Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Marielle

Marielle

19-04-2020 om 22:43

Bijdragen aan studie

Wij hebben drie kinderen en zoals het er nu naar uit ziet gaan ze alle drie studeren. Onze oudste gaat aankomend jaar studeren en moet op kamers ivm reistijd > 2,5 uur enkele reis.

Hoe gaan we dat financieel doen? En ook rekeninghoudend met de andere twee, die misschien wel, misschien niet op kamers gaan. De oudste gaat zes jaar studeren, de anderen misschien korter, andere zoon wil mogelijk graag ene jaar naar buitenland, etc. Moeilijk! We verdienen goed maar kunnen niet in de toekomst kijken en willen de andere twee kinderen ongeveer net zoveel meegeven.

We hebben jarenlang kinderbijslag gespaard om collegegeld straks te betalen. Met een beetje gewoon spaargeld lukt dat wel voor alle drie.

Zoon kwam zelf met voorstel om hem te sponsoren in de kosten 'die we nu ook aan hem kwijt zijn'. Vond ik een goed voorstel. Maar ik weet niet zo goed hoeveel ik aan hem kwijt ben...Als andere kinds thuis blijft is dat ook een logisch voorstel. Ik heb gekeken bij Nibud, maar die bedragen vond ik niet altijd kloppend (lees: hoog)

Hij krijgt nu 100 euro kleed/zak/kappergeld p.m. Dat willen we verhogen met een levensonderhoudbudget (inclusief sport, exclusief vakanties en uitgaan). We dachten aan 175 euro per maand. Is dat redelijk? Dan heeft hij 25 euro voor ziektekostenverzekering en 275 euro voor boodschappen (ma-vrij), kleedgeld, kapper, sport en hij mag er van mij ook wel een keer een biertje van drinken. Volgens mij is het een redelijk bedrag. Wat vinden jullie?
Voor zoon die thuis blijft wonen, zou het dan 100 euro plus ongeveer 50 euro (sport, fietsband, zorgverzekering, etc) worden.

Eigen risico van ziektekostenverzekering betalen wij (een kind is chronisch ziek, een kind heeft nooit wat). Hij krijgt van ons en familie geld voor laptop voor eindexamen en bed, eerste boodschappen etc betalen we ook.

Dan leent hij voor zijn kamer en werkt hij voor uitgaan/vakantie. Hij heeft een buffer en verdient deze vakantie zeker 1500 euro.

Zie ik iets over het hoofd?


Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-04-2020 om 00:20

Wat kan

Ik vind het geen gek bedrag. Ik doe het ook ongeveer zo en heb het geluk dat mijn jongste kind 6 jaar jonger is. Oudste is dus bijna klaar en jongste volgt dan.
Van anderen weet ik dat de bijdragen verschillen. Sommige ouders betalen alles, anderen alleen collegegeld (of soms zelfs dat niet maar dan krijgen de kinderen basisbeurs). Ik vind een eigen bijdrage door de kinderen belangrijk. Ze mogen zelf ook werken (of lenen), en ik kan ook geen 1000 euro per maand bijdragen.

Ongetwijfeld

'Zie ik iets over het hoofd?' Ongetwijfeld. Boeken bijvoorbeeld. Maar dat soort materialen kunnen studenten vaak ook op een slimme manier aanschaffen, lenen, tweedehands, bibliotheek.
Ga ervan uit dat het er niet omgaat dat je alle hobbels voor je kind wegneemt. Ik vind je redeneringen en bijdragen goed doordacht, dat is wat jij kunt. Nu is het aan je kinderen om te laten zien wat zij ermee kunnen.

Tsjor

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-04-2020 om 09:22

Hier

Hier ligt de verantwoording voor de financiën vanaf haar 18e bij dochter zelf. Ze heeft hier gratis kost en inwoning. En haar telefoonabb betalen we ook.
Verder heeft ze een baantje, ze kan meer gaan werken en kan ze lenen.
Dat wil niet zeggen dat we haar direct in het diepe gooien, ze krijgt links en rechts heus wel wat toegeschoven, maar we willen wel graag dat ze zichzelf leert bedruipen.
Hier dus geen zakgeld meer.

Miranda

Miranda

20-04-2020 om 10:29

Wat je kan en wat je wil

Veel is afhankelijk van je kind en wat je zelf te besteden hebt (al dan niet gespaard of qua inkomen).

Hier krijgen ze thuiswonend alleen alle studiekosten vergoed (incl een nieuwe, "zware" laptop) en de sport (contributie en benodigheden). En dan kost en inwoning dus.
Lunch mag je zelf kopen, maar je mag brood mee vanuit huis. Allemaal eigen keus!

En dan zelf een baantje erbij voor de eigen dingen.

Als ze uit huis gaan, gaan we nog eens om tafel.

Nb Huidige student gaat dus zo min mogelijk naar de kapper, draagt zijn kleren volledig af en heeft een mooi gevulde bankrekening omdat hij geen uitgaanstype is

bicyclette

bicyclette

20-04-2020 om 10:36

4000vaste jaarbijdrage

Onze insteek is dat we de echte studiekosten betalen + nog wat extra. Collegegeld is ruim 2000, boeken/materialen minstens 500. We zijn uitgekomen op een jaarbijdrage van 4000. Dus dat is - naast de studiekosten - zo'n 100 per maand.
Eerste jaar hebben we in de zomer eenmalig dat bedrag overgemaakt aan zoon. Tweede jaar wilde hij liever eenmalig 2800 en daarna 100 per maand.
Is voor ons ook prima. Kind 2 gaat nu ook studeren en ik denk dat hij voor zelfde constructie kiest.
Beiden op kamers overigens.

Dees

Dees

20-04-2020 om 11:02

dendy

Dendy Pearson dat is een mooi uitgangspunt ware het niet dat ik studie een onderdeel vindt van de opvoeding. Ik heb voor mijn zoon gekozen en heb de verantwoordelijkheid dat hij goed terecht kan komen, dus mijn kind op zijn 18e de weide wereld ingooien terwijl de studie nog niet is afgerond vind ik wat ver gaan.

Miranda

Miranda

20-04-2020 om 11:06

Huh Dees?

Volgens mij zegt Dendy juist dat ze haar kind _niet_ in het diepe gooit. Dus waar jij die wijde wereld nu vandaan haalt?
Verantwoording geven voor eigen financiën met 18 jaar is toch een goed uitgangspunt?

[Kind woont thuis, dus van wijde wereld is al helemaal geen sprake]

Dees

Dees

20-04-2020 om 11:09

Miranda

Nou ja kost en inwoning en telefoon is leuk en aardig maar een factuurtje voor de studie incl. schoolboeken loopt aardig in de papieren.

Flavia

Flavia

20-04-2020 om 11:10

En Dees

die verantwoording hoef je ze met hun 18e niet te geven, die krijgen ze kado omdat ze 18 worden. Heeft de regering al voor je besloten.

Op hun 18e mag je hopen dat je van je kind nog mag bij sturen maar de verantwoording ligt inprincipe dan bij de meerderjarige jongvolwassene.

Dees

Dees

20-04-2020 om 11:18

Cadeau

Ja je bent jongvolwassene maar als ouder ben je volgens de wet tot de leeftijd van 21 financieel verantwoordelijk voor je kind. Ik zet een kind op de wereld en ik ben verantwoordelijk voor dat kind tot het in staat is een fatsoenlijke boterham te verdienen voor zichzelf.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-04-2020 om 11:22

Tja Dees

Mijn kinderen zijn erg autonoom en regelen hun zaken graag zelf. Dochter had op haar 13e al haar eigen krantenwijk en vindt het heerlijk om haar zaken zelf te regelen. Over eigen geld hoeft ze geen verantwoording af te leggen. Mijn kinderen worden niet graag gepamperd.
Het is handig dat wij ook niet van die pamperende ouders zijn.

Mijn beeld van opvoeden is vooral dat je ze de wereld in helpt, ze de ruimte hebben om hun foutjes te maken en dat ze het gevoel hebben dat er altijd een veilige basis hebben om naar terug te keren als het even niet lukt.

In de praktijk betekent dit dus dat ze best even mogen schrikken van een factuur, dat doe ik ook wel eens🤣

Dees

Dees

20-04-2020 om 11:43

gunnen

Ik heb zelf ook altijd mijn studie betaald en mijzelf moeten bedruipen vanaf dat ik 18 was. Ik had mazzel dat mijn zus een baan had en een appartement waarin ik kon wonen want de huur die ik aan mijn zus moest betalen (helft van haar rentelasten voor de hypotheek en helft servicebijdrage) en lasten van levensonderhoud was lager dan de kostgeld wat mijn ouders van mij zouden gaan verlangen. Mijn zus mocht overigens kosteloos tot haar 22e bij mijn ouders wonen.

Om dit alles te bekostigen moest ik 32 uur per week werken en in de vakanties ongeveer 40 uur werken. Daarvan betaalde ik dan de vaste woonlasten, eten en drinken, collegegeld, boekengeld, kleding, zorgverzekering, 2 hele weken vakantie per jaar, nou ja alle rekeningen die er kwamen dus. Tijd voor feestjes en dergelijken had ik niet.

Dit gun ik mijn kind dus niet. Ik gun hem tijd om echt vakantie te kunnen houden tijdens de vakanties en een feestje op zijn tijd. Dus minimaal de woonlasten en collegekosten zal ik voor hem vergoeden. Hij hoeft zich wat mij betreft geen zorgen te maken over hij het collegegeld van het jaar erna kan betalen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-04-2020 om 11:51

Dees

Ik ben een harde denk ik, want hier is vanaf dat het kon gewoon door dochter halve vakanties gewerkt.
Resultaat is dan ook een lekkere bankrekening voor haar waarmee ze aankomende zomer kon gaan reizen. En een leuke cv.

Flavia

Flavia

20-04-2020 om 11:55

Dees

nee, je bent niet financieel verantwoordelijk, je moet alleen een bijdrage levensonderhoud leveren als het kind niet in staat is die zelf te verdienen. Dat is een subtiel maar essentieel verschil.

Je kind kan op zijn /haar 18e een scooter kopen zonder jou in het proces te betrekken maar jij bent dan niet meer aansprakelijk voor de eventuele schuld. Ze mogen zelf die lening afsluiten.
Ze mogen ook een hypotheek afsluiten als ze dat rond kunnen krijgen, jij bent niet meer automatisch hoofdelijk aansprakelijk.

bicyclette

bicyclette

20-04-2020 om 12:09

de discussie

Ah, de discussie die steevast de kop opsteekt, is er ook nu weer. Je kon er op wachten.

Nee, je bent helemaal niet verplicht om je studerende kind volledig te onderhouden. Een uitwonende student heeft al snel 900 euro per maand aan kosten. Fantastisch als je dat voor je kind kan betalen. Het is natuurlijk maar een piepklein deel van de ouders die dat ook daadwerkelijk kán betalen. Laat staan dat ze dat ook willen.

Gelukkig *hoef* je in Nederland als student niet 32 uur te werken om überhaupt te kunnen studeren. Het is fijn dat studenten onder gunstige voorwaarden kunnen lenen. Dat mogen ze later (als ze een beter salaris hebben dan ze tijdens hun studie zullen hebben!) terugbetalen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-04-2020 om 12:15

Bicyclette (ot)

En wat fijn dat de ruimte er weer is voor dit soort draadjes.
Ik wacht met smart op het ‘hoe vaak verschoon jij je bed’ draadje. Er zijn al weer twee interieurdraadjes ( wc en tienerkamer)
‘Borst vs fles’ en de namendraadjes zien we hier jammer genoeg niet meer.

Triva

Triva

20-04-2020 om 12:20

overdenkingen

Ga niet vooraf nu al bedenken hoe het moet als de ene thuis blijft wonen en de andere uitwonend en de volgende naar het buitenland wil.

Bedenk eerst of je ze allemaal hetzelfde bedrag wil geven of niet (sommige mensen hebben een kind wat wel gaat studeren en een kind wat na het vmbo meteen een BBL opleiding doet en gaat verdienen).

Als je ze allemaal hetzelfde bedrag wil geven is het simpel: bepaal dat bedrag en vraag alleen of kind dat in 1x per jaar wil of per maand. Zodra je ziet dat je meer kunt missen verdeel je dat weer over alle drie de kinderen. Ze zullen dan zelf meer gaan nadenken of iets de moeite waard is om er voor te gaan werken of niet. Ik ben daar wel een voorstander van.

Als je verschil wilt gaan maken dan moet je gaan bedenken wat je wel en niet wil betalen. Mijn oudste is een half jaar uitwonend geweest en deed best rustig aan maar boodschappen voor 1 persoon is veel duurder dan 20% van een huishouden van 5 personen. Wil je dit kind volledig de boodschappen betalen dan is mijn advies: laat het een maand declareren met bonnen en bedenk of dit veel of weinig is. Als je vindt dat je kind het netjes heeft gedaan (ook bijv delen met anderen wat een stuk goedkoper is dan eten alleen) dan maak je voortaan elke maand dat bedrag over aan boodschappen.

Zo ook met studeren in het buitenland: wil je dat betalen of niet? Zo niet: dan dus extra werken. Alleen met werken in de zomer na hun diploma kunnen ze best veel bij elkaar grabbelen.

Koffiekop

Koffiekop

20-04-2020 om 12:45

Plannen en de realiteit

Wij hebben voor de kinderen een spaarrekening waarop we tot aan hun 18e verjaardag een bepaald bedrag hebben gespaard. Daarover mogen ze zelf beschikken. Verder betalen wij tot hun 18e zak- en kleedgeld (€ 75 per maand). Vanaf hun 18e gaan wij ervan uit dat ze in ieder geval dat zelf bekostigen middels een baantje naast de studie. Ze wonen vooralsnog thuis. Ze doen Hbo en Mbo. Wij betalen de studiekosten. Dat zijn nogal verschillende bedragen, maar wij hanteren hier het principe dat wij de opleiding betalen, dus we kijken niet naar het bedrag. Ziektekostenverzekering betalen ze zelf. Ze krijgen zorgtoeslag en dan blijft er nog een klein restbedrag over, daar is ook dat baantje voor. Ook telefoon betalen ze zelf. Rijbewijs betalen wij.

Hoe het gaat als er een op kamers zou willen weet ik nog niet. Dat hangt ook af van onze eigen situatie op dat moment. En van de eigen 'verdiencapaciteit' van de kinderen. De ene met nogal wat leerproblemen zal minder tijd en energie over hebben om te werken. Ik kan me voorstellen dat we die meer /langer zullen steunen dan de kinderen die geen leerproblemen hebben.

Nu met de coronacrisis heeft man geen werk meer. Dus nu kan er even niet veel. Hopelijk is dat straks anders, maar zo niet, dan zullen ze moeten lenen. Kun je nog zoveel plannen maken en goede bedoelingen hebben, het moet maar wel kunnen op het moment dat het nodig is natuurlijk. De spaarrekening kunnen ze aanwenden voor wat ze zelf willen. Een auto, studie, stage in het buitenland, tussenjaar of wereldreis. Het is best een leuk bedrag, dus ik vind dat wij ze al behoorlijk hebben gematst. Alles wat nu nog lukt is mooi meegenomen maar geen vanzelfsprekendheid.

zebra

zebra

20-04-2020 om 15:51

tot nu toe

hebben we de studie van onze zoon (verder geen kinderen hier) volledige betaald dus collegegeld, boeken en aanverwante kosten. Hij studeert deze zomer af aan de hbo (is althans de bedoeling) en hij hoopt na de zomer aan zijn (pre) master te kunnen beginnen.
Ook hier zullen we bijdragen aan de studiekosten waar mogelijk. Mocht het echter zijn dat we zelf werkloos worden, arbeidsongeschikt ed, dan zal hij meer zelf moeten betalen. Kamerhuur en verdere kosten komen sowieso dan voor hem, dus aankloppen bij Duo, want dat is voor ons niet haalbaar. We hebben het zeker niet slecht maar ook onze vaste lasten gaan gewoon door.

Marielle

Marielle

20-04-2020 om 18:14

Bedankt en aaargghhh

Dank voor jullie vele reacties. Aargh, omdat ik helemaal geen discussies wil over pamperen, financiele verantwoordelijkheid, in de wijde wereld gooien, financiele verantwoordelijkheid.

Wij willen het redelijk gelijk doen. Ze hebben allemaal dezelfde capaciteiten, dat scheelt al. Maar de een blijft mogelijk thuis wonen en de ander niet. De thuiswoner gaan we geen kostgeld vragen, dus willen we bijdragen in de kosten voor de op-kamer-bewoner. Ik wil niet alles betalen (niet voor de op-kamer-bewoner en niet voor de thuiswoner) maar ik wil wel bijdragen (hebben mijn ouders nooit kunnen doen...).

En daarbij lijkt ons het meest fair:
collegeld (voor iedereen)
eigen risico plus bijdrage ziektekostenverzekering (voor iedereen)
boodschappengeld (voor op-kamer-bewoner voor thuis-woner in natura)
leefgeld (kleding/kapper/etc ; gelijk aan nu 100 euro pm)

Klinkt redelijk

Wij hebben ook gespaard van te voren.
We betalen voor allebei de ziektekostenverzekering en eigenrisico van zoon die altijd op gaat aan chronisch ziektebeeld. Dochter heeft weinig maar anders betalen we dat ook.
Hun zorgtoeslag zetten ze apart en daar kunnen ze al de helft vh collegegeld van betalen. Zoon woont thuis en eet dus mee etc. Dochter op kamer en die mag in het weekend boodschappen doen of krijgt eetgeld van ons nu. Kamer betaalt ze zelf.
Beiden hebben een bijbaan. Dochter kan nu veel werken. Zoon door de corona niet ivm besmettingsgevaar.

Leefgeld geef ik niet. Wel stop ik ze af en toe een shirt broek of trui toe.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-04-2020 om 22:40

Niet gelijk

Mijn oudste doet 1,5 jaar van haar studie in het buitenland. Dat is grotendeels door haar zelf bekostigd maar ook mijn bijdrage is groter dan als ze het niet zou doen. Jongste gaat waarschijnlijk mbo doen dus daar verwacht ik veel lagere kosten aan. We moeten nog uitzoeken of je de vier dagen werken variant ook in niveau 4 hebt, want met school is ze dan wel klaar. Ik ga haar niet meer geld geven omdat haar zus meer heeft gekost. Ze krijgen beide wat ze nodig hebben voor school plus een rijbewijs (en natuurlijk ziektekosten e.d.). Jongste hoeft dan waarschijnlijk niet te lenen, dat is haar voordeeltje.

Flavia

Flavia

20-04-2020 om 23:17

Phryne

zou moeten kunnen: https://www.rocva.nl/MBO-onderwijs/Opleidingen?general-filter-niveau=4 dan selecteren op bbl. Er is genoeg te vinden. Nu niets dat ze leuk vindt.

Stefanie

Stefanie

21-04-2020 om 07:24

Goed overdacht

Marielle, jullie hebben het goed overdacht.

In jullie overwegingen miste ik studieboeken en -materiaal.
Afhankelijk van de studie (hier wel), evt. ook de kosten van excursies/korte verplichte studiereisjes.

En ook evt tandartskosten, mocht je die (bij gebrek aan een dure tandartsverzekering ?) evt willen betalen.

Onze kinderen zijn gezond en hebben (normaalgesproken) niets medisch, dus wij hebben (voor/met de student)gekozen voor hoog eigen risico en daardoor lagere premie. Student kan daardoor wat kosten (lager dan de tegemoetkoming voor ziektekosten) sparen en daar evt onkosten van betalen. Moeten er toch kosten gemaakt worden die onder eigen risico vallen, dan betalen we die. Dat risico kunnen wij dragen.

Stefanie

Stefanie

21-04-2020 om 07:37

Thuiswonende

Je schreef:
“ Hij krijgt nu 100 euro kleed/zak/kappergeld p.m. Dat willen we verhogen met een levensonderhoudbudget (inclusief sport, exclusief vakanties en uitgaan). We dachten aan 175 euro per maand. Is dat redelijk? Dan heeft hij 25 euro voor ziektekostenverzekering en 275 euro voor boodschappen (ma-vrij), kleedgeld, kapper, sport en hij mag er van mij ook wel een keer een biertje van drinken. Volgens mij is het een redelijk bedrag. Wat vinden jullie?
Voor zoon die thuis blijft wonen, zou het dan 100 euro plus ongeveer 50 euro (sport, fietsband, zorgverzekering, etc) worden.”

Voor de thuiswonenden klinkt die EUR wat weinig.
Van die EUR 50 is kennelijk 25 nodig voor ziektekostenverzekering (schreef je bij oudste), blijft 25 over voor sport en fiets. Afhankelijk van welke sport klinkt dat weinig.
Oudste krijg sowieso meer en kan ook wat meer schuiven tussen de posten, bijv door af en toe wat zuiniger te eten, wat onze student ook doet. Dat kan de ander niet..

Verder: laat je ze sportkleding en sportspullen (schoenen, ander materiaal) zelf betalen van hun kleedgeld?

bicyclette

bicyclette

21-04-2020 om 16:31

Stefanie

"Verder: laat je ze sportkleding en sportspullen (schoenen, ander materiaal) zelf betalen van hun kleedgeld?"

De vraag was niet aan mij gesteld, maar ik wil er wel op reageren. Zoals ik al schreef, hanteren wij een vaste jaartoelage. Wij maken geld over, en ze betalen zelf hun rekeningen etc. Het is aan henzelf om te bepalen hoe ze het besteden en hoeveel ze werken en/of lenen. Ik zou geen situatie willen dat ze bij ons moeten aankloppen omdat ze nieuwe sportschoenen of een hockeystick nodig hebben. Ik zou dus bepalen wat je in totaal maandelijks/jaarlijks wilt bijdragen en dat gewoon overmaken. Hoe en wanneer ze het uitgeven, is hun eigen verantwoordelijkheid.

Reacties

Reacties

21-04-2020 om 18:15

Dank dank

Tandarts en boeken -> inderdaad vergeten.

Tandarts: medische kosten en ik denk dat wij de tegenvallers op gaan vangen.

Boeken: lastiger; de ene studie zal duurder zijn dan de andere. Eigenlijk vind ik het veel logischer dat ouders bijdragen in levensonderhoud en jongeren zelf hun studie (investering!) bekostigen.

Sport wil ik graag gelijk bedrag pp bijdragen. Oudste had een hele dure sport (daar stopt hij mee als hij gaat studeren), jongste juist niet. Misschien dragen we iets meer bij (ook leuk om cadeau te geven), maar ik merk dat wij redelijk hoog zitten met kleed/zak/kappersgeld (in combi met dat ze daar deels ook zelf prima voor kunnen werken). Qua kleed en kappergeld houden beide zonen er van over (ik rekende met een kapper van 20 euro per maand; zelf hebben ze een kapper van 13 euro per 5 weken gevonden & door kleedgeld werden ze een ster in het vinden van leuke shirts, ik betaal ondergoed & sokken & witte shirts om niet gillend gek te worden van mogelijk geruzie).

Lilian, jij geeft aan dat je veel hebt gespaard. Hoe besteed je dat dan? Als je het niet wilt noemen, prima. Maar geen leefgeld, geen collegegeld, geen ziektekostenverzekering. Wat dan wel.

Phryne, ik zou het lastig vinden om een kind met veel capaciteiten op een goedbetaalde baan meer te sponsoren dan een kind met kans op een minderbetaalde baan. In de middelbare schooltijd vond ik dat makkelijker: voor iedereen dragen we bij aan schoolzaken, max 2 sporten/hobbies en rijles. Qua ondersteuning kreeg hij/zij wat ze nodig had (beugels, dyslexietoestanden). Het ene kind is/was (veel) duurder dan het andere kind, maar iedereen kreeg dezelfde kansen. Dat vonden wij het meest eerlijk.
Maar nu ze 18 zijn en er een directe link is met hun baan; wil ik het financieel wel meer gelijk trekken. Waarbij uitgangspunt is; levensonderhoud en collegegeld betalen wij. Maar persoonlijk zou ik de kosten voor het hbo/wo kind op kamers/in buitenland ook willen besteden aan het mbo kind (b.v. een autootje als hij/zij gaat werken). Dan is er nog een enorm inkomensverschil straks; je kunt nooit gelijke kansen creeeren.

Moet nu weg, dank voor jullie antwoorden! Wordt steeds meer duidelijker nu!

Koffiekop

Koffiekop

21-04-2020 om 20:21

Verdiencapaciteit

Ja, dat is inderdaad een lastige. Degene die het het zwaarst heeft (ASS en ADD) is ook het slimst en kan dus potentieel met Hbo meer gaan verdienen dan de kinderen met Mbo. Maar... die hebben dus geen problemen om zich staande te houden in de maatschappij, dus of het uiteindelijk ook zo uitpakt... Heel eerlijk gezegd denk ik van niet. Het zou mij niet verbazen als onze ASS-er niet fultime kan werken. Of op een bepaald niveau blijft 'hangen', terwijl de anderen, die wat meer sociale voelsprieten hebben en beter voor zichzelf op kunnen komen, waarschijnlijk meer vanzelfsprekend zullen doorgroeien. En misschien ook wel met opleidingen op hun werkplek uiteindelijk verder zullen komen. Onze slimmerik zal na het Hbo (voorlopig) wel echt helemaal klaar zijn met leren, want het kost gewoon echt heel veel moeite.
Dus, moraal, ik ga daar niet al op voorsorteren. Ik kijk gewoon wie op welk moment wat nodig heeft. Ik ga niet alles op een weegschaaltje leggen en ik ga ook geen voorschot nemen op de toekomst. Je weet toch nooit hoe het leven loopt. Scheidingen, werkloosheid, ziekte, je hebt het allemaal niet in de hand en je kunt het niet voorspellen. Het is al lastig genoeg als je alleen maar kijkt naar het nu.

Reactie marielle

Lilian jij geeft aan dat je veel gespaard hebt. Hoe besteed je dat dan? Als je het niet wil noemen prima. Maar geen leefgeld,geen collegegeld,geen ziektekostenverzekering. Wat dan wel?

Zoals ik aangaf betalen wíj wel het een en ander. Eetgeld, geen leefgeld. Ik wil eten betalen dat zou ze thuis ook mee doen, zoon eet natuurlijk thuis want die woont hier....uitjes kleding etc mogen ze zelf doen.
We betalen de zorgverzekering plus de eigen bijdrage voor de studenten en houden zíj de 100 euro zorgtoeslag als bijdrage in de studiekosten. Dus dat is dan de helft v h collegegeld al. Van te voren hebben we een spaarpot aangelegd, niet echt heel veel paar duizenden euros en die hebben ze in eigen beheer. Het is aan hen om dit goed te besteden.
Dochter heeft dure lange studie en zal wel studieschuld hebben maar er dan ook naar gaan verdienen.
Zoon heeft kortere studie.

vingerhoedje

vingerhoedje

21-04-2020 om 21:33

wat betalen wij

Onze oudste gaat volgend jaar studeren. Ze blijft thuis wonen. Wij betalen het volgende:
collegegeld
boeken
1 maal een nieuwe laptop
zorgverzekering
eigen risico
Ze mag de zorgtoeslag houden voor sporten, kleding, telefoon etc....
Ze heeft nu circa 4 maanden om te werken, zo kan ze haar spaarpotje vullen.
Mocht ze op kamers gaan zouden wij niet de huur betalen, mogelijk wel een bijdrage in de kosten van eten wat wij dan minder hebben.
Haar broer krijgt hetzelfde vergoed.
Als wij inderdaad werkeloos zouden worden of arbeidsongeschikt kan het anders uitpakken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.