Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Maike

Maike

18-12-2018 om 20:36

"Eigen bijdrage"

Ik krijg de term "eigen bijdrage" met betrekking tot de zorgverzekering niet helemaal duidelijk. Het verschil tussen eigen bijdrage en eigen risico is mij bekend. Maar wat is nu officieel de 'eigen bijdrage'? Ivm met een tijdelijk laag inkomen kan ik bijzondere bijstand krijgen voor het gedeelte 'eigen bijdrage', vandaar.

Mijn kind moet een beugel. De zorgverzekeraar vergoedt hiervan maximaal 500 euro per jaar. De behandeling komt op ongeveer 1000 euro per jaar. Dus: 500 zorgverzekeraar + 500 zelf. Is de 500 die ik zelf moet betalen 'eigen bijdrage'?

Ik heb hierover met de zorgverzekeraar gebeld en kreeg daar een antwoord waarvan ik niet helemaal overtuigd ben. Om geen vertekening in eventuele antwoorden te krijgen laat ik even in het midden wat dat antwoord was.

Tijgeroog

Tijgeroog

18-12-2018 om 20:48

Ik denk het niet

Ik weet het niet zeker (ik begin maar even met de disclaimer , maar ik heb deze site gevonden: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/verschil-eigen-bijdrage-eigen-risico
Hieruit leid ik af dat de eigen bijdrage een bedrag is dat je betaalt *voor* de verzekering begint met betalen. Dus jij betaalt een vast bedrag, en de verzekering betaalt alles daar boven.
In jouw situatie is het zo dat de verkering tot een bepaald maximum betaalt, en jij alles wat daarboven komt moet betalen.

Guera

Guera

18-12-2018 om 20:52

Op independer staat dit

Het verschil tussen het eigen risico en de eigen bijdrage is dat je het eigen risico alleen betaalt voor zorg die uit deĀ basisverzekeringĀ komt. De eigen bijdrage is het deel van de rekening dat je altijd zelf betaalt. Daarnaast kun je voor de eigen bijdrage een aanvullende verzekering afsluiten en voor het eigen risico niet.

Maike

Maike

18-12-2018 om 21:22

Guera

Guera, ja, dat verschil ken ik. Daar ging de vraag dus ook niet over.

Maike

Maike

18-12-2018 om 21:34

Tijgeroog

Tijgeroog, ja, op die link lijkt het min of meer duidelijk te gaan over een bedrag dat je betaalt voordat de verzekering om de hoek komt.

Nu weet ik in het geval van de beugel niet echt of ik de eerste 500 (voor) of de laatste 500 (na verzekering) betaal.

De zorgverzekeraar zei in het telefoontje dat "alles wat je zelf betaalt" onder de eigen bijdrage valt.

Dus als er 100% vergoedt wordt met een maximum van 500, en de rekening is 750, dan is 250 de 'eigen bijdrage'.
En als er 75% vergoedt wordt en de rekening is 100, dan is 25 euro de 'eigen bijdrage'.

Maar ze kwam niet echt goed uit mijn vraag: "stel de maximum vergoeding per jaar voor alle tandartskosten is 750 euro, de eerste behandeling is 400 euro en de tweede behandeling is 450 euro, totaal 850, is deze 100 euro boven de maximale vergoeding dan 'eigen bijdrage'?"

Dus toen wist ik eigenlijk nog net zoveel als toen ik begon.

Flavia

Flavia

18-12-2018 om 21:59

Eigen bijdrage

Eigen bijdrage is een wettelijk bepaald bedrag dat je zelf moet bijdragen. Dit kun je bij sommige aanvullende verzekeringen mee verzekeren. Hoe hoog dat is verschilt per behandeling.

Het bedrag dat bij een beugel niet betaald wordt valt niet onder de eigen bijdrage maar is een niet verzekerd bedrag dat je zelf moet betalen.
Een beugel heeft geen wettelijke eigen bijdrage.

Maike

Ik denk dat je de gemeente even moet bellen, die weten wat ze onder eigen bijdrage verstaan. De gemeente gaat over de bijzondere bijstand/

Bij twijfel gewoon aanvragen, kindertjes die niet vragen worden overgeslagen.

Groeten,

Temet

Maike

Maike

18-12-2018 om 22:12

Temet, ja, dat lijkt me toch het meest handige nu. Ik dacht zelf inderdaad zoals Flavia het omschrijft - het is een niet verzekerd bedrag. Maar aangezien ik dat nergens echt kon vinden heb ik de zorgverzekering gebeld. En toen was ik nog meer in twijfel.

Ik zal maar naar de bron gaan en de gemeente erover bellen, dat is inderdaad wel zo handig nu het niet zo simpel lijkt.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-12-2018 om 22:57

Maike

Als in de voorwaarden staat dat 75% vergoed wordt, is je eigen bijdrage 25%. Daarnaast het budget, het kan zijn dat ze 500 euro (ik noem even een wild getal) vergoeden. Ze kunnen dat in de vorm van 100% vergoeding doen, maar ook 75% van de rekening en dat dus tot je die 500 euro hebt gehad. Je betaalt dan voor elke rekening zelf 25 % en buiten het budget 100%

Ik snap alleen niet hoe dat dan werkt met de bijzondere bijstand van de gemeente. Moet je deze bijzondere bijstand als lening weer terugbetalen, of is het een gift? Een gift zou fijn zijn natuurlijk. Als het een lening is, moet je kijken hoeveel dat per maand kost en of een hogere premie voor tandzorg/orthodontie dan niet handiger is. Of, ja ik noem alles maar, of een betalingsregeling bij de orthodontist een optie is. Het eerste jaar is het duurst. Het tweede en eventueel derde jaar zal dus goedkoper uitvallen.

karin

karin

19-12-2018 om 10:10

opletten

Hier viel orthodontie niet onder de tandartsverzekering, maar onder de gewone aanvulende verzekering, even opletten dus!
De regels kunnen overal anders zijn.

Maike

Maike

19-12-2018 om 23:20

Betalingsregeling

Bedankt Kaaskopje, overleggen over een betalingsregeling is idd ook een goed idee. Verder weet ik niet hoe het precies werkt met bijzondere bijstand, heb er nog nooit mee te maken gehad, is idd ook een goede vraag voor het telefoontje (dat ik ga plegen als ik m'n stem terug heb, ben snipverkouden, haha).

Karin, ook bedankt voor de tip, het zit idd in een 'losse' aanvullende verzekering. Ik noemde het in een eerdere reactie tandartskosten, maar dat was een foute beschrijving van mezelf - had orthodontie moeten zijn met bijpassende bedragen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.