Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Een restaurant opzetten

Wij spelen met het idee om een brasserie-restaurant in Frankrijk te beginnen, in de buurt van zijn familie (Charente). Het liefste een locatie huren en later evt. kopen. We hebben al iets op het oog maar we zijn niet de enige geïnteresseerden.
Ik zou graag willen weten of er hier iemand is die iets soortgelijks heeft gedaan en die zijn/haar ervaringen met mij zou willen delen.
Korte schets: 2 kinderen (groep 6 en groep 3), koophuis, ik horeca/hotel ervaring maar geen vaste baan, partner werkt al 14 jaar in horeca maar heeft enkel een diploma hotelschool. Financiële sitatie ok maar geen duizenden euros op spaarrekening.
Wat zijn de eerste stappen, drempels en andere belangrijke zaken waar we rekening mee moeten houden? Partner gaat over een paar weken in ieder geval al beginnen aan zijn 'basis' papieren (hygiëne, aankoop/verkoop, administratie...) en dan moet hij in Frankrijk nog een andere opleiding doen.

Uitwisseling

Zie http://www.ondernemen-frankrijk.nl
Zij organiseren ook workshops en borrelavondjes voor uitwisseling van ervaringen.

Je kunt op de site wat tips vinden.

Jamie

Jamie

15-10-2015 om 19:17

open deur

Kijk alle afleveringen van tien jaar 'Ik vertrek' en je bent volledig op de hoogte van alle do's en don'ts en valkuilen

Zwelgje

Zwelgje

15-10-2015 om 20:51 Topicstarter

Ik vertrek

Ik heb dat programma al een paar keer gezien. Het verschil met ons is dat we naar een streek gaan die mijn partner goed kent. De mensen, de cultuur en ook nog eens zijn familie binnen handbereik. Waar ik voornamelijk behoefte aan heb, is advies over de volgorde van zaken: de verkoop van ons huis & daar een nieuw huis zoeken EN tegelijk het pand voor het restaurant. We willen in ieder geval wel dat de kinderen hun schooljaar hier afmaken en dat partner hoogstwaarschijnlijk dan voor een paar maanden alleen in Frankrijk de boel zal regelen, terwijl ik hier de verhuizing in gang zet. Ook weet ik voor mezelf dat ik part-time bij hem in dienst wil en geen officiële verantwoordelijkheid wil dragen.
We zullen er op korte termijn eens heen moeten om alles met eigen ogen te zien en met de familie te praten. Maar ik denk dat we op een bepaald moment toch een adviseur of bemiddelaar moeten inschakelen omdat we er natuurlijk geen weken kunnen blijven.

Thomas

Thomas

15-10-2015 om 23:26

Frans leren

Jullie worden vast niet aangenomen voor een aflevering van Ik Vertrek want het ziet er veel te rooskleurig voor jullie uit. Jullie hebben al horeca-ervaring.

Wat me van een aflevering laatst is bijgebleven dat Fransen geen enkel Nederlands document accepteren als er ook maar één Nederlands woord in staat. Zorg dat je iemand in Frankrijk hebt die van papierwerk weet.

Verder: morgen meteen beginnen met Frans leren. Doe de kinderen op een cursus, doe zelf een intensieve cursus, zet de Franse radio aan zodat de klanken vertrouwd worden. Al die honderden Ik Vertrekkers die naar t buitenland gaan, niet eens fatsoenlijk Engels spreken en dan daar klagen dat de lokale mensen hen niet verstaan: tenenkrommend hoe dom! Emigreren doe je niet van vandaag op morgen dus heb je echt tijd om de taal te leren.

Volgorde: eerst hier huis verkopen en daar restaurant kopen. Hij huurt een kamertje en begint t restaurant en kan in die tijd rondkijken voor scholen en leuke woonbuurten, jij blijft hier zolang t moet, desnoods, als je huis snel verkocht is, logeren of iets tijdelijk huren. DC hier van t forum kan je meer over de scholen vertellen. Volgens mij woont ze in Frankrijk.
Ik zou niet per se wachten ot het eind vh schooljaar. Zie het nut er niet van. I

Succes!

Zwelgje

Zwelgje

16-10-2015 om 11:07 Topicstarter

Wij wonen al in Wallonië

Dus Frans spreken we alle vier al perfect.
Nu is alleen onze zoon niet erg enthousiast; hij heeft geen zin in leven in onzekerheid en weer nieuwe vriendjes maken, zegt 'ie. We hebben hem al uitgelegd dat we dit niet 'zomaar' doen; het gaat vooral om de toekomst. Er lijkt tot nu toe niets echt van grote waarde voor hem om naar Frankrijk te verhuizen, zelfs het argument 'dichter bij de familie zijn' trekt hem niet aan. Ik zit daar wel mee want hij is toch wel op een leeftijd waarop een kind al redelijk goed weet waar hij zich prettig bij voelt. In hoeverre zou ik moeten ingaan op zijn mening?

Niet

"Ik zit daar wel mee want hij is toch wel op een leeftijd waarop een kind al redelijk goed weet waar hij zich prettig bij voelt. In hoeverre zou ik moeten ingaan op zijn mening?"

Nee. Hij is juist op een leeftijd dat hij zich maar moeilijk voor kan stellen hoe het leven er over 5 jaar uit zal zien. Dat moet hij nog leren. Maar bovendien: hij is niet alleen en hij is jong genoeg om mee te moeten. Wat jullie van plan zijn brengt hem niet in gevaar.

"de verkoop van ons huis & daar een nieuw huis zoeken EN tegelijk het pand voor het restaurant. We willen in ieder geval wel dat de kinderen hun schooljaar hier afmaken en dat partner hoogstwaarschijnlijk dan voor een paar maanden alleen in Frankrijk de boel zal regelen, terwijl ik hier de verhuizing in gang zet."

Ik denk dat je iets te snel gaat. Als je nu gaat zoeken en voor augustus 2016 je huis verkocht hebt en daar een huis en lopend restaurant hebt, zou dat een wonder zijn. Jullie hebben geen geld op de bank. Aanbetalingen, notarisbetalingen, makelaars, allemaal kosten die relatief hoog zijn in Frankrijk. Die zijn niet op te hoesten als je niet eerst je huis verkocht hebt.

Daar komt nog bij dat bij de overname van horecagelegenheden de tent verplicht gesloten moet worden voor een periode (twee maanden uit mijn hoofd). Je kunt niet een draaiende tent overnemen. Je begint met bezit zonder omzet.

Dat moet je toch uit zien te zingen.

Ik zou beginnen met geld tellen. Wat heb je, wat kun je vrij maken zonder je huis te verkopen? Hoe snel kun je je huis verkopen? Kun je dan tijdelijk betaalbaar wonen in de omgeving waar je nu woont?
Ken je leboncoin.fr? Daar heb ik mijn huis gevonden.
Voordeel: Het werd direct aangeboden door de eigenaar. Ik heb het gekocht zonder makelaar. Makelaars in Frankrijk rekenen enorme provisie. 7% is gewoon. 14% komt ook voor.

Zwelgje

Zwelgje

16-10-2015 om 13:55 Topicstarter

Soms zou ik willen

dat ik even in de toekomst kon kijken... Ik denk dat ons huisje binnen niet al te lange tijd verkocht zou kunnen zijn. Maar ja, het voelt toch als een gokspel. Er bestaat wel 'crédit pont' dus misschien dat we daar iets mee kunnen doen?
Leboncoin.fr is een goeie site! Dank je wel voor de tips, MLavell!

+ Brunette +

+ Brunette +

17-10-2015 om 23:50

Lavell (off topic)

Jeetje, wat een commissie durven ze te vragen in Frankrijk! En ik dacht dat het in Spanje bar en boos was met 5 à 6%. Alleen de louche makelaars durven veel meer te vragen.

Zwelgje

Zwelgje

19-10-2015 om 17:58 Topicstarter

Nu word het spannend!

Mijn zwager kent de eigenaar van het pand erg goed en dus heeft hij een goed woordje over ons gedaan, met als gevolg dat ons plan nader bestudeerd zal worden door een expert. Er zijn nog andere kandidaten die daar een bedrijfje willen opstarten, maar omdat wij een eetgelegenheid met doorgaande keuken tussen 10u en 22u willen doen, is dat interessanter dan een klassiek restaurant die enkel 's avonds en/of 's middags open is. Zwager kent daar Jan en Alleman dus is hij voor ons een belangrijk schakel.
De huur bedraagt 500euro + 50 euro voor 'licence 4', die na verloop van tijd officieel van ons is.
Ik sta te popelen om er heen te gaan om het pand te bekijken!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.