Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Bewindvoering nodig?


Flanagan, ja, dat kan. 

Je legt in een levenstestament heel precies vast wat er gedaan mag worden, op het detailniveau dat je zelf wil. Dat bespreek je van te voren met de notaris. Verkoop van het huis is juist iets wat daar altijd wel in opgenomen wordt.
Bovendien hoef je niet naar de rechter (als bewindvoerder moet je voor beslissingen boven de 1500 euro toestemming bij de rechter vragen), je hoeft niet de financiële verantwoording afleggen. Je kunt erin vastleggen hoe je wil dat er met schenkingen omgegaan wordt, waardoor dat ook mogelijk is als er geen geschiedenis van schenkingen is. 
Ook beslissingen op medisch vlak kunnen er in opgenomen worden. 
Als je niet weet wat het om gaat is het misschien handig als je je eerst inleest, voor je heel stellig vanalles gaat beweren. 

We hebben in de familie alles langs zien komen afgelopen jaar. Het opstellen van een levenstestament tot het verkopen van een huis daarmee. Bankzaken en schenkingen en erfenissen. Alles rondom een overlijden en als gevolg daarvan ook met spoed een nieuwe bewindvoerder aan moeten stellen.  Niet allemaal voor dezelfde persoon, maar het is wel allemaal met elkaar verbonden. Ik heb een spoedcursus gehad...

Leene

Leene

30-01-2023 om 09:35

Duidelijke uitleg Tijgeroog. Een levenstestament is heel belangrijk, zeker als er dementie is vastgesteld. Dan zo snel mogelijk opstellen en zo uitgebreid mogelijk.
Dat voorkomt een hoop ellende.

Daar is het mij ook om te doen; Alles kan, maar is het ook gebeurd.

Levenstestament heeft als grote voordelen dat je gelijk mandaat hebt om te beslissen ook als de persoon zelf nog leeft maar niet in staat is om toestemming te geven.
Ik zou je moeder aanraden om er ook zo snel mogelijk een op te stellen met jou daarin als gemachtigde. Dan kun je nu al het financiele beheer overnemen mocht dat nodig zijn, zonder dat zij daar nog iets voor hoeft te doen.
Het enige nadeel is dat je bij leven al rechten aan anderen geeft en dat je dus die personen wel echt moet vertrouwen. En een levenstestament geeft nooit het recht om ingrijppende medische beslissingen rondom levensbeeindiging te nemen, wel om medische informatie te krijgen.

Trijsje

Trijsje

18-05-2023 om 15:10 Topicstarter

dag allen, dank voor alle waardevolle adviezen. Sorry dat ik niet eerder reageerde.
Het liep anders. Mijn vader werd ernstig ziek en is inmiddels overleden, waar ik veel verdriet van heb.
De vraag die ik had (wat als mijn moeder eerst overlijdt) is dus niet meer relevant.
Mijn moeder heeft overigens ook een levenstestament, dus dat is goed geregeld.

Trijsje schreef op 18-05-2023 om 15:10:

dag allen, dank voor alle waardevolle adviezen. Sorry dat ik niet eerder reageerde.
Het liep anders. Mijn vader werd ernstig ziek en is inmiddels overleden, waar ik veel verdriet van heb.
De vraag die ik had (wat als mijn moeder eerst overlijdt) is dus niet meer relevant.
Mijn moeder heeft overigens ook een levenstestament, dus dat is goed geregeld.

Gecondoleerd Trijsje! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.