Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Mabel Pines

Mabel Pines

29-05-2019 om 22:12

dreigend ontslag bij ziekte

Helaas ben ik nu al 9 maanden (gedeeltelijk) ziek. Belangrijkste klacht is vermoeidheid, ondanks verschillende behandelingen. Ik word nu vervangen en ben bezig mijn uren op te bouwen naar 24 uur en daarna pas zou ik mijn takenpakket weer gaan uitbreiden. Dit alles in de hoop en de verwachting dat ik over een paar maanden weer volop aan de bak ben. Of nou ja, volop... Het takenpakket dat ik had, was zeker niet gezond en is niet meer haalbaar, voor zover het dat ooit was. Ik hoop van harte dat ik me zodanig beter ga voelen dat ik weer normaal kan functioneren, om mijn dutjes heen, maar tot nu toe schiet het niet erg op.

Nu is er een nieuw probleem, namelijk de kans dat onze organisatie gaat ophouden te bestaan, ofwel een heftige krimp gaat doormaken, is sinds een week enorm toegenomen. Ik kan en wil daar niet teveel over kwijt, maar het kan over een paar maanden over zijn.

Nu vraag ik me af wat ik nu het beste kan doen. Beter worden is het belangrijkste, maar wat nu als dat niet lukt? Mijn kansen op de arbeidsmarkt zijn afgenomen nu ik zo weinig energie heb. Een zelfde soort functie en / of salaris zit er niet in zolang dat niet flink verbeterd is. En ook als dat wel zo is, binnen mijn netwerk weet iedereen dat ik ziek ben. En dat is gewoon geen reclame.

Ik maak me nu wel zorgen en dat helpt ook niet. Waar kan ik terecht voor goed advies. Bij het UWV? Bedrijfsarts? Loopbaanadviseur? Hebben jullie tips? Wat moet ik doen en wat vooral niet?

Angela67

Angela67

29-05-2019 om 22:40

regels

als je ziek bent tijdens gedwongen ontslag kom je via uwv in ziektewet.
daar valt het eea over te vinden, dat zijn standaard regels.
dat je echter goed voor jezelf moet opkomen is echter wel verstandig want je hoeft maar iemand te treffen die de regels bewust of onbewust niet toepast en dan heb jij financiële problemen. Dus ik zou me eerst inlezen en dan bijv. bij vakbond als je lid bent of arbeidsrechtadvocaat laten voorlichten.
sterkte,
Angela

De vakbond

https://www.fnv.nl/over-de-fnv/activiteiten/ug-voorlichtingsmiddag-ziek-en-wat-nu

Met deze vragen kun je goed terecht bij de vakbond. Ik heb er zelf veel aan gehad. En niet voor alle bijeenkomsten moet je lid zijn. Er zijn regelmatig voorlichtingsmiddagen of avonden voor iedereen.

Mabel Pines

Mabel Pines

30-05-2019 om 12:03

Ik ben geen lid

Lidmaatschap is duur en wij hebben een aardig inkomen, maar zeer hoge vaste lasten ivm huur en het afbetalen van onze restschuld.
De FNV zit bij ons in de buurt. Ik ga ze maandag maar eens bellen, of ik loop langs. Hopelijk kunnen ze toch iets voor me betekenen.

Heeft iemand hier nog andere tips of meer precieze uitleg wat dit kan gaan betekenen voor mijn inkomen? Klopt het dat een WW uitkering hoger is dan de ziektewet? En hoe werkt dat als ik tegen die tijd nog gedeeltelijk ziek ben? Ik heb na mijn afstuderen nog nooit zonder werk gezeten en ben het ook niet van plan, maar het ziet er gewoon niet zo eenvoudig uit.

En meer specifiek: het idee is dat ik over een paar maanden weer 24 uur kan werken met allerlei aanpassingen, maar als we ophouden te bestaan vind ik waarschijnlijk niet makkelijk een nieuwe baan waarbij die aanpassingen mogelijk zijn.
Ervan uitgaand dat het lukt om weer 24 uur te werken in mijn eigen functie (en dat hoop ik), is het dan in mijn belang om mezelf 100% hersteld te melden? Of juist niet?

Ik wil niet alleen maar in mijn eigen belang denken, maar ik wil ook geen dingen doen waar ik later spijt van krijg. Bovendien, zoals gezegd, zijn onze vaste lasten hoog en wil ik in elk geval voorkomen dat we zullen moeten verhuizen.

Ik hoop van harte dat het ons als organisatie gaat lukken om staande te blijven. Ik baal vreselijk dat ik nu niet in staat ben om daar een flinke bijdrage aan te leveren. Ik zou er met liefde een flinke schep bovenop doen. Maar die schep heb ik nu niet.

Uitkering

Volgens mij gaan de ziektewet en de ww beide uit van 70 % van het dagloon.

Mabel Pines

Mabel Pines

30-05-2019 om 13:18

Dat maakt dan dus niet uit, maar het is wel een flinke hap uit ons inkomen. Ik ga dat maar eens uitrekenen, bruto / netto. Dan weet ik waar we rekening mee moeten houden.

Maar als ik deels ben hersteld, kom ik dan deels in de ziektewet en deels in de WW?

Angela67

Angela67

30-05-2019 om 13:46

mabel

het kost even wat tijd maar echt, je kunt prima gaan lezen op de site van het UWV.
er staat veel informatie, op handige wijze uitgelegd.
Het lijkt me echt verstandig dat je jezelf tijd gunt om je in te lezen. Niet panikeren voordat je je ingelezen hebt.
gr Angela

Triva

Triva

30-05-2019 om 13:49

idd

Ga nu eerst eens lezen en stel daarna vragen als je iets nog niet begrijpt. Informatie genoeg. Jij kan prima lezen wat de FNV je gaat vertellen.

Mabel Pines

Mabel Pines

30-05-2019 om 14:29

UWV

Ok ik zal er nog eens rustig voor gaan zitten. Wat ik gisteren las ging steeds of over ziekte, ofwel ontslag, of ontslag door ziekte. Langere teksten lezen valt me nog moeilijk (concentratie is ook pet), maar ik ben misschien ook wat te ongeduldig geweest. Inderdaad een klein beetje paniek.

Ik vind het een waardeloze situatie. Ziek zijn sowieso, het is me allemaal veel te vaag wat er met me aan de hand is. Ik wil gewoon werken, maar het lukt niet. En dan dit gedoe erbij. Nou ja, ik kan niet zoveel hebben geloof ik.

Angela67

Angela67

30-05-2019 om 14:34

en dat is ook echt o.k.

als je dit weet (concentratie, vermoeidheid, paniek) en je weet waar je duidelijke betrouwbare info kunt vinden dan ga je dat echt met een aantal keren erin duiken begrijpen. give it time, en het is echt een investering in jezelf. Als je vanaf het begin het gevoel hebt dat het jou niet zomaar overkomt zul je je beter staande kunnen houden.
gr Angela

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-05-2019 om 18:11

Duur?

17 euro per maand betaal ik aan FNV.
Ik denk dat juist dit de tijden zijn om een lidmaatschap te overwegen. Mogelijk geeft je dat ook wat rust.

Met startkorting

https://www.fnv.nl/service-contact/contributie

"Betaal slechts € 25 voor de eerste 4 maanden, daarna maximaal € 16,93 contributie per maand."

ontslagverbod

Als je ziek bent kunnen ze het dienstverband de eerste twee jaar van je ziekte niet opzeggen. Trap dus niet in de val dat je je te snel beter meldt omdat je denkt dat ze je dan misschien niet zo snel zullen ontslaan. Zie bijvoorbeeld hier: https://www.lexence.com/artikel/opzegverboden/

Alleen als de hele onderneming sluit, ligt dat anders. Of als het bedrijf failliet gaat, vziw. Maar alleen een inkrimping maakt een opzegging nog niet mogelijk.

Zolang jij je werk nog niet volledig hebt hervat en hersteld bent gemeld, ben je ziek in de zin van de verschillende wettelijke bepalingen. Komt er in die situatie een eind aan je arbeidsovereenkomst (omdat de onderneming helemaal sluit bijvoorbeeld, of omdat je een tijdelijke arbeidsovereenkomst had die afliep terwijl je ziek was) dan kom je in de Ziektewet.

Wie ziek is, gedeeltelijk hervat, en "ziek uit dienst" gaat, komt volledig in de ZW, en niet deels in de ZW en deels in de WW.

Je kan niet zoveel doen, alleen afwachten. Als de onderneming echt sluit, is het over en uit. Maar zolang dat niet gebeurt, is jouw arbeidsplaats gegarandeerd totdat je twee jaar ziek bent.

Groeten,

Temet

Mabel Pines

Mabel Pines

31-05-2019 om 08:28

Bedankt Temet

Dat was inderdaad de informatie die ik zocht en die ik niet kon vinden. Ook niet na rustig lezen op de UWV site.
(En Triva, bedankt voor de linkjes. Ik had ze bijna allemaal al gelezen, maar toch bedankt!).

Mijn idee was om te reïntegreren met allerlei aanpassingen, waardoor ik weer aan mijn contract-uren zou kunnen voldoen. Nu denk ik dat ik er verstandig aan doe om uiteraard aan mijn herstel te werken, maar me niet eerder 100% hersteld te melden, dan wanneer ik ook goed in staat ben tot solliciteren voor een andere baan. Immers, waar kom ik binnen als ik met mijn lijstje aanpassingen aan kom zetten? Bij mijn huidige werkgever is van alles mogelijk, maar ergens anders???
Ik hoop natuurlijk dat ik nog in het eerste jaar 100% herstel, dat zou het beste zijn. Maar ik ga er nu wel anders naar kijken. Leg de lat iets hoger.

Mabel Pines

Mabel Pines

31-05-2019 om 08:38

Duur

Ja ik vind het duur. Mijn man is lid van CNV,  18 zoveel euro per maand. We hebben laatst besloten dat hij zijn lidmaatschap zou opzeggen. Hij doet er niks mee. We houden meestal geen geld over aan het eind van de maand. Lossen af op de restschuld, betalen flinke huur, sparen minimaal en verder leven we heel zuinig, maar wel met twee pubers. We missen sinds het begin van dit jaar ook de inkomensafhankelijke combinatiekorting, dus ja, 35 euro per maand is veel geld voor iets wat we niet direct nodig hebben. (En dat maakt ook meteen duidelijk waarom ik me zorgen maak over deze situatie.)

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-05-2019 om 11:23

Dat vermoeden had ik al ja

Dat het meer een kwestie was van er geen geld voor hebben.
Ik zou zelf denk ik het lidmaatschap van je man omzetten. De kans dat jij er iets mee gaat doen is wel aanwezig. Maar goed, dan moet je die 18 euro inderdaad wel kunnen missen.

Mabel Pines

Mabel Pines

31-05-2019 om 14:12

Ja dat is inderdaad iets anders

Het is inderdaad niet duur, als je er gebruik van maakt en het geld hebt.
Zouden dat kunnen? Omzetten? Ik ga erover nadenken.

Omzetten?

https://www.cnv.nl/werk-en-prive/verzekeringen/cnv-gezinsrechtshulpverzekering/

"Deze CNV Gezinsrechtshulp is inbegrepen bij het lidmaatschap voor leden van CNV Onderwijs, CNV Publieke Diensten, CNV Overheid, CNV Zorg en Welzijn en CNV Vakmensen! Je hoeft dus niets bij te betalen. Hiervoor werken wij samen met ARAG."

Dat heeft niet elke vakbond zo, maar ik zou even goed informeren of je niet dezelfde rechten hebt als je man en mogelijk moet je je dan als gezin even aanmelden.

Triva

Triva

31-05-2019 om 18:32

omzetten

kan ook betekenen: man laten opzeggen en jij een nieuwe nemen.

Anca

Anca

07-06-2019 om 16:09

Bond niet duur

Lidmaatschap van een vakbond is o.a. een verzekering voor juridische bijstand bij ontslag, die kan je heel wat geld opleveren. En heel veel informatie. En soms goede cursussen. En nog veel meer. Dus ik vind het helemaal niet duur.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.