Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Banken en geld lenen...

Ik ben vandaag eens naar de bank geweest: ik moet een dringende schuld betalen, anders komt daar een pak kosten bij, en ik heb even de cash niet.
Ik dus naar de bank, met al mijn loonstaten van de afgelopen maanden. Ik heb er een zichtrekening, een spaarrekening en een effectenportefeuille, al meer dan 10 jaar.
Mijn vraag was zeer eenvoudig: een persoonlijke lening, € 3 000, met een looptijd van 1 jaar en, indien enigszins mogelijk, met schappelijke wederbeleggingsvergoedingen bij vervroegde terugbetaling, omdat ik niet van plan was een jaar af te betalen voor wat ik op een paar maanden kan terugbetalen.

Het verdict: geweigerd. Reden: "onvoldoende kredietgeschiedenis". Ja, vreemd hè? Ik heb niet graag schulden, ik leen dus niet tenzij het absoluut niet anders kan en ik heb dus geen "kredietgeschiedenis"...
Het deed me denken aan die uitspraak van Yves De Smet in de krant De Morgen van weleer: "om dezer dagen te kunnen lenen bij de bank moet je al bijna kunnen bewijzen dat je dat eigenlijk niet nodig hebt!".
Die schuld van € 2 500 zal ik wel betalen, maar er zal een € 300 kosten bijkomen. Dank u, bank!
Ik heb hen laten weten dat ik daar bijzonder ontstemd over ben: "Ik ben zo vrij u te laten weten dat ik uiterst misnoegd ben over de behandeling door xxxxxxxxbank en dat ik vind dat het zo stilaan tijd wordt om de "relatie" eens grondig tegen het licht te houden.".

Je vraagt je dan af hoe het anderen vergaat, die het financieel moeilijker hebben.

Engels

Ja, klopt.
Mijn dochter had dat in Engeland. Goede baan, goed inkomen, wil een huis kopen. Geen hypotheek want geen credietgeschiedenis. Er moet minstens twee jaar van zijn.
Ze heeft het anders opgelost, maar vreemd is het wel.

Ik geloof niet dat wij dat in Nederland hebben.
Hoewel wij dan wel weer de Nationale Credietregistratie hebben. Daar staat iedereen in met een bankrekening waarop je zelfs maar een beetje rood mag staan.
Ook al heb je nooit rood gestaan.

Met een telefoonabonnement met telefoon beland je er ook.

Dit probleem speelt in België?

Ik neem aan dat dit probleem in België speelt?

In Nederland heb je geen credietgeschiedenis nodig. De Nationale Credietregistratie houdt eigenlijk alleen maar minpunten bij, geen pluspunten, en als je daar niet in staat is dat prima. Een pijnpunt is dat er geen onderscheid gemaakt wordt tussen een kredietvoorziening die je niet gebruikt en een kredietvoorziening die je maximaal gebruikt. Niet dat je dan als slechte klant gezien wordt als je zo'n 'mag rood staan' registratie hebt, het is meer dat je terugbetaalcapaciteit omlaag gaat en dat met name bij een langlopend krediet als een hypotheek dat een flink groot effect heeft op het maximum hypotheekbedrag.

Mijn ouders zijn trouwens geweigerd door de ABN Amro hypotheek omdat het gevraagde bedrag te laag was. De adviseur had er geen zin in en wilde dat ze gewoon de koopsom zouden lenen en anders deed 'ie het niet. Bij de Rabobank zijn ze vervolgens goed geholpen, die zijn toen flink creatief geweest om de eenmalige kosten (ipv het rentepercentage) zo laag mogelijk te krijgen.

Alison

Alison

24-05-2018 om 11:30

BKR

Dat heet het BKR, Bureau Krediet Registratie. Niet Nationale Credietregistratie.
Van hun site

Veel mensen denken dat een BKR registratie nadelig is. Dat is niet waar. Als u geen betalingsachterstanden heeft, is het een bewijs van goed financieel gedrag. Geldverstrekkers doen dan graag zaken met u.

Yvan

Yvan

24-05-2018 om 15:32 Topicstarter

We hebben dat in B ook

Het "Bestand van de Centrale voor kredieten aan particulieren (CKP)", beheerd door de B Nationale Bank.
Daarin worden de openstaande kredieten en de "wanbetalingen" opgenomen.
De banken zijn wettelijk verplicht het bestand te raadplegen bij een kredietaanvraag, waarna ze naar eigen goeddunken beslissen.
Aangezien ik geen fervente lener ben, staat er bij mij enkel "geen registraties" op dat papiertje.

Blijkbaar is het een nadeel als je "hopeloos ouderwets" bent en geen behoefte hebt aan een zichtrekening met kredietfaciliteit, een kredietkaart, kopen op afbetaling enz.
Het is niet zozeer een kwestie van wetgeving, maar wel van rigide, interne bankregeltjes.

Hoewel: als er wat meer te rapen valt kan er al eens een klein beetje gesjoemeld worden, blijkbaar. Zo werd voorgesteld om een kredietlijn middels een kredietkaart te openen. Dat is dan geen "lening" meer maar een "kredietopening". Naar B recht veel nadeliger en minder wettelijk beschermd dan een gewone lening. Bovendien met een rentevoet dicht bij het B wettelijk maximum: > 12%, waar het courante tarief voor een persoonlijke lening zo'n 4,90 - 5,90% bedraagt.
Ik heb bedankt, gezegd dat ik hoegenaamd niet onder de indruk was van hun dienstverlening en ik ben vertrokken.

Deze voormiddag nog telefoon gehad van de filiaalhouder. Die "zag nog wel wat mogelijkheden" en vroeg om nog even langs te komen. Ik heb bedankt: "als zo'n prutsleningetje al zo'n probleem is, wat gaat dat dan worden als ik vb. wil lenen voor een nieuwe auto? Of als ik nog een huis wil kopen? Neen. Jullie zijn wat mij betreft einde verhaal".

Het probleem van die openstaande schuld is ondertussen opgelost: ik heb -zeer tegen mijn zin- wat effecten verkocht en betaald.

"Met een telefoonabonnement met telefoon beland je er ook.". Dat vind ik een wel erg cynische grap: zo ongeveer de meest onbetrouwbaren en de grootste sjoemelaars uit de dienstverlenende sector, de telecom-operatoren, kunnen wanbetalers aanmelden? Telecom-operatoren en banken één front, één strijd? Het is ver gekomen...

Marjoleine64

Marjoleine64

24-05-2018 om 17:34

Ken je het verschil tussen een bank en een mus?

Een mus stopt met pikken als hij genoeg heeft, een bank niet...

Kaori

Kaori

25-05-2018 om 07:23

telecom aanbieders

Als er een telefoon van meer dan € 250 onderdeel is van de overeenkomst is er sprake van een lening voor wat betreft de telefoon en daarom moet die gemeld worden bij BKR.

Dus als je je telefoon gewoon zelf koopt bij een winkel en een sim-only hebt hoeven ze je helemaal niet aan te melden. Of een goedkope telefoon in je abbo, maar ja die dingen zijn nou net de lokkertjes.

@Emma

@Emma

25-05-2018 om 07:48

Alison

"Veel mensen denken dat een BKR registratie nadelig is. Dat is niet waar. Als u geen betalingsachterstanden heeft, is het een bewijs van goed financieel gedrag. Geldverstrekkers doen dan graag zaken met u."

Dat klopt, maar als je ooit een betalingsachterstand hebt gehad van een paar honderd euro bij H&M oid met incasso, dan heb je een serieus probleem met een eventuele hypotheek want het duurt járen (5 ofzo) voordat je daar vanaf bent. Ongeacht inkomen, dubbele vaste baan enz. Ik vind dat buiten proportie.

Zelf moest ik in 2005 een registratie ongedaan laten maken omdat ik in 1993 een videorecorder op afbetaling had gekocht (en gewoon had afbetaald). Echt belachelijk. Het is nu wel anders, maar nog steeds niet oké.

Yvan

Yvan

27-05-2018 om 19:05 Topicstarter

Dan werkt het hier blijkbaar toch beter,@Emma

Toen mijn ex en ik uit elkaar gegaan zijn heeft zij de hypotheeklening van het huis overgenomen.
Binnen de week nadat de bank kopie van het PV minnelijke schikking ontvangen had (waarin dat uiteraard opgenomen was), had ik al de "verklaring à décharge" voor de lening in handen en binnen de 14 dagen was de kredietregistratie bij de Nationale Bank geschrapt.

@Emma

@Emma

27-05-2018 om 20:13

Yvan

Het is bij mij toen in 2005 ook wel snel geregeld hoor, maar ik moest echt heel diep graven om er achter te komen waar dit nou helemaal over ging na zo'n tijd

@Emma

@Emma

25-07-2018 om 08:23

????

Hoe komt dit draadje nou bovenin? De nieuwste (=is mijn) post is twee maanden oud.

Forumbeheer Ouders Online

Forumbeheer Ouders Online

25-07-2018 om 09:46

Spam

Beste Emma,

Er was een spam bericht onder jouw laatste reactie geplaatst. Dat heb ik verwijderd maar de draad komt dan toch omhoog in de sortering.
Met vriendelijke groet,

Heidi Sour
Forumbeheer Ouders Online

Dezelfde Yvan?

Ik dacht wel: hé, is dit dezelfde Yvan, die op 23/5 aangeeft dat hij een lening van 3000 euro nodig heeft en verontwaardigd is dat hij die niet krijgt en op 20/7 dat hij met spaargeld van 250.000 euro zich afvraagt of hij eerder zal stoppen met werken? Verrassend.

tsjor

OND

OND

12-08-2018 om 17:09

Elke letter telt, tenzij voor wie zich belachelijk wil maken

Er is een verschil tussen "Ivan" en "Yvan". Dus dat: "... is dit dezelfde Yvan..." van u kan ik niet anders interpreteren dan intellectuele lamlendigheid van uw kant. Of een onbeheersbare masochistische behoefte. Maar ik ben geen psycholoog.
U refereert naar dit: https://www.ouders.nl/forum/werk-recht-en-geld/spaargeld-en-eerder-met-pensioen.
Misschien moet u uw eigen kritische zin eens wat meer in vraag stellen.

Angela67

Angela67

12-08-2018 om 17:19

Wat een goed idee

Ivan de Verschrikkelijke!

OND

OND

12-08-2018 om 17:35

Hoe flauw

Angela de 67 000 000 ste die met die indrukwekkende vondst voor de dag kwam.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

12-08-2018 om 17:43

Hm...

De toon die hier wordt aangeslagen door OND komt me akelig bekend voor...

OND

OND

12-08-2018 om 18:44

Het alternatief

is dan dat speculties op grond van onzin dan maar waarheid moeten geacht worden?
Het zou weleens kunnen, Sally MacLennane, dat u zich dat in de nabije toekomst erg beklaagt.
Ongeacht de "toon" van degene die u daarop wijst.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.