Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Boekje

Boekje

30-04-2018 om 10:32

Auto uitlenen aan vriend van zoon

Mijn zoon (17) en een goede vriend (19) van hem willen een paar dagen weg. Een auto is voor hun bestemming veel handiger dan het OV. Beiden hebben een rijbewijs, maar mijn zoon mag nog niet zonder coach rijden.

De ouders van de vriend kunnen hun enige auto niet missen.Wij hebben 2 auto's. Mijn zoon zou mijn auto mee mogen nemen als hij zelf kon rijden. Maar dat mag dus nog niet in verband met zijn leeftijd. Nu is de vraag van zoon of ze toch de auto mee mogen, want vriend kan rijden.

Maar, daar twijfel ik toch erg over. Ik vertrouw hen beiden de auto wel toe (want, verstandig en niet-drinkend ed). Maar toch, een ongeluk zit in een klein hoekje en als er schade wordt gereden zit ik met de brokken, lijkt me. Er is een verzekering voor het uitlenen (CLixx), maar daar kunnen we geen gebruik van maken omdat we niet aan alle voorwaarden voldoen.
Als er schade wordt gereden gaat het in elk geval ten koste van enkele schadevrije jaren van mij, plus reparatieschade die de bestuurder (student) vast niet zal kunnen betalen.

Nu ja, ik zit nu erg 'in de schade' die mogelijk helemaal niet gaat komen. Mijn vraag is eigenlijk algemener: zouden jullie de auto uitlenen aan je kind, terwijl er een vriend rijdt? Ze blijven in Nederland, maar rijden mogelijk wel zo'n 600 KM. En welke overwegingen, behalve mogelijke schade, moet ik nog meer meenemen?

Vast dank voor je reactie!

V@@s

V@@s

30-04-2018 om 10:39

ik zou inderdaad zeggen clixx

Je betaalt wel extra omdat de bestuurder nog geen 25 is, maar dan voorkom je toch problemen?

juf Ank

juf Ank

30-04-2018 om 10:42

nou....

Ik zou het niet doen. Laat ze maar lekker een auto huren of gebruik maken van ov. het risico en de schade die je kunt hebben met ingewikkelde berekeningen die je zou moeten maken om te zorgen dat zij de no claim premie weer terugbetalen. Nee, ik zou er gewoon niet aan beginnen. Je schrijft al dat ze schade e.d. niet gaan kunnen betalen dus het lijkt mij dan helder.

Ik denk ook dat ze gewoon moeten leren dat als ze bepaalde zaken niet kunnen bekostigen, ze dus andere oplossingen moeten zoeken. Dat heet loslaten en zelfverantwoordelijk enzo.

specht

specht

30-04-2018 om 10:47

uitlenen

Zelf hebben wij ruim een jaar geleden voor dit dilemma gestaan.
Onze zoon moest samen met vrienden naar een begrafenis op een Zeeuwe eiland.
Met het OV deden ze er ruim drie en en half uur per rit over.
Ik had ongeveer dezelfde overwegingen als jij.
Wat bij ons de doorslag gaf om de auto uit te lenen was het feit dat de bestuurder echt een verantwoordelijk persoon is, en het dat wij in geval van een ongeluk de financiële schade konden dragen. De auto is allrisk verzekerd.
Daarnaast vond ik het veiliger met zijn vieren in een goede en goed verzekerde auto, dan in een zo goedkoop mogelijk gehuurde auto.
Wel zou ik heel goed met je zoon afspreken dat hij beslist niet mag rijden.

BO

BO

30-04-2018 om 10:49

Tja

eerst je vervoer regelen en pas daarna je bestemming boeken... nu word jij gestraft omdat ze het andersom hebben gedaan.

Overigens zit ik in een andersom positie, ik weet nog niet of het doorgaat maar mijn oudste heeft momenteel een plan om met vijf anderen te gaan kamperen op ruim 3 uur rijden, net over de grens en hij mag wellicht de auto lenen van de ouders van één van die vijf. Het is dan de bedoeling dat hij met nog iemand per auto en bagage gaan en de rest via het ov. Hij is op dit moment de enige met een rijbewijs, de kans is zeer klein dat er nog eentje bij komt en als dat zo is heeft die een week ervaring met alleen rijden. Mijn zoon dan een half jaar. Ik weet nog niet goed wat ik hiervan moet denken. Als ik het iemand toevertrouw is dat mijn zoon en ik heb ook al gezegd dat als ze drinken (dat mag en kan etc) dat hij dan niet opeens verantwoordelijk is als er iemand naar het ziekenhuis moet midden in de nacht. Dat zou hij ook niet zijn als ze allemaal met het OV zouden gaan bijv.

BO

BO

30-04-2018 om 10:51

oja

aangezien je ook zelf een zoon hebt met net een rijbewijs: waarom niet een jaartje allrisks verzekeren? Je kunt je zoon daar ook aan laten meebetalen. Mijn schoonzus was helaas niet op dat idee gekomen. Hoger verzekeren kost niet zoveel, kan een werkende puber vast wel opbrengen, haar financiële shit was veel groter nadat haar zoon wel een aanrijding had en de auto dus flinke schade.

Hanne

Hanne

30-04-2018 om 13:42

Huurauto

Misschien is het huren van een kleine auto voor die dagen een goed alternatief?

Erna

Erna

30-04-2018 om 13:52

alternatief

Wat je ook zou kunnen voorstellen, als dat je wat lijkt is:

Jullie lenen jullie auto uit aan de ouders. En zij lenen hun auto uit.

Lost het probleem van schade en verzekering niet op, maar dat is dan niet jullie probleem. Is aan die ouders of ze dat risico willen nemen met hun zoon.

En nee is ook een optie.

Nog iets: je kunt bij verschillende verzekeraars de auto ook tijdelijk (1 maand of zelfs een paar weken) all risk verzekeren. Dus dan heb je in elk geval geen risico van schade. Wel natuurlijk van het kwijtraken van je no-claimkorting (of zakken op de ladder).

Dat kost ook geld maar daar kan je overigens wel afspraken over maken met de jongens, dat ze een deel van die schade (no-claimkorting/ evt. ophogen verzekering tot all risk) wel zelf moeten vergoeden. Ze sparen huur van een auto uit, dus op die manier komen ze al een eindje.

Ik zou zelf mijn auto niet uitlenen aan een jonge jongen die er nog nooit in gereden heeft. Misschien als jullie tijd hebben om met hem te oefenen zodat je zelf kunt beoordelen hoe hij rijdt?

Dora

Dora

30-04-2018 om 14:00

Tja

Mijn ouders hadden helemaal geen auto. Wij moesten dus gewoon alles zelf regelen als we ergens wilden komen. Best leerzaam.

Boekje

Boekje

30-04-2018 om 14:21

Bedankt voor alle reacties!

Ik ga op een paar reacties en suggesties in:

- De Clixx- verzekering is hier speciaal voor, maar wij voldoen niet aan alle voorwaarden, dus dat gaat niet. Anders was dit dé oplossing geweest.

- Een auto huren is (te) duur voor de jongens en/of kan niet overal ivm minimum leeftijd

- De jongens 'straffen' ons niet hoor, ze hebben ook nog niets geboekt. Ze vragen gewoon of ze de auto zouden mogen lenen. En inderdaad is 'nee' een prima optie.

- De andersom-positie. Dat kwam ook al in mij op: hoe zou ik het vinden als mijn zoon in de auto van een andere ouder (die ik niet ken) zou gaan rijden. HHmmm geen heel strak plan. Stel dat hij er schade mee rijdt, wat dan? In hoeverre voel ik me dan verantwoordelijk?
Mijn andere zoon rijdt voor zijn werk regelmatig in een busje, maar dat is dan van zijn werkgever, dat is weer een ander verhaal.

- Onze auto aan de andere ouders uitlenen zou eventueel kunnen, maar wij kennen deze mensen niet. Dat gaat gaat me dan ook te ver, en die andere ouders waarschijnlijk ook. Ik denk dat de jongens dat zelf ook niet willen (hoewel).

- De auto tijdelijk all-risk verzekeren zou een optie kunnen zijn. Die ga ik onderzoeken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.