Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Duty call campaign

Hello I’m an expat living in Amsterdam and working from home now. However, my employer is now participating in the "duty calls” campaign and puts pressure on me to join because I did a nurse education in my home country some 20 years ago. That degree is not acknowledged here in the Netherlands. Still my boss wants to detach me to a local home for the elderly. I however turned my back to the sector long ago and have no intentions of going back to it. Can my boss make me do this? The company is not endangered by Corona, we all just work from home. I started there some 10 months ago. 

I can read dutch, just not write it yet.

Ik begrijp dat je baas je dus wil detacheren naar de zorg, hoewel je gewoon je eigen werk kan doen vanuit huis.

Een werkgever kan niet zomaar eenzijdig de inhoud van het werk volledig wijzigen. Ik zou dus zeggen dat je op zijn voorstel niet ingaat, omdat je nog genoeg werk te doen hebt. Er is voor hem dus geen goede reden om van jou te vragen om ander werk te doen dan het werk waarvoor je bent aangenomen.

Kijk ook even in je arbeidsovereenkomst. Is daarin soms buitenlands recht van toepassing verklaard op de arbeidsovereenkomst? Of is bepaald dat alleen een buitenlandse rechter over zaken kan beslissen?

Wat is trouwens die "duty calls campaign"? Mij zegt het niets.

Groeten,

Temet

Ben je lid van een vakbond? Dat zou de aangewezen plek zijn om persoonlijk advies in te winnen. 

https://www.fnvcatering.nl/actueel/blog/2882/vervangend-werk-kan-verplicht-maar-moet-redelijk-zijn

Het zal afhangen van je huidige werkzaamheden en wat er in je arbeidsovereenkomst staat of je gedwongen kunt worden tot een detachering naar de zorg. 

Heb je al geprobeerd om heel duidelijk te zeggen "Nee, dat wil ik niet, dat ga ik niet doen tenzij het verplicht is"? In Nederland is de cultuur "vragen staat vrij, maar weigeren ook". Als je alleen maar "feitelijke" bezwaren hebt genoemd ("ik ben niet bevoegd / bekwaam / etc." etc), dan kan je baas denken dat je wel wil maar niet durft, en een discussie beginnen over die feiten ('toe, probeer nou, ze hebben vast wel werk voor je'). Maar als jij duidelijk zegt dat je niet wilt, en als je daar verder geen argumenten bij geeft, dan is het veel moeilijker voor je baas om erover door te blijven zeuren (dat overschrijdt dan toch een bepaalde "onbeleefheids"norm).

Amsterdamexpat76

Amsterdamexpat76

22-02-2021 om 16:40 Topicstarter

The duty call campaign is apparently a campaign started by several Dutch healthcare organizations where employers are asked to look if they have non active healthcare workers among their staff and to detach them to a local care organization.

Thank you for your advice ladies and gentlemen!

Amsterdamexpat76

Amsterdamexpat76

22-02-2021 om 16:42 Topicstarter

And there’s more than enough work for me in our own company which is actually not suffering from Corona.

Neem contact op met de ondernemingsraad van jouw bedrijf. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.