Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Anita b

Anita b

31-08-2018 om 21:40

Andere baan, wat met vakantieuren?

Vanmiddag totaal onverwacht ben ik benaderd voor een functie bij een werkgever waar ik al een paar uren werk. Deze mogelijkheid grijp ik met beide handen aan. Het betekent echter wel dat ik ontslag neem bij de werkgever die tot op heden mijn hoofdwerkgever was.

Nu heb ik nog veel vakantieuren over. Ik zou nog ruim 20 weken vakantie kunnen nemen. Dit komt doordat ik vele jaren maandelijks meer dat het dubbeleaan mijn contracturen maakte en daardoor wel mijn vakantie wegschreef met overuren en doordat ik na een operatieve ingreep een paar weken uit de roulatie ben geweest, dit ruim 2 jaar geleden.

Mijn leidinggevende vindt nu dat ik voor deze ziekteperiode eigenlijk 4 vakantieweken nog moet inleveren ( voor alle duidelijkheid, ik werk in de thuiszorg en kon geen fysieke inspanning aan en kantoorwerk was er niet voor mij). Daarnaast wil lg met afkoopvoorstel komen zodat ik per 1 okt uit dienst ga en het voor mijn werkgever voordelig is. Ikzelf zou graag per januari of feb uit dienst gaan en gewoon mijn komende maanden vakantieuren willen opnemen. Een tussenvorm is voor mij ook bespreekbaar. Wie weet wat mijn rechten zijn? Ik val deels onder de CAO VVT maar mijn werkgever hanteert niet volledig de CAO.

Vandermolen

Vandermolen

31-08-2018 om 22:05

Raar

Ik begrijp niet zo goed dat je vanmiddag benaderd bent door partij 2 en meteen al met je huidige hoofdbaas dit hebt besproken terwijl je je nieuwe contract niet getekend hebt.
Maar het gaat natuurlijk over je vakantieuren. Ik vind het heel raar als je nog vakantieuren moet inleveren van 2 jaar terug. Dat had ie dan eerder moeten regelen denk ik. Al denk ik ook dat je geen vakantieuren hoeft in te leveren als je ziek bent. Tenzij dat ergens in een cao staat, maar dat kan ik me niet voorstellen.

Ik weet niet wat het voordeel voor de leidinggevende dat je 1 okt uit dienst gaat ten opzichte van later, denk ook dat het niet voor de leidinggevende is maar voor het bedrijf. Hij of zij is ook maar werknemer.

Wat je wel moet uitzoeken hoe het belastingtechnisch zit als je twee banen hebt.
Oja, en gefeliciteerd met je nieuwe baan.

Triva

Triva

31-08-2018 om 22:47

20 wk?

Dat kun je alleen hebben opgebouwd aan bovenwettelijke vakantieuren... Klopt dat wel?

bieb63

bieb63

31-08-2018 om 23:08

Anita

Vaak is het zo geregeld dat bovenwettelijke uren vervallen na een periode.
Ik snap ook niet zo goed dat je al die uren die je boven je contract werkte, niet gewoon hebt laten uitbetalen. Voor zowel wg als wn is een stortvloed aan verlof niet fijn en handig. Maar als jij je extra uren omgezet hebt in verlof (en ik neem aan dat je dat zo hebt aggesproken met je wg....!), dan lijkt mij dar die niet zomaar kunnen vervallen, dus uitbetalen of opnemen.
En verder maakt het voir een wg wel degelijk uit als je langer in dienst blijft, ook al is dat met verlof. Je staat sowieso op de loonlijst en telt als fte, en stel dat je ziek wordt, dan is de wg het haasje.
Dus mij lijkt redelijk voor beide partijen: opzegtermijn in acht nemen, verlof. Iig her verlof boven je wettelijk verlof) uit laten betalen en met ontslag.

Triva

Triva

31-08-2018 om 23:16

Overigens

Heb je niet het récht om dit zelf te bepalen. Wg mag ook gewoon nee zeggen als jij pas in feb uit dienst wil en voor die tijd verlof opnemen. Hij kan ook zeggen: ok als je op zegt per februari mag je werken tot februari en dan betaal ik uit.

Vandermolen

Vandermolen

31-08-2018 om 23:51

O ja verjaringstermijn

Bieb noemt de verjaringstermijn die ik helemaal ben vergeten. Ik kan niet vinden wanneer die is ingegaan, ik dacht 2013 of 2014, maar in die wet, die boven de cao staat, is bepaald dat vakantieuren vervallen op 1 juli van het volgende jaar.
Dan kun je dus nooit meer zo’n buffer opbouwen.

Nou is jouw situatie denk ik anders, want jij hebt zelf die uren gespaard door uren onbetaald te werken en ze als uren te sparen om ze op te nemen. Dat is niet slim, want je had een hoger salaris kunnen hebben als je die uren betaald had gekregen. Ook tellen die gewerkte uren niet mee voor ww, ziektegeschiedenis en pensioenopbouw. Bovendien betaal je meer belasting als ze nu in een keer worden uitbetaald.

Anita b

Anita b

01-09-2018 om 00:50

Reactie

Is de cao staat duidelijk dat wettelijke, bovenwettelijke uren verjaren na 5 jaar.

Het is zo dat al mijn collega’s een verlofstuwmeer hebben. Maandelijks werken we allemaal over omdat er geen verpleegkundigen zijn om de vacatures op te vullen.

Overigens heb ik vaker zieke collega’s gehad waarbij er werd gevraagd of ze aub vakantieuren wilden inzetten. Dat was geen verplichting, maar wel een wens van de werkgever.

In een klein zelfsturend team moeten we ziekte en gaten in het rooster zelf opvangen. Werkelijk iedereen gaat over zijn of haar contracturen heen.

Een bereikbaarheidsdienst schrijven we niet eens tijd voor, mag volgens cao wel maar van de organisatie niet.

En vanmi zijn al direct de voorwaarden voor nieuwe baan besproken. Ik werkte er immers al. Dus belastingtechnisch bekend met 2 verschillende banen.

Triva

Triva

01-09-2018 om 03:35

Maar

allemaal overwerken leidt niet zimaar tot stuwmeren aan verlof. Waarom laten jullie die uren niet gewoon uitbetalen of begrijp ik het verkeerd? Dan krijg je er wel verlof over (8%) maar dat is niet bovenwettelijk. Hoe komen jullie aan zoveel bovenwettelijke vaksntieuren (de uren van 2017 zijn anders 1 juli jongstleden vervallen) en waarom maak je die niet gewoon op? Na vijf jaar vervallen ze en wat dan? Allemaal een half jaar vakantie?

Triva

Triva

01-09-2018 om 03:38

Oja

Hoe kan een bedrijf zich gedeeltelijk aan een cao houden? Bereikbaarheidsdiensten mag je geen tijd voor schrijven?

Ik zei het van de week al hier op het forum dat de thuiszorg niet goed geregeld was maar ik dacht dat dat alleen het huishoudelijke deel was....

Vandermolen

Vandermolen

01-09-2018 om 07:28

Twee banen

Dat je al bekend bent met t hebben van twee banen snap ik. Maar misschien is er belastingtechnisch wel een verschil tussen twee banen hebben die samen onder de 40 u pw uitkomen zoals nu en de situatie waarbij je erboven uitkomt. En dat is hoe t dan volgens mij zou worden. Bijv 36 u bij je “nieuwe” werkgever en bijvoorbeeld daarnaast nog wekelijks 20 vakantieurenu laten uitbetalen tot die op zijn.

Vandermolen

Vandermolen

01-09-2018 om 07:33

Ziek

“Overigens heb ik vaker zieke collega’s gehad waarbij er werd gevraagd of ze aub vakantieuren wilden inzetten. Dat was geen verplichting, maar wel een wens van de werkgever.”

Het is duidelijk dat de werkgever de zaken niet op orde heeft. Hij wil werknemers hun eigen ziektedagen laten betalen, hij geeft contracten voor (bijv) 20 u per week terwijl er structureel werk is voor (bijv) 30 u per week en betaalt vervolgens die 10 u niet, maar zet die op een vakantielijstje, wetende dat de werknemer het nooit kan opnemen.

bieb63

bieb63

01-09-2018 om 14:31

personeelstekort

Personeelstekort dat kan. En dat dat met het wel aanwezige personeel wordt opgelost kan ook. Maar dan laat je die extra uren natuurlijk gewoon uitbetalen..... Als er personeelstekort is, betekent dat er te weinig medewerkers zijn voor de hoeveelheid cliënten en blijkbaar niet te vinden. Maar dan zou er wel budget moeten zijn voor de overuren, ofwel vanuit bekostiging van het rijk ofwel van de opdrachtgever.
Hoe dan ook zou ik zeggen dat je al die extra uren alsnog als loon laat uitbetalen.

V.w.b. de belasting als je bij allebei de wg's bijv. 30 uur werkt (en bij de 1 dus met opname van verlof zoals je, niet verstandige, plan is), dan gaat dat op zich goed met de loonheffingskorting, want die moet bij 1 van de 2 op niet toepassen staan, maar het kan wel fout gaat met het bijzonder tarief voor vakantiegeld en evt. eindejaarsuitkering e.d. Dus als je verstandig bent, laat je die bij beiden op een relatief hoog percentage zetten. Als je teveel hebt betaald krijgt je dat bij je eigen inkomstenbelasting weer terug.

Anita b

Anita b

01-09-2018 om 14:51

Vervolg

Dank jullie voor de reacties. De baan waar ik vertrek past de loonheffingskorting toe. Bij andere wg dus niet.

Ik werk in een team waar het grootste contract 32 uur is en het kleinste contract 8 uur. Momenteel is er door verloop in clienten en een cliëntenstop weinig werk. Echter, het zijn wel werkzaamheden die allen in de ochtend moeten gebeuren, dus je moet wel met de normale bezetting starten. (Mensen moeten op tijd hun medicatie krijgen, moeten klaar zijn voor dagopvang o.a.). De routes duren hooguit 3 uur. Dat betekent dat degene met een groot contract nagenoeg alle dagen in augustus heeft gewerkt om aan de uren te komen. Wij registreren per 5 minuten. Ik had vakantie in augustus.

Mijn verlofstuwmeer komt meer van de voorgaande jaren. Sinds dit jaar worden de overuren na een maand uitbetaald.

Lente

Lente

01-09-2018 om 14:59

Bieb, wat bedoel je met een bijzonder tarief voor vakantiegeld?

De belastingdienst maakt geen onderscheid tussen salaris, vakantiegeld, etc.
Wat wel zo is, is dat als je plotseling meer verdient (om welke reden dan ook), dat de meerverdiensten de top van je inkomen zijn. Van je normale inkomen is de loonheffing al af. Daardoor lijkt het of je meer belasting betaalt.
Maar voor je uiteindelijke belastingopgave maakt het niets uit.

Zelf zou ik ook liever laten uitbetalen. En zeker geen ziekteperiode voor eigen rekening nemen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-09-2018 om 16:10

Uitbetalen

Als je met uitbetalen boven een bepaald jaarsalaris komt, kan dat wel heel nadelige gevolgen hebben voor je tarief. De arbeids- en algemene heffingskorting bouwen snel af tot 0, dus dan ben je over het meerdere ineens heel veel belasting kwijt.

bieb63

bieb63

01-09-2018 om 20:57

Lente

Waar het om gaat is dat het perc bijz tarief bij een wg (ofwel het sal.progr) wordt bepaald adhv het verwachte jaarloon aldaar. Dus wat je bij een ander verdiend staat daar los van. Dat kan betekenen dat het bij de wg toegepaste tarief te laag is tov van je totaal inkomen, met alle gevolgen van dien

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-09-2018 om 01:05

NU'91

Dit is nou weer zo'n typisch voorbeeld van hoe mensen het werken in de zorg onmogelijk gemaakt wordt. Mensen onder druk zetten om veel meer uren te draaien dan in het contract staat, zoveel mogelijk werk in eigen tijd te laten doen en dan ook nog moeilijk doen over uitbetalen. Hoe kan het toch dat er een tekort is in de zorg??

Ik zou de vakbond benaderen. Ik denk dat ze je goed kunnen helpen.

Anita B

Anita B

07-09-2018 om 12:31

Opgelost

Van mijn regiomanager kreeg ik maandag een mail waarin stond dat ik 100 vakantieuren mocht opnemen of uit laten betalen. De resterende 140 uren zouden komen te vervallen. Ik werd hierbij verwezen naar een link waarin stond dat volgens de wet de vakantieuren van voorgaande jaren per juni of juli zouden komen te vervallen.

Ik heb een mail teruggestuurd waarin stond dat mijn organisatie valt onder de cao Vvt, dat dat ook expliciet vermeld staat in mijn contract. In deze cao staat duidelijk dat wettelijke, bovenwettelijke en extra bovenwettelijke uren na 5 jaar vervallen. Ik claim dus al mijn uren.

Gisteren belde de regiomanager. Zowel hij als de HRM persoon hadden een oude cao gehanteerd. Ik stond volledig in mijn recht...........

(Ik werk 12 uur per week bij deze org.)

bieb63

bieb63

07-09-2018 om 12:54

anita

Nou, dat is mooi geregeld dus!

Triva

Triva

07-09-2018 om 13:01

wettelijke vakantieuren

die NIET na 1 juli vervallen????

Flavia

Flavia

07-09-2018 om 14:41

Triva

Ja, dat kan meerdere werkgevers hebben de wettelijke en bovenwettelijke uren gelijk gesteld in de cao.
Een cao mag geen verslechtering van de wet zijn maar verlengen van de vervaltermijn mag wel.
Wij kunnen ook nog uit een persoonlijk budget uren kopen, die vervallen helemaal niet. Elk jaar kun je zo 2 weken kopen en inzetten om eerder met pensioen te gaan bv. Je kunt het budget ook elk jaar uitlaten betalen, een fiets kopen of een telefoon anno nemen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.