Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Beleggen. Wie helpt mij een beetje op weg

I.v.m. een erfenis willen we ca. 60.000 beleggen.  Ik ben altijd een beetje 'anti' beleggen geweest: geen kaas van gegeten, geen zin om me in te verdiepen én het risico vond ik ook altijd een dingetje.  Maar omdat op een spaarrekening zetten nu niks oplevert, mss zelf geld kost, is het moment gekomen, toch eens over beleggen te gaan nadenken. 

Nu zie ik dat ik via onze bank, ING, heel simpel dat zou kunnen doen, maar ja, dan nog zegt het mij niet veel. En ik heb ook niet zoveel met onze bank.

Wat voor mij iig belangrijk is:

- kunnen opnemen op het moment dat je het wil (wellicht om dochter te helpen met een huis)

- weinig risico

- duidelijk

Wie helpt mij op weg? Alternatieven?

Ik ben benieuwd.

Misschien kun je het beter gebruiken om je huis af te lossen, als je echt nul verstand hebt van beleggingen. Ik beleg zelf in aandelen, iedere maand een andere voor 500 euro. Daar ben ik nog niet zo lang mee bezig, maar ik begon net voor Corona dus ik heb er drie die nog steeds fiks in de min staan (had net o.a. ABN AMRO, dus dat ging hard). Over het totaal heb ik nu +4% in iets meer dan een jaar.

Misschien kun je het met je bank bespreken. Je kunt hen ook laten beleggen en dan kiezen voor laag risico. 

https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/beleggen-voor-beginners/

Hier kun je veel tips vinden. 

Zelf doe ik mee met twee indexfondsen. In indexfonds met aandelen is een verzameling  verschillende aandelen zitten met een goede spreiding over bijvoorbeeld de hele wereld. Jij koopt een aandeel in dat fonds. De rest wordt voor je gedaan. Er zijn ook indexfondsen waarin obligaties zitten. Dat heeft minder risico's maar gemiddeld ook een lagere opbrengst. Zelf kies is voor 60% aandelen en 40% obligatie. 

Ik zou niet vanzelfsprekend met je eigen bank in zee gaan. Die zijn vaak veel te duur in wat ze rekenen voor onkosten , transactiekosten en zo.

bieb1963

bieb1963

05-03-2021 om 18:26 Topicstarter

Dank je Lente, ik ga jouw link eens bekijken.

in huis stoppen wil ik niet (bankspaarhypotheek). Is nog maar iets van 75.000 tegen 1,x procent vast voor de resterende looptijd..Dus klein bedrag. En het zit dan in stenen. Bij opnemen weer hypotheek moeten afsluiten (relatief klein natuurlijk) maar wie weet tegen welke rente dan. En hoop gedoe

Kijk eens bij ibeleggen.nl. Daar kun je vanaf 25.000 Euro terecht.  Zijn aardige mensen, en prima resultaten met een zeer open filosofie over hoe ze het aanpakken en waarom.

Op de site staan sowieso veel leuke en interessante blogs over beleggen, met name over het beleggen in indexfondsen. Ze hielden ook voorlichtingsavonden maar dat kan nu helaas even niet.

Beleggen is niet voor zenuwlijers, je moet er tegen kunnen dat de waarde van je portefeuille soms even wat lager is (vorig jaar een dip van -14 %, maar die is inmiddels al lang weer bijgetrokken naar +2,4 %).

Als je snel in de kramp schiet dan kun je of beter niet te vaak kijken hoe het ervoor staat (want het trekt wel bij), of niet beleggen (maar dat is wel jammer). Bij het te halen rendement gaat het om de lange termijn dus geld dat je over een jaar nodig denkt te hebben, moet je niet beleggen. Dus bepaal eerst je horizon en je "risc appetite".

Zelf handelen in de verwachting dat je dan een klapper maakt, het speculeren dus, zou ik zelf nooit doen (of je moet het echt voor je lol doen en niet om het geld geven).

Je kan mazzel hebben, maar dat kan ook bij de staatsloterij, maar winnen van de markt is vrijwel ondoenlijk als amateur. Tegen de grote fondsen met hun dag en nacht door stampende algoritmes kun je echt niet op en elke handeling kost geld aan transactiekosten, dus dat gaat sowieso van je eventuele winst af. Kosten dus zo laag mogelijk houden.

Aanvullend: bepaal ook of je rendement wil op de lange termijn (dat je dus pas in handen krijgt als je een deel van je beleggingen verkoopt) of dat je graag periodiek geld ontvangt. In het laatste geval is het kopen van aandelen met een stevig dividend een goede keus. Maar als je aandelen van bedrijven koopt is het lastig om zelf je risico te spreiden (niet al je eitjes in één mandje leggen), een indexfonds doet dat risicospreiden voor jou en houdt de transactiekosten ook heel laag. Die zijn er ook met dividenduitkering dacht ik.

bieb1963

bieb1963

12-03-2021 om 15:55 Topicstarter

Inmiddels heb ik ook iets gelezen over deposito's. Iemand daar meer ervaring mee. Voordelen/nadelen? Betrouwbare sites?

Ik hoor het graag! Bedankt alvast

zoek eens op consumenten geldgids en lees je in want er is veel te weten/leren en dan kun je zelf bepalen welke informatie je tot je neemt. dan is het zoeken naar deposito's of beleggingsfondsen ook makkelijker omdat je zelf dan weet waar je op zou willen filteren.

gr Angela

bieb1963 schreef op 12-03-2021 om 15:55:

Inmiddels heb ik ook iets gelezen over deposito's. Iemand daar meer ervaring mee. Voordelen/nadelen? Betrouwbare sites?

Ik hoor het graag! Bedankt alvast

Deposito's zijn niets anders dan spaarrekeningen waarop het geld langere tijd vast staat. Met de huidige rente moet je het geld meer dan 10 jaar vast zetten om een beetje rente te krijgen, zeker als je onder het garantiefonds wil vallen. Deposito's zijn nu vooral handig als je wilt voorkomen dat het geld opgaat aan dingen waar je later spijt van krijgt ☺

Dit is de tijd van de beleggingsapps. Een goeie en betaalbare is die van 'degiro' daarmee kun je op heel veel beurzen wereldwijd beleggen.

De vraag is waarin. We zitten in een economisch moeilijke tijd, maar je bent met jouw budget nog net in staat om 1 bitcoin te kopen. Nu zul je misschien zeggen dat dat een bubbel is, maar dat zegt men al zo'n tien jaar en steeds gaat de waarde weer verder omhoog. Nu staat hij op zo'n vijftigduizend EUR maar veel mensen die het weten kunnen voorspellen dat hij uiteindelijk boven het miljoen uit zal komen. Ik denk dat ze gelijk hebben nu grote bedrijven als Tesla er miljarden in beginnen te steken.

Dus kopen zo'n ding en niet schrikken als hij volgende week twintigduizend zakt, dat hoort erbij. Nu kopen betekent dat je over een paar jaar op rozen zit.

Nadeel is dat je je eigen digitale sleutels moet beheren, maar dat kun je omzeilen door te beleggen in een bitcoin ETF (beursfonds) via degiro. Het fonds heet Van Eck Vectors Bitcoin ETN. Doen, anders krijg je straks spijt!

Ik denk niet dat de uitgangspunten van Bieb passen bij het kopen van een bitcoin.

Deposito's kun je doen als het jou zekerheid geeft. Maar dat is geen beleggen en is denk ik te veilig voor jouw doel. En ze zijn niet vrij opneembaar.

Adviseren om nu een bitcoin te kopen doe je ook vooral als je er zelf eentje hebt zodat de prijs van je eigen bitcoin omhoog gaat. Je zegt zelf al dat ze nu te weinig geld heeft om er eentje te kopen dus waarom dit advies? 

De totale marktwaarde van Bitcoin is nu meer dan 1000 miljard dollars  eentje meer of minder zal echt niemand merken. Je kunt ook fracties van een bitcoin kopen. Voor 47000 euro heb je nu een hele, ik heb er zelf een paar. Waarom niet dit advies? Het is leuk om over een paar jaar terug te kijken hoe het uitgepakt heeft. Je kunt het ook negeren en later met spijt terug denken aan de tijd dat je nog een hele kon kopen.

"Het is leuk om over een paar jaar terug te kijken hoe het uitgepakt heeft"

Als de waarde ondertussen gestegen is, je hebt gecasht, en van de opbrengst iets leuks hebt gedaan, dan wel ja.

Als over een paar jaar blijkt dat het een 21e-eeuwse variant op de tulpenmanie was en je 47.000 (dat is verdikke een jaarsalaris!) in rook is opgegaan, dan is het terugkijken een stuk minder amusant.

Groeten,

Temet

Een tip die ik trouwens meermalen gelezen heb is dat je moet middelen: periodiek (bijvoorbeeld iedere maand) voor een vast bedrag in een fonds steken. Zijn de koersen hoog, dan krijg je weinig voor je geld. Zijn de koersen laag, dan krijg je meer voor je geld. Zo kom je dan, over een langere periode gemeten, gemiddeld altijd redelijk uit.

Zet je een groot bedrag in éen keer weg in bijvoorbeeld aandelen, dan loop je een risico dat je op de top van de markt instapt en de koersen daarna dalen en je verlies lijdt.

Ik heb dit dus alleen maar gelezen hè, zelf nooit wat mee gedaan, dus ervaring heb ik er niet mee. Maar het leek me reuze logisch. Het was meen ik een tip van Adriaan Hiele, die lang columns voor het NRC schreef over geldzaken. Lezenswaardige stukjes. Een andere schrijver over dit onderwerp is Erica Verdegaal.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.