Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Saskia

Saskia

13-09-2020 om 15:13

arbeidsomstandigheden

Het lijkt een simpele vraag maar vanuit de OR zitten wij in een traject waar het er naar toe gaat dat een deel van de werknemers voortaan een groot voordeel genieten op de arbeidsvoorwaarden en een deel dezelfde, dus al bestaande, arbeidsvoorwaarden houdt. Het bedrijf heeft informatie opgevraagd en komt nu met het antwoord dat dit mag zolang de medewerkers op dezelfde locatie, dezelfde arbeidsvoorwaarden houden.

Het vreemde is dat het best zo kan zijn dat de ene werknemer gaat invallen op de andere locatie, kan ook maar voor één dag zijn.

Wat vinden jullie hiervan? Ik wil het algemeen houden dus je kunt wel voorbeelden geven maar ik zal zelf niet specifieker kunnen worden.

Dat kan nodig zijn.

Het kan nodig zijn dat er op bepaalde locaties andere arbeidsvoorwaarden zijn, dat vind ik niet raar. Het bedrijf geeft aan dat dit mag, volgens de wet, je hebt al uitgezocht dat dit idd mag?

Watervrouw

Watervrouw

13-09-2020 om 17:38

Ongelijkheid geeft problemen

Ik ken een bedrijf dat deels werd overgenomen door een bedrijf met andere cao. Mensen die in dienst waren hielden oude loon mensen die nieuw in dienst kwamen een veel lager loon. Dit werd tijdens de sollicitatiegesprekken duidelijk verteld maar heeft tot veel conflicten geleid en een rechtzaak is uitgebreid in de pers gekomen. Geen idee of mijn post raakvlakken heeft met de situatie die jij schetst maar mensen in vergelijkbare functies ongelijk belonen geeft problemen. Ik dan heb ik het niet over normale verschillen.

Pirata

Pirata

13-09-2020 om 17:39

Titel

Titel is onjuist...

Adelaide

Adelaide

13-09-2020 om 18:10

Zelf uitzoeken

Jij zit in de OR, het bedrijf wil iets doen waarover jullie twijfels hebben dat het mag, dan vraag je aan het bedrijf: wil je uitzoeken of het mag.
Denk je dat het bedrijf nee zegt? Natuurlijk niet.
Dat moet je dus aan iemand anders vragen.

Maar niemand kan hier antwoord geven, omdat je zo vaag bent. Het zou al schelen als je de arbeidsvoorwaarden waar je het over hebt verduidelijkt.

Guera

Guera

13-09-2020 om 18:48

Waar gaat het inderdaad over? Ik werkte ook bij bedrijf dat een ander bedrijf overnam. De medewerkers die erbij kwamen waren veel hoger ingeschaald van oudsher dan de Cao die voor anderen gold en die leidend ging worden. De Cao was leidend voor bv nieuwe sollicitanten. De oude medewerkers met minder loon kregen elke maand een kleine compensatie. De andere medewerkers vielen onder de nieuwe cao met behoud van rechten en hun hogere loon. Uiteindelijk sterft dat dan uit als mensen weggaan.
Zoals jij nu zegt lijkt me geen goed plan tenzij de vestiging in Amsterdam amsterdam toeslag krijgt omdat mensen woonachtig in de buurt van vestiging Drenthe minder kosten hebben......dat hoor je nog weleens....

Saskia

Saskia

13-09-2020 om 19:00

Dit kan ik wel verduidelijken

Het gaat niet om oude en nieuwe werknemers.
Het kan zo zijn dat een collega 5 km verderop straks jaarlijks veel minder kosten hoeft te maken dan de ander. Die kosten zijn onafhankelijk van je woonplaats.
De huidige arbeidsvoorwaarden om die kosten te betalen zijn een vast bedrag per jaar de een komt er prima mee uit, de ander niet.

De bond?

Heeft de FNV niet een speciaal centrum ter ondersteuning van OR-en? Daar weet men dat soort zaken.

Groeten,

Temet

Dees

Dees

13-09-2020 om 21:06

Hier

Wij werken op 1 locatie en bijna iedereen heeft andere arbeidsvoorwaarden.

Wendelmoed

Wendelmoed

14-09-2020 om 13:12

Juridisch advies

De OR mag kosten maken om juridisch advies in te winnnen. Als je tegen de directie in wilt gaan heb je daar meer aan dan aan "op ouders.nl vonden mensen dat".

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.