Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Evenie

Evenie

07-08-2018 om 17:35

Collectieve korting ziekenfonds en ontslag

Binnenkort ga ik mijn werkgever-sinds-vele-jaren verlaten. Ik vloei de arbeidsongeschiktheid in, helaas. Alles wordt nu besproken met werkgever en UWV en ik ben er behoorlijk uit wat mijn toekomstplaatje betreft. Maar er is 1 vraag die Personeelszaken niet kan beantwoorden. En dat gaat over de (eventuele) voortzetting van de collectieviteitskorting bij de ziektekostenverzekering (Zilveren Kruis). Scheelt toch best wel wat, zeker op de aanvullende verzekering.

Heb de regels van Zilveren Kruis bekeken en daar vindt ik niks over mijn situatie. Bij andere verzekeringen met een collectief staat dat wel. Daar houdt je, als je de WIA in vloeit, recht op de korting. Dus heb ik het Personeelszaken gevraagd. Kreeg een vaag antwoord; ik heb er na mijn vertrek formeel geen recht meer op. 'Maar niemand checkt dat ooit'. Ze deden voorkomen alsof ik niks hoef te melden en gewoon door kan gaan zoals nu.

En ik twijfel of ik dat moet doen. Ik wil geen problemen! Is er hier iemand met verstand van (ziektekosten)verzekering, in het bijzonder Zilveren Kruis..?

Kaaskopje

Kaaskopje

07-08-2018 om 22:38

Ik ben ermee bezig

Ik wacht nu zelf op antwoord. Dat wordt waarschijnlijk morgen.

Jesse_1

Jesse_1

08-08-2018 om 07:01

Geen garanties

Er is inderdaad niemand die dat checkt, zolang jullie werkgever niet expliciet aan ZK gaat doorklikken dat jij geen recht meer hebt op de collectieve korting, gaat hier niemand wat mee doen.

Mijn man heeft héél lang geleden (toen iedereen over moest naar de verplichte verzekering, is dit een jaar of 12 geleden?) via Zilveren Kruis Achmea een collectieve korting gekregen via zijn werk. Hij heeft daar in totaal een jaar gewerkt. De naam van de ex-werkgever prijkt nog steeds prachtig bovenin op onze polis.

Overigens: via bv independer kun je volgens mij ook een vergelijkbare collectieve korting krijgen.

Jesse_1

Jesse_1

08-08-2018 om 07:03

Wat ik dus wilde zeggen....

Geen idee waar je recht op heb, maar de grote ziektekostenverzekeringen controleren niet actief wie er (nog) recht hebben op de collectieve werkgeverskortingen. Ze hebben het druk genoeg met andere dingen.

Triva

Triva

08-08-2018 om 08:02

idd

Meestal heb je een code nodig om er voor het eerst in te komen en blijf je er dan in. Bij mijn collectieve mág je nog een poosje blijven want ja ze willen je natuurlijk wel houden. In mijn geval zou ik het dan op termijn ook gewoon 'vergeten' denk ik .

Miekemieke

Miekemieke

08-08-2018 om 09:07

niet per se goedkoper

Via mijn werkgever had ik ook een collectieve korting maar ik ben overgestapt naar een andere ziektekostenverzekering die zonder korting nog goedkoper was. Dus ik zou eens goed alle prijzen vergelijken.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-08-2018 om 09:39

Ex-collega

Ik heb het aan een ex-collega gevraagd. Antwoord komt nog. Ik heb vroeger met collectieven gewerkt, maar ik durf dit niet met zekerheid te beantwoorden.

Evenie

Evenie

08-08-2018 om 10:01

Ik hoor graag

Ik hoor graag van je Kaaskopje. Personeelszaken doet er erg makkelijk over en ik wil geen problemen. Ik zit al bij Zilveren Kruis sinds dat 'vroegah' particulier moest en werk al heel veel jaar voor mijn werkgever. De korting op de aanvullende verzekering is erg interessant en ik maak ook gebruik van die verzekering. Arbeidsongeschikt betekent nou eenmaal dat je het e.e.a. mankeert.

Jesse, dank vast voor de geruststelling..

Kaaskopje

Kaaskopje

08-08-2018 om 21:39

Evenie

Het antwoord is, dat de werkgever bepaalt of je in het collectief mag blijven. Dus als zij zeggen dat je door mag gaan, doet de verzekering niet moeilijk.

Evenie

Evenie

08-08-2018 om 22:17

Tja..

Dank je. Maar nu vind ik officiele toestemming toch nog iets anders dan een halfslachtig 'formeel niet maar niemand checkt dat'. En dat was alleen mondeling want mocht niet op papier.
Is dat een toezegging..? Of moet ik er gewoon op gokken dat het goed gaat?

Krisje

Krisje

08-08-2018 om 22:44

Bij de gemeente

Ik ben 30 jaar in dienst bij de gemeente geweest. Ook collectieve korting. Afgelopen januari ben ik volledig afgekeurd, ik val nog onder de oude wao. Ik heb contact gehad met ziektekostenverzekering en ik bleef collectieve korting houden. Ze hebben mijn code veranderd.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-08-2018 om 18:00

Uitleg

Even voor de volledigheid: als je werkgever geen bezwaar maakt dat je gebruik blijft maken van het collectief, kun je daar dus gewoon het jaar verder mee uitzingen. Niets melden bij de verzekering, gewoon doorgaan. Als de werkgever daar bezwaar tegen maakt, zul je de verzekeraar wel moeten inlichten. Je mag je verzekering dan niet opzeggen, maar dan verdwijnt de korting van het collectief, je blijft dan in een individuele verzekering bij dezelfde verzekeraar tot je 1 januari mag overstappen. Waar ik nu nog niet achter ben, is of een collectief van een patientenvereniging, of iets dergelijks net zo wordt gezien als een collectief van een werkgever. Als je namelijk van de ene werkgeverscollectiviteitsverzekering overstapt naar een andere, dan mag je dat tussentijds doen. Ik heb nog niet kunnen vinden of dat ook kan als je van werkgevers- naar niet-werk gerelateerd collectief overstapt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.