Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kaaskopje

Kaaskopje

18-05-2018 om 09:26

Bijzondere Bijstand

Ik heb geen idee of ik er gebruik van moet maken, dus het is nu vooral nieuwsgierigheid. Als je boven bijstandsniveau zit qua inkomen, kun je dan evengoed wel Bijzondere Bijstand aanvragen voor bijvoorbeeld, in mijn geval, een voor eigen budget te dure maar wel noodzakelijke bril? Ik kom wel computerbril tegen, maar ik denk meer aan prismaglazen. Daar was járen geleden al eens sprake van toen ik ook in een re-integratietraject zat, maar dat werd wreed afgebroken omdat man werk kreeg en mijn re-integratie gekoppeld was aan zijn WW. (Belachelijk!) Over een kleine maand krijg ik een oogonderzoek en daar zou uit kunnen komen dat andere glazen nuttig zijn. Zou.. hoeft niet .

gemeentelijk beleid

Het beleid rond de bijzondere bijstand is grotendeels gemeentelijk beleid. Hier in Amsterdam bijvoorbeeld ligt de grens voor veel voorzieningen op 120% van het sociaal minimum. Dat kan in andere gemeenten anders zijn.

Overal is het zo dat bijzondere bijstand niet alleen is voorbehouden aan bijstandsgerechtigden, dus ook andere mensen met een laag inkomen kunnen ervoor in aanmerking komen. Maar waar de inkomensgrens ligt, wat er voor vergoeding in aanmerking komt, en onder wat voor voorwaarden, dat verschilt per gemeente.

Voorzieningen op het medische vlak zijn trouwens vaak wel problematisch omdat het beleid daar vaak is dat de zorgverzekering (met eventueel aanvulling) voldoende dekking zou moeten bieden. Maar ook hier: bekijk het gemeentelijk beleid.

Ik vond deze link: http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Alkmaar/169681/169681_3.html

Maar ik weet niet of die tekst nog actueel is. Je zou de gemeente kunnen bellen en vragen waar het beleid over bb te vinden is. Je zou ook kunnen kijken of je een afspraak kan maken bij het Juridisch Loket om te zien of ze er daar meer van weten. Of contact opnemen met een bureau Sociaal Raadslieden waar ze van dit soort dingen meestal ook verstand hebben.

Groeten,

Temet

Sally MacLennane

Sally MacLennane

18-05-2018 om 09:52

lastig te antwoorden

Het scheelt per gemeente.

In onze gemeente hebben mensen die tot 110 of 120% minimumniveau hebben recht op een speciale ziektekostenverzekering. Die heeft een redelijke brillenvergoeding. En daar moet je het mee doen.

Hoewel ik me afvraag of ze ook uitzonderingen hebben. Als jij echt niets ziet zonder passende bril kun je immers ook niet participeren...!

Ik zou het altijd proberen.

Nota bene: hier moet je zoiets altijd vooraf vragen, niet als de bril al gekocht is.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-05-2018 om 09:54

Temet

Dank je wel. Ik had zelf ook de indruk dat het voor medische zaken lastig kan worden, maar het zou toch best 'lomp' zijn als je daardoor niet in staat gesteld wordt om beter te functioneren.

Ik ga de komende tijd wat navraag doen .

Kaori

Kaori

18-05-2018 om 09:54

misschien

maar de enige die je hier uitsluitsel over kan geven is je eigen gemeente want ze mogen hier deels hun eigen regels hanteren.

Begin nu al na te vragen hoe het in je gemeente werkt want niet altijd vergoeden ze al gemaakte kosten en dat zou zonde zijn als je er wel voor in aanmerking zou komen maar door te snel handelen het mis loopt.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-05-2018 om 10:00

Sally

Zolang ik WW heb, val ik buiten de bijstandsnorm en de 120 procent. In onze gemeente kun je ook echt de gemeenteverzekering niet krijgen als je boven de bijstand zit. Toen ik nog bij een verzekeringskantoor werkte was een onderdeel een gemeenteverzekering van een aantal grote gemeenten. Die kon je ook nemen als je boven de 120 procent verdiende, maar dan betaalde je de volle mep. Dat was best duur, maar wel een goed pakket. Zoiets is alleen interessant als je weet dat je dat goede pakket volop gaat benutten. Ik ben er inmiddels twee jaar uit, ik heb geen idee of het nog steeds mogelijk is.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-05-2018 om 10:02

Nu al beginnen

Dat is echt een goede tip, want ik zou echt pas begonnen zijn als ik de uitslag van het onderzoek binnenkrijg.

Hanne

Hanne

18-05-2018 om 14:33

Wachten kan ook een optie zijn

Misschien is er nog een andere optie, wachten en kijken wat het UWV voor je kan doen in het kader van re-integratie.

https://www.uwv.nl/particulieren/voorzieningen/voorzieningen-werk/detail/voordelen-en-regelingen-voor-werkgevers/aanpassingen-werkplek

Als aangepaste schoenen eronder vallen, waarom een aangepaste bril niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-05-2018 om 23:54

Hanne

Dat gaat naar mijn idee vooral om een vergoeding als je ergens werkt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.