Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Michelle

Michelle

25-09-2018 om 17:58

bestrating weghalen, recht van overpad

Achterbuurman bezit deel van de poort naast ons huis en onze tuin, iemand anders bezit een deel van, volgens hen, 1.10 m breed van de voorkant van hun huis tot de achterkant van de tuin. Er is nog een buurman die een deel bezit, dat ligt wat verder naar achteren.
Zeker 15 woningen zijn aan de achterkant alleen toegankelijk via deze poort, dus hier moeten mensen met hun fietsen en kliko's door kunnen.

Achterbuurman heeft de bestaande betonnen bestrating van zijn deel verwijderd omdat er werkzaamheden zijn geweest, hij heeft dit nu herstelt door puin te storten, denk aan stukken steen, maar ook stukken oude rioleringsbuis. Het oogt op sommige plekken knap scherp en lijkt me in een ongunstig geval goed voor een lekke fietsband of een verzwikte enkel. Ook heel fijn is dat hij dit zonder enige waarschuwing heeft gedaan en ik dus toen ik 's avonds van mijn werk kwam mijn fiets niet achter kon zetten omdat er ineens een greppel gegraven was.

Volgens hem is hij heel schappelijk, want hij had ook gewoon alleen zand kunnen laten liggen ipv puin te storten, want het is zijn grond. Maar is dat zo? Mag hij dat inderdaad of moet hij, omdat de situatie zeker 20 jaar is geweest dat er fatsoenlijke bestrating lag op het deel waar iedereen gebruik van maakt, zorgen dat de situatie weer zo wordt?

En in het geval van een lekke band of een verzwikte enkel, is hij dan eigenlijk aansprakelijk?

Tine Winkel

Tine Winkel

25-09-2018 om 18:14

rijdende rechter

heb even wat gegoogeld: https://rijdenderechter.kro-ncrv.nl/forum/recht-overpad/wie-er-verantwoordelijk-het-onderhoud-in-geval-bij-recht-overpad

Ik begrijp hieruit dat degene(n) die gebruik maken van het recht van overpad zouden moeten betalen voor het onderhoud.
Zie ook hier: https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuws/erfdienstbaarheden-en-het-recht-van-overpad

Rechten eigenaar heersend erf
Als eigenaar of huurder van een heersend erf heeft u het recht om alle werkzaamheden te verrichten die nodig zijn om te kunnen profiteren van de erfdienstbaarheid. Heeft u bijvoorbeeld recht van overpad, dan mag u het pad bestraten. U heeft wel de plicht om uw recht zodanig te gebruiken dat de eigenaar van het dienend erf er zo min mogelijk last van heeft.

Rechten eigenaar dienend erf
Bent u eigenaar of huurder van een dienend erf, dan moet u de eigenaar van het heersend erf in staat stellen van de erfdienstbaarheid gebruik te maken. U kunt daarvoor een vergoeding vragen, mits dit in de vestigingsakte is vastgelegd. Gaat het om een recht van overpad of een andere concrete zaak, dan kunt u ook verlangen dat de gebruiker voor zover nodig voor het onderhoud zorgt.

Michelle

Michelle

25-09-2018 om 18:29

dankjewel

Ik kwam nergens op google, dus heel fijn dat jij wat gevonden hebt

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.