Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

"Bereidstellingsprovisie" op limiet rekening - wie ook?

Voor mijn werk als zelfstandige heb ik een zakelijke rekening bij de ABN waarop ik destijds een forse kredietfaciliteit heb afgesproken. Die gebruik ik in de praktijk nooit, hooguit voor een paar tientjes als ik even niet heb opgelet en teveel heb afgeboekt voordat ik tijdig het saldo heb aangevuld. Ik gebruik namelijk een internetspaarrekening als een soort overlooprekening: loopt het saldo op mijn gewone rekening te hoog op dan room ik het af, en loopt het saldo teveel terug dan haal ik weer geld van die spaarrekening af. Als mijn timing goed is - en dat is gewoonlijk het geval - dan sta ik dus niet rood op mijn zakelijke rekening.

Nu kreeg ik eind december een brief dat in verband met nieuwe eisen aan de aan te houden reserves de bank een "bereidstellingsprovisie" gaat heffen van 0,25% per kwartaal (ofwel een procent per jaar, lijkt mij) over het niet-gebruikte deel van de kredietfaciliteit. Dus betalen moet je: rente als je leent, en 'bereidstellingsprovisie' als je niet leent! Lekker dan.

In reactie hierop heb ik direct de kredietfaciliteit fors laten terugschroeven, wat de bank ook direct verwerkt, maar ik vraag me af: is dit nu standaard? Op mijn prive-rekening zit ook een (beperkte) mogelijkheid van roodstand en van die bank heb ik nog niks gehoord.

Rekent alleen de ABN deze kosten, of is dit standaard geworden voor zakenrekeningen? Wie heeft hier nog meer een zakelijke rekening en hebben jullie ook bericht gekregen dat er voortaan betaald moet worden voor de kredietfaciliteit?

Groeten,

Temet

mirreke

mirreke

11-01-2014 om 14:58

Volgens mij standaard aan het worden

De situatie die jij beschrijft heeft mijn partner ook meegemaakt, bij een andere grote bank. Ook hij moest provisie betalen omdat hij de mogelijkheid tot roodstand (idd plus een vrij forse kredietfaciliteit, net als jij) had.
Feitelijk was zijn situatie identiek aan de jouwe.

Uiteindelijk, nadat hij door de bank ook nog eens achter zijn broek werd gezeten omdat hij, net als jij dus, deze kredietfaciliteit vrijwel nooit aansprak, en indien toch altijd heel miniem, heeft hij zijn zakelijke rekening bij deze bank opgezegd. Eerst het krediet en later ook de hele rekening.
Nu bankiert hij ergens anders...

Temet

Temet

11-01-2014 om 20:42 Topicstarter

Mirreke

En waar bankiert hij, als ik vragen mag? Want ik moet zeggen dat de ABN zeer vlot en correct heeft gehandeld in deze zaak door onmiddellijk op mijn eerste verzoek de faciliteit terug te schroeven, maar liever betaal ik helemaal niets. Ik bedoel maar: de tarieven voor de overige dienstverlening gaan ook alleen maar omhoog (terwijl je steeds meer zelf moet doen), dus als het ergens anders goedkoper kan dan is een overstap allicht een idee.

Groeten,

Temet

mirreke

mirreke

13-01-2014 om 00:25

Hij heeft een tweede

prive-rekening genomen. Een zakelijke rekening blijkt niet verplicht en is duurder, ook zonder kredietfaciliteit die je nooit gebruikt.

Temet

Temet

13-01-2014 om 12:32 Topicstarter

Mirreke

Een idee, inderdaad. Toen ik als zelfstandige begon moest ik een zakelijke rekening nemen en een kredietfaciliteit (had met eisen binnen de branche te maken) maar ik vraag me af of dat nog altijd geldt. Moet ik maar eens navragen, en zo nee, dan kan ik gewoon een tweede privérekening nemen en die voor mijn zakelijke transacties gebruiken. Scheelt toch weer, en aangezien ik alleen maar teruglopende inkomsten kan verwachten in de nabije toekomst zijn dit dingen om in de gaten te houden.

Groeten,

Temet

mirreke

mirreke

13-01-2014 om 19:23

Ik zelf ook

Ik heb zelfs nooit een zakelijke rekening gehad. Ik heb zelf ook twee prive-rekeningen, bij weer een andere grote bank. Ik vind het tegenwoordig allemaal zeer gemakkelijk. Met twee eigen rekeningen kun je via internetbankieren zo inzien wat wanneer binnenkwam, geld van de ene op de andere rekening zetten, enz.

Een dure zakelijke rekening heb ik zelfs nooit overwogen...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.