Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

aow

aow

05-10-2009 om 23:43

Aow en eigen bijdrage awbz

mijn ouders verblijven in een AWBZ-instelling en betalen hiervoor de eigen bijdrage. Nu wil het geval echter, dat zij niet meer samenwonen, mijn moeder is al zo slecht dat zij door moest naar een andere instelling. De eigen bijdrage is gebaseerd op hun gezamenlijk inkomen. Nu kregen ze een brief van de SVB. Het CAK gaat de eigen bijdrage rechtstreeks op de AOW inhouden, op zich prima. Maar omdat mijn ouders niet meer samenwonen zouden ze ook een alleenstaande-AOW mogen ontvangen. Deze is zo'n 300 euro p.p. meer. Uiteraard gaat dan ook de eigen bijdrage omhoog. Maar...waar en hoe zouden wij kunnen laten uitrekenen of het voor mijn ouders gunstiger is op een alleenstaande aow of parter AOW te krijgen? Het CAK is niet zo'n goede keus om dit soort vragen te stellen is mijn ervaring....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

06-10-2009 om 16:04

Succes ermee

Afgelopen juni is mijn opa overleden. Sindsdien krijgt mijn oma AOW als alleenstaande, is i.d.d. zo'n 300 euro hoger. Ze woonden samen in een AWBZ-instelling. Voor hun beiden bedroeg de eigen bijdrage zo'n 700 euro en voor mijn oma is die nu vastgesteld op 350 euro. Ik heb het idee dat dat niet juist is, want in die 350 uur zitten huur en volledige verzorging. Oma houdt dus zo'n 600 euro per maand over voor een koekje bij de koffie en kleding. Ik ga er vanuit dat er ooit nog wel iemand wakker gaat worden en dat dan de te weinig ingehouden bijdrage alsnog nagevorderd gaat worden.
Misschien kun je ergens de tabellen opvragen die gebruikt worden voor de berekening? Sorry voor mijn niet echt zinvolle bijdrage, maar ik wilde aangeven dat het blijkbaar erg moeilijk is om zo'n berekening te maken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.