Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Roeister

Roeister

27-06-2018 om 22:01

Discriminatie in de sport

Sinds ruim een jaar roei ik. Ik ben begonnen bij het aangepast roeien maar pakte het blijkbaar heel snel zodat ik binnen negen maanden mijn tweede Roeiexamen (met lof) heb gehaald. Ik was het niveau van het aangepast roeien ontgroeid en kon mee gaan doen met een reguliere ploeg. Dat was na een paar keer voorbij want ze waren toe aan ongestuurde boten en dat kan ik niet. Met een onhandige ‘beginner’ in een ongestuurde twee geroeid en na een aantal botsingen tegen de wal, bleek ik toch een hersenschudding te hebben. Daarna was het crisis en na heel veel praten en lijntjes begonnen in een andere ploeg die net dat stukje verder was. Ondanks overleg vinden ze mij toch te ‘lastig’, alleen zeggen ze nu dat ze geen uitbreiding voor de ploeg nodig hadden.
Er is dus geen enkele ploeg voor mij en de redenen daarvoor is mijn slechtziendheid.
De reden dat ik (nu) niet kan roeien is dat er geen enkele ploeg is die wat mij kan en wil beginnen.
Ik voel mij flink gediscrimineerd (maar snap ook best dat ik niet in een ‘voor mij’ ideale wereld leef. Moet ik hier verder nog iets mee? Wie geeft raad?

Ariana

Ariana

27-06-2018 om 22:25

Ook slechtziend

Of je roeit niet goed genoeg voor die andere ploeg. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je in een boot met meerdere mensen last hebt van iemand die slechtziend is, tenzij die de stuurvrouw wil zijn

Kaaskopje

Kaaskopje

27-06-2018 om 23:55

Wat naar voor je

Het leek mij ook ideaal voor iemand die slechtziend is om als "midden"-roeier mee te kunnen doen. Ik durf niet te zeggen of jouw situatie discriminatie is. Net als Ariana zegt, lijkt het mij vreemd als ze een goede roeier te lastig vinden. Als je overtuigd bent dat je een gelijkwaardige prestatie neer kunt zetten als de rest van de ploeg, zou ik hier een gesprek over aangaan. Dat lijkt me moeilijk, maar zo eindigt dit wel erg onbevredigend.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-06-2018 om 10:05

Geen dicriminatie

Zo te zien hebben ze geprobeerd je te accomoderen maar is dat mislukt. Ik vind het niet zo netjes om dan meteen 'discriminatie' te gaan piepen. Jammer dat het niet lukt, maar er zijn grenzen aan wat er haalbaar is.

Lastig

Ik denk dat er inderdaad sprake is van discriminatie.
Het probleem is dat het waarschijnlijk om een vereniging gaat. Verenigingen mogen best veel, zelfs discrimineren (gemengd voetbal bestaat niet) en hoeven omgekeerd niet voor iedereen - alle sportieve niveau’s - geschikt te zijn.
Je kunt wellicht wel bij een andere vereniging terecht. Heb je al contact opgenomen met de KNRB?

Anke

Anke

28-06-2018 om 13:13

Bijzonder

Ze kunnen je niet in een boot met stuurman, eh -vrouw, zetten? Helemaal nergens? Dat is op zijn minst bijzonder. Dan zou ik een andere vereniging zoeken.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-06-2018 om 17:42

Wat ik me afvraag

Als je begonnen bent bij een vereniging of een groep voor mensen met 'iets', zo heb ik het tenminste begrepen, is daar dan helemaal geen mogelijkheid om een niveau hoger te gaan? Er zijn toch ook sporters met een beperking die uiteindelijk op topniveau presteren?

Het lijkt mij echt de moeite om een gesprek aan te gaan met de groep waar je nu dus niet meer bij zou passen. Wát is precies hun bezwaar? Vinden ze het lastig om je waar nodig te helpen? Vinden ze je echt niet goed genoeg? Is het je karakter? (alles kan) Ik zou zo'n gesprek doodeng vinden, maar ik zou toch graag antwoorden krijgen.

Roeister

Roeister

25-07-2018 om 20:03

Jammer

Het forum is zo ‘open’ dat de roeibond dit draadje heeft gemeld aan de voorzitter van de vereniging, die het verhaal herkende en mij gebeld heeft.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

25-07-2018 om 20:09

Aha, en nu?

Je schrijft ' jammer' dus de voorzitter heeft kennelijk geen goed plan voorhanden ?

Roeister

Roeister

25-07-2018 om 21:54

Wilgenkatje

‘Jammer’ slaat op het feit dat je niets meer neer kan schrijven om je hart te luchten zonder dat het door een zoekmachine gevonden wordt.
Een paar jaar terug kon je draadjes terugvinden op de website van centrum jeugd en gezin (o.i.d.). Daar waren ‘we’ toen ook niet blij mee.

De bond?

Wacht even. De bond weet op basis van wat je hier schrijft de betreffende vereniging te vinden? Wat vreemd.
En wat raar dat die bond dan niet hier reageert met een suggestie hoe je wel zou kunnen deelnemen? Of is discriminatie binnen de roeisport een systematisch ding waar ook de bond actief aan meewerkt?
Wat had de vereniging te vertellen trouwens?
Ik zou als ik jou was nu helemaal niet meer verlegen zijn. Vertel je verhaal maar.

Roeiers zijn vaak niet zo sympathiek

Ik weet niet hoe het er op jullie club aan toe gaat, maar bij ons leer je eerst in een gestuurde C4 roeien en daarna in een C1. In die C1 leer je dus zelf kijken, sturen en navigeren. Dat kan je natuurlijk niet als je slechtziend bent. Maar meeroeien in een ongestuurde 2 waarbij iemand met goed zicht op boeg zit wel. Niet zo handig dat ze jou gekoppeld hebben aan een beginner.

Je schrijft dat de ploeg waarin je terecht kwam net wat verder was. Hebben die mensen allemaal C1 of gladde skiff leren roeien? Want dan gaat het roeiniveau wel sneller uit elkaar lopen ten opzicht van iemand die niet in een éénpersoonsboot heeft leren roeien. In een skiff merk je namelijk heel direct wat het effect is van wat jij doet. Wat fout gaat komt door jou, wat wel lukt merk je ook meteen. Daardoor wordt je een betere ploegroeier. Heb je nooit in skiff leren roeien dan gaat je ontwikkeling achterblijven op die van mensen die wel geskiffd hebben.

In dat laatste geval kan ik me wel voorstellen dat ze vinden dat je niet in die ploeg past. Dan hebben ze misschien nog 'aardig' geprobeerd te zijn door te zeggen dat ze niet op zoek waren naar uitbreiding maar daar heb jij natuurlijk niks aan.

Roeien is een tijdrovende sport. Een keer roeien kost je je hele avond of een compleet dagdeel. Veel mensen hebben hun kostbare tijd er niet voor over om te roeien met iemand die de ontwikkeling niet kan bijbenen, om wat voor reden dan ook. Mijn clubgenoten zijn over het algemeen bikkelhard en lomp. Iedereen vertelt elkaar graag wat ze fout doen bijvoorbeeld, het gaat er niet heel diplomatiek aan toe. Aan de andere kant zijn er wel veel sociale types die juist graag aan de slag gaan met iemand met een uitdaging. En er zijn inloopochtenden waarbij boten ingedeeld worden aan de hand van het aantal mensen dat op komt dagen op zo'n moment. Iedereen kan daar aan meedoen.

Is je club zo klein dat er geen enkele andere gestuurde ploeg is waar je mee kan roeien?

Misschien kan je leren skiffen met dit hulpstuk:
https://www.rowperfect.co.uk/remote-steering-blind-rowers/

skik

Roeister

Roeister

26-07-2018 om 21:38

M Lavell

Volgens mij is dit/mijn verhaal opgepikt door de roeibond en rondgestuurd o.i.d.. De voorzitter vond het verhaal lijkend op dat van mij.

Roeister

Roeister

26-07-2018 om 21:44

Skik

Bedankt voor je reactie en de link.

Het is inderdaad zo dat er mensen zijn die niet dat hele kleine beetje extra willen doen. Dat is niet alleen bij het roeien maar ook in het echte leven.

Knuppel in hoenderhok

Discriminatie in de sport gaat over onderscheid om niet relevante zaken zoals huidskleur, geloof of religie. Jouw zicht is wel degelijk relevant omdat je geen ervaring kunt opdoen met solo roeien om ze beter te worden voor het ploegroeien. Op dat valide argument van Skik als verklaring voor hun weigering ga je niet in. Je wil roeien in eerste instantie via de aangepaste sport maar daar is jouw niveau te goed voor maar voor het reguliere roeien hebben zij bij die club geen mogelijkheid om je te accommoderen met jouw beperking. Dat is rot en voelt oneerlijk. Ik vind dat echter te ver gaan om dat discriminatie te noemen. Dat het jammer is dat ze niet meer moeite willen doen dat is zeker, maar ik kan mij ook voorstellen dat het gedoe is om iemand te vinden die met jou wil en kan trainen op individuele en aangepaste manier, naast de eigen trainingen van die persoon. Je valt tussen wal en schip en dat is lastig en vervelend, maar geen discriminatie. Zijn er geen andere clubs of ken je iemand die als jouw maatje mee wil gaan roeien? Plaats anders een oproep op de Facebook van de club misschien meldt er zich iemand aan wie de clubleiding nog niet gedacht heeft. Maar laat dan het woord discriminatie weg, dat zet de toon te scherp.

Hanne

Hanne

28-07-2018 om 19:05

Oneens

Volgens mij is het helemaal niet waar dat je alleen goed kunt leren roeien in een skiff. Dit kun je ook in een andere boot leren. En zolang je niet of slag of boeg zit, is geen zicht helemaal geen handicap, zolang je maar goed kunt volgen.

Ik vind het wel ver om het discriminatie te noemen, je bent gewoon niet in de goede boot terecht gekomen. Je wimpelt het af op je zicht, maar je zou ook kunnen denken dat je voor deze boot niet snel genoeg mee kan. Net zoals de ene sporter beter is dan een andere. Ik zou het niet opgeven en op zoek gaan naar een boot waar je wel lekker in de groep zit.

Kip zonder kop

Annaniem de kop van je bericht "Knuppel in hoenderhok" doet of je iets heel erg flinks gaat zeggen. Maar vervolgens kom je met de logica van een kop zonder kop.
"Discriminatie in de sport gaat over onderscheid om niet relevante zaken zoals huidskleur, geloof of religie."
Welnee. Discriminatie gaat ook over handicap. "de sport" heeft geen eigen definitie. Sportverenigingen zijn wel verenigingen en verenigingen kunnen zich beperken tot een bepaalde doelgroep. Discrimineren op basis van geloof is bijvoorbeeld doodgewoon bij verenigingen. Maar ook leeftijd, sekse en zelfs lengte of IQ. Dat mag (mits en maar, zie het verenigingsrecht).
Maar het is wel discriminatie. Overheden en openbare gelegenheden of winkels mogen het bijvoorbeeld niet.
Dan is er ook nog zoiets als geoorloofde discriminatie.
"Ik vind dat echter te ver gaan om dat discriminatie te noemen.
Dat komt omdat je nog niet op het niveau bent beland waar je het begrip discriminatie hebt leren begrijpen als een neutraal begrip. Het is discriminatie, maar of het ongeoorloofd is is vers twee.
In dit geval is er sprake van discriminatie maar ik vermoed dat het geoorloofde discriminatie is. Hoewel er een naar kantje zit aan mensen die hun eigen clubje kiezen. Het is allerminst uitgesloten dat TS alleen maar om haar slechtziendheid en niet eens om haar niveau buiten de boot valt.
Maar ja. Bewijs het maar eens. En los daarvan. Kan dit clubje op deze vereniging verplicht worden om wel met TS te roeien? Ik vermoed van niet.
Moreel is op die manier aan de kant gezet worden natuurlijk wel laakbaar.
De roeibond protst trouwens wel met verenigingen die aan aangepast roeien doen.https://knrb.nl/roeisport/aangepast-roeien/
Moet je weer wel net afwachten of dat in het individuele geval van TS een oplossing biedt. Gehandicapten onderling discrimineren namelijk ook. Clubjes, groepjes, vriendjes, vriendinnen. Je moet er maar net tussen passen of geduld worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.