/opvang. Een baan waar ik veelvuldig contact heb met klanten en echt een customer service rol kan vervullen of onderzoek doe. Maar niet in de logistiek of zorg. 
Hoe kom ik er achter wat echt bij mij past? Het is niet dat je een baan even kunt proberen. 


De markt is nu positief voor mensen die van baan willen veranderen. Er is veel beschikbaar. Het kan weel zijn dat je naar 32 uur moet gaan om een baan met veel inhoud te vinden, maar dat hoeft niet eens zo te zijn. Begin met op een A4 twee rijen te maken: wat je echt wil en wat je echt niet wil. Ook al klinkt het simplistisch, het heeft me erg geholpen in mijn beslissing om van baan te veranderen (van vertaler naar docent). En als je een idee hebt dan kun je zelf gaan kijken wat er beschikbaar is in de branche. Maar nogmaals. het is een makkelijke markt voor mensen die een nieuwe baan willen.
Succes!
Sini

Ik zou beginnen met CV op een banensite te zetten. Gewoon eens kijken wat voor aanbiedingen je krijgt. Zit daar iets leuks tussen en is er de klik. Kan je echt wel vragen om een dagje mee te lopen. Om de sfeer van het bedrijf te proeven.
Daarnaast blijft het altijd een gok. Maar als je nu niet gelukkig bent in je werk en te weinig verdiend, lijkt me de gok minder groot. En anders kan je altijd weer van baan veranderen

Bijtje82

Bijtje82

30-06-2022 om 10:16

Lotte78 schreef op 30-06-2022 om 09:05:

Ik zou beginnen met CV op een banensite te zetten. Gewoon eens kijken wat voor aanbiedingen je krijgt. Zit daar iets leuks tussen en is er de klik. Kan je echt wel vragen om een dagje mee te lopen. Om de sfeer van het bedrijf te proeven.
Daarnaast blijft het altijd een gok. Maar als je nu niet gelukkig bent in je werk en te weinig verdiend, lijkt me de gok minder groot. En anders kan je altijd weer van baan veranderen

Ja die staat online, maar krijg altijd dezelfde soort aanbiedingen.. 

en dat zijn niet de aanbiedingen die je wil? Ligt het aan het soort werk of aan de uren? Bij die laatste kan je natuurlijk praten

Bijtje82

Bijtje82

30-06-2022 om 11:12

Lotte78 schreef op 30-06-2022 om 10:25:

en dat zijn niet de aanbiedingen die je wil? Ligt het aan het soort werk of aan de uren? Bij die laatste kan je natuurlijk praten

Nee het soort werk. Ben transport planner. In de logistiek is echt wel veel werk te vinden. Maar part time wordt meestal niet echt gewaardeerd en salarissen zijn niet echt geweldig. Ook is de werkdruk vaak vrij hoog. 

Als je het niet erg vindt om geen vast contract te hebben, kun je in de huidige arbeidsmarkt juist prima een baan uitproberen. De vriendin van mijn zoon doet het al tijden zo, van de ene naar de andere baan hoppen. Ik denk zelf dat je pas als je echt een baan hebt kunt ervaren wat het precies inhoudt. En ook niet iedere werkgever is hetzelfde natuurlijk, ook dat ervaar je pas echt als je er zit.

Maar ik zou als ik jou was eerst op zoek gaan naar wat je aanspreekt. Je kunt beginnen met online gewoon een keer een beroepskeuzetest invullen. Dan moet je wel heel sec kunnen kijken naar de werkzaamheden en dingen als wisselende werktijden, benodigde opleiding en dat soort zaken erbuiten laten zodat je niet zelf al je antwoorden stuurt.
En heeft je werkgever geen loopbaancoach in huis? Zo nee, dan kun je ook overwegen om eens in gesprek te gaan bij een uitzendbureau. Die hebben ook van alles in huis om je te helpen uitvinden wat je wil en kan, en wat je eventueel nodig hebt om je nieuwe doel te bereiken.
Wat ook verhelderend kan zijn is gewoon een paar weken lang regelmatig op sites als Indeed kijken. Geen filter toepassen, maar gewoon kijken wat er gevraagd wordt. Dan kun je inspiratie opdoen. En vind je wat leuks, gewoon reageren, ook als je niet aan de vereisten voldoet. Belangrijk is een goede motivatiebrief schrijven. Daar kunnen we je hier eventueel mee helpen .

En tot slot: er zijn tegenwoordig legio mogelijkheden om een opleiding te doen middels leren en werken. Wij (ouderenzorg) leiden bijvoorbeeld ook intern mensen op. Die werken 4 dagen en gaan 1 dag per week naar school. Maar vanwege het enorme personeelsgebrek zijn er intussen ook mogelijkheden om van die standaard (hele weken) af te wijken. Er wordt steeds meer op maat gewerkt.

Succes!

Kijk eens naar vacatures bij gemeenten. Het eerste wat in mij opkomt is projectondersteuner of projectmedewerker, bedrijfscontactfunctionaris. Zie gemeentebanen.nl. Negeer waar die banen zijn maar bekijk de functies. Iets met planning bestaat vast ook wel. 

Bijtje82

Bijtje82

30-06-2022 om 12:20

Zal vanavond thuis nog eens even uitgebreid kijken. 
Deze werkgever hoef ik iig niets van te verwachten 😅

je kunt met thuis onderwijs ook certificaten halen. Nu juist voordelig met het stapbudget. Zet jezelf ook in de kijker op LinkedIn.

Leene

Leene

30-06-2022 om 14:56

wmo consulent is misschien ook iets voor je ..wat betreft opleidingen..wanneer was je.laatste examen. Ik werk nu in de ouderenzorg en een collega is binnengekomen als helpende en heeft toen een verzorgende opleiding gedaan en doet nu opleiding verpleegkunde. Had in het verleden ook problemen met dichtklappen tijdens examens maar nu met werken leren gaat het goed. Veel opdrachten en minder echt examens. Die zijn er wel en ook nog wel spanning zei ze mij maar wel minder.
Ik zou de deur naar opleidingen niet zomaar dichtgooien 

Als je ervaring hebt als transportplanner kun je misschien ook wel iets als roostermaker in het onderwijs. Je hebt de vakanties dan grotendeels vrij, handig met opvang van kinderen.   bv. zoiets:

https://www.meesterbaan.nl/onderwijs/201778-vacatures-roostermaker-roostermaker-opleidingsplaats-warffum.aspx

Ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar er staan meerdere vacatures op meesterbaan.

Bijtje82

Bijtje82

30-06-2022 om 20:49

Schemerlampje schreef op 30-06-2022 om 20:44:

Als je ervaring hebt als transportplanner kun je misschien ook wel iets als roostermaker in het onderwijs. Je hebt de vakanties dan grotendeels vrij, handig met opvang van kinderen.

Dat lijkt me niet echt iets.

Zit liever in een dienstverlenende sector.

Ik haal voornamelijk voldoening uit het helpen van mensen. Maar dan niet zorg technisch, meer customer service. 

Bijtje82

Bijtje82

30-06-2022 om 20:51

Schemerlampje schreef op 30-06-2022 om 20:44:

Als je ervaring hebt als transportplanner kun je misschien ook wel iets als roostermaker in het onderwijs. Je hebt de vakanties dan grotendeels vrij, handig met opvang van kinderen. bv. zoiets:

https://www.meesterbaan.nl/onderwijs/201778-vacatures-roostermaker-roostermaker-opleidingsplaats-warffum.aspx

Ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar er staan meerdere vacatures op meesterbaan.

Omgeving gemeente Molenlanden. 

Bijtje82 schreef op 30-06-2022 om 20:49:

[..]

Dat lijkt me niet echt iets.

Zit liever in een dienstverlenende sector.

Ik haal voornamelijk voldoening uit het helpen van mensen. Maar dan niet zorg technisch, meer customer service.

Maar met een goed planning help je docenten en leerlingen en dat zijn net mensen. 😁

Maar goed, ik snap wel wat je bedoelt. Ik denk nog even verder.

Bijtje82

Bijtje82

30-06-2022 om 20:52

Leene schreef op 30-06-2022 om 14:56:

wmo consulent is misschien ook iets voor je ..wat betreft opleidingen..wanneer was je.laatste examen. Ik werk nu in de ouderenzorg en een collega is binnengekomen als helpende en heeft toen een verzorgende opleiding gedaan en doet nu opleiding verpleegkunde. Had in het verleden ook problemen met dichtklappen tijdens examens maar nu met werken leren gaat het goed. Veel opdrachten en minder echt examens. Die zijn er wel en ook nog wel spanning zei ze mij maar wel minder.
Ik zou de deur naar opleidingen niet zomaar dichtgooien

Ja, zoiets bijvoorbeeld. Dat zou ik nog best leuk vinden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.