Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Dilemma werk/ander werk

de situatie op het werk bij mij is zo dat we nu al weten dat over 2 á 3 jaar onze baan verdwenen zal zijn (ingewikkeld verhaal, maar komt er op neer dat we dan verhuizen en een andere doelgroep krijgen waar onze functie niet bestaat).
nu heb ik een functie die bij mijn opleiding past en die ik met veel plezier vervul. ideale tijden (voor thuis), leuke collega's, gedeelde verantwoordelijkheid, buiten dat kennen we elkaar al járen (zowel onze baas als collega's) wat ook een aantal voordelen bied omdat je elkaar goede en slechte eigenschappen ondertussen wel kent.
nu we dit al een tijdje weten (euh half jaar?) doen we allemaal ons best om voor die tijd een andere baan te vinden. op zich hoeft dat niet, we zullen niet ontslagen worden, maar we krijgen een 'traject' aangeboden tegen die tijd waarbij we omgeschoold worden naar een iets andere functie (die ik eigenlijk hélemaal niet wil!). o,ja en we krijgen voorrang bij interne sollicitaties omdat onze banen op de tocht staan.
nu komt in korte tijd al de 2de vacature voorbij voor een baan die precies is wat ik nu ook heb. intern, alleen op andere locatie en deze zál blijven bestaan. ik weet dat áls ik solliciteer ik grote kans maak op de functie, niet alleen omdat ik voorrang heb (hebben mijn collega's van nu ook) maar ook omdat ik deze baan een tijdje 'vervangen' heb en dus alle ins en outs al ken. en toen tot voldoening van iedereen mijn werk toen heb verricht. toendertijd verzuchtte het hoofd zelfs dat ze liever mij had gehad op die functie dan diegene die ik verving op dat moment.
maar: ik wil die functie/baan eigenlijk helemaal niet! ik vindt 'm te zwaar (qua verantwoordelijkheid) en te eenzaam (is eenmansfunctie) en er wordt door de omgeving té veel van je verwacht in te weinig uren eigenlijk. hoewel ik er wel van overtuigd ben dat ik e.a. anders zou aanpakken dan nu het geval is en dat daardoor dingen gestroomlijnder zouden lopen....maar wat een klus lijkt me dat! toen ik inviel wist ik: het is maar voor korte tijd, niet alles is mijn verantwoordelijkheid want ik knap iets op wat een ander niet kan afmaken, ik hoef geen langere termijnplanning te doen etc.
diegene die de functie ervoor deed is afgeknapt en die dáárvoor ook al. het is dus niet iets wat ik alleen zie, maar wat al meerderen is overkomen.en buiten dit alles, de tijden dat je werkt zijn vreselijk onhandig te combineren met hoe het thuis hier nu loopt.
maar wat als ik niet solliciteer? misschien blijf ik dan dus wel 'over' ..........dan baal ik misschien wel dat ik toen niet...
aan de andere kant. als ik die omscholing weiger heb ik begrepen dan zal ik in de w.w. belanden. en dat lijkt me helemaal nog niet zó gek om vanuit eens een keer 0 uren te kunnen solliciteren. zo kan ik ergens inrollen waar je eerst geen vaste uren hebt,zoals ik nu wel heb. zoder bang te zijn zonder rooie cent te komen zitten (of zie ik het nu te rooskleurig?). in ons beroep is het heel veel voorkomend dat banen zo beginnen en als het van beide kanten bevalt dan pas 'vaste uren' worden....
ik heb nog 1 week om een sollicitatie de deur uit te doen.en weet bijna voor 90% dat ik het dan wordt. of ik blijf zitten waar ik zit en hoop dat er iets 'beters' voorbij komt en laat mijn collega's solliciteren (die het wel doen overigens) en tot die tijd blijf ik deze ideale uren houden....(is jongste ook wat ouder en zal het ook minder uitmaken welke uren ik maak)
groeten albana

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

04-02-2009 om 12:34

Misschien

Albana, misschien moet je overwegen om tóch te solliciteren. Je blijkt heel goed te weten wat de knelpunten in die functie zijn, en deze kun je bij een sollicitatiegesprek kenbaar maken. Je kunt vragen om daar een oplossing voor te maken voordat je die functie wilt accepteren. Dat geldt misschien deels ook voor de andere bezwaren die je noemt. Misschien loont het om eens na te denken wat er zou moeten veranderen in die functie zodat het wel acceptabel is voor jou?
Als ik het goed begrijp, zit je op dit moment nog niet in een (omscholings-)traject? Dan zou je nu ook nog niet verplicht zijn een "passende" functie te accepteren en dan heb je nu nog de vrijheid die functie naast je neer te leggen. Want je schrijft wel: "ik heb nog 1 week om een sollicitatie de deur uit te doen.en weet bijna voor 90% dat ik het dan wordt.", maar natuurlijk word jij het alleen maar als je die functie ook daadwerkelijk accepteert!

albana

albana

04-02-2009 om 13:24 Topicstarter

Jullie hebben gelijk.........

eigenlijk allebei.
toevallig vanmorgen liep ik tegen diegene op die de functie nu vervult (en waar ik dus voor ingevallen benn we hebben koffie gedronken. we kunnen het overigens verder heel goed met elkaar vinden en écht voor dat deze functie zo'n overbelaste functie werd was ze hardstikke goed in d'r werk.
en sancy, je hebt helemaal gelijk. maar de kwestie is, daar heb ik eigenlijk geen vertrouwen in. ik weet wat de knelpunten zijn en wat er mogelijk aan oplossingen voor zouden zijn....het punt is dat diegene die het nu doet dat óók wel weet en al een hele tijd probeert om daarin dingen op te lossen. wat dus de hele tijd niet lukt. en wat dat betreft schat ik mezelf niet hoger (en ook niet lager) in dan haar. dus ik twijfel ernstig of me dat lukt.
en ja ik kan weigeren. maar dit is intern. dat houd in dat áls ik solliciteer mijn 'eigen baas' hier ook van weet...en dan wordt ik het en dan alsnog niet doen?? terwijl ik weet dat...? snap je.....
eigenlijk heb ik al zo'n beetje besloten na het gesprek vanmorgen dat ik dus niet solliciteer...
groeten albana

Inge M

Inge M

04-02-2009 om 19:13

Toch een poging doen.....

Ik zou toch een brief schrijven waarin je zegt dat je zeker interesse hebt maar ook je bedenkingen hebt bij de haalbaarheid van de functiebeschrijving. Een gesprek is dan een goede stap om e.e.a. te bespreken.
In dat gesprek geef je nogmaals aan wat er nodig is om de functie succesvol te maken. (ik zou daarbij niet de nadruk leggen op de uren van de dag maar op de verantwoordelijkheden en de zwaarte van de functie). Vertel wat er nodig is voor jou om een dergelijke functie aan te kunnen.
Daarna kunnen zij kiezen of ze met je verder willen. Uiteraard moeten ze dit soort afspraken dan wel vast willen leggen.
Als het antwoord nee is, is het ook geen probleem als jouw leidinggevende ervan af weet.

Alternatief is overigens een gesprek aanvragen zonder een sollicitatie te sturen. Gezien de historie gaan ze daar vast wel op in. Zo'n gesprek is dan bedoeld om te bepalen of je gaat sollicteren.

albana

albana

05-02-2009 om 08:47 Topicstarter

Mmm dat is ook een idee ingrid

dat met die brief niet (gaan eerst naar personeelsconsulente en pas de 'beste 3' gaan door naar betreffende hoofd) maar ik kan diegene die er over gaat wel 's opbellen/aanspreken erover....ik zie d'r regelmatig.
dát ga ik doen!
groeten en bedankt albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.