Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Boete opleggen - wie mag dat doen?

Ik vraag me of hoe iets juridisch is geregeld. Zoeken op internet leverde me wel iets op, maar dat ging over vooraf gestelde voorwaarden.

Mag een eigenaar van een vakantiepark met huisjes, deel eigendom van particulieren, deels eigendom van de eigenaar, ineens een boete opleggen voor een handeling, of eigenlijk iets dat mensen nalaten, als dat niet in het contract staat dat mensen aangaan als ze er een huisje huren of kopen? 

Het gaat om het niet meteen terugbrengen van leenkruiwagens. Die staan bij de ingang en mensen mogen die gebruiken om bijvoorbeeld hun tuinafval weg te brengen of hun bagage te vervoeren naar het huis vanaf de parkeerplaats. Staat alleen in het contract dat ze voor algemeen gebruik zijn, nu komt er een boete als je hem "niet meteen" terugbrengt. 

Het mag alleen als je het geen boete noemt maar een onkostenvergoeding of administratiekosten. Een boete is een bestuurs- of strafrechtelijk begrip.

Misschien is het handiger om een huurprijs in te stellen, per uur of zo. Dan wordt het lonend om 'm snel terug te brengen.

Overal waar er sprake is van een overeenkomst tussen partijen kan ook een boetebeding of clausule worden opgenomen. Zie https://www.allesoverrechten.nl/artikelen/overeenkomstenrecht/boeteclausule.

“Boete” is dus niet voorbehouden aan politie of overheid. Het verschil zit m niet in het woord maar in de plaats waar het beschreven staat ( contract, huisregels of wet), de wijze waarop het geind wordt en of er mogelijk strafrechtelijke gevolgen zijn.

Of een boete een handig instrument is om de kruiwagens terug te brengen vraag ik me af. Het is slimmer om de kruiwagens per half uur te verhuren, 5 euro voor het eerste half uur, 10 voor het tweede, etc. 

Wie de kruiwagen binnen een half uur terugbrengt hoeft niks te betalen. Wie ‘m langer dan x uur houdt betaalt het max (kosten van een nieuwe)

Of anders een slotsysteem zoals bij winkelwagentjes.

Dat ligt aan de regels en afspraken. Je ziet bij de Rijdende Rechter wel eens van die recreatieterreintjes met particuliere huisjes en daar is dan wel een soort ledenvergadering waar dit wordt afgesproken. Dus wat is er afgesproken over het maken van nieuwe regels? Sowieso laat je zoiets in gaan door eerst te waarschuwen maar wat is er mis mee? Als iedereen die kruiwagens laat staan kun je beter zelf zo'n ding kopen. Als jij er net eentje nodig hebt en ze zijn er niet heb je ook een probleem. Is er iemand die ze uitgeeft of zijn ze er gewoon om te pakken? In dat laatste geval kan niemand bewijzen hoelang je dat ding al hebt staan bij je huisje, toch? 

Rhonda

Rhonda

22-03-2021 om 11:10 Topicstarter

Sanne, het is geen recreatieterreintje, maar een commerciële vijfsterrencamping zonder ledenvergadering. Het is inderdaad nooit te bewijzen, maar als er 's nachts kruiwagens bij huisjes staan natuurlijk wel. En ook als er een bij het huisje staat en de hele familie zit aan de koffie. Mij ging het meer om het juridische principe. Ik vind het namelijk ook vervelend als wij mis grijpen en wij sturen de kinderen ook altijd direct terug met de wagen. 

Ineens een boete opleggen kan eigenlijk nooit. Wat misschien wel kan, is dat die boete niet in de huurovereenkomst zelf staat, maar in algemene voorwaarden oid waarnaar in die huurovereenkomst wordt verwezen. Dan kan het mogelijk wel, al is het met algemene voorwaarden ook altijd weer uitkijken want zeker tov consumenten mag je niet zomaar alles. 

Verder is het volgens mij zoals Miriam zegt: je mag boetes afspreken (al zijn er mitsen en maren, in het arbeidsrecht bijvoorbeeld). 

Groeten, 

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.