Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Bedrijfsuitjes, wat zijn de leukste?

Over een paar maanden vind het bedrijfsuitje van mijn nieuwe werk plaats. En ik mag dat organiseren samen met een collega. Organisatie van 25 tot 30 medewerkers.
Ik heb dit nog nooit gedaan, dus ik kan het vast wel .

Ik heb alleen wat inspiratie nodig voor de brainstorm... wat zijn voor jullie leuke bedrijfsuitjes geweest en waarom was het zo leuk?

uit eten en verder helemaal niets zijn de beste, dat geneuzel er omheen is gedoe waar een goed deel eigenlijk niks aan vind en een deel iets te enthousiast over is.

Zijn alle onderdelen verplicht of kun je bij delen aansluiten. Dat laatste vind ik het prettigst. Dan kies ik 1 onderdeel en verder niets.

Dit hangt echt enorm af van de groep collega's. Hoe is die opgebouwd? Allemaal min of meer dezelfde soort mensen, of divers? 

Hou in elk geval zoveel mogelijk rekening met iedereen. Ik werk in een organisaties waarin geen bedrijfsuitjes worden gehouden (wel feesten), maar teamuitjes. Een team heeft meestal ongeveer 10 leden. 
Ik hoorde van een team dat onder andere een wijnproeverij hield. Een van de teamleden drinkt niet, want moslim. Ik vind dat je dan een andere activiteit moet kiezen. Ja, de dame in kwestie had gezegd dat ze geen bezwaar had (ze kon denk ik moeilijk anders) maar ik vind persoonlijk dat je zoiets niet moet doen. 

Verder: ik heb het idee dat er mensen zijn die vinden dat de deelnemers (of meestal: de andere deelnemers) bij zo'n uitje uit de comfortzone zouden moeten stappen, met een of andere ongemakkelijke/enge activiteit. Ik ben daar geen fan van. Natuurlijk kan je het nooit iedereen helemaal naar de zin maken, maar ook hier: kies iets wat voor niemand echt vervelend is. 

Wij hebben meestal vrij tamme teamuitjes, met iets van een rondleiding of rondvaart ergens en iets workshopperigs, eea afgesloten met gezamenlijk uit eten. Dat bevalt ons altijd prima, maar een ander team zou misschien sneller voor iets sportievers kiezen. 

wij hebben een keer een scooter tocht gedaan, die vind ik wel het leukste. Of een boottochtje, bowlen, cocktail maken. 

We hebben een heel stevig iemand in het team, dus daar houden we dan ook rekening mee. Er hebben ook iemand in het team met angst voor eetgeluiden, die kan moeilijk uiteten, dat maakt het soms wel lastig. Dus dat moet meestal ergens staand zijn zodat ze kan lopen. Maar het liefst heb ik dus wat simpels en uiteten vind ik zelf het leukst 

Bij ons een iets grotere en diversere groep qua leeftijd en gezondheid. Meestal zijn er twee parallelle activiteiten waar je uit kunt kiezen (een wat sportiever, een wat rustiger) met daarna een gezamenlijk etentje. Een klein groepje die-hards duikt daarna de kroeg nog in.

Het beste bedrijfsuitje wat mij betreft is geen bedrijfsuitje maar als er dan toch iets moet: een stadsspeurtocht, “Wie is de mol” spelen ook ergens in een stad, een solextour met aansluitend barbecue, een speurtocht per boot door de Biesbosch, een kookworkshop, een pubquiz. Blijf weg van dingen waarvoor mensen uit hun comfort zone moeten. Daar zitten de meeste mensen niet op te wachten. 

Fortuona

Fortuona

29-04-2025 om 09:34 Topicstarter

We willen inderdaad kijken naar een uitje wat voor zoveel mogelijk mensen leuk is. Zelf houd ik er ook niet van om uit mijn comfort zone geduwd te worden.
De sfeer onderling is erg goed en de meesten zijn wel wat competitief en sportief aangelegd.
De uitdaging gaat zitten in het leuk maken voor degenen die dat minder hebben. We verwachten dat er ongeveer 22 mensen meedoen...dus het is niet een hele grote groep. Dan is 2 verschillende activiteiten tegelijk al lastig.

Fortuona schreef op 29-04-2025 om 09:34:

We willen inderdaad kijken naar een uitje wat voor zoveel mogelijk mensen leuk is. Zelf houd ik er ook niet van om uit mijn comfort zone geduwd te worden.
De sfeer onderling is erg goed en de meesten zijn wel wat competitief en sportief aangelegd.
De uitdaging gaat zitten in het leuk maken voor degenen die dat minder hebben. We verwachten dat er ongeveer 22 mensen meedoen...dus het is niet een hele grote groep. Dan is 2 verschillende activiteiten tegelijk al lastig.

De vraag is dan of de competitieven een boottocht ook leuk zouden vinden. Die kans is groter dan dat de niet-competetieven graag een middagje challenges willen aangaan in zo'n bedrijfsuitjespark of iets dergelijks (wat ik persoonlijk verschrikkelijk vind, doe mij maar die boottocht 😉)

AlisonH schreef op 29-04-2025 om 09:08:

Het beste bedrijfsuitje wat mij betreft is geen bedrijfsuitje maar als er dan toch iets moet: een stadsspeurtocht, “Wie is de mol” spelen ook ergens in een stad, een solextour met aansluitend barbecue, een speurtocht per boot door de Biesbosch, een kookworkshop, een pubquiz. Blijf weg van dingen waarvoor mensen uit hun comfort zone moeten. Daar zitten de meeste mensen niet op te wachten.

Bij elk ding wat je hier noemt zullen mensen uit hun comfortzone moeten, daarom is parallelle activiteiten of een keuze menu erg fijn. 

Fortuona schreef op 29-04-2025 om 09:34:

Nee hoor. Als een paar van die 22 niet mee willen doen, kunnen zij bv bordspelletjes spelen. Dat is heel simpel te organiseren.

Wij hebben wel eens een fietstocht door een stad gedaan met een gids, erg leuk om wat nieuwe dingen te 'leren' en ook een keer op een strand een soort expeditie robinson spellen. Qua teams waren er spellen waar toch niet alle handen nodig waren, maar die moesten dan helpen met aanwijzingen geven en aanmoedigen. Dus ook de minder sportieve types konden zo echt meedoen. (ik deed niet aan ieder spel actief mee maar heb me ook echt niet buitengesloten gevoeld, we waren toch echt met zijn allen het team)

Ook een keer met twee teams een escaperoom gedaan (twee dezelfde naast elkaar en dan de mannen tegen de vrouwen) erg grappig, want we konden elkaar wel horen.

Laatst een uur lang escape room gedaan, aansluitend lekker uit eten geweest! Super leuk!! Was een avondje.

Daarvoor een keer jeu de boules gedaan, zo suf dat het leuk was, ook weer afgesloten met een etentje. Ook een avondje. 

Een keer een gps speurtocht op een bootje door de Biesbosch gedaan, afsluitend een etentje. Super leuk! Was echt een dagje weg echt leuk.

Activiteiten en dan afronden met een etentje. Die combinatie is echt goud! 

Hier wel eens een soort puzzel/speurtocht met bootjes gedaan, was superleuk (dan combineer je de boottocht met het actieve/competitieve) Groepjes maken met verschillende "soorten" collega's erin

Als het perse moet, dan een goede lunch. Ergens in een mooie tuin. Waar je normaal met elkaar kan praten en met een diverse kaart of buffet.
Of gewoon op het bedrijf in de kantine.

Teambuilding-uitjes, lawaaierige restaurants of de ergste, spelletjesmiddagen, ik denk dat het voor de meeste mensen gewoon echt niet hoeft!

Mijn standaardreactie bij een bedrijfsuitje is altijd 'laten we naar de sauna gaan' ...

Maar even serieuzer: Is het een uitje in het kader van teambuilding (dus heeft het een verplicht karakter) of is het puur voor de gezelligheid? Zelf ben ik erg van werk=werk en thuis=thuis. Als het niet verplicht is, blijf ik in de meeste gevallen dus liever weg. Zeker als er buiten mijn comfortgrenzen dingen moeten gebeuren, dan heb ik vaak 'andere afspraken' op dat tijdstip. Want mijn ervaring is dat veel collega's het maar vreemd vinden als je niet gezellig mee wilt op een bedrijfsuitje.

Jij zegt dat nou van die sauna, maar heel lang geleden had ik eens een collega die een dagje naar zo'n welness-gebeuren opperde als leuk idee. Dat werd gelukkig niks.

Ik bedenk me trouwens dat ik ooit met (weer andere) collega's met een gids van Staatsbosbeheer een wandeling heb gedaan door dat natuurgebied bij de Oostvaardersplassen. Was erg leuk. Niet zwaar, al moest je wel goed ter been zijn natuurlijk. Je kon er gewoon met de trein naartoe, wat voor ons essentieel was want de meesten hadden geen auto

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.