Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

dappere dodo

dappere dodo

29-07-2011 om 16:43

Boetes htm zoon

Hallo, ik vroeg me af of iemand weet of je verplicht bent de boete van je minderjarige zoon te betalen als hij die maakt op het moment dat hij niet bij jou woont. Mijn zoon is tegen mijn wil bij zijn vriendin in een andere stad gaan wonen en moest dus met het openbaar vervoer naar school reizen. Ik heb geen geld naar m gestuurd voor reisgeld omdat hij dat dan zou gebruiken voor drugs of sigaretten. Ik krijg nu wel alle boetes op mijn naam binnen omdat hij degene die ik heb doorgestuurd niet heeft betaald.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

29-07-2011 om 16:57

Zolang je kinderen minderjarig zijn, ben jij aansprakelijk voor de schulden die ze maken. Ik weet niet of je daar iets tegen kunt doen. Het handigst lijkt me om een reisabonnement of OV chipcard voor hem te regelen.

dappere dodo

dappere dodo

29-07-2011 om 17:57

Ov chipkaart

Ja ik heb dus van de instanties het advies gekregen geen ov chipkaart te vullen voor m want als hij de weekenden lekker gaat reizen heeft hij voor school nog niets. Ik dacht dat als ik kon aantonen dat hij niet onder mijn toezicht stond ik niet hoefde te betalen maar aan de andere kant ben ik idd zn wettelijke vertegenwoordiger dus verplicht te betalen. Moet maar eens bij htm en rechtshulp gaan navragen. dank voor de reactie

Handeltje

Handeltje

31-07-2011 om 12:36

Dat is niet waar single lady

"Tot je zoon meerderjarig is ben je nu eenmaal financieel verantwoordelijk. Dus ook als hij stommiteiten uithaalt." En dat is is dus een heel slecht advies. Want het is gewoon niet waar. Zodra kindlief 16 wordt, draait het zelf op voor de eigen stommiteiten, het is dan gewoon aansprakelijk.
En voor die tijd (als het ouder is dan 14 jaar), kun je je beroepen op het volgende: "De ouders of de voogd zijn aansprakelijk voor schade veroorzaakt door de minderjarige, tenzij hen niet kan worden verweten dat zij de gedraging van het kind niet hebben belet. Hier ligt de bewijslast bij ouders." Heeft deze jongen dus zwart gereden voor zijn zestiende, maar terwijl hij tegen de wil van de ouders bij anderen woonde, dan kan zijn moeder waarschijnlijk aantonen dat ze machteloos stond en dat haar dus niet kan worden verweten dat ze het kind niet heeft belet om zwart te rijden.
Verder vraag ik me af of het pedagogisch naar een zestienjarige een goed signaal is, om op te draaien voor zijn boetes. Hij moet leren dat zwart rijden een pakkans en een risico voor hemzelf oplevert. Laat hem maar op zijn bek gaan. Beter nu op zijn bek gaan voor zwart rijden en beseffen dat hij zelf uit moet kijken, dan straks opdraaien voor iets ernstigers waar hij misschien ook mee weg denkt te komen. Schiet je het voor met als eis dat hij het terug moet betalen, dan is het de vraag of deze jongen dat gaat doen. Ik denk dat je dan zou moeten eisen dat hij zelf NU gaat kijken hoe hij aan geld komt om NU zijn eigen boetes te betalen. Hij kan per direct gaan vakken vullen, bijvoorbeeld.
Verder dodo, zou ik niet aan de HTM gaan vragen of je wel moet betalen. Die zullun w.s. zeggen dat je dat inderdaad moet doen. Zij zijn w.s. vooral geïnteresseerd in het zo vlot mogelijk innen van de boetes, en veel minder in jouw rechten.

Handeltje

Handeltje

31-07-2011 om 16:40

Single layd/lady

Jij schreef op stellige toon: "Tot je zoon meerderjarig is ben je nu eenmaal financieel verantwoordelijk. Dus ook als hij stommiteiten uithaalt."
Dat is pertinent niet waar en daarom vind ik dat dus een heel slecht advies, zoals ik al schreef.

dappere dodo

dappere dodo

31-07-2011 om 21:58

Niet mee eens

Single lady ik ben mij van geen ander kwaad bewust dan regels stellen in mijn gezin en daar wenste mijn zoon zich niet aan te houden. Om wat voor reden dan ook kan hij niet zomaar zwart gaan rijden. Hij doet een krantenwijk en er is vaak zat hulp aangeboden die hij pertinent en constant blijft weigeren. Wij hebben nog 2 kids hier thuis en als je iedere week 2 boetes op je mat vind word je het wel zat. Ik heb een afspraak gemaakt met de advocaaat om dit te laten uitzoeken want de mensen waar hij woont hebben ook doelbewust gekozen de deur voor hem open te zetten dus konden ze hem ook naar school sturen. Handeltje ik heb dat stuk hier op de site ook gelezen en daarom afspraak gemaakt met de advocaat. Ik wil wel heel duidelijk stellen dat kinderen vaak zat weglopen omdat ze even hun zin niet krijgen ga alleen maar bij jeugdrecherche langs dus hoeft niet altijd meer aan de hand te zijn en vind het wel heel makkelijk om alles maar op de ouders te schuiven. Je kan als ouders niet meer als je best doen en dat heb ik zekers te weten gedaan.

dappere dodo

dappere dodo

31-07-2011 om 22:05

Single lady

Mijn zoon is idd nu na deze periode emotioneel beschadigd. Hij weet nu niet beter meer dan dat hij overal mee wegkomt en van normen en waarden heeft hij geen idee meer. Ik vind gewoon niet dat hij hier mee weg mag komen. En in eerste instantie is dit alles op de ouders waar hij woont gericht want die houd ik verantwoordelijk. Toen hij hier woonde wist hij dat hij niet zwart mocht rijden want dan werd dat van zn zakgeld betaald bv. Hier thuis leren de kinderen verantwoordelijk met geld en andermans spullen en gevoelens om te gaan dus hij weet zelf ook heel goed dat dit niet kan. Ik ben met allerlei instanties in de weer geweest en die komen op hetzelfde uit als ik dat hij totaal geen gezag accepteert en dat dat niets met ons als ouders te maken heeft want ook bij de hulpverleners en school bakt hij er maar wat van met zijn gedrag. Ik ben blij met alle adviezen maar vind het erg kwetsend zulke verwijten te krijgen terwijl het hele verhaal niet eens bekend is.

Handeltje

Handeltje

31-07-2011 om 23:20

Single lady

Je schrijft: "waarvan de ouders de rekening kregen". Natuurlijk probeert men de rekening naar de ouders te sturen. Dat wil echter niet zeggen dat de ouders dan ook maar moeten betalen. En dat was hier de vraag: niet of dodo de rekening krijgt, maar of ze die vervolgens ook moet betalen.
Ik vind dat je geen uitspraken moet doen die niet waar zijn. Daar is niemand mee geholpen. En ik kan me voorstellen dat dodo zich aangevallen voelt. Je leest haar nogal de les over haar gezinssituatie, waar je al net zo min veel van weet, tetwijl ze in deze draad een simpele juridische vraag stelt.

Handeltje

Handeltje

01-08-2011 om 09:12

En wat ik nog bedacht

"En ja, je kind mag dan ouder zijn dan 16, het wordt een hele toestand om dan te proberen als ouders om onder het betalen uit te komen."
Dat valt dus wel mee. Kwestie van goed uitzoeken of je wel moet betalen. Briefje schrijven (desnoods met ontvangstbevestiging) waarin je uiteen zet dat je meent dat je niet hoeft te betalen en waarom niet. Klaar alweer. De rekeningstuurder kan dan wel proberen door te zetten, maar als het goed is uitgezocht, hoef je daar verder niet meer op in te gaan. Zoveel toestand is dat niet.
"Maar ze vergeet wel dat het andere gezin wel al die tijd kosten heeft gemaakt voor haar kind." Dat is nadrukkelijk het probleem van die mensen. Ze nemen de jongen zelf, tegen de wil en het advies van de ouders en tegen het advies van deskundigen in, in huis. Het resultaat is dan ook ellendig. Niemand had ze verzocht om kosten te maken, integendeel hen is dringend geadviseerd om dat nu juist niet te doen.
Dat komt overeen met zeggen: Tja, die inbreker heeft wel veel schade veroorzaakt, maar je vergeet dat hij kosten heeft moeten maken voor zijn gereedschap. Of: tja, die fraudeur heeft wel je rekening geplunderd, maar je vergeet dat hij kosten en moeite heeft gestoken in de voorbereiding. ???
Dodo heeft de jongen in de tijd dat hij daar verbleef geen eten hoeven te geven, maar ze was wel bijvoorbeeld telefoonkosten, reiskosten en veel tijd kwijt aan haar pogingen om het kind weer op de rails te krijgen. Zoals elk slachtoffer tijd kwijt is aan het opvangen van de gevolgen van schade die is toegebracht. Om nog maar niet te spreken van de emoties.
Ik vind het echt de omgekeerde wereld om haar dan te adviseren om nog meer onnodige kosten te maken en de jongen verder te sterken in de gedachte dat hij op de tram kan wanneer en waar hij wil waarbij de kosten voor anderen zijn. Ik ben het met dodo eens, dat dat een heel slecht signaal is. Je kunt de jongen duidelijk maken dat je hem steunt, dat je altijd bereid bent hem bij te staan bij alle acceptabele en wettige acties, voornemens enz. enz. Maar dat je als ouder onmogelijk kunt stimuleren dat hij zich schuldig maakt aan oplichting (dat is namelijk wat zwartrijden is), door de gevolgen daarvan voor hem op te vangen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.