Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Nyntje

Nyntje

31-05-2016 om 14:08

Belastingdeskundigen gezocht.... (Onderhandse lening)

Wij willen geld lenen aan een kind van ons voor de aankoop van een huis. We willen dat doen met een onderhandse lening (wel vastleggen bij de notaris) en niet met een hypotheekakte. We zijn er al achter dat dat bedrag niet op ons vermogen in mindering wordt gebracht maar dat de vordering nog steeds gezien wordt als bezit, dus wel gewoon vermogensrendementsheffing over te betalen.
Maar hoe zit het met de rente-inkomsten van die lening? Daar kom ik niet goed uit, soms lees ik dat die onbelast zijn, en soms dat ze wel belast zijn. In het laatste geval, hebben we het dan over belast in box 3 (1,2%) of belast in box 1 (40-50%)? Weet iemand dat?

filalu

filalu

31-05-2016 om 16:07

Volgens mij

zeg je zelf dat de het geleende bedrag niet in mindering wordt gebracht op jullie vermogen en dat je dus vermogensrendementheffing betaald. Dat is dan de belasting die je betaald.
De rente die je ontvangt is vermogensredement.

Nyntje

Nyntje

31-05-2016 om 17:09

filalu

Ja, de ontvangen rente vergroot het vermogen, maar niet als je er lekker van op vakantie gaat. Dan ziet de belastingdienst niet meer dat je het hebt gehad. Maar, als het belast is dan betekent dat voor mijn gevoel dat de fiscus een deel wil hebben van die betaalde rente, los van dat ze ook algemeen belasting heffen op vermogen.
Als ze die rente 'inkomen' noemen dan valt het in box1 en dan betaal je 40-50% over het rentebedrag. Maar ik kom er dus niet goed achter hoe het zit.

filalu

filalu

31-05-2016 om 23:05

het vermogen

Het bedrag wat je leent aan je kind blijft je vermogen. Dus stel je leent €30.000,-. Dan blijft dat jullie vermogen en betalen jullie daar 1,2% vermogensrendementbelasting over. Over de rente hoef je dan niet nog eens belasting te betalen. Want dat heb je al betaald met die vermogensbelasting.

Nyntje

Nyntje

01-06-2016 om 08:31

Dat zou mooi zijn

Kan ik dat ergens terugvinden filalu? Want als ik lees'de rente is belast' dan lijkt het alsof je moet afdragen over wat er binnenkomt, net zoiets als loon. En niet over wat er aan het eind van het jaar over is zoals vermogen. Want als je die rente meteen weer uitgeeft aan extra's (of je schenkt het aan je kind) dan grijpt de fiscus ernaast.

Paddington

Paddington

01-06-2016 om 09:01

Even navragen

bij de belastingdienst, dan weet je het zeker

Farasha

Farasha

01-06-2016 om 09:06

Even snel

Wat ik moet zo weg....

Het maakt niet uit of het geld op je rekening staat of dat je het hebt uitgeleend. Beide hoort voor de belastingdienst bij jouw vermogen/bezittingen. Je betaalt 30% belasting over een fictief rendement van 4%, dus niet over de werkelijke rente die je ontvangt (alleen over het bedrag boven het heffingsvrij vermogen van ruim €20000 per volwassene ). Dit komt neer op 1,2% van het vermogen.

Uitleg vermogensrendementsheffing (dus heffing over een fictief rendement op je vermogen) dit is box 3, niet box 1 zoals inkomen:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/vermogen_en_aanmerkelijk_belang/vermogen/belasting_betalen_over_uw_vermogen/belasting_betalen_over_uw_vermogen

Wat hoort bij je vermogen (niet alleen het geld dat je op je rekening hebt, ook "vorderingen" = geld dat je hebt uitgeleend):

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/vermogen_en_aanmerkelijk_belang/vermogen/wat_zijn_uw_bezittingen_en_schulden/uw_bezittingen/wat_zijn_uw_bezittingen

filalu

filalu

01-06-2016 om 09:43

wat Farasha zegt

Farasha schrijft het helder. Met linkjes.

De belasting over de rente is de vermogensrendementsheffing. Inderdaad is het een fictief rendement.

Noet

Noet

01-06-2016 om 10:39

en de rente

De rente die je kinderen betalen kun je weer aan hun schenken mits het niet meer is dan € 5304 per jaar. En dan hoeft er ook geen schenkbelasting over betaald te worden.

Als je kinderen ook aflossen op deze lening mogen ze de betaalde rente ook aftrekkennals betaalde hypotheek rente.

filalu

filalu

01-06-2016 om 11:10

aftrekbaar

De rente is voor de kinderen inderdaad aftrekbaar mits deze binnen 30 jaar afgelost moet zijn.En maandelijks wordt afbetaald dit kan in annuiteiten of lineair. Dus wel verstandig om dat op te nemen in de overeenkomst. Verder moet je een aantal dingen aan de belastingdienst doorgeven:
Van wie je leent
leensom
startdatum lening
hoogte rente
looptijd
manier van aflossen.

Ben even vergeten binnen welke termijn je dit moet opgeven. Volgens mij binnen een bepaalde tijd na je aangifte over het jaar waarin je de lening bent aangegaan.
Zou het na het aangaan van de lening gelijk doen.

Nyntje

Nyntje

03-06-2016 om 17:31

Dat je vermogen belast wordt, dat de lening een vordering is die gezien wordt als vermogen, dat je binnen de vrijstelling geld mag schenken aan je kinderen, dat zij de rente mogen aftrekken als ze met een aflossing terugbetalen, dat weet ik allemaal.
Wat ik niet goed weet is hoe ik de kreet - de rente is belast- moet opvatten. Want als dat via het vermogen gaat dan kan de fiscus er wel eens helemaal niks over kunnen heffen, b.v. als ik het weer aan mijn kinderen terugschenk. Niks belast dan. Daarom dacht ik, misschien is het wel al belast meteen bij ontvangst door mij.
Ik zal idd volgende week de belastingtelefoon eens bellen.

Belasting over vermogen

Op de peildatum 1 januari van elk jaar wordt gekeken naar je vermogen. Dit zijn dus de banksaldi maar ook de vorderingen die je uit hebt staan zoals de onderhandse lening aan je kinderen. Dit wordt fictief belast. Alles boven de drempel krijgt een fictief rendement en deze som wordt vervolgens belast tegen 30%. Het fictieve rendement is afhankelijk van de hoogte van je vermogen. Dit kun je dus nazoeken via de genoemde linkjes van de belastingdienst.

Omdat er een fictief rendement wordt geheven, is de daadwerkelijk ontvangen rente onbelast. Dit is alleen anders als je de lening zakelijk hebt verstrekt (dus via je bedrijf), dan is het inkomsten uit onderneming en moet je er dus belasting over betalen in box 1. Maar zo lees ik het niet uit je verhaal Kortom, je kunt gewoon het geld uitlenen en de rente hoef je niet op te geven als het "gewoon" gaat om een lening die je prive verstrekt.

Zoals ook genoemd is het wellicht toch te overwegen om het toch als een lening eigen woning aan te merken. Op dat moment kunnen de kinderen de rente aftrekken in box 1 maar blijft het voor jou een vordering die in box 3 valt en dus belast is tegen fictief rendement. Let op: om als lening eigen woning te kunnen worden aangemerkt moet de overeenkomst voldoen aan een aantal vereisten zoals daadwerkelijk aflossing in 30 jaar, minstens annuitair en een zakelijke rente. Ook moet de leningsovereenkomst worden geregistreerd bij de belastingdienst. Als je dit wilt doen, dat moet je echt even nadere informatie inwinnen, dit kan via de notaris ook heel goed.

De Belastingtelefoon bellen is een goede optie maar houdt er rekening mee dat ze niet altijd het juiste antwoord geven! Ze hebben laatst weer een 4 gescoord (op schaal van 10) omdat ze vaak verschillende en onjuiste antwoorden geven. Je kunt je ook niet beroepen op hun informatie als je op basis daarvan een onjuiste beslissing hebt genomen. Dus zorg voor meerdere bronnen qua informatie.

Maar in ieder geval is zeker dat de rente van de lening als je die vanuit prive verstrekt, niet belast.

Nyntje

Nyntje

07-06-2016 om 21:14

Ha dank je wel alleen vlindertje!

Daar kan ik wat mee, omdat er een fictief rendement wordt geheven, is de daadwerkelijk ontvangen rente onbelast. Makes sense. Belastingheffing in box 3 dus, en niet in box 1.
Om de rente te kunnen afrekken ( de kinderen) moet er worden afgelost, annuitair of lineair. Wordt geregeld. En om niet als schenking te worden geoormerkt moet er een marktconforme rente worden gevraagd. Wordt ook geregeld. Registreren bij de belastingdienst hoeft/kan niet meer sinds 2013, je moet het wel opgeven bij je jaarlijkse aangifte.
Over die marktconforme rente heb ik een vraag gesteld bij de belastingtelefoon. En wat blijkt, dat moet ik schriftelijk vragen aan de inspecteur in mijn rayon. Geen telefoonnummer of e-mail beschikbaar. Bizar, de belastingdienst wil helemaal digitaal, blauwe enveloppen doen we niet meer aan, maar dit moet per brief met een postzegel. Handgeschreven hoeft dan nog net niet hoop,ik, want ik heb hem wel geprint . Dat digitale werkt dus maar 1 kant op! Leuker kunnen we het niet maken....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.