Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ambtenaar

Ambtenaar

28-09-2018 om 11:08

Een beetje genant sollicitatieprobleem

Ik heb een groot probleem. Ik werk bij een grote overheidsorganisatie die verdeeld is in 4 directies/onderdelen. Drie jaar geleden heb ik de overstap gemaakt van onderdeel 1 naar 2, maar dat bevalt niet. Het werk is best leuk, hetzelfde wat ik daarvoor deed bij onderdeel 1 in een andere omgeving, maar de cultuur is totaal anders.
Er zijn regelmatig vacatures bij mijn oude onderdeel en ik heb al twee keer gesolliciteerd. Helaas hebben de leidinggevenden het niet zelf voor het zeggen maar vinden de selectiegesprekken centraal plaats. Er wordt strikt vastgehouden aan de procedure, degene die volgens de STAR-methode de meeste punten scoort tijdens het gesprek krijgt de baan. En ondanks twee sollicitatietrainingen weet ik die gesprekken dus te verpesten. Ik weet niet waardoor, maar ik verzin vooraf voorbeelden en tijdens het gesprek ga ik er van alles bij verzinnen of zeg ik dingen die juist weer vervelende vragen van de commissie oproepen.
Ik doe het werk al 18 jaar, altijd perfecte beoordelingen, iedereen weet dat ik het wel kan en ze vragen het aan mij als ze er niet uitkomen, maar tijdens een sollicitatiegesprek laat ik veel te veel onzekerheid zien. Sowieso kom ik op het eerste gezicht al heel aardig en bedeesd over dus als het gaat om weerbaarheid (heel belangrijk) sta ik al op een achterstand. En dan kan ik zeggen dat ik het al 18 jaar met dit uiterlijk en deze persoonlijkheid red en dat echt niemand een loopje met me neemt, maar het overtuigt niet.
Wat moet ik daar nu mee? En hoe stom is het dat je verdorie niet eens je oude baan waar je bovengemiddeld goed in was kunt terugkrijgen?
Binnenkort dus poging 3.

Jasmijn

Jasmijn

28-09-2018 om 13:39

oefenen?

Kan je je gesprekken misschien eens oefenen met een vriend/vriendin? Of desnoods eenmalig een personal coach inhuren die je tips kan geven /zien wat je beter kan doen? Als je de baan krijgt is het de uitgave waarschijnlijk meer dan waard geweest.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-09-2018 om 16:31

Gesprek oefenen

Volg een sollicitatietraining specifiek geënt op gesprekken. En bespreek daar dit.

En doe je haar in een strijdvaardig kapsel en trek je beste oorlogskleuren aan.

Ik herken het. Ik kom ook veel zachtaardiger over dan ik eigenlijk ben. Of nou ja, werkgerelateerd kan zijn. Ik ben gewoon zacht ei en zou nooit een goeie manager zijn, maar in mijn vakgebied maakt niemand mij iets wijs.
Als iemand 2-3 keer met mij gesproken heeft weet ie dat wel, maar het gaat om de eerste indruk hè.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-09-2018 om 22:42

Coach

Als je er wat geld aan kunt besteden zou je een coach kunnen zoeken die dit met je gaat doen.

Als dat niet gaat kun je op YouTube veel vinden. Met iemand oefenen of je alle informatie goed uit je mond krijgt, is wel het beste.

Triva

Triva

30-09-2018 om 09:04

Kaaskopje

Als iemand twee sollicitatietrainingen heeft gehad gaat youtube echt niet helpen!

Ambtenaar

Ambtenaar

30-09-2018 om 09:44

Oefenen

Ik vrees dat ik er niet aan ontkom om te oefenen. Verschillende mensen hebben dat al aangeboden. Tijdens de trainingen hebben we ook geoefend, maar dan kreeg je nooit die ene vraag waardoor je in een keer van je à propos bent.

Triva

Triva

30-09-2018 om 10:35

Die vraag krijg je nooit

omdat je niet in de echte situatie zit. Je denkt dus op een hele andere manier. Je hebt de vragen vd eerste twee gesprekken toch wel genoteerd? Op een gegeven moment zijn ook hun vragen op....

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-09-2018 om 11:32

Precies

Je moet juist die vragen oefenen.

Blijkbaar zit daar iets.
Zijn het steeds dezelfde mensen aan de overzijde van de tafel?

bicyclette

bicyclette

30-09-2018 om 11:39

verkeerd oefenen

"maar dan kreeg je nooit die ene vraag waardoor je in een keer van je à propos bent."

Dan oefen je dus verkeerd.
Anders dan wat trivia zegt, zijn de vragen inderdaad nooit op. Dus focus niet (alleen) op de inhoud van vragen, maar juist op de manier waarop je met onverwachte vragen omgaat. Dáár moet je op oefenen. Je weet nu eenmaal niet waar naar gevraagd gaat worden en hoe zo'n gesprek verloopt.

"als je jezelf zou moeten vergelijken met een dier, welk dier zou dan dan zijn?"
"met welke bekende Nederlander wil je wel eens koffie drinken en waarom?"
"wat is de grootste misser die je hebt gemaakt in de vorige baan?"
"waarom moeten we jou NIET aannemen voor deze baan?"
"als je hier morgen voor een dag directeur bent, wat zou je dan direct veranderen?"

En zou kan ik er nog wel 100 verzinnen. Daar kun je je inhoudelijk natuurlijk niet op voorbereiden. Dus oefen met een sollicitatietrainer hoe je reageert. Zorg dat je een soort 'stappenplannetje' in je hoofd hebt dat je in werking zet bij zo'n vraag, inclusief een aantal standaard zinnetjes. 'Oh, wat een leuke vraag zeg! Daar heb ik toevallig laatst met iemand over gesproken'. of 'Wat een leuke vraag. Maar wel een onverwachte, dus ik heb nog niet direct het antwoord paraat. Even hardop denken... '

De enige zekerheid die je in sollicitatiegesprekken hebt, is dat er altijd wel een onverwachte vraag komt. Je weet alleen niet welke

Ambtenaar

Ambtenaar

30-09-2018 om 11:58

Rare vragen

Bij het eerste gesprek was het niet eens een vraag. De interviewer zei nadat ik drie zinnen had gezegd ‘ik denk niet dat je nog binnen de veranderde organisatie past.’ Dan kun je kiezen voor pareren (zo ad rem ben ik niet) of de verdediging in gaan, waardoor je sowieso nat gaat. Bij het tweede gesprek ging het heel erg om je staande houden tussen collega’s met verschillende belangen. Dat kan ik natuurlijk, en doe ik al zoveel jaar, maar de processen zijn ook zo ingericht dat bepaalde collega’s mij kunnen overrulen en het laatste woord hebben. Daar lig ik niet wakker van, en kennelijk is dat dan niet assertief genoeg.
Vragen als ‘wat is je grootste succes van de afgelopen maand’, lig ik niet wakker van. Alle normale vragen kan ik wel hebben, het gaat om het doorvragen op zwakke punten (of punten waarvan zij denken dat het zwakke punten zijn).

Kaaskopje

Kaaskopje

30-09-2018 om 12:52

Triva

Ik denk dat ik best kan inschatten wat kan helpen. Ook al denk je nog zo ervaren te zijn, dan blijkt dat soms tegen te vallen. Kijken, luisteren, oefenen... het kan allemaal helpen. Ik ben wel benieuwd hoe lang geleden jij je laatste sollicitatiegesprekken hebt gehad.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-09-2018 om 12:55

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-09-2018 om 13:00

Beeldvorming

Zoals ik het nu lees hebben zij een anderbeeld van jou dan dat jij van jezelf hebt. Terecht if niet.
Je kunt dat alleen pareren (als dat al lukt) met voorbeelden over hoe je gegroeid bent in de afgelopen jaren in de andere organisatie. Dat je een verleden hebt in deze organisatie werkt blijkbaar niet in je voordeel.

Ambtenaar

Ambtenaar

30-09-2018 om 13:07

Ginny

Dat klopt, wat je zegt. Bij mijn laatste gesprek zat in de commissie een collega met wie ik gewerkt heb. Die herkende vanuit de praktijk niet hoe ik tijdens het gesprek overkwam. Tja, en aangezien ze zo strikt vasthouden aan deze methodiek, zijn er dus steeds kandidaten die beter gesprekken kunnen voeren. Echt, ik kan me niet voorstellen dat ze een kandidaat vinden die inhoudelijk veel beter is. Dat kan ik wel vol overtuiging zeggen, maar het strookt dus niet met mijn voorbeelden of zo.

Emmawee

Emmawee

30-09-2018 om 13:26

STAR

Je vertelde dat ze met de STAR-methode werken. Die is best lastig als je er niet op bent voorbereid, maar je kunt je er wel goed op voorbereiden. Ten eerste: zorg ervoor dat je een flink aantal Situaties paraat hebt waaruit jouw kwaliteiten blijken. Zorg dat je helder hebt wat jouw Taken waren in die situaties en ken je eigen Aanpak. In die aanpak onderscheid je jezelf van andere sollicitanten. Dat kan al dan niet een manier zijn die door de commissie wordt gewaardeerd, ook afhankelijk van het opgestelde profiel. De Resultaten tellen natuurlijk ook, maar vooral ook hoe je die in verband kunt brengen met je eigen aanpak. Vermijd dus voorbeelden in een niet bestaande toekomst. Oefen door veel te praten over je werk van de afgelopen jaren en breng steeds situaties, taken, aanpak en resultaten met elkaar in verband.

Verder kan het helpen om voor jezelf helder te hebben dat je twee kanten op solliciteert. Jij mag jezelf dus net zozeer kritisch opstellen. Zo'n opmerking: ‘ik denk niet dat je nog binnen de veranderde organisatie past.’ kun je dan ook zelf verder uitvragen. Kan het commissielid voorbeelden geven van situaties waaruit dat zou blijken? Zijn er nieuwe taken die jij nog niet eerder hebt uitgevoerd? Is er iets in jouw aanpak waar hij over twijfelt?

Tot slot nog een nonverbale tip (uit een TED-talk) waarvan ik niet weet of deze echt werkt. Ga vlak vóór je gesprek even naar de wc en maak jezelf daar heel groot. Neem een houding aan van een alles overheersende powerwomen en doordring jezelf van dat gevoel. Ga vervolgens weer gewoon in de wachtruimte zitten. Rechtop, vol goede moed. Volgens de TED-mevrouw werkt het (het kan in elk geval geen kwaad).

Succes!

Ad Hombre

Ad Hombre

30-09-2018 om 20:44

Emmawee

"Ga vlak vóór je gesprek even naar de wc en maak jezelf daar heel groot."

Grappig, die ted talk heb ik ook gezien en ik zat erover te denken die suggestie ook te doen. Maak jezelf breed. Manspreading noemen ze dat tegenwoordig wel eens.

Waar zijn die schoudervullingen gebleven?

Triva

Triva

30-09-2018 om 22:17

Kaaskopje

Waarom maak je het zo persoonlijk? Ts heeft duidelijk echt iets anders nodig dan het eenrichtingsverkeer van facebook.

Sollicitatiegesprekken?: 6, 4, 2 jaar geleden, allemaal aangenomen. Zo voldoende voor je of mag ik nu juist niet meer meepraten?

Kaaskopje

Kaaskopje

01-10-2018 om 00:03

Zucht Triva

Ik reageerde hier op: "Als iemand twee sollicitatietrainingen heeft gehad gaat youtube echt niet helpen!"

Jij bent degene die er iets persoonlijks van maakt door wéér commentaar te leveren op mijn reactie. Dan moet je niet verbaasd zijn als ik wil weten of jouw commentaar gebaseerd is op recente sollicitatie-activiteiten.

Mijn ervaring is dat voorbeelden van gesprekken en tips nuttig blijven. Zelfs als je al meerdere goed verlopen gesprekken hebt gehad.

Triva

Triva

02-10-2018 om 06:07

Huh

Ik ga in op wat je zei, ik vroeg jou toch niet hoe veel sollicitatie ervaringen je hebt? Wie maakt het hier nu persoonlijk?

Jitse

Jitse

02-10-2018 om 06:38

youtube goede tip

Youtube is een uitstekende ingang om aanvullend informatie op te doen. Youtube geeft een schat aan info voor wat dan ook.Welkom in de tegenwoordige tijd.

Mijn ene kind leert er wiskunde als het door de leraar te snel uitgelegd wordt. Kunnen ze het rustig stap voor stap doornemen.
Ik leer iets werkgerelateerds(te herkenbaar) wat een collega voor heeft gedaan maar ik thuis nog eens op mijn gemak wil proberen om beter voorbereid te zijn.

Reuze handig

Beeldvorming

Ik vraag me af of er bij de sollicitatiecommissie ook niet idee leeft van “eenmaal weggegaan dan voorgoed weg”. Ik heb zelf lange tijd bij een ambtelijke organisatie gewerkt en daar was dat beeld erg aanwezig. Alsof je nooit een foute keuze kunt maken en daarop terug kunt komen.

Zijn er geen andere vergelijkbare vacatures waar je op kunt solliciteren?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.