Werk, Recht en Geld

ArianneH
26-04-2025 om 20:23
Briefadres
Het kan zijn dat ik een tijd moet overbruggen tussen het verlaten van mijn huidige koopwoning in verband met verkoop en het gaan wonen in mijn nieuwe koopwoning. Ik weet ook niet hoe lang dat kan gaan duren, er is nog geen nieuwe koopwoning. Ik zal dan overbruggen via logeren, vakantiewoningen, evt. zelfs Airbnb o.i.d. Dat komt vast wel goed.
Wie weet meer van het hebben van een briefadres en zijn er eventueel nadelen voor de bewoners van dat briefadres? NB het gaat om bewoners zonder uitkering of toeslagen, die met 2 mensen in een koopwoning wonen.
Dus volgens mij maakt het voor de gemeentelijke lasten bijv. niet uit als er dan een derde persoon erbij komt met een briefadres.
Gemeentelijke lasten gaan normaal gesproken wel omhoog als je met 2 personen in plaats van met 1 persoon op een adres ingeschreven bent. Weet iemand of dat niet geldt als je een adres (waar iemand alleen woont) als briefadres gebruikt? Ik las het bij een gemeente dat je dan inderdaad niet meetelt, maar ik las het niet bij andere gemeenten. Weet iemand of dat voor alle gemeenten hetzelfde geldt?
En ik las op de site van onze gemeente dat het maar maximaal 6 maanden kan. Maar wat als die 6 maanden voorbij zijn en ik nog geen nieuwe woning heb, wat dan? Moet ik dan in een andere gemeente een briefadres zoeken?
Overigens ook weer bijzonder: het kost van 3 tot 6 weken tot ze erover beslissen of je briefadres gehonoreerd wordt. Lekker lang. En als ze dan nee zeggen, dan kan je het ergens anders weer opnieuw proberen? Maar dan heb je dus een tijd geen briefadres.
En wat zou er gebeuren als ik niemand zou kunnen vinden die als briefadres wil fungeren? Ik heb gewoon een baan en inkomen, maar dan dus even geen woning.

yasmijn27
26-04-2025 om 22:03
Gaan vragen bij de gemeente.
Ik heb dit aan de hand gehad, wilde ook iemand helpen. Maar de gemeente werkte niet mee met het briefadres. Ook al lijkt het op websites makkelijk, dit is niet zo.
Als het mogelijk is, schrijf je dan gewoon bij iemand in als inwonend.

Schemerlampje
26-04-2025 om 22:21
Kun je geen tijdelijke postbus nemen/krijgen? Of bestaan die niet meer?

ArianneH
26-04-2025 om 23:19
yasmijn27 schreef op 26-04-2025 om 22:03:
Gaan vragen bij de gemeente.
Ik heb dit aan de hand gehad, wilde ook iemand helpen. Maar de gemeente werkte niet mee met het briefadres. Ook al lijkt het op websites makkelijk, dit is niet zo.
Als het mogelijk is, schrijf je dan gewoon bij iemand in als inwonend.
Vervelend om te horen. Kan je toelichten wat het probleem dan was? Weet je waarom ze er zo moeilijk over deden?

ArianneH
26-04-2025 om 23:34
Schemerlampje schreef op 26-04-2025 om 22:21:
Kun je geen tijdelijke postbus nemen/krijgen? Of bestaan die niet meer?
Ik hoorde van een vakantiepark dat je geen postbusadres mag hebben. Dus dat is om die reden niet handig.

yasmijn27
27-04-2025 om 08:08
ArianneH schreef op 26-04-2025 om 23:19:
[..]
Vervelend om te horen. Kan je toelichten wat het probleem dan was? Weet je waarom ze er zo moeilijk over deden?
Vrij simpel, je hebt in nederland een adres nodig waar je verblijft. Je bent verplicht op te geven waar je verblijft.
Als het om een duidelijke overbrugging gaat, dus koop- of huurcontract waar een startdatum op staat, dan is het duidelijk en kan je meestal best een briefadres bij de gemeente krijgen.
Hier ging het ook om iemand die naarstig op zoek was naar woonruimte, maar ja, daar was hij niet de enige in. Dus logeren bij mensen etc. Beetje wat jij van plan bent.
Uiteindelijk heeft hij een briefadres via mp gehuurd.

AnnaPollewop
27-04-2025 om 10:56
Op de site van de Nationale Ombudsman staat van alles over postadressen als je tijdelijk geen vaste woonplaats hebt. Misschien kun je daar wat mee, of je zou hen kunnen bellen of ze je advies kunnen geven hoe dit aan te pakken.
Ik zou ook liever niet zomaar iemand op mijn huis inschrijven eerlijk gezegd, vroeger ook wel eens een sociaal rechercheur aan de deur gehad voor de persoon die bij de vorige bewoner het schuurtje gehuurd had. Dat kun je dan wel uitleggen maar het geeft toch gezeur als mensen zich niet uitschrijven en schulden maken of ander onheil begaan.
Natuurlijk doe jij dat niet, maar toch weet je niet wat er allemaal gevolgen kunnen zijn.
Komt bij dat jouw post dan ook daar komt en dan moet je wel zeker weten dat ze dat altijd trouw aan jou door gaan geven.