Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

effe zo

effe zo

03-07-2011 om 21:00

Bijstandsvraagje

Weet iemand dit, ik sta aan het begin van een echtscheiding en ben zzper,als ik bijstand aan moet vragen heb ik gezien dat ze het berekenen over het feit dat je in het jaar daarvoor inkomstenbelasting hebt afgedragen,dus concreet, ik stop als zzper,zeg per 1-8,dan is als het goed is ook de scheiding er wel door,waar heb ik dan recht op, 100% bijstand,of omdat ik in het jaar daarvoor wel verdiend heb,wordt ik gekort?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Schot voor de boeg

Ik heb wel redelijk vaak te maken met de bijstandsregels, maar hier weet ik nou niet meteen het antwoord op, en wat jij zegt kan ik ook niet zo direct plaatsen.

Maar ik vermoed dat het zo zit: als de bijstand aan een zelfstandige wordt verstrekt zal voor de berekening van de hoogte gekeken worden naar het inkomen van het jaar ervoor. Maar dat is, vermoed ik zo, dan een voorschot, en er volgt verrekening achteraf.
Dat gebeurt dan omdat je van een zelfstandige nooit precies kan inschatten wat-ie verdient, en dus ook niet kan inschatten hoeveel de aanvullende bijstand moet zijn.

Maar als jij je werkzaamheden als zelfstandige staakt heb je vanaf die datum gewoon helemaal geen inkomsten uit werkzaamheden als zelfstandige. Je bent dan ook geen zelfstandige meer. Je krijgt gewoon 100% van de relevante norm, plus sollicitatieplicht of wat ook maar.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.