Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

MM

MM

13-12-2019 om 18:56

Andere baan gevonden, maar... :-(

Ik ben een paar jaar geleden binnen hetzelfde bedrijf van functie veranderd en daarbij moest ik onderdeel worden van een andere BV, vandaar dat ik een nieuw contract voor dezelfde werkgever moest tekenen, met een concurrentiebeding. Daarvóór was mijn contract voor bepaalde tijd stilzwijgend verlengd en had ik niet eens een concurrentiebeding. Ongelofelijk dom dus, want ik had een prima positie om over afzwakking te onderhandelen en die domheid neem ik mezelf nu heel erg kwalijk.

Bij de overstap naar die andere BV waren me dingen beloofd waar niks van terecht is gekomen. Dat erkent m’n werkgever ook. Sinds een jaar keek ik rond naar wat anders vanwege die onvrede. Nu heb ik eindelijk concreet zicht op een andere baan (getekende intentieverklaring) met financiële- en positieverbetering. Ik heb verteld dat ik deze baan heb gevonden en de vraag neergelegd of we konden praten over het concurrentiebeding. Nu willen ze opeens wel hun belofte waarmaken en dat zou ik eerst een kans moeten geven. In het gesprek heb ik gemerkt dat het er niet zozeer om gaat dat ze mij willen houden, maar vooral niet willen dat dat andere bedrijf gaat profiteren van mijn kennis. Da’s overigens kennis die ik puur door werkervaring heb opgedaan, ik heb geen toegang tot bedrijfsgeheimen of klantgegevens. Als ik die baan werkelijk wil zal ik het gevecht via de rechter moeten aangaan, ik heb het nu drie keer tevergeefs met een gesprek geprobeerd. Natuurlijk kan ik mijn baan opzeggen. Internet staat vol met situaties dat mensen hun baan hebben opgezegd en door de oude werkgever worden aangeklaagd vanwege het concurrentiebeding. Soms wint de oud-werkgever dat, soms worden oud-werknemers voor tienduizenden euro’s beboet, dat verschilt echt per geval.

Ik durf niet zomaar mijn baan op te zeggen maar ik heb wel open kaart gespeeld en het vertrouwen opgezegd. Dat negeert mijn werkgever gewoon, die blijft maar herhalen dat de beloftes nu echt waargemaakt gaan worden. Op de achtergrond heb ik contact gezocht met een advocaat om een kort geding aan te gaan en hoewel ik een goede kans maak (volgens die advocaat), het is nooit zeker dat ik dat ga winnen. Ik ben ook heel bang dat de nieuwe werkgever (die vooralsnog begrip heeft voor de situatie en afwacht wanneer ik ‘vrij’ kom) afhaakt. De kans is groot dat ik na het verliezen van dat kort geding een arbeidsconflict bij mijn huidige werkgever heb. Anderzijds kan ik ook niet net doen alsof dit allemaal niet is gebeurd, hoeveel eigenwaarde heb ik als ik hier 'gewoon' blijf werken? De banen in deze sector liggen niet voor het oprapen, ik zag de nieuwe baan dus echt als een uitkomst en nu sleep mezelf dus momenteel naar mijn huidige werk en het idee dat dat nog maanden kan duren en het zelfs zou kunnen gebeuren dat ik werkloos eindig. Het maakt me best wel wanhopig. Wat is nu wijsheid?

Angela67

Angela67

13-12-2019 om 21:24

speel het spel mee

zeg dat je wilt blijven maar dat je het concurrentiebeding eruit wilt hebben.
dan is het aan hen om te beslissen.
gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.