Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Marijke

Marijke

11-06-2017 om 14:25

Beoordeling in het HBO

Mijn man is eerstegraads docent in het vo en volgt momenteel een HBO-opleiding om voor een ander vak een tweedegraads lesbevoegdheid te halen. Hij vindt het erg leuk om zich weer ergens helemaal in te verdiepen en zijn blikveld te verbreden.

Waar hij tegenaan loopt is het feit dat hij zowel de opdrachten vaak erg vaag en zelfs onduidelijk opgesteld vindt. Ook kwam het al voor dat hij een opdracht gemaakt had en dat dan bij de beoordeling bleek dat hij een deel gemist had omdat de opdracht op twee plekken verschillend beschreven stond. En dan was hij niet de enige die dat gemist had, maar dan gold dat ook voor de medestudenten.
Ook de wijze van beoordelen verwondert ons. Zo kreeg hij een opdracht terug met de mededeling dat hij nog een paar kleine aanvullingen moest doen. Had hij dat gedaan, was echt niet veel. Was niet veel bijzonders, kreeg hij daarna een cijfer boven de 9! Onze reactie: maar dan moet het in eerste instantie toch ook al voldoende zijn geweest, waarom dan nog aanvullingen moeten maken? Nu heeft hij weer een opdracht terug gekregen net cijfer: 7,2. Mooi, goede voldoende zou je zeggen. Maar wel weer de opdracht nog wat aanvullingen te doen.

Wij hebben allebei na onze middelbare school een universitaire opleiding gedaan (ruim 20 jaar geleden afgestudeerd) en herkennen deze manier van werken helemaal niet. Opdrachten stonden goed omschreven in de studiegids en de beoordeling kwam in cijfers waarmee je wist waar je aan toe was. Een onvoldoende moest over (bij tentamens) of veranderd (bij papers en scripties). Een voldoende of hoger betekende dat je klaar was met dat vak. Tenzij je zelf een hoger cijfer wilde, dan kon je altijd dat tentamen nog een keer doen of je werkstuk aanpassen.

Nu we dit zo een tijd hebben aangezien, vragen we ons af of dit een typisch HBO-ding is of dat het misschien wel over de hele linie van het hoger onderwijs zo werkt en dat wij gewoon heel achterhaalde denkbeelden hebben
.

Marijke

Docent in opleiding

Docent in opleiding

12-06-2017 om 20:07

Andere ervaring

Ik volg ook een tweedegraads lerarenopleiding, aan de HU. Bij elk vak is een omschrijving van de toets of het dossier dat moet worden ingeleverd. Ook heeft elk vak een beoordelingsrubric, zodat je precies weet wat er van je verwacht wordt. Als het schrijfniveau niet op 4F niveau is, krijg je het verslag terug, ook al is de rest vrijwel in orde. Dit laatste kan ook aan de opleiding liggen (docent NL). Als je een voldoende hebt, dan hoef je geen aanvullingen meer te maken.
Klinkt me dus wel wat vreemd in de oren, jouw ervaringen.

Marijke

Marijke

13-06-2017 om 00:03

Docent in opleiding

Dank voor je reactie.

Dat klinkt een stuk beter dan de situatie van mijn man. Zo zou hij het ook wel willen, maar helaas.... Het is hem en zijn medestudenten een doorn in het oog dat het gaat zoals het gaat. Het gaat om een andere hogeschool trouwens dan die van jou. Er wordt ook breder geklaagd over chaotische toestanden dan in zijn groep alleen.
Het is in ieder geval duidelijk dat werkstukken echt nooit in één keer klaar zijn. Zelfs niet als ze in eerste instantie al voldoende beoordeeld zijn. Er moet altijd aangevuld worden. Tentamens zijn wel klaar bij een voldoende beoordeling.

Marijke

Li

Li

13-06-2017 om 09:46

dit

klinkt precies zoals het nu ook op de middelbare school staat. Opdracht op Magister, o nee toch op een Drive, aanvulling per Whatsapp, en er wordt ook nog wat door de klas getoeterd. En dan zijn zowel opdracht als becijfering volstrekt onnavolgbaar.

Als jouw man dat zelf niet doet in het VO, heeft hij weinig meer te leren!

Marijke

Marijke

13-06-2017 om 14:27

Je hebt weinig vertrouwen in docenten hè....

Maar wees niet bezorgd. Mijn man is een enorme magisterfan, die heeft wat dat betreft zijn zaken prima op orde.

Marijke

Ik herken het wel

Van mijn zoon, HBO-lerarenopleiding. Hij heeft het uiteindelijk gehaald, amar daar is wel veel kunst- en vliegwerk aan te pas gekomen, o.a. omdat vakken weer anders waren gaan heten, genummerd, vervallen, het vakwerkstuk dat uiteindelijk niet meer beoordeeld kon worden omdat er geen docent meer was die dat kon doen etc.
En ondertussen heel veel competentie-opdrachten schrijven, blablabla.
Tips uit zijn praktijk van medestudenten: haal het commentaar weg en lever hetzelfde werkstuk nog een keer in. Gevolg: je krijgt het terug met ander commentaar. Haal dat ook weer weg en lever het in. Gevolg: wordt positief gewaardeerd met een voldoende.
Ander leuk geintje van een medestudent: die had in een van de stukken geschreven: wie dit nog leest krijgt een krat bier van mij. De krat bier staat er nog.
Superfrustrerend. Nu is je man volwassen en heeft al wat werkervaring achter de rug. Ik hoop dat hij wegen vindt om dergelijke praktijken effectief aan te kaarten. Raad van bestuur, inspectie.... de jongeren van nu zijn zich er nauwelijks van bewust dat het te gek voor woorden is om zo iets wat je onderwijs noemt in elkaar te flansen. Zij zoeken praktisch naar een manier om ermee om te gaan. Maar het zou echt stevig aangepakt moeten worden.

Tsjor

Li

Li

13-06-2017 om 19:30

vertrouwen?

Het is wat het is. Heeft niets met vertrouwen te maken.

Maar echt, als je je leerlingen rust, reinheid en regelmaat kan geven in de hectische omgeving van een school, dan ben je heel goed bezig.

Breek me de bek niet open...

Ik ben net klaar met een 2de graad lerarenopleiding en het hoeveelheid stierenpoep dat ik het moeten schrijven om mijn portfolio te vullen Ik heb in Frankrijk een ouderwetse geschiedenis master gehaald, met scriptie, tonnen boeken te lezen, essays, tentamens. Ik blijf me verbazen over hoe veel reflecties volgens Korthagen en lesplannen ik heb moeten maken.
Maar goed, ik ben klaar! En een eerste graad ga ik misschien doen maar niet bij de hogeschool van de hoofdstad van Nederlands.....
Sini

zijn hier ranglijsten van?

Vaagheid en onduidelijkheid verschillen kennelijk nogal tussen de verschillende opleidingen. Ik ben al heel lang uit het onderwijs maar vraag me nu ineens af: zijn daar ranglijsten van? Beoordelingssites, waar studenten hun ervaringen met dit soort dingen kwijt kunnen? Want als je het onderwijs in wilt en een opleiding moet volgen dan kan het dus duidelijk de moeite waard zijn om niet voor de dichtstbijzijnde te kiezen - om te voorkomen dat wat je uitspaart in reistijd vervolgens dubbel en dwars wordt vermorst door onduidelijke normeringen en slechte organisatie.

Groeten,

Temet

stierenpoep

Sini: "Ik ben net klaar met een 2de graad lerarenopleiding en het hoeveelheid stierenpoep dat ik het moeten schrijven om mijn portfolio te vullen "

Verschilt de hoeveelheid stierenpoep ook nog substantieel tussen de opleidingen, of is het min of meer landelijk genormeerde poep? Op zich kan een opleiding natuurlijk helder en consequent zijn wat betreft normeringen etc, maar toch volzitten met stierenpoep.

Ik heb al vaker laten vallen op dit forum dat ik wel eens speel met de gedachte om naar het onderwijs over te stappen, maar ik ben kopschuw door onder andere de verhalen op dit forum over dit soort narigheid.

Groeten,

Temet

Gemakkelijk schrijven

Temet, het scheelt al veel als je gemakkelijk schrijft en niet bang bent om jezelf steeds in herhalingen te zien vallen. Zorgen dat je deadlines haalt, nergens van op kijken als er ineens iets veranderd is, zeer flexibel zijn, niet teveel verwachten aan inhoudelijke kennis en vooral erop bedacht zijn dat je veel tijd achter de computer door zult brengen. Oh ja, je moet ook geen allergie hebben voor het woord 'competenties'.
Nog een tip: als je stage gaat lopen en je eigen leerpunten moet ontwikkelen, vraag dan of je al snel in het begin een keer les mag geven. Vraag de observator om kritisch te kijken naar wat je doet. Die observatie kan je leerdoelen opleveren, waar je de rest van de opleiding aan kunt werken. Dat scheelt veel bij het bedenken van leerdoelstellingen.

Tsjor

Vesta

Vesta

15-06-2017 om 10:11

Temet: vergelijkingssites

Ja die vergelijkingen zijn er al jaren en worden ook gepubliceerd.

Elsevier doet daar elk jaar onderzoek naar:
http://www.elsevierweekblad.nl/kennis/achtergrond/2016/09/welke-universiteiten-en-hogescholen-zijn-dit-jaar-de-beste-367570/

Hanne

Hanne

15-06-2017 om 12:21

MBO

Weliswaar op het MBO, maar over onzin opschrijven.

Mijn dochter moest als examenopdracht een reflexieverslag schrijven over een opdracht die ook als een reflexie in de opdracht had.

Volgens mij zit niemand op dit soort onzinverslagen te wachten. Ik merkte dat zij heel erg de houding had, als ik maar schrijf wat ze willen horen, dan komt het wel goed. Behalve sociaal wenselijk schrijven heeft ze er niet heel veel van geleerd.

sociaal wenselijk schrijven

Heb ik ook geleerd op het HBO< vind het achteraf wel nuttig in mijn werkzame leven!

Verder verschilt het echt per opleiding. Mijn HBO studies waren inderdaad wat chaotisch, maar niet zo erg als hier beschreven. Mijn universitaire studie die ik nu doe is heerlijk: alles klopt, alles terug te vinden en geen rare veranderingen!

Ik ben op latere leeftijd overgestapt naar het onderwijs, ik merk dat sinds ik er werk dingen zijn veranderd, ik kon met frisse blik de vinger op de zere plek leggen. Dus vooraf 'alles dicht timmeren' en niet meer tijdens of achteraf wijzigen. Dit gaat vrij aardig, behalve als de minister vindt dat we in lopende schooljaren dingen moeten wijzigen.

Temet

Ik weet niet waar je woont, sommige opleidingen zoals de HvA zijn gerenommeerd voor de lerarenopleiding als zijnde vol "stierenpoep" maar daar ook zijn gradaties tussen de verschillende vakken. Frans meer dan Duits of Duits meer dan biologie (ik zeg maar wat). Iclon in Leiden heeft een goede reputatie, en anders gewoon een dag meelopen met de opleiding (mag op de meeste hogescholen wel). En het voor lief aannemen.
Overigens wordt de opleiding voor mijn vak aangepast, ik zit alleen nog in een cohort "oude stijl".
Sini

Marijke

Marijke

20-06-2017 om 11:01

Kan nog gekker

Man heeft aan het begin van dit eerste jaar een opdracht gekregen voor een bepaald vak in combinatie met stage. Opdracht gemaakt volgens de richtlijn en op tijd ingeleverd. Net als wat anderen in dezelfde situatie hebben gedaan. Die medestudenten hebben de opdracht beoordeeld gekregen.
Docent heeft de opdracht bekeken en gezegd dat het inhoudelijk er goed uitziet, maar dat ze 'm verder niet gaat beoordelen. Hij moet eerst maar de eindstage lopen zodat hij de ervaringen uit die stage kan meenemen in de opdracht. Die eindstage is na(!) volgend studiejaar terwijl de opdracht bij het eerste jaar hoort.
Kortom, ze heeft de opdracht geheel naar eigen inzicht geindividualiseerd.

Man zit in een heel hoge boom nu. Die speelt het hoog op. En terecht volgens mij want anderen met vergelijkbare stage hebben hun opdracht beoordeeld gekregen en hebben het vak kunnen afronden.

Marijke

mbo'er

mbo'er

25-06-2017 om 16:17

hbo-studie

Ik volg ook een hbo-studie, ook een lerarenopleiding. Op 1 juni was de deadline van een productie. Heb me rot gewerkt om het op tijd af te hebben, een deadline is toch een deadline? Ingeleverd op 30 mei, pff, op tijd. We hebben les in de eerste week van juni, zegt de docent doodleuk: ja, die deadline is niet zo belangrijk hoor, we stellen 'm wel, maar ja, je bent zelf verantwoordelijk voor je studie. We kijken aan het einde wel wat je wel en wat je niet hebt. Mijn kin zakte af.
Dan de beoordeling van de productie: je hebt voldaan aan de opdracht. Punt. Geen toelichting, geen feedback, niets. En daar word ik heel onzeker van. In de studiegids staan vijf niveaus van beoordeling: zeer onvoldoende, onvoldoende, voldoende, goed, excellent. Ik heb dus voldaan, maar is dat voldoende, goed of excellent? Ik vraag ernaar en krijg als antwoord: je hebt voldaan, is dat niet voldoende?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.