Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Werkneemster

Werkneemster

04-09-2019 om 09:52

Contact leidinggevende met therapeut?

Ik heb een aandoening (tijdelijk) waardoor ik een "beperking" heb bij het uitvoeren van mijn werk, hoewel ik mijn werk eigenlijk (nagenoeg) gewoon kan doen. Ik doe een beetje vaag vanwege evt. herkenning.

Dit duurt wat langer dan ik had verwacht/gehoopt en mijn leidinggevende (die altijd al moeilijk doet) wordt ongeduldig. Nu heeft hij aangegeven: als je na 5 september nog "last" hebt van die "beperking" dat wil ik contact met jouw therapeut. Nb het is een medische, geen psychische klacht, maar de therapeut die mijn "beperking" adviseert is geen arts.

Nu heb ik al van iemand gehoord dat het niet gebruikelijk is dat leidinggevenden contact hebben met artsen (of therapeuten), maar dat dat alleen door de bedrijfsarts gebeurt, of dat die artsen/therapeuten een verklaring schrijven dat ze de betreffende "beperking" adviseren, die dan wel aan de leidinggevende wordt toegezonden.

Mijn leidinggevende wil vaak 'rare' dingen, dus het is handig als ik het wat stelliger (onderbouwder) kan brengen richting leidinggevende, dat hij zelf geen contact mag met mijn therapeut, maar dat de therapeut wel een schriftelijke verklaring kan afgeven.

Ik wil ook echt niet dat mijn leidinggevende contact heeft met mijn therapeut, want dan gaat mijn leidinggevende de therapeut vast vangen op woorden.

Het erge is dat het sowieso nogal onzinnig is dat mijn leidinggevende zo moeilijk doet over de "beperking", maar zolang mijn therapeut mij dat adviseert (daar vaar ik op) wil ik dat natuurlijk nog wel even uitvoeren, juist om zo snel en goed mogelijk te herstellen.

Weet iemand hoe het precies zit en hoe ik dat precies kan aanpakken en vertellen aan mijn leidinggevende?

Biebel

Biebel

04-09-2019 om 10:12

Naar de bedrijfsarts

Dat had je eigenlijk al meteen moeten doen. Kort gezegd; therapeut heeft verstand van jouw aandoening. Een bedrijfsarts heeft kennis en verstand van het effect van aandoeningen op je werk. Vandaar dat je, als je merkt dat een aandoening je in je werk belemmert, overlegt met de bedrijfsarts over hoe je je werk nu moet inrichten. Die kan dan, pas na jouw schriftelijke toestemming, informatie ophalen bij je behandelaars.
Over die verklaringen; Nederlandse artsen geven geen briefjes of verklaringen over wat je mankeert en hoe je dat belemmert. Niet voor werk, verzekering of wat dan ook. Hooguit beantwoorden zij specifieke gerichte vragen, maar pas na jouw schriftelijk akkoord. Het zou zomaar kunnen dat de beroepsgroep van jouw therapeut dezelfde richtlijn hanteert

Dat is dus ook het antwoord aan je leidinggevende; goh, dat is nogal medische informatie. Die bespreek ik met de bedrijfsarts. Kun je zorgen dat ik daar een afspraak krijg?
Overigens zal een beetje therapeut je werkgever vriendelijk te woord staan en niets vertellen. Doet hij/zij dat wel, dan heb je een klacht in te dienen want privacy en medisch beroepsgeheim is nogal belangrijk.

koffie

koffie

04-09-2019 om 10:32

Bedrijfsarts

Nee, je leidinggevende heeft geen recht op medische informatie over jou, en dus ook niet op contact met je behandelaar. Je behandelaar zal als het goed is ook nooit medische informatie met je werkgever delen.

Vraag een gesprek met de bedrijfsarts. Deze kan - met jouw toestemming - wél medische informatie opvragen, mits deze nodig is om je arbeids(on)geschiktheid vast te stellen. Op basis daarvan zal de bedrijfsarts een advies geven aan je werkgever over wat je wel/niet kan, welke aanpassingen eventueel nodig zijn en over bijvoorbeeld een opbouwschema.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.