Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Henriette123

Henriette123

27-04-2011 om 10:19

Bsn vragen

Man liet vanmorgen bloed prikken, en moest zijn verzekeringspasje plus legitimatie laten zien; logisch.
Nu werd ook naar zijn Burger Service Nummer gevraagd, mag dit eigenlijk wel, en moet je dit geven?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
nans

nans

11-05-2011 om 09:49

Apotheek

Ik werk in een apotheek. Twee jaar geleden hebben wij een tijdlang de BSN nummers op het etiket vermeld.Wij waren vast niet de enige apotheek, het had vast met het EPD te maken. Dit mag nu niet meer omdat er inderdaad een incident is geweest wat lijkt op het verhaal van Jacquel.

Dream on

Gale:"Dat mag niet maar het kan en ik verzeker je dat het ook gebeurt. Dat heeft niets met een BSN te maken, het kan ook op naam, geboortedatum of ziekenhuisidentificatienummer. "
Ah fijn. Nu nog het besef dat het met dat BSN makkelijker zoeken is en je bent er.
Gale:"Maar nogmaals: dat een willekeurige instelling een ziekenhuis belt en met een BSN zomaar gegevens opvraagt, dat is ons gelukkig bespaard gebleven door het mislukken van het EPD. "
Dream on. Zie http://www.westonline.nl/nieuwsitem/23610 of http://www.ad.nl/ad/nl/1015/Gezondheid-wetenschap/article/detail/549755/2010/12/09/Ziekenhuis-stuurt-scanfoto-s-AZ-doelman-naar-journalist.dhtml
De kwestie is nu juist dat dat BSN een vals soort veiligheid suggereert. De opvatting dat mensen geen nummers kunnen onthouden (maar wel namen) is een algemene (zie ook dit draadje). De gedachte dat het achterhalen van een geboortedatum makkelijker is dan een BSN is er nog een. En juist daarom is zorgpersoneel heel makkelijk te verleiden tot lekken. Zeker als je een BSN noemt. Dan zal het wel goed zijn.
Groet,
Miriam Lavell

Huh?

Gale:"maar dat het personeel binnen een ziekenhuis een BSN nodig heeft om gegevens van familie/ex-familie/collega\'s etc op te zoeken slaat natuurlijk nergens op. "
Ik begrijp je gedachtesprong niet. De links die ik je gaf gaan over personen die zich voordeden als zorgpersoneel van buiten het ziekenhuis.
Overigens blijft dat zoeken met een BSN makkelijker is. Je hebt sneller de juiste te pakken. Daarom is het er.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.