Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Monika3

Monika3

20-08-2018 om 20:45

Bestelde radiator af willen bestellen maar niet kunnen (wettelijk?)

Via aannemer heb ik bij bouwmaterialenhandel een radiator besteld. Nu wil ik deze bestelde radiator (3 weken geleden besteld) afbestellen; bouwmaterialenhandel geeft echter aan dat dat niet kan omdat radiator in speciale kleur wordt gespoten en dus speciale bestelling is. Ik twijfel hier aan, maar wil toch echt deze radiator afbestellen. Wie weet wat mijn rechten en plichten in deze zijn?

V@@s

V@@s

20-08-2018 om 21:31

recht op herroeping

is alleen bij telefonische en internet verkoop. Als je direct bij de aannemer gekocht hebt is dat sowieso niet van toepassing.

Monika3

Monika3

20-08-2018 om 22:05

v@@s

hoe bedoel je precies?

Kaori

Kaori

20-08-2018 om 22:15

kan niet

je kunt deze radiator niet zonder kosten afbestellen als deze in een speciale kleur voor jou wordt gespoten.

Recht op herroeping zoals V@@s dat al aangeeft is alleen bij telefonische of internet verkoop een RECHT, in alle andere gevallen is ruilen / retourneren of in jou geval afbestellen een gunst.

En dan nog is het een recht binnen 14 dagen en niet na drie weken.

V@@s

V@@s

20-08-2018 om 22:46

en zelfs dan

geldt het niet als het speciaal voor jou gemaakt is. Dus bij radiatoren zou ik zeggen bij elke andere kleur dan wittinten.

Koop is Koop

Koop is koop. Kopen is een overeenkomst. En niet elke overeenkomst is zo makkelijk te ontbinden. Alleen bij koop-op-afstand via internet (webshop) of telefoon en colportage (straatverkoop, huis-aan-huis) geldt een bedenktijd van 14 dagen om te annuleren. Ik geloof dat ook bij huizen en keukens een bedenktijd van 2-3 dagen is. Ruilen van een bij Primark gekocht item (winkel dus geen webshop) is bijvoorbeeld ook geen wettelijk recht maar een gunst of service die de winkel je geeft.

Maar bij een verwarmingselement die je in de winkel koopt, geldt dat dus niet. Ook niet als je dat via de aannemer hebt laten bestellen. Dat heeft niet eens zozeer met de speciale kleur te maken, al helpt dat je niet om tot een oplossing te komen. Koop is koop. Je kan ook niet zomaar zeggen dan annuleer ik het via de aannemer, want ook ook voor hem richting de bouwhandel geldt koop is koop. De annuleringskosten die hij moet betalen aan de leverancier mag hij doorberekenen. Jij zegt immers de overeenkomst op. Wil je er echt van af dan zul je moeten betalen. Is de prijs erg hoog dan kun je beter laten leveren. Wellicht kun je de radiator nog via marktplaats verkopen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.