Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Laura

Laura

18-04-2019 om 20:46

aow vraag voor mijn moeder

Ik heb al gegoogled maar kan het niet vinden. Mijn moeder is weduwe en heeft een garage die iemand wel van haar wil huren. Ik neem aan dat dat als extra inkomen wordt gezien, maar ik kan er niets over vinden, wat de consequenties zijn voor haar aow uitkering, mocht ze deze garage verhuren. (ze zou hem willen gaan verhuren aan een kennis van ons, een klusjesman die daar wat spullen en gereedschap wil opslaan) Maar dus alleen als het wat oplevert en niet haar aow kost, want dan doet ze het net zo lief niet.

Jacquel

Jacquel

18-04-2019 om 21:08

Zou geen probleem zijn

Wat ik begrijp van de site van de rijksoverheid, is dat de enige reden om iemand te korten op de AOW is als die samenwoont. Andere inkomsten doen er niet toe.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/algemene-ouderdomswet-aow/vraag-en-antwoord/hoe-hoog-is-mijn-aow

Erica

Erica

18-04-2019 om 21:13

Evenrueel

wel gevolgen voor toeslagen (huur-, zorg-, aow- en aio-aanvulling). En belastingplichtig.

Ely

Ely

18-04-2019 om 23:37

Bel anders

Gewoon efkes met de svb en vraag t

geen gevolgen voor AOW

Wat Erica al zegt. Inkomsten hebben naast je aow heeft geen gevolgen voor je aow. Wel voor eventuele toeslagen. Maar die zijn dan ook bedoeld voor de situatie dat je zelf te weinig inkomen hebt. Dus niet gek dat die minder worden als je meer inkomen krijgt.

Andere gevolgen

Zoek even goed uit of er nog andere juridische gevolgen zijn. Koop breekt geen huur oftewel wil ze haar huis met garage verkopen dan kan ze de huur niet zomaar beƫindigen als dat niet vastgelegd is. En dat maakt dus haar huis minder waard en lastiger te verkopen. Ook moet ze checken hoe het zit met de verzekering en eventuele hypotheek. Staat dit bedrijfsmatige en/of verhuur activiteiten toe. De huurder zal zijn boedel moeten verzekeren, maar als de oorzaak bij de opstal ligt (bijvoorbeeld het dak stort in waardoor de spullen van de huurder beschadigd raken) moet haar opstalverzekering wel uitkeren.

Is het een losse garagebox zonder hypotheek dan speelt dat natuurlijk minder, al is het lastig een verhuurde garagebox te verkopen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.