Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Luxe-probleempje

Luxe-probleempje

12-07-2019 om 17:28

Een baan, maar maakt me niet gelukkig

Eind juni kreeg ik telefoontje van een bekende, of ik ervoor in was om in haar bedrijf te komen werken. Gesprek gehad en aangegeven dat ik het wel wil proberen. Meteen die maandag begonnen.
Enerzijds werd er gesproken over dat over alles gesproken kan worden, nu steeds meer nadruk dat ik 'uren moet inhalen' omdat ik in de maand juli uiteraard nog wel wat afspraken had staan, paar kon ik verzetten buiten werkuren, paar niet; dit voelt onaangenaam, want ik was wel bereid om meteen te beginnen.
Nu 2 weken verder, maar het werk maakt me niet gelukkig ... zit nu beetje in dilemma. Nu na 2 weken, in de proeftijd toch maar dit weekend opzeggen of moet ik nog verder proberen?
In het bedrijf zijn ze wel bezig van alles te regelen waar ze mij maar in kunnen zetten .. en organisatorisch weten ze van elkaar niet wat er afgesproken is.
Pff moeilijk, mss komen hier tips en/of opmerkingen waar ik wat mee kan


pooh bear

pooh bear

12-07-2019 om 17:59

Lastig

Maar ik zou denk ik toch nog wat langer proberen. Misschien is het wennen.
Neem aan dat je proeftijd nog wat langer duurt.
Maar ik zou wel aangeven dat je geen uren kan inhalen. Leg ze uit dat je omdat je zo snel en ongepland begonnen ben je je vrije uren hard nodig heb voor andere dingen.

Guera

Guera

12-07-2019 om 19:01

Wat is een baan voor jou?

Ging je uit een andere baan hierheen? Ging je vanuit thuis naar werk? Ging je van een uitkering naar werk?
Wat betekent werk voor je?
Waarom moet werk gelukkig maken? Brood op pl asnk niet voldoende? Waarom denk je dat je na twee weken al goede indruk kunt hebben? Sorry hoop vragen....

Phryne Fisher

Phryne Fisher

12-07-2019 om 19:04

Hmmm

De eerste twee weken geven juist wel een goede indruk. Als die niet goed zijn zal het niet snel beter worden, en ik heb ruime ervaring daarmee.
Aan de andere kant, als je nooit gewerkt hebt zal het altijd tegenvallen dat ze iets van je willen. Logisch natuurlijk dat als je minder uren werkt, je moet inhalen of verlof opnemen.

Pirata

Pirata

12-07-2019 om 22:50

Hoeveel uur dan?

Als.je een contract aan bent gegaan voor een bepaald aantal uren, dan word je daar ook voor betaald toch? Dus dan snap ik dat ze wel graag willen dat je die uren draait.
Of is het een 0 uren contract of flex?

Guera

Guera

12-07-2019 om 22:58

Phryne

Het is echt voor mij niet duidelijk w a t voor baan het is vanuit welke achtergrond.
Als het bv een baan is met een nieuwe functie waar je zelf van Alles moet creëren kun je na twee weken echt geen oordeel vormen. Ik werk zelf in een baan met complexe wetgeving en ik dacht na twee weken. O hell dit gaat hem niet worden. Te complex. Ik werk er nu 3 jaar met veel plezier. Ik heb wat meer informatie nodig in dit geval.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

13-07-2019 om 22:27

Guera

Zo’n baan waar ik mijn eigen werk moet zoeken is niets voor mij. Dat heb ik geprobeerd, maar werkte niet. Overigens duurde het wel wat langer dan twee weken voor ik dat besefte Banen die na twee weken niet leuk waren, zijn dat daarna ook niet geworden. Bij mijn vorige baan heb ik dat wel een tijd geprobeerd, het een eerlijke kans gegeven, maar mijn theorietje bleef intact.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-07-2019 om 10:17

Luxe

Luxe probleem inderdaad, als je kunt kiezen om wel of niet te werken. Als je inderdaad heel lang niet gewerkt hebt zou ik het toch wat langer geven, zeker als het bedrijf nog bezig is om je in te passen. In een half jaartje of zo kun je jezelf ontwikkelen en ontdekken wat je wel leuk vindt. Mocht je dat in deze baan niet vinden dan kun e dat in een volgende activiteit proberen.

Je kunt ongeacht je proeftijd toch altijd nog ontslag nemen?

Tensy

Tensy

14-07-2019 om 10:53

Ontslag nemen

Bij een jaarcontract geldt wederzijds de verplichting dat je het contract uitdient. Ik neem aan als herintreedster dat ze niet na haar proeftijd gelijk een vaste aanstelling krijgt.
Dat maakt dat je als werknemer tijdens de proeftijd zelf ook heel goed moet bekijken of je deze baan wil of kunt aanhouden. Of je werkgever moet ermee akkoord gaan dat jij je tijdelijke contract voortijdig afbreekt. Maar daar moet je niet altijd vanuit gaan.

Jesse_1

Jesse_1

14-07-2019 om 12:02

Dat hangt er van af

Of je mag opzeggen of niet, dat staat in je contract (en ja, bij ons staat dat ook gewoon in een jaarcontract).
Ik zou voornamelijk even naar het grotere geheel kijken, vind je het werk leuk en denk je dat er nog in kan groeien, dan zou ik gewoon doorgaan. Dat uren inhalen lijkt me logisch, er vanuit gaande dat je een bepaald aantal uren betaald krijgt en die uren niet gemaakt hebt. Misschien kun je bespreken dat je gezien de aanloopperiode en dat je meteen begonnen bent een aantal uren onbetaald laat of zo.

Maar als het werk zelf je niet leuk lijkt of onmogelijk te organiseren, dan kun je ook gelijk stoppen.

Tijd

Ik ben nu net zelf aan een baan begonnen na 10 jaar thuis te zijn geweest. De collega's zijn aardig, het aantal uren en de flexibiliteit daarin zijn naar wens, maar inhoudelijk word ik er niet warm of koud van. Ik heb een contract voor 7 maanden met mogelijk verlenging en dat geeft mij nu de kans om arbeidsritme op te bouwen, bekijken hoe de combinatie werk/prive bevalt en wat ik dan wel wil etc. Het is mijn eer te na om de kantjes er af te lopen maar ik experimenteer liever bij een baan die het net niet is dan dat ik mijn droombaan verpruts omdat ik nog een ritme moet opbouwen. Bovendien solliciteert het beter vanuit een baan.

Verend

Ik vind het wel een beetje verwend gedrag dat een baan leuk moet zijn. Mensen werken omdat ze geld moeten verdienen. Toevallig heb ik twee banen die ik allebei wel leuk vind, maar als mij een paar miljoen in de schoot geworpen werd, dan zou ik subiet stoppen met werken en mijn tijd zelf nuttiger besteden met vrijwilligerswerk. O ja, dat doe ik nu trouwens ook al, dus in die zin heb ik drie banen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-07-2019 om 15:19

Hoezo verwend?

Als je moet werken voor de kost dan heb je wellicht geen keuze.
Maar als je het inkomen niet per se modig hebt: waarom dan blijven in een baan die niet leuk is?

Dat is niet verwend, dat is luxe.

zebra

zebra

15-07-2019 om 13:11

vanuit welke positie

heb je die baan aangenomen? Dat kan wel een rol spelen met daar blijven werken of toch het bijltje erbij neerleggen. Of een andere baan te zoeken, mits je wel graag wil werken maar deze baan het toch niet voor je blijkt te zijn.

Zelf vind ik mijn werk niet leuk maar het bedrijf is een goede werkgever, ik kan op de fiets, eventueel zelfs lopend, naar mijn werk. Het salaris is prima, met mijn vroegere bijbaan had ik toch een stuk minder per uur. En zo zijn er nog wel wat positieve punten te bedenken. De reden dat ik werk is omdat we het dan beter hebben dan wanneer mijn man alleen de kost zou moeten verdienen en ik zou dat ook absoluut niet willen, dat alle verantwoordelijkheid voor het inkomen alleen op zijn schouders zou liggen.

Fanny

'Mensen werken omdat ze geld moeten verdienen. '

Ik krijg de indruk dat TS het geld niet nodig heeft. Dus dan kan een baan maar beter leuk zijn. Net als vrijwilligerswerk. Overigens zou ik niet blijven hangen in een baan die ik echt niet leuk vind. En ik werk wel voor het geld. Ik zou dan verder kijken.

Luxe-probleempje

Luxe-probleempje

16-07-2019 om 11:16

dank voor alle reacties

Ze hebben geholpen. Zoals Phryne schreef, ook ik heb vaak snel door wat goed voor me is en wat niet en nu heb ik er, zonder schuldgevoel, naar gehandeld. In deze proefmaand heb ik afscheid genomen, jammer dat het zo gelopen is.
Nee, het is een 'luxe probleempje' inderdaad, ik moet niet werken, ik kan. Ik was vanuit een vrijwilligersfunctie erin gerold. Dat vrijwilligerswerk was leuk, leuker dan dit, maar hield op.
Mijn ogen werden vooral geopend door nichtje, werken als begeleider met 'jongeren met afstand tot de arbeidsmarkt' (autisten en downies), zonder enige opleiding hiervoor, zonder ervaring hiermee, was moeilijker (en ik hoorde dat iemand anders al na 3 dagen afgehaakt was ...)

Moeilijke werker

Beetje offtopic maar ik ben een moeilijke werker. Dat betekent dat ik geen werk kan doen wat ik niet een beetje leuk vind. Natuurlijk zou ik het wel kunnen als de urgentie heel hoog was, geen eten bijvoorbeeld. Maar als het geld een minder grote rol speelt dan ben ik heel kritisch en geef mijn vrijheid niet snel op want ik weet dat bepaalde banen mij echt ongelukkig kunnen maken. Noem dat maar verwend. Ik vind het zelf meer een lastige eigenschap, ik ben weleens jaloers op mensen die zonder moeite in allerlei banen kunnen functioneren. Gelukkig bestaat het ZZP-schap voor types zoals ik. Ik denk dat TS er wijs aan gedaan heeft haar gevoel te volgen en te stoppen.

zebra

"ik zou dat ook absoluut niet willen, dat alle verantwoordelijkheid voor het inkomen alleen op zijn schouders zou liggen."
Precies dat. Dat is wat me verbaast bij degenen voor wie wel of niet werken "een luxeprobeem" is.
(Ik zou trouwens ook een andere baan zoeken als ik mijn werk niet meer leuk vind, heb ik ook met regelmaat gedaan. Maar wel vanuit een baan)

Maar

'Dat is wat me verbaast bij degenen voor wie wel of niet werken "een luxeprobeem" is.'

Het is toch helemaal niet zeker dat TS op de zak van een goedverdienende partner leeft? Misschien heeft ze een erfenis, aandelen of vastgoed waar inkomen uit komt.
Niet zo vooringenomen zijn, hoor!

zebra

zebra

20-07-2019 om 13:05

niet leuk

mijn werk vind ik niet leuk maar er zijn banen waarvan ik weet dat ik dat helemaal niks zal vinden zoals horeca. Nu weet ik wat ik heb en dat moet ik ergens anders maar weer afwachten. Dat niet leuk neem ik dan maar voor lief.

Toch enige verbazing

'Mijn ogen werden vooral geopend door nichtje, werken als begeleider met 'jongeren met afstand tot de arbeidsmarkt' (autisten en downies), zonder enige opleiding hiervoor, zonder ervaring hiermee, was moeilijker. '
Verbazing dat iemand zonder enige opleiding en ervaring op dit werk wordt gezet.
Maar ook verbazing dat je het zo snel opgeeft: als je dat werk leuk vindt en als je tot de conclusie komt dat je wel enige opleiding (of ervaring, maar ja, dat komt alleen met de tijd) nodig hebt, dan zou ik met de werkgever gaan praten over mogelijkheden om het werk te combineren met een opleiding. Het stikt van de opleidingen voor 'jobcoaching' of iets dergelijks, er is werk, sterker nog, je hebt (had) zelfs al een baan.
Er zal toch wel een reden zijn geweest waarom je indertijd 'ja' hebt gezegd op het telefoontje? Meer dan alleen maar verveling?

Tsjor

Geluk

Sommige mensen werken niet alleen voor hun eigen geluk, zelfs niet alleen voor het geld, maar vooral ook voor het geluk dat ze aan anderen kunnen brengen. 'Kijk, daar doe ik het voor', zullen mensen in de zorg vaak zeggen en dan werken ze met plezier, keihard, voor het geluk van anderen.

Tsjor

Ad Hombre

Ad Hombre

23-07-2019 om 10:04

Tsjor

Tja, als je het zo bekijkt werk ik ook voor het geluk van anderen. Als ze gelukkig zijn met mijn producten willen ze ervoor betalen. Het verschil is dat ik voor veel meer anderen werk dan de meeste mensen in de zorg en dat ik de meeste nooit spreek of zie. Maar als ze niet gelukkig zijn met mijn werk ben ik ook een stuk minder blij.

Gelukkig betaalt het beter dan de meeste zorgfuncties en het is fysiek en psychisch ook minder zwaar.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-07-2019 om 10:42

Tja

En dan doe ik mijn werk zodat er een heleboel mensen niet ongelukkig worden. Als ik dat niet goed doe, merk ik dat direct want dan gaan ze klagen. En daar word ik dan weer ongelukkig van.

Tsjor: Ze kan ook bedenken dat het op deze wijze niet werkt, ontslag nemen en bedenken hoe ze op een andere wijze hetzelfde kan bereiken. Wat is er mis met vrijwilligerswerk? Het geeft niet iedereen voldoening om meteen een hele kerstboom op te tuigen.

Dees

Dees

23-07-2019 om 12:05

Tjor

Dat is voor hun eigen geluk hoor!

Phryne Fisher

Phryne Fisher

23-07-2019 om 12:10

Geluk

Degenen bij wie ik kom voor mijn werk worden zelden heel gelukkig van mijn bezoek. De maatschappij wordt er wel beter van. Ik ben er inmiddels uit dat ik dat belangrijk vindt, maar dat ik echt ongelukkig wordt als ik niet in een leuk team werk (ook al is het werk inhoudelijk eigenlijk leuker).

Klopt Dees

Zelfs vrijwilligerswerk doen mensen om er zelf een beter gevoel van te krijgen. Wat niet perse slecht is, maar wel minder altruistisch dan mensen denken.

Ad hombre

Nou hoop ik maar dat het producten zijn waar de hele wereld beter van wordt en geen verontreinigende dingen, gemaakt op basis van uitbuiting van werknemers. Maar verde lijkt het me een ideale baan.
Tsjor

Mis met vrijwilligerswerk

1. Persoonlijk en politiek vind ik het niet wenselijk als mensen financieel gezien volledig afhankelijk zijn van een ander.
2. Er wordt steeds meer werk vrijwillig (onbetaald) gemaakt waarvan je zou willen dat er toch een mate van professionaliteit wordt vereist.

Ik zou het werk wel weigeren als iemand zoiets gaat doen (jobcoaching voor jongeren met afstand tot de arbeidsmarkt) alleen maar om zoveel mogelijk geld binnen te halen, zonder enige affectie met de doelgroep.

Tsjor

Tsjor

Met het tweede ben ik het eens, het eerste is volslagen onzin. Het grootste deel van het vrijwilligerswerk wordt gedaan naast een betaalde baan (en nee, ik zou de tijd die ik aan vrijwilligerswerk besteed nooit voor mijn baan willen inzetten).

Knurf

Maar het ging hier toch over vrijwilligerswerk in plaats van betaald werk, niet naast betaald werk?

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.