Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

kaatje43

kaatje43

16-10-2009 om 15:08

Bij overlijden eerst een verklaring van de rechtbank?

Ik weet niet of mijn vraag in deze rubriek thuis hoort maar goed. Een vriendin van mij is pas weduwe geworden en nu heeft zij voor de hypotheek een verklaring nodig van de rechtbank (dit gaat via de notaris) dat zij de enige erfgenamen zijn. Het heeft er mee te maken dat hun jongste kind nog geen 18 is. Dit schijnt een landelijk iets te zijn. Nu heeft de rechtbank absoluut geen haast om dit soort dingen af te handelen en tot die tijd keert de bank dus niet de levensverzekering uit die aan de hypotheek is gekoppeld. Ik vind het allemaal zo'n vreemde gang van zaken. Klaarblijkelijk is een Overlijdensakte niet meer voldoende. Heeft iemand ervaring/verstand hier van?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisabeth B.

Elisabeth B.

16-10-2009 om 15:45

Verklaring van erfrecht

Ik denk dat je een verklaring van erfrecht bedoeld. Deze hoeft niet bij de rechtbank te worden aangevraagd, maar wordt opgemaakt door een notaris.
De notaris verklaart hierin - nadat alle gegevens zijn gecontroleerd - wie is overleden, of de overledene een testament heeft gemaakt en wat er in dit testament is bepaald. Bovendien verklaart de notaris wie de erfgenamen van de overledene zijn en eventueel wie van de erfgenamen door de overige erfgenamen gemachtigd is om de erfenis van de overledene af te wikkelen.
Als iemand overlijdt mag een bank de rekeningen ten name van de overledene blokkeren. Als erfgenamen de rekening toch willen gebuiken (bijvoorbeeld om betalingen te doen) hebben ze een verklaring van erfrecht nodig.
Op het moment dat er een verklaring van erfrecht aan de bank is overlegd, kunnen de erfgenamen weer over de rekening ten name van de overledene beschikken. Deze rekening worden dan vaak ervenrekening genoemd.
Het is overigens de vraag of je vriendin dit wel nodig heeft. Door een belangrijke wijziging in het erfrecht is een testament niet langer noodzakelijk en hoeft een langstlevende partner eigenlijk niets anders te doen dan , is bewijzen dat de partner is overleden en dat er sprake was van een huwelijk. Dat kan simpelweg met een kopie van het Uitreksel uit een overlijdensakte, opgemaakt door de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waarin de overledene gestorven is. Daarnaast is er nog een schrijven nodig van het Centraal Testamenten Register(CTR) waarin staat dat er door de overledene geen testament is opgemaakt. Dat schrijven kan door iedere burger opgevraagd worden onder toezending van een kopie van het Uitreksel uit een overlijdensakte bij het CTR in Den Haag. Het formulier is zelfs te downloaden van de website van het CTR.
Elisabeth.

Tinus_p

Tinus_p

16-10-2009 om 16:24

Ja maar

Elisabeth:
'Het is overigens de vraag of je vriendin dit wel nodig heeft. Door een belangrijke wijziging in het erfrecht is een testament niet langer noodzakelijk en hoeft een langstlevende partner eigenlijk niets anders te doen dan , is bewijzen dat de partner is overleden en dat er sprake was van een huwelijk. Dat kan simpelweg met een kopie van het Uitreksel uit een overlijdensakte, opgemaakt door de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waarin de overledene gestorven is. Daarnaast is er nog een schrijven nodig van het Centraal Testamenten Register(CTR) waarin staat dat er door de overledene geen testament is opgemaakt. Dat schrijven kan door iedere burger opgevraagd worden onder toezending van een kopie van het Uitreksel uit een overlijdensakte bij het CTR in Den Haag. Het formulier is zelfs te downloaden van de website van het CTR."
Testament of niet, iemand moet vaststellen wie er mag erven en wie niet. En blijkbaar wil de levensverzkeraar zeker weten wie er erft en dat ze aan de goede uitbetalen.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

16-10-2009 om 17:03

Levensverzekeraar

Tinus P.: "Testament of niet, iemand moet vaststellen wie er mag erven en wie niet."
Het erfrecht is ten gunste van de langstlevende partner aangepast in 2003, waardoor het niet meer nodig is vast te leggen dat de langstlevende partner erft of bijvoorbeeld het vruchtgebruik heeft van de gehele erfenis; dat is nu wettelijk geregeld. Daarom is het nu in (lang) niet in alle gevallen meer nodig een verklaring van erfrecht te overleggen, zeker als er geen testament is. De door mij beschreven procedure is dan goedkoper. Veel banken vraagen nog vaak ten onrechte een (dure) verklaring van erfrecht.
Tinus P.: "En blijkbaar wil de levensverzkeraar zeker weten wie er erft en dat ze aan de goede uitbetalen."
Voor een levensverzekeraar zou hetzelfde moeten gelden: als er geen testament is kun je volstaan met een uiitreksel, een bewijs van huwelijk en dat er geen testament is.
Elisabeth.

Hillary

Hillary

16-10-2009 om 17:13

Er komt wel iets van de rechtbank

Op moment X komt er wel een schrijven van de rechtbank als er minderjarige kinderen in het spel zijn. Ik heb de administatieve zaken van mijn schoonzus afgewikkeld, vandaar dat ik het weet. Voorzover ik me kan herinneren moesten we die een verklaring van erfrecht opsturen (die van de notaris kwam) en een inschatting van het vermogen. Zij treden als het ware als belangenbehartiger op voor de minderjarige kinderen. Alleen stom dat ze een kind vergeten waren te vermelden. Maar dat zou kunnen komen doordat het 2 weken na het overlijden van vader is geboren. Hoewel kinderen geboren tot 9 maanden na overlijden als kinderen van de overleden vader worden beschouwd. Daarna hebben we nooit meer iets van de rechtbank gehoord. Dus wat ze ermee doen? Banken etc hebben altijd alleen een verklaring van erfrecht gevraagd.

Erfrecht

In 2003 is idd het erfrecht verandert, dat betekend dat de langstlevende echtgenoot(e) de ENIGE erfgenaam is.
De kinderen hebben wel recht op hun kindsdeel maar dit krijgen ze pas als de langstlevende, dus de moeder ook overleden is.Dit is er gekomen omdat sommige weduwe op zwart zaad zaten omdat hun kinderen ineens het erfdeel gingen opeisen.Dit kan dus niet meer.
Het bewijs wat gevraagd wordt is volgens mij volkome onzin.
Ik heb dit ook meegemaakt toen mijn man 5 jaar terug overleed, sommige instantie's hebben aan een telefoontje genoeg andere willen alleen bewijs van een notaris.(à 400 euro!!)
Ik heb dit nooit gedaan(had ook geen eigen huis of levenserzekering moet ik erbij vertellen) je krijgt een bewijs van overlijden van de gemeente en dat lijkt mij rechtsgeldig genoeg, (heb wel eens boos en natuurlijk emotioneel in de tijd door de telefoon geroepen Hoe dood kan iemand zijn??)samen met je trouwboekje waarin staat dat je de echtgenote bent moet dit voldoende zijn.
Verder zijn er namelijk geen erfgename.
Neem anders eens contact op met een jurist/buro voor rechtshulp die je precies je rechten en plichten kan vertellen, want het is jammer als er veel notaris kosten gemaakt worden voor niets.

Het kan zonder die verklaring

Ik heb twee jaar geleden (bijna op de dag twee jaar geleden, maf hoor) een vriendin geholpen. Minderjarig kind, echtgenoot overleden aan maagkanker.

Als er verder geen bijzonderheden zijn kan het idd zonder de verklaring van erfrecht. Maar wat me vooral bijgebleven is is dat het maaaaaanden duurt voordat alle instanties duidelijkheid geven over je inkomen. Echt gruwelijk vond ik het. Die bureaucratie bij pensioenfonds, hypotheekverstrekker, Belastingdienst en ook nog koopsomverzekeraar in dat geval. De hypotheek loopt door over het grote bedrag, de Belastingdienst stopt onmiddelijk met renteteruggave via VT, het pensioenfonds doet er maanden over om uit te keren en inderdaad de bank zit te zeiken over gegevens tot het je de strot uitkomt. Sorry hoor de emotie komt ff terug.

Mijn conclusie: je moet vier a zes maandsalarissen achter de hand hebben plus enorm geduld dat je al die tijd niet weet waar je aan toe bent plus hulp met de administratie want ik zou niet weten hoe je moet rouwen terwijl je al die eindeloze telefoongesprekken en wachttijden van brieven doorstaat.

PS Tip: check of er nog kinderopvangtoeslag werd uitbetaald, dan moet je snel voor dit jaar op eigen naam aanvragen, dat kan niet achteraf, of maar beperkt. Heeft vriendin ook nog 100en euro's schade in gehad door nalatigheid van de Belastingdienst. Die kwamen er pas mee toen het al niet meer zelf aan te vragen was, bijna een jaar later.

kaatje43

kaatje43

24-10-2009 om 12:08

Precies, rodebeuk

Ik word er zo verdrietig van. Hier zit je dus echt niet op te wachten als je net weduwe bent geworden. Ik vind het in één woord echt schandalig. Inderdaad waren wij ook al tot de conclusie gekomen dat je echt een goed spaarcentje achter de hand moet hebben om een paar maanden te kunnen overbruggen. De bureaucratie is echt om gek van te worden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.