Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Broccoli

Broccoli

10-01-2020 om 12:57

Bedrijfsongeval en Parttime contract

Hallo, ik heb een vraag namens mijn dochter.

Ze werkt parttime, 28,5 uur per week. Schoonmaak bij een groenteverwerkingsbedrijf. Hoofdzakelijk de kantine en andere personeelsruimtes. Er is 2 weken geleden een pompwagen over haar tenen heen gereden. Ze moest een vuilniszak weggooien. De voorraadbakken stonden buiten het afgezette gebied en daar moest ze omheen. Toen ze wilde kijken of er iets aankwam ging het fout. Ze droeg veiligheidsschoenen (S3) met kunsstofneuzen, bewuste keuze van het bedrijf.

Ze heeft nog steeds veel pijn. Foto's gemaakt, niks gebroken gelukkig. Oordeel huisarts: zwaar gekneusd. En zenuwen die klem zitten. Maar ... haar teamleidster blijft maar eisen dat ze komt werken. Prima, vervangend werk, geen probleem dat wil ze zelf ook, als ze maar niet te veel loopt, dus veel zittend werk doen. Normaal loopt ze de gehele werktijd. Ze heeft eergisteren dus vlgs rooster gewerkt (6.00-14.30 uur) maar heeft nu veel meer pijn. Ondanks het aangepaste werk.

Teamleidster verwacht nu dat ze bij de huisarts een brief gaat halen, met wat er aan de hand is. Heb al gezegd dat die dat niet zal geven. En heb dochter gezegd dat de teamleidster, die mijn dochter blijkbaar niet op haar woord geloofd, maar de bedrijfsarts moet inschakelen.
Teamleidster wil dat ze voor dan 3 uurtjes naar het werk komt, en dreigt ook om dochter op haar vrije dagen in te roosteren.

Volgens mij gaat die teamleidster ver buiten haar boekje.
Heb al gezocht op internet, maar wordt niet wijzer.
Wie kan ons vertellen waar meer informatie te vinden is.

V@@s

V@@s

10-01-2020 om 13:13

weigerbriefje

https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/artseninfolijn/weigeringsbriefje.htm

Verwijs de baas naar deze website. Wat hij vraagt mag de arts niet doen. Verder moet je dochter inderdaad vragen om een afspraak met de bedrijfsarts.

En als je er met de baas niet uitkomt moet je naar het UWV:
https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-met-werkgever/re-integreren-tijdens-ziekte/detail/deskundigenoordeel

Buiten haar boekje inderdaad.
Via de bedrijfsarts kan evt arbeidsgeschiktheid worden vastgesteld, maar ik neem aan dat 2 weken een beetje te kort is om een bedrijfsarts in te schakelen.
https://www.cnvvakmensen.nl/caos/schoonmaak/cao-schoonmaaken-glazenwassersbedrijf/nieuws/ziek-in-de-schoonmaak-wat-nu

V@@s

V@@s

10-01-2020 om 13:17

bedrijfsarts kan zelfs al in een dag

maar bij een klein bedrijf is dat vast niet de gewoonte, die hebben waarschijnlijk maar een zeer minimaal contract met een arbodienst.

(ik heb ooit een contract gehad waarbij je op de eerste ziektedag gelijk een uitnodiging voor het spreekuur van de bedrijfsarts kreeg, die mocht je dan afzeggen als je voor die tijd weer aan het werk was).

Flavia

Flavia

10-01-2020 om 13:21

Vakbond

Kan een kaderlid van de vakbond of een vertrouwenspersoon helpen bij het spreken met de leidinggevende?

bieb63

bieb63

10-01-2020 om 13:43

De vraag is vooral (denk ik)

Of zij door die pijn niet kan werken (dus ook niet zittend). In dat geval moet zij zich gewoon ziekmelden en is het aan de werkgever om evt. de arbodienst/arts in te schakelen.

Persoonlijk: ik heb maanden met een ontsteking in m'n heup gelopen. Zeer pijnlijk (lopen ging niet), maar ook zitten leverde een vervelende zeurende pijn op (continu dus: zittend, liggend, maakte niet uit). Ik heb een kantoorbaan. En mijn uitgangspunt was: of ik nu thuis was of op het werk, de pijn was hetzelfde. Dus voor mij geen reden om níet te werken. Maar als de pijn dusdanig is (en dat is ook een persoonlijke ervaring) dat je je niet kunt concentreren enz., dan is ziekmelden de enige optie.
Hoe dan ook: de arbodienst/arts is de aangewezen persoon om aan te geven of niet/minder werken noodzakelijk is.

Triva

Triva

10-01-2020 om 13:45

Bedrijfsarts

Het gaat niet dus eerst bedrijfsarts raadplegen. Een huisarts gaat niet over werk.

bieb63

bieb63

10-01-2020 om 14:39

Triva

Dan is het toch 'gewoon' en kwestie van ziekmelden (voor zover dochter ervaart dat werken het erger maakt of niet te doen is versus thuis blijven? Werkgever is geen arts, dus die kan niet verplichten te komen werken. Wil hij dat, dan zal hij de bedrijfsarts in moeten schakelen.

V@@s

V@@s

10-01-2020 om 14:48

en anders

moet ze wellicht eens laten vallen dat ze overweegt om letselschade te claimen. Het was per slot van rekening een arbeidsongeval (dus werkgever aansprakelijk).

Steffi

Steffi

10-01-2020 om 22:32

Medische info

Gaat alleen van huisarts naar bedrijfsarts of Arboarts, maar niet aan de leidinggevende. Dus ze kan hoog en laag springen maar dat hoeft je dochter niet toe te staan (en een beetje huisarts weet dat).

Dus dat kan dochter ook tegen leidinggevende zeggen:
- ik kan niet werken wegens teveel pijn door het bedrijfsongeval
- huisarts weet ervan
- huisarts mag het alleen communiceren met bedrijfsarts of arbo-arts
- dus graag de contactgegevens van bedrijfsarts of arbo-arts geevn, dan kan ik daarmee praten en kan diegene contact met mijn huisarts hebben.

Triva

Triva

11-01-2020 om 01:37

Bieb

Ze IS ziek/ziekgemeld, anders deed ze geen vervangend werk maar haar eigen werk.

Steffi

Steffi

11-01-2020 om 05:07

Triva

Ze heeft ook veel pijn voor het vervangende werk, dus ook daarvoor ziekmelden en meteen met de huisarts (als ze maandagochtend moet werken misschien de huisartsenpost bellen of maandagochtendvanaf haar werk de huisarts bellen zodra het kan) bespreken of dat wel verstandig is.

Broccoli

Broccoli

11-01-2020 om 18:03

Update

Allereerst iedereen bedankt voor de nodige informatie en linken om info te vinden.

Ze is gistermiddag alweer bij de huisarts geweest. Die vertelde haar dat ze haar voet te veel belast heeft.
Hoorde echter ook van dochter dat er voor maandag een gesprek gepland staat met teamleidster en iemand van personeelszaken.

Heb dochter ook gevraagd of er misschien een stoel met wielen/burostoel oid beschikbaar is. Die schijnt er te zijn maar is voor iemand (met hartproblemen) die op die afdeling werkt.

Zal dochter op het hart drukken absoluut geen medische informatie met beide personen te delen.
Vind het gedrag van die teamleidster niet echt plezierig. Zo eist ze van dochter dat ze om 9.45u belt om te horen hoe het gaat. Dochter belt op gewenste tijdstip en krijgt vervolgens de voicemail. En wordt dan pas een uur later teruggebeld.
Eerder moest ze een keer om 10.00u bellen maar zat toen bij de huisarts. Werd niet geaccepteerd. Kwam haar op een aantekening te staan.

Nogmaals dank voor jullie adviezen en tips.

Tijgeroog

Tijgeroog

11-01-2020 om 19:23

Geen stoel

Geen stoel met wieltjes. Gewoon ziekmelden en niet naar het werk komen, want ook met aangepast werk doet het meer pijn en geeft de huisarts aan dat ze te veel belast. Ze kan wel naar het gesprek komen, maar inderdaad niets medisch noemen. Wel dat ze aan afspraak bij de arboarts oid wil. Ook als ze de teamleidster belt: melden dat ze kan komen werken, verder hoeft ze niet te melden hoe het geldt.
Normaal gesproken zou ik daar soepeler mee zijn, maar hier wordt zo ver over de grenzen heen gegaan dat dochter moet zorgen voor de grensbewaking.
En ze moet zorgen dat dit geregistreerd wordt als bedrijfsongeval.

Yura

Yura

12-01-2020 om 13:52

Mee gaan

Het is wellicht niet erg professioneel, maar dat is de werkgever ook niet. Dus ik zou denk ik mee gaan. Die gaan haar samen enorm onder druk zetten. Neem een groot notitieblok mee en schrijf alles op. Of anders iemand anders. Maar ze moet niet alleen gaan. En zorg dat ze een dossier opbouwt, maak overal aantekening van. Alle telefoontjes met data en wat er gezegd is. Beste is om het per mail te bevestigen of de werkgever te vragen het te bevestigen.
De werkgever handelt totaal niet conform de wettelijke regels.
Wat een onbeschoft gedrag van de werkgever, het is nota bene door een ongeval op het werk dat ze ziek thuis is.

Inderdaad

Meegaan en zelf melding doen bij arbo. Een bedrijfsongeval dient altijd bij arbo gemeld te worden, zij doen dan o derzoem

Tine Winkel

Tine Winkel

12-01-2020 om 18:11

melden bedrijfsongeval

dat hoeft in Nederland niet bij de arbodienst gemeld te worden. Ernstige ongevallen (opname in het ziekenhuis of blijvend letsel) moeten wel onverwijld aan de Arbeidsinspectie (tegenwoordig I-SZW) gemeld te worden. Zij doen dan inderdaad onderzoek. Maar dat staat los van arbodiensten - waar bedrijfsartsen werken.
Maar ik zou idd staan op een gesprek met een bedrijfsarts. Lg gaat ver haar boekje te buiten!

sterkte!

Volledig ziekmelden

Hoe is het gegaan?

Ze moet zich volledig ziekmelden.

Ze kan beter niet "op eigen kracht" naar dat gesprek gaan. De huisarts geeft aan dat ze haar voet overbelast heeft. Dus jij moet halen en brengen. Maar ook het beeld wat ze achterlaat als ze zich volledig ziekmeldt maar wel zelf van en naar werk gaat, is niet helemaal wat je wilt bereiken.

Dus jij moet voor deze ene keer brengen en halen, maar daarna is ze gewoon 100% ziek en gaat ze nergens meer heen behalve naar de bedrijfsarts.

Broccoli

Broccoli

13-01-2020 om 18:27

Pffffff .....

Wederom bedankt voor jullie adviezen en tips.
Helaas moest ik zelf werken op dat tijdstip. Dochter is gebracht door vriend. En die moest daarna zelf ook gaan werken.

Ze had van de arts-in-opleiding een print meegekregen van de aantekeningen die daar gemaakt zijn. (Dit verbaasd mij hooglijk. Ik kreeg zo'n brief niet jaren geleden ...) Maar ik heb die brief gelezen en daar stond weinig medisch in.
Dochter vanochtend nog op het hart gedrukt dat ze die brief niet hoef te geven, verteld dat de bedrijfsarts communiceert met de huisarts enz.
Maar dat heeft ze toch gedaan. Teamleidster was tevreden. Zucht...

Ze wordt van haar nachtdienst gehaald en krijgt avonddienst. Moet zoveel mogelijk zittend haar werk doen.
Ze is vanmiddag wel bij de bedrijfs-fysio geweest. Die heeft zo'n tril-ding op haar tenen gezet. Wat dat betreft is het bedrijf heel netjes voor personeel. In het begin (als uitzendkracht) kreeg ze ook steunzolen ivm het vele lopen en staan.

Dochter geeft aan dat haar voet nu iets beter voelt. Dat is het belangrijkste.
(Al ben ik het zeker niet eens met de gang van zaken in dat bedrijf, dat blijft...)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.