Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ingrid

Ingrid

26-10-2018 om 00:12

Bijstand, dochter 26 krijgt in laatste semester geen stufi meer, wel stagevergoeding wat nu?

Hallo allemaal,

Ik zit helemaal in de rats.
Wij hebben een bijstandsuitkering, onze dochter is 24 en studeert in haar laatste jaar.
Ze heeft een semester studievertraging dus krijgt het laatste half jaar geen studiefinanciering meer.
Dit is op te vangen door de afstudeerstage die betaald wordt.
Ze zal dus van deze afstudeerstage van 700 of 450 bruto ( ligt eraan welk bedrijf het wordt) haar studie, ziekenfonds ( blijft na aftrekt toeslag 40 euro over) en rekeningen moeten betalen.

Nu komt het, wij hebben dus een bijstandsuitkering, wat nu?
Zolang ze studiefinanciering kreeg was dit geen probleem, zodra de stufi wegvalt mag ze niets meer verdienen. Dit zou dus bij ons gekort worden, op huurtoeslag, en bijstand. Ze kan dan geeneens meer haar school en vaste lasten betalen.

Weet iemand hoe dit precies in elkaar steekt en wat op ons af komt. Ze staat al lang ingeschreven helaas is er geen kamer beschikbaar, en de woningbouw als er al woongelegenheid was dan is haar inkomen ( die stagevergoeding van 5 maanden) dus veel te weinig. We zijn langzaam aan het panikeren kan toch niet zo zijn dat we ons kind op straat moeten zetten?


De verlaging

https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?caseid=%7b2001977A-0505-4961-8E0E-609647200737%7d

Als ik het goed begrijp valt jullie gezin onder het volgende:

"Bei­de part­ners 21 jaar tot AOW-leef­tijd U: € 1.352,48
V: € 71,18
Bei­de part­ners 21 jaar tot AOW-leef­tijd met 1 kos­ten­de­ler U: € 1.172,15
V: € 61,69"

De maandelijkse bijstanduitkering wordt dan verminderd met 180,33.
Als ze nog een studiebeurs heeft zou ik nu proberen maximaal te lenen of zelfs een hogere lening af te sluiten, in overleg met DUO, om die periode te overbruggen.

Hopelijk is het schoolgeld dan al betaalt want als dat in termijnen gaat lopen die wel door zonder dat er financiering is.

Ingrid

Ingrid

26-10-2018 om 00:50

reactie op antwoord van Anne

Klopt Anne, en daarbij ook nog eens de huurtoeslag met ca 40 euro per maand, als ze over een heel jaar 3500 bruto zou verdienen met de stage. En ca 20 euro als ze de andere stageplaats met 450 bruto zou krijgen.

Verhogen kan, maar vanaf dec, en maar 300 euro per maand dat is het maximale omdat ze nu nog een beurs krijgt.

Als ik het dus goed begrijp krijgen we 180 + 40 ( of 20) euro huurtoeslag minder?

huursubsidie en toeslagen

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/krijg-ik-last-van-het-inkomen-van-mijn-kind-~b82f47a3/

Het is een bericht uit 2016, maar even voor het idee.

"Zolang het kind nog geen 23 jaar is, telt alleen het inkomen boven 4.788 euro per jaar mee."

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/hoe_werken_toeslagen/kan_ik_toeslag_krijgen/medebewoner

"Let op!

Bij het berekenen van de huurtoeslag tellen wij ook het inkomen van medebewoners mee. Voor thuiswonende kinderen tot 23 jaar telt in 2018 alleen het inkomen boven € 4.827 mee."

180

Dat is de vermindering op de bijstand niet de huurtoeslag.

Je dochter is dus ouder dan 23. Het is wel een gereken zeg!
Voor de toeslagen tellen ze de jaarinkomens bij elkaar op.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/toeslagen/content/hulpmiddel-proefberekening-toeslagen

Maak een proefberekening.

Ingrid

Ingrid

26-10-2018 om 01:11

Anne

Klopt, dan zou je of 40 of 20 euro betalen. dus 180 + 40 of 20 van de huurtoeslag. Ze zou dan van haar stagegeld 200 of 220 af moeten dragen. Daarbij de school, 230 per maand, en 40 CZ groep. Dat is 500 euro netto. Rest zal ze dan moeten lenen, maar wat ze leent zal weer als inkomen gezien worden waardoor de huurtoeslag weer verder naar onder gaat.

Daarnaast:

Na dit half jaar wil ze graag gaan werken, geen kamer, geen huis.

Ik ga er niet vanuit als het kind straks een mooi loon heeft dat ze het bij 180 euro laten in de maand. Hoorde van andere ouders dan de hele uitkering is stopgezet.

Ik heb al een keer een brief gehad met als kopje "stopzetten uitkering" men vroeg toen of ze nog studeerde.

Inschrijving

Ook al heeft ze geen stufi meer met haar inschrijving in school kun je laten zien dat ze nog studeert.

Werken of studeren

https://www.antwoordop.nl/bijstand/459994-bijstand-studie

Deze website zegt toch wat anders:

"Kostendelersnorm
Studenten tellen doorgaans niet mee voor de berekening van het aantal personen bij de kostendelersnorm. Hierdoor worden studerenden voor de bijstand niet aangemerkt als lid van het huishouden. Het maakt daarvoor niet uit of de studerenden bij hun ouders inwonen of met anderen in dezelfde woning wonen.

Als voorwaarde voor de studenten die aanspraak kunnen maken op studiefinanciering geldt dat deze onderwijs moet volgen waarvoor wel aanspraak op studiefinanciering bestaat. Het gaat hier zowel om:

studerenden die studiefinanciering ontvangen;
personen die studiefinanciering kunnen ontvangen maar er geen gebruik van maken; en
om personen die hun opleiding voortzetten terwijl zij geen studiefinanciering meer ontvangen, omdat de maximale termijn daarvan bereikt is. "

Maar een salaris lijkt me inderdaad een probleem. Dan verdient in feite je kind het gezinsinkomen.

Ingrid

Ingrid

26-10-2018 om 01:29

Anne!

Dan zou die laatste toch gelden!?

Ik las laatst dat zolang er stufi wordt verkregen men bijverdienen mag tot 1060 euro per maand. Zodra de stufi wegvalt mag dit niet meer. Ook zoiets vreemds, ze studeert toch nog

Maar hier ga ik eens mee aan de gang, dankjewel!

Ja ik zag al staan dan zodra ze werkt, wij geen kwijtschelding gemeentelijke belasting meer krijgen, geen toeslagen, geen langdurigheidstoeslag, en geen bijstand.

M.a.w. Ze kan beter naar een hotel ( overdreven) dan thuis wonen. Het is toch te triest voor woorden dan een kind geeneens een kamer of verblijf kan regelen. Ze staat ingeschreven bij de woningbouw maar er is ongeveer een wachttijd van 5 jaar.

Dees

Dees

26-10-2018 om 07:32

Werken

Maar is het niet een idee om beiden gewoon een baan te zoeken dan ben je gelijk van allerlei kortingen af en als je dochter er ook nog extra bij gaat werken is het allemaal.prima te doen.

Ik heb zelf tijdens mijn. 4 dagen stage en 1 dag school periode op zaterdag en om de week op zondag erbij gewerkt. Voor mij was het allemaal.net iets anders want kon na mijn stage niet werken omdat ik te ver bij mijn werk vandaag stage liep en daar dus ook nog een kamer moest huren voor na t/m do. Daar ging de volledige stagevergoeding aan op. Dus dat bijverdienen was nodig om verder rond te kunnen komen.

Doenja

Doenja

26-10-2018 om 07:50

Dees

Dees ik denk te weten wie achter deze nick schuil gaat maar vanwege gezondheid en jarenlange gevechten om aan te tonen dat werken niet meer kan, hebben ze moeten terugvallen op een uitkering. Volledig afgekeurd dus.

Triva

Triva

26-10-2018 om 08:40

handig twee draadje's

Ook hier: ze kan toch makkelijk meer bijverdienen dan wat jij gekort wordt en uit huis gaan is toch altijd ongunstiger voor jullie beiden? Nu lenen dus dan heb je wat op voorhand, straks kan ze ook lenen of gewoon bijverdienen dus en daarvan jouw achteruitgang betalen.

Triva

Triva

26-10-2018 om 08:41

dus nee

ze kan niet beter naar een hotel ze moet lenen en/of er bij werken en jou dat betalen.

Ely

Ely

26-10-2018 om 08:49

En de gemeente of de belastingdienst?

Kunnen zij je niet meer info geven hierover?

Sally MacLennane

Sally MacLennane

26-10-2018 om 08:50

gesprek

Ga eens in gesprek met de sociale dienst van je gemeente en leg de situatie uit.

Utrechtse

Utrechtse

26-10-2018 om 09:03

snap er niets van

Ik snap niet waarom je steeds die eventuele eigen woonruimte voor je dochter benoemt. Een eigen woonruimte is toch per definitie duurder? Als ze geld kan spenderen aan het huren van een kamer of appartement, dan kan ze ook een bijdrage leveren aan jullie om de eventuele verlaagde bijstand te compenseren.

Als ze wel eigen woonruimte had, zou ze waarschijnlijk minimaal €400 aan huur moeten betalen + van alles wat er nog bij komt.

En ja, misschien moet ze ook wel lenen. Dat moeten heel veel studenten doen.

Sociaal Verhaal

https://www.sociaalverhaal.com/

Voor onafhankelijke informatie en zonodig hulp.

Triva

Triva

26-10-2018 om 09:13

dat bedoel ik utrechtse

Op jezelf wonen kost veel meer geld dan de verlaging van het inkomen van je moeder te betalen maar sommige mensen zien dat niet.

Je ziet het niet Triva

Zodra de dochter op bijstandsniveau gaat verdienen vervalt de uitkering van de ouders. Iets meer en je komt zelfs in de armoedeval omdat de toeslagen vervallen.
Sommige gemeenten reageren nogal scherp. Kom je in de buurt vervalt de hele uitkering voordat er genoeg inkomen en toeslagen tegenover staan.
Dan krijg je ook het in verweer gaan en opnieuw bijstand aanvragen met alle drempels die gemeenten daarvoor hebben aangelegd. Zoals 6 weken wachten, onderbroeken tellen, eventuele auto, wat voor barrel ook, de deur uitdoen.
Het is nogal een puzzel hoewel het in theorie zou moeten kunnen. Het verandert ook nogal de verhoudingen in het gezin.
Een pas verdienend kind zal nagenoeg alles moeten afdragen.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-10-2018 om 09:22

Triva

Even los van of ze meer kan verdienen (dochter) is het toch van de zotte dat een kind van een bijstandsgerechtigde meer moet lenen om daarmee de gezinsuitkering naar 100 procent te kunnen aanvullen? Ik hoop dus dat er toch ergens een regeltje is waar meer begrip uit blijkt. Ik heb dat regeltje helaas nog niet kunnen vinden.

Mijn dochter verdient ook bij, maar dat betekent wel dat ze ruim over de 40 uur per week werkt. De stage is namelijk alleen al 40 uur per week. Zij doet dat vrijwillig, het is een buffel, maar daar moet je wel tegen kunnen. Wij vragen ons af en toe af of dochter daar echt tegen kan, maar ze is volwassen, ze bepaalt dat zelf.

Dees

Dees

26-10-2018 om 09:23

Doenja

Maar dan kan dochter nog steeds meer werken om zo kostgeld aan haar ouders te betalen. En het gaat maar om een half jaartje, daarna kan ze volledig gaan werken en zal ze wellicht meer moeten bijtbetalen is echt op zoek gaan naar een eigen woonruimte.

Ik begrijp ook niet dat dit nu pas wordt bedacht er zijn 24 jaar voorbij gegaan en nu pas op het laatste moment wordt bedacht dat er een probleem kan ontstaan. Er haddden allang maatregelen genomen kunnen worden om die periode te overbruggen. Inclusief werken in de tijd dat er nog stufie wordt ontvangen en daarvan sparen.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-10-2018 om 09:25

Ik zie dat mijn titel Triva en Utrechtse had moeten zijn

omdat jullie hetzelfde zeggen

lenen is ook studiefinanciering

Een lening bij DUO is ook studiefinanciering. Het laatste half jaar krijgt ze geen basisbeurs of aanvullende beurs meer, maar ze kan wel lenen. Ook een zogenaamde "nul-lening" (wat studenten vaak doen om de OV-kaart nog een jaartje te houden) telt als studiefinanciering. Let wel op dat je een nul-lening expliciet moet aanvragen. Helemaal niets doen en je OV-kaart niet terugbrengen is een heel slecht (en duur) idee.

Pas na een heel jaar studievertraging vervalt het recht op de OV-kaart op. En pas na drie jaar studievertraging vervalt het recht op studiefinanciering in de vorm van een lening.

Dochter moet dus een nul-lening of een "echte" lening aanvragen bij DUO. Voor de bijstand verandert er niets: er wordt geen verschil gemaakt tussen studiefinanciering met basisbeurs en studiefinanciering zonder basisbeurs.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-10-2018 om 09:34

Triva en nu ook Dees

Wij zitten op de bijstandsuitkering dus in een vergelijkbare situatie met onze dochter. Ik zie wel wat jij en Utrechtse bedoelen, maar ik kan me daar wel over opwinden. Fijn hoor dat je kunt lenen voor het gezinsinkomen, maar in de praktijk staat die lening later wel in de weg als je zelf een huis wilt kopen. Ik vind dat de overheid hier verkeerde keuzes heeft gemaakt.

Dees, ik kan me wel voorstellen dat TS dit scenario niet had zien aankomen. Het studeren gaat langzamer dan de bedoeling was. Was dochter in het gewenste tempo nu afgestudeerd, dan was het verhaal anders. Dan had dochter inderdaad ook moeten bijbetalen, of uit huis kunnen gaan, maar dan wel met een inkomen wat meer is dan wat je voor stage krijgt. Dat is niet zo royaal, terwijl je er wel een volle week voor moet werken. Mogelijk moet dochter van TS net als mijn dochter ook nog wat examens en/of opdrachten doen, dus daar gaat ook tijd in zitten. Mijn dochter doet dat in de bibliotheek, zodat ze zich goed kan concentreren.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-10-2018 om 09:38

Syboor

Dus dat is het regeltje wat er wel is maar ik niet kon vinden? Dat zou geweldig zijn.

Utrechtse

Utrechtse

26-10-2018 om 09:42

Kaaskopje

"Fijn hoor dat je kunt lenen voor het gezinsinkomen, maar in de praktijk staat die lening later wel in de weg als je zelf een huis wilt kopen"

Als ze op kamers had gewoond, had ze ook moeten lenen. Ik zie het verschil niet.

En persoonlijk krijg ik altijd een beetje jeuk van de huis-kopen-argument. Alsof het een recht moet zijn dat iedereen die net werkt een huis kan kopen. En verder: ik krijg de indruk dat deze dochter nog nooit heeft hoeven lenen. Dat in tegenstelling tot massa's uitwonende studenten, die jarenlang soms maximaal moeten lenen. Laten we het dus niet dramatiseren.

Jaina

Jaina

26-10-2018 om 10:02

Inderdaad

Lenen voor je studie is heel gewoon. Het is een investering in jezelf en in je eigen toekomst. De terugbetalingsvoorwaarden zijn gunstig. Een eigen huis kan je nog steeds kopen maar je krijgt vaak wel een lagere hypotheek. Dus wie weet duurt het wat langer voordat er een huis gekocht kan worden. In ruil daarvoor heb je wel gesubsidieerd een studie mogen doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-10-2018 om 10:20

Lenen voor studie is inderdaad normaal

Voor studie en eventuele noodzakelijke woonkosten. Dus als je te ver van huis studeert en een onderkomen in de studiestad moet huren. Maar dat je een studerend volwassen kind laat lenen (stel dat dat zou moeten) om het inkomen van je moeder aan te vullen, vind ik niet terecht. Dat geld heeft zo'n kind dan niet, dat moet geleend worden. Bijverdienen kan, maar dat is echt wel heel erg makkelijk gezegd. Zoals ik eerder al min of meer aangaf, kan het dan uitdraaien op een werkweek die zomaar kan neerkomen op 56 uur.

Die aanvulling is ook aan de orde bij gescheiden mensen. De ex moet de bijstand van de andere ex dan aanvullen. Vind ik ook een idiote regel, maar goed daar kun je nog van zeggen dat de betalende ex dat geld dan hééft, anders hoefde het niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-10-2018 om 10:28

Utrechtse

Ik vind zelf ook dat niet iedereen meteen maar een koophuis móet hebben. Maar gezien de stand van zaken, is dat voor veel jongvolwassenen (tot in de 30) een uitweg voor een acceptabele woning. Juist in die categorie is het ontzettend moeilijk om aan een huis te komen. Teveel inkomen voor sociale huur, vrije sector is ontzettend duur, dus dan willen veel mensen kopen. Maar ja... die studielening, hè... Dat is door de toenmalige regering te rooskleurig voorgesteld. De praktijk is vervelender.

Ik dramatiseer niet, ik vind het gewoon niet deugen dat een studerend kind moet lénen om een uitkering aan te vullen. Dan ben je als overheid niet goed bezig. Dus ik hoop dat Syboor gelijk heeft en dochter van TS dit kan omzeilen met een 0 euro lening.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-10-2018 om 10:32

Jaina

Hoezo gesubsidieerd? Tegenwoordig is álles lening, dus alles een schuld wat terugbetaald moet worden. Ik vermoed dat dochter uit dit verhaal net geen basisbeurs meer heeft kunnen krijgen. Mijn dochter is een jaar ouder en hoorde bij de laatste lichting die het nog wel kreeg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.