Home » Forum » Eigen praktijk opstarten

Eigen praktijk opstarten

55 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Bijlesjuf
Eigen praktijk opstarten

Eigenlijk ben ik de bijles ingerold via mijn werk voor de voedselbank. Onze voedselbank zet veel in op de mensen uit de bank krijgen, begeleiden naar schuldhulp en werk, en zorgen dat ze ons nooit meer nodig hebben. Daarbij heb ik toen kinderen bijgespijkerd die door alle gedoe thuis en een taalachterstand op school onderuit aan het gaan waren. Ik vond het leuk, het ging/gaat me goed af, en ik bereik resultaten waar professionele bijlesjuffen met bewondering naar staan te kijken, en dat met alle kinderen die ik toegeschoven krijg. Blijkbaar heb ik er aanleg voor. Maar ik heb geen opleiding in het onderwijs, en mij moet je ook niet voor de klas zetten, ik kan geen orde houden.
Mijn huidige baan staat door het economische weer op de tocht (IT) en eigenlijk wil ik verder in het bijles geven. Waar moet ik rekening mee houden?

Toke
Interessant

Ik heb helaas geen praktische tips voor je, maar ik vind je draadje wel interessant. Mijn baan staat ook flink op de tocht, maar ik krijg wel gelegenheid (ook financieel) om me te laten begeleiden naar iets anders. En dat 'iets anders' zou best een veel kleinere vaste baan kunnen zijn, waardoor ik ruimte heb om de dingen te doen die wel mijn hart hebben, maar te weinig opleveren om ermee volledig in mijn onderhoud te kunnen voorzien. Dan is bijles of een andere vorm van assistentie bij leren zeker ook een optie. Ik doe dat nu alleen op school als vrijwilliger. Zou je niet via school een zwaar verkorte opleiding kunnen volgen?

Chippie
Bijlesjuf

"Daarbij heb ik toen kinderen bijgespijkerd die door alle gedoe thuis en een taalachterstand op school onderuit aan het gaan waren. Ik vond het leuk, het ging/gaat me goed af, en ik bereik resultaten waar professionele bijlesjuffen met bewondering naar staan te kijken"

Ik wil eerlijk zijn. Kinderen die door veel thuisgedoe tegen een achterstand aan lopen zijn redelijk snel op te plussen. Want ze zijn niet minder intelligent en er is geen sprake van een leerstoornis. Dergelijke kinderen, ouders maken gebruik van voedselbank, kunnen geen bijles betalen.
Ouders die dat wel kunnen en hiertoe ook bereid zijn doen dat als er echt iets aan de hand is: dyslexie, concentratieprobemen, etc. En om eerlijk te zijn, ik zou eventueel best bereid zijn om 40 euro per uur te betalen voor bijles, maar niet voor een IT-er die wat anders wil. En bedenk, dat 40 euro per week voor veel mensen een flinke hap uit het budget is die ze niet vergoed krijgen.

Evanlyn
Maar chippie...

als die IT-er nou netjes de opleiding doet die ervoor staat? Ik weet niet hoe dat hier in nederland gaat, maar ik ken in het buitenland iemand die als beste van haar jaar slaagde. En dat terwijl ze eigenlijk alleen van plan was haar eigen kinderen te begeleiden. Ze heeft er nu haar werk van gemaakt. Het kan dus wel.

Verder lijken je punten me goed. Er zal dus wel een echte opleiding gedaan moeten worden.

Fransien
Chippie

Klopt, het waren kinderen met een normale intelligentie waar het er gewoon niet uitkwam. Ik vind het fijn dat het er nu wel uitkomt en die kinderen een goede opleiding op hun niveau kunnen gaan volgen. Bij een van die kinderen was er overigens wel sprake van een leerstoornis, ADD, medicatie niet mogelijk wegens eigen bijdrage die niet opgehoest kon worden. En geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om voor deze kinderen geld te vragen. Sterker nog, ik koop de boeken, schriften en pennen voor ze.
Ik zit aan opleidingen te denken, maar degene die me het meeste aanspreekt, een master-opleiding voor dyslexie/dyscalculie-begeleiding, gaat met zo'n 1200 euro kosten (ik heb al een universitaire opleiding afgerond, maar geen werk kunnen vinden en ben zo de IT ingerold), en dat zijn geen bedragen die ik zomaar kan ophoesten. Waar ik wel aan zit te denken is de training 'ik leer anders' en woordbeeldtrainer. Maar ik zou op zich graag wat breder worden. Wat zou jullie vertrouwen inboezemen?

M Lavell
Vooroordelen

"Waar moet ik rekening mee houden?"
Waar doel je op? Je zult zzp-er worden. Dat brengt allerlei administratief gedoe met zich mee en vooral ook dat je vreselijk op moet letten dat je wel betaald wordt: boter bij de vis.
Dat stukje verschilt niet van wat een schoenmaker of beginnend advocaat ervaart. Hou je uren bij, ook je administratie-uren. Als je op 60% declarabele uren komt, dan doe je het goed. De rest van de tijd ben je aan het werven, contacten leggen, administratie doen, etc.
Het zal je een jaar of twee kosten voordat je op dat percentage zit.
Maar voor het product dat je aanbiedt heb je vooral te maken met vooroordelen (zie chippie). Die kun je makkelijk omzijlen door je positionering. Noem jezelf nooit juf. Je bent rekenhulp, of taalhulp, of huiswerkhulp.
Laat je klanten en zo mogelijk ook de positief verraste juffen, een getuigenis schrijven. Dat zijn je aanbevelingen.
Wees in alles duidelijk wat het verschil is tussen jou en een juf: Jij bent goed in 1:1 onderwijs. Om daar goed in te zijn is helemaal geen diploma nodig. Er bestaat niet eens een diploma voor bijles, dus maak je daar niet druk om.
Richt je niet alleen op ouders, maar vooral ook op scholen. Die willen ook graag dat hun leerlingen het beter doen. Je kunt ze op je klantenlijstje zetten en dat helpt.
Probeer uit of je zo snel mogelijk in groepjes van 3 kunt werken. Dat drukt in voorkomende gevallen de kosten.
Deel je ervaringen op je website met ouders: Maak pdfjes die tegen kleine vergoeding te downloaden zijn. Probeer of je online iets kunt verzinnen (betaalde chat, skype, weet ik veel). Niet alles tegelijk, maar wel voor alles open. Ook voor personeel dat zich bij je aansluit om hetzelfde te gaan doen.
Voor dat wat je wilt doen is de markt booming. Ik gun je van harte het miljoenenbedrijf dat het kan worden. Dat zou namelijk ook betekenen dat het inzichtelijk kan worden voor veel meer ouders _hoe_ ze dat nu moeten doen thuis, dat huiswerk begeleiden.
Nog een dingetje: Je kunt wel op onderdelen een cursus doen. Als ik niet vol zat met andere plannen, dan had ik dat allang gedaan. http://www.sleeplezen.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=17&It...
Leesbegeleider, ook een mooie titel.
Groet,
Miriam Lavell

Fransien
Miriam

Bedankt, dat zzp-er worden, dat lijkt me echt behoorlijk eng, ik heb tot nu toe altijd in loondienst gewerkt.
Sleeplezen is inderdaad een aanrader, dat is tenminste wetenschappelijk bewezen. Mijn klanten zijn zeker wel bereid om een aanbeveling te schrijven, ik heb zo nu en dan een heel trotse moeder aan de telefoon om het laatste goede cijfer door te geven. Of de juffen dat ook willen, geen idee, zou ik ze eens moeten vragen. Overigens heb ik ook wel eens SBO-juffen meegemaakt die de ouders verboden om na schooltijd bijles te laten geven. Die juffen heb ik maar even vriendelijk op de wet gewezen, in school is de juf de baas, buiten school de ouders.
Personeel en miljoenenbedrijf, pfft, ik begin al te blozen als ik daaraan denk. Maar ik ben het met je eens dat ouders vaak niet weten dat ze zelf heel veel kunnen doen, ideeen op de website zetten en materiaal wat tegen vergoeding gedownload kan worden, dat zou best wat kunnen worden.
Meer tips en ideeen zijn van harte welkom. Sleeplezen ga ik me voor inschrijven, maar ik heb nog niet iets dergelijks gevonden voor rekenen, daar gebruik ik nu het grote rekenboek van scala leuker leren voor, helpt geweldig voor de zwakke rekenaars, zeker als je de blokkenton nog hebt, de druiven om deelsommen mee te oefenen (jammie) en allerlei ander materiaal.

Fransien
Chippie

Overigens weet ik dat 40 euro per uur een aardige rib kan zijn. Zou jij wel bereid zijn dat neer te tellen voor iemand die universitair geschoold is en aangesloten bij beroepsverenigingen, en liefst ook vergoed wordt (heb ik al naar geinformeerd bij verzekeraars, maar die eisen zijn erg hoog qua opleiding (zo'n 12 jaar studeren) en werkervaring (liefst >5jaar) en dan ook nog liever zo iemand onder begeleiding van een orthopedagoog in een centrum waar zij een contract mee hebben, en dan nog het liefst voor een dubbeltje)

IngridT
Fransien...

Grootste nadeel van bijles geven: je werkuren.

Ik weet niet of & hoeveel kinderen je hebt, hoe oud ze zijn & of ze naar een opvang / BSO gaan, maar bijlesuren zijn voor 90 % of meer 'buiten-school-tijd-uren'. Het is een hele klus om doordeweeks bv 15 uur bijles te geven & je gezinsleven er niet onder te laten lijden. Je eerste klantje is er op zijn vroegst om 1/2 4, dus 's middags doe je er max 2. Dan moet je zelf eten & al je kroost naar sport brengen/halen/in bed zien te krijgen/noem maar op, en dan moet je (om aan die best bescheiden 15 uur per week te komen) 's avonds ook nog ergens een rustig uur vinden voor een derde klant vd dag.

Ik heb een tijdje bijels gegeven, aan middelbare scholieren (vaak nog later thuis) en vond het tijds-technisch een drama. Zelfs met 2 klanten van 3 uur per week (dus uurtje of 6 totaal) had ik het gevoel dat het al aan de grens zat van wat ik leuk vond.

Moet er wel bij zeggen dat ik een man heb die ook vaak afwezig is, ook in de avonduren. Dus als ik bijles gaf moest ik het om mijn egen-kroost-sport-en-muziek heenplannen, en als het in de avond was moesten de kinderen (deels) zichzelf in bed leggen.

Ik vond het allesbehalve ideaal. Als je geen (of echt oudere) kinderen hebt is dat misschien anders.

Ingrid

Fransien
Ingridt

Mijn man is wat flexibeler wat werktijden betreft en kan in ieder geval twee middagen thuis zijn voor de kinderen en mijn kinderen gaan nu nog naar de BSO voor twee middagen per week. Ik heb (na opruimen en schiften en wat opknappen) een ruimte om bijles te geven, dus dat is makkelijker. En ja, het is veel tijd buiten de schooltijden om, dat is het grote nadeel.
Was het tijdstechnische voor jou de voornaamste reden om op te geven, of waren er andere redenen?

Kaaskopje
Aanhaken bij scholen

Miriam noemt het ook al, maar ik zou zeker reclame voor mezelf maken bij scholen.
Ik ben toen mijn kinderen nog op de basisschool zaten een paar keer gevraagd om een aantal kinderen van buitenlandse afkomst te helpen. Ik heb dat gedaan, maar ik merkte wel dat ik er zelf niet in geschoold was. De onderwijzer van deze kinderen merkte echter wel vooruitgang, vandaar dat ik nog een keer gevraagd werd:-) Jij hebt inmiddels flink ervaring en je weet misschien hoe je het aan moet pakken, maar als je er echt je werk van wilt maken zou ik uitzoeken of je door opleiding professioneler kunt worden.
Ik zie hier 40 euro per bijles staan. Mijn hemel wat een bedrag. Ik zou er niet mee zitten om daar onder te gaan geloof ik. Liever 6 kinderen helpen met een lager tarief, dan 3 waarvan de ouders 40 euro kunnen ophoesten. Ik denk overigens dat je ook best twee kinderen tegelijk zou kunnen helpen. Ik ben leesmoeder geweest. Op een jaar na altijd met 2 kinderen tegelijk. Met 2 kinderen kun je het speelser maken.

Marianna
Hier duurder

De RT kost hier 52 euro per drie kwartier. Daar krijg je iemand voor met een dyslexiespecialisatie werkzaam bij een landelijk bureau. Ik heb iets teveel ellende gehad met kleine praktijkjes. Mensen die prismabrillen wilden aansmeren, lang zaten te kletsen met het kind, de problemen niet herkenden en dus niet goed konden behandelen, gesjoemel met de nota's, dingen dubbel deden, enzovoort.
Ik zou kijken of iemand bij een branchevereniging is aangesloten en welke opleidingen er zijn gedaan en informatie inwinnen op school en bij andere ouders.
Op school is iemand die de kinderen leesbegeleiding geeft. Dit wordt weg geschreven als extra oefenen. Toevallig was ik laatst in dezelfde ruimte waar zij bezig was en ik kreeg spontaan krullende tenen. Onderwijs is echt wat meer dan kinderen een leesbeurt geven en af en toe een woord verduidelijken. Deze dame blijkt in de kantine van de middelbare school te staan, en dat is haar enige 'onderwijs'ervaring.
Ik weet dat er veel ouders zijn met gelijke ervaring, je moet van goede huize komen wil je een goede en vooral ook professionele praktijk opbouwen. Heel belangrijk is om eerlijk te zijn als je het niet weet en je extern informatie moet aanvragen. Vaak blijven die kleine bureautjes net even te lamg uitproberen en ondeskundig aanmodderen.
Vraag je ook af in hoeverre de juffen niet gewoon beleefd zijn geweest. Ze kunnen moeilijk tegen je zeggen dat het niet zo heel geweldig is wat je hebt gepresteerd en dat bijna elke ouder dit met wat tijd en aandacht voor elkaar had weten te krijgen.

Fransien
Aanhaken

Dat is inderdaad een goede, aanhaken bij scholen. Ik wil zowiezo een opleiding doen (sleeplezen lijkt me inderdaad wel wat, 'ik leer anders' schijnt ook goed te zijn), maar de echte SEN-master is heel tijdrovend en vooral ook errug duur, ik zag dat ik in een voorgaand bericht een typefout had gemaakt, het is niet 1200 maar 12.000 euro, en dat is een heel fors bedrag voor twee jaar deeltijdstudie. Maar goed, dan ben je ook dyslexie- of dyscalculie-specialist. Voor mij is dat lange-termijn planning.
Ik geef nu het liefst bijles in groepjes van 2, dat motiveert elkaar en kan desnoods bij elkaar klagen over school, meesters, juffen, huiswerk etc. Die twee zitten dan redelijk op gelijk niveau. Ik merk dan dat ik soms iets twee keer op een heel andere manier moet uitleggen zodat het kwartje gaat vallen, de kinderen merken dat zelf ook, krijgen door dat je niet dom bent als je iets op een andere manier wel snapt, beginnen hun leerstijl te herkennen en krijgen daardoor ook meer zelfvertrouwen en durven weer te leren. En daar doe je het voor, want een kind wat weer durft, kan heel veel leren.

Chippie
Ik leer anders

Ik schreef er al eens eerder over. Rond beelddenken is een heel commercieel circus ontstaan. Daarmee bedoel ik 'ik leer anders'. Binnen twee avonden ben je beelddenkspecialist en help je kinderen in 6 sessies van hun dyslexie af. If it walks like a duce, it probably is... Nee,ik zou dus never nooit niet in zee gaan met een bureau dat 'Ik leer anders' aanbiedt.

Ik denk dat je wel een heel romantisch beeld hebt van een eigen bedrijf. 40 euro per uur is natuurlijk niets. Daar moet je huisvesting van af maar je werkt geen netto uren. Je bent ook tijd/geld kwijt aan administratie, acquisitie, huisvesting, etc.

Annet
Matrix methode

In onze regio is behoefte aan een coach van de matrixmethode.
http://www.matrixmethodeinstituut.nl/matrixmethode.html
Aangezien het om een beperkt aantal sessies gaat, zou het ook onder schooltijd kunnen. Als ouder zou ik daar geen moeite mee hebben.

M Lavell
Organisch

Fransien, laat je niet in paniek brengen. Een eigen bedrijf groeit het best als het organisch gaat: precies zo snel als je zelf aankunt.
Je hoeft geen diploma te halen. Het is zelfs beter van niet. Dat houdt je blik open voor manieren die niet in de klas worden geprobeerd. Het werk dat je doet is geen juffenwerk. Het effect van 1:1 lesgeven is uit zichzelf beter. Maar inderdaad: kinderen leren ook van elkaar dus er kleine groepjes van maken is ook goed.
Je tarief (40€) is een minimum. Daaronder kan niet. Je kunt wel bij groepjes van 3 je tarief naar 20€ p.p. brengen. Veel slimmer nog is om een 'op gang help' aanbod te doen. 3 lessen prive, 3 samen met andere kinderen, 3 halve uren terugkomen en aanwijzingen geven voor de thuistraining. Voor 270€ kun je met zo'n programma een belangrijk verschil maken en toch er zelf niet bij inschieten.
Ouders hebben dat er voor over. Ook mensen die ervoor moeten sparen.
Wat Ingridt noemt, je declarabele uren concentreren zich in de middag en vroege avond, is een probleem inderdaad. Maar ook daar kun je een mouw aan passen. Er zijn leerlingen die woensdagmiddag vrij hebben. Er zijn er die de hele vrijdag vrij zijn. Er zijn er die al om 2 uur uit school komen en je hebt de losse vrije dagen en vakantiedagen nog.
Het gaat erom dat je je werk uiteindelijk een beetje slim indeelt en de schooltijden gebruikt voor werving en administratie.
Maar in eerste instantie, totdat je voldoende werk hebt, zul je aan moeten poten (alles aanpakken).
Je hoeft niet de hele wereld te verbeteren. Beperk je tot dat wat je kunt doen. Dat is je aanbod voor een reële prijs. Het is mogelijk dat niet iedereen dat kan of wil betalen, maar dat is niet anders.
Concentreer je op wat je wel kunt, zowel in capaciteiten als in financiele rekbaarheid (je uurtarief). Dat beteken je. Dat ben je. Ook zonder juffendiploma. Daar kan niemand iets aan af doen.
Groet,
Miriam Lavell

Chippie
P

Tja, je interessant, klinkt nogal cynisch. De dyslexiegoeroe's in NL zijn het met mij eens. En als dit de oplossing is dan zouden ziektekostenverzekeraars etc wel gek zijn om 50 behandelingen dyslexie a 78 euro per behandeling (wilde gok) te betalen...
Idem met Matrixmethode.

mirreke
Ik leer anders: doen!

Het werkt als een trein. Voordeel: het zijn korte cursussen, je leert n kind idd Anders Leren. Daarna kan kind het zelf. Ook de cursus is niet te gek duur en lekker kort!
Dat de verzekeraars duur blijven doen met duurbetaalde cursussen zal wel komen omdat daar mensen met chippies instelling rondlopen: te mooi, te goedkoop, dus kanniewaarzijn.
Ga op twitter en check hashtag #ikleeranders
Het werkt echt, écht, als een trein. Veel ervaringstweets van ouders. Dus die kun je benaderen met vragen hoe en wat.
Op twitter is een bruisende community van coaches en ervaringsdeskundigen die allemaal goed en makkelijk benaderbaar zijn. Ikleeranders kan ook goed werken bij kind met autisme, vandaar dat ik ermee in aanraking ben gekomen. Heb niet de cursus gedaan maar heb wel het boek. Kind is niet dyslectisch maar gebruikt ook beekddenkerstechnieken. En nu dus ook de aanpak van ikleeranders.
Ik denk dat er, gezien de griezelige ontwikkelingen in het onderwijs, steeds meer vraag zal komen naar bijles en ondersteuning.
Misschien is t mogelijk om een ruimte op n school te mogen gebruiken voor ondersteuning. Vroeger was er op onze school in nld iemand die tijdens schooluren de bso-ruimte mocht gebruiken voor priveondersteuning.
Als je er talent voor hebt weet ik zeker dat heel veel kinderen en hun ouders met smart op je zitten te wachten!
mirjam

Fransien
Miriam

Dank je, dat is inderdaad een heel goed idee, een op gang help-pakket, ik dacht zelf ook aan een soort voorbereiding voor na de cito, hoe kan ik eigenlijk leren, hoe maak ik een mindmap, hoe maak ik een samenvatting, bij welke manier van leren onthoud ik het meeste en weet ik dat een paar weken later nog.
Die declarabele uren, dat wordt even puzzelen met mijn man voor wat betreft werkschema's.

M Lavell
Jezelf blijven

Fransien, dit soort ruzie om 'de juiste methode' is er altijd. Het lijkt me zinnig om daar ver weg van te blijven. Je hoeft geen 'merk' aan te hangen om toch verschil te kunnen maken.
Ouders maken het verschil in de schoolloopbaan. Dat wat zij terloops en speels vanuit hun eigen bagage inbrengen. Probleem: een heleboel ouders zijn te onzeker over zichzelf en doen te weinig. Ze durven zelf niet en zoeken hulp. Die hulp ben jij: een ouder die het wel durft.
'Het helpt' is er een lofzang die in alle gevallen waarin 'iets' in plaats van 'niets' geboden wordt. Je kunt dat erkennen en je erop voorstaan: Je biedt 'iets' in die gevallen dat ouders zelf 'niets' te bieden hebben. De Chippies van deze wereld horen niet tot je doelgroep (die bieden zelf al 'iets')
P."en nu al een jaar bij ONL zit!"
Wat is ONL?
Chippie:"De dyslexiegoeroe's in NL zijn het met mij eens. "
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen wat er in de klas kan en moet en wat er buiten school kan. De goeroes (raar woord eigenlijk in dit verband, je hebt het toch niet over Jomanda?) hebben een helder beeld van alle vage theoriën die afleiden van wat er werkelijk moet.
Nee, dyslexie is niet te verhelpen met een bril of een plaatje van een stoel.
Ondertussen lopen er heel veel kinderen met het stempel dyslexie rond die dat niet zijn. Ze hebben de instructie niet begrepen, dat is alles. Door het stempel worden ze behandeld alsof ze het niet kunnen en denken ze dat ze het niet kunnen.
Als een alternatieve methode werkt (kinderen van dyslexie afhelpt), dan betekent dat dat ze niet dyslectisch waren en dat er op school onvoldoende is ingespeeld op andere manieren waarop er kan worden aangeboden.
Ik ben fan van Sleeplezen omdat het een concrete en eenvoudig uitvoerbare andere benadring biedt die al het vorige overboord zet. Die andere benadering staat of valt niet met de 'tool' (het bijwijspennetje), maar met de houding van de begeleider. Verder sluit het 100% aan bij wat de onderwijsgoeroes erover zeggen: blijf niet hangen bij hakken en plakken als dat niet werkt, hou het doel voor ogen. Dat is teks lezen. Niet DMT of lettergrepen klappen.
Voor aanleren van die andere houding heb je wel instructie nodig. Die is namelijk zo tegengesteld aan dat wat aan juffen, ouders en volwassenen gewoon is, dat het lastig is om die andere houding vast te houden.
Ondertussen zou ik vanuit mijn eigen creativiteit net zo makkelijk plaatjes erbij kunnen pakken. Globaal lezen (met plaatjes) is tenslotte ook de methode die wel werkt bij kinderen met Down en die vroeger (aap, noot, mies) standaard was.
Blijft dat het mogelijk is dat er kinderen zijn die ook met al die andere strategiën niet leren lezen. Die hebben dyslexie. Kenmerkend is namelijk de niet leerbaarheid.
"En als dit de oplossing is dan zouden ziektekostenverzekeraars etc wel gek zijn om 50 behandelingen dyslexie a 78 euro per behandeling (wilde gok) te betalen."
Ze betalen ook alternatieve behandelingen. Iets heel anders: dat wat in het standaardpakket zit, wordt bepaald door de betrokken beroepsgroepen. Wat niet in het pakket zit ontbeert dus vooral lobby.
Maar ik vind dat je gelijk hebt. Het is voor Fransien niet verstandig om al dit soort zijproducten aan te bieden. Daar krijg je gedoe van. Meningsverschillen over hoe de methode precies moet en of ie wel of niet werkt. Neemt niet weg dat ze er wel van kan leren en dat het haar kan helpen haar eigen aanbod vorm te geven.
Dus nog een tip voor Fransien http://www.downsyndroom.nl/lezen
Je zou in het pakket dat je biedt ook 'consulting' kunnen doen. Ouders komen met kind en probleem bij jou en vragen om raad wat _zij_ kunnen doen om hun kind te helpen. Je wijst ze de weg. Waarna de deur natuurlijk open staat als het de ouders zelf niet lukt.
Groet,
Miriam Lavell

Fransien
Mirreke

Dank je, ik kan altijd eens kijken bij scholen, nee heb je... En ik zie echt steeds meer kinderen bij het nieuwe rekenen onderuit gaan en iedere keer zelf de oplossingsmethode moeten verzinnen in plaats van nauwkeurig kunnen cijferen, da's zo zonde en zo funest voor hun zelfvertrouwen. Hoe krijg je een afkeer van rekenen en wiskunde, terwijl beta veel te weinig gekozen wordt, en veel meer kinderen prima kunnen rekenen en redeneren maar dat van zichzelf niet meer durven geloven.
Overigens geloof ik niet dat dyslexie genezen kan worden met 'ik leer anders' maar sommige kinderen kunnen wel meer grip krijgen op rekenen en lezen door het anders aan te pakken. 't Is dat de opleiding voor de methode Braams alleen gevolgd kan worden als je je inschrijft voor een master, anders had ik die graag gedaan, gewoon om mijn trucendoos uit te breiden. In de afgelopen jaren heb ik namelijk wel geleerd dat er geen kind gelijk is, en zeker voor geld wil ik ook echt een hele uitgebreide trucendoos ter beschikking hebben.

Chippie
Fransien

Ik ben het grotendeels wel met Miriam eens: ouders kunnen heel veel zelf. Een op een begeleiding doet wonderen. Daarvoor hoef je geen 'Ik leer anders' of andere dingen te gaan doen.

Ik ben er ook van overtuigd dat ik kinderen zoals mijn kinderen kan helpen. Orthopedagoog heeft aangegeven dat een gemiddelde RT-er het niet veel beter had kunnen doen. Ik geloof niet in 'ik leer anders', je blauwe-met-gele-kamertje in je hoofd zit een keer vol met bordjes met de juiste spelling.

Waar mijn probleem zit is dat ik 40 euro per uur een hele klap geld vind als ouder voor 45 minuten bijles. Voor degene die het geeft vind ik het een schijntje als ik bedenk wat daar allemaal nog vanaf moet en je daar voor moet doen. Je wit een uitgebreide trukendoos; dat kost gewoon geld!

Als ik al denk dat ik het als ouder niet kan, onzekerheid, dan wil ik graag wel een 'echte' professional. En niet iemand die het leuk vindt om kinderen bijles te geven. In onze groep 8 hebben 3 kinderen 'bijles' van een PABO studente of net afgestudeerde zonder vaste baan voor 15 euro per uur. Tja, daar kun je never nooit aan tippen en feitelijk hebben de PABO studenten meer kennis dan jij (al is het niveau van PABO studenten natuurlijk bedroevend...)

Iets voor je trukendoos: Taal in Blokjes. Flink googlen hoe het werkt, werkt super!

Chippie
Fransien

De klok uit 'ik leer anders' vind ik ook geniaal (juist omdat het zo simpel is en duidelijk maakt hoe lastig klokkijken is). Sleeplezen werkt bij langzame, keurige lezers. Maar bij radende lezers moet je het juist niet gaan doen.

M Lavell
Wie is dat dan?

Chippie, wie is een echte bijlesprofessional? Welk diploma heeft die?
"Tja, daar kun je never nooit aan tippen en feitelijk hebben de PABO studenten meer kennis dan jij (al is het niveau van PABO studenten natuurlijk bedroevend...) "
Ik denk dat je de problemen die ouders hebben onderschat. Dat zijn ook problemen met juffen en meesters met jaren ervaring en plusaantekeningen, die het toch niet lukt om buiten de hokjes te denken.
Die zelfs glashard begeleiding of oefening buiten schooltijd verbieden.
Maar goed: Fransien hoeft niet te concurreren met Pabo-studenten voor 15 euro per uur. Ze biedt een ander product. Wie liever een Pabo-gediplomeerde heeft, kan daar terecht.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
Contra-indicatie

Chippie:"Sleeplezen werkt bij langzame, keurige lezers. Maar bij radende lezers moet je het juist niet gaan doen. "
Waar heb jij die contra-indicatie gevonden? En eh... heb je daar een diploma voor? ;-)
In individuele gevallen zoeken naar strategiën die wel aanslaan, is een stok-oude en succesvolle manier van werken (zie Maria Montessori). De kwaal zit 'm in luiheid van volwassenen of onvoldoende getalenteerd zijn om het verschil te zien tussen dit werkt niet of dat werkt beter.
Daar bestaat volgens mij geen diploma voor.
Groet,
Miriam Lavell

mirreke
Waarmee ik niet wil zeggen

dat je dyslexie 'geneest' of dat ikleeranders de enig mogelijke techniek is.
Het is een andere techniek, het leert kinderen anders naar leerstof kijken. Vaak zit je vast in t een en kom je verder met het ander. Het lijkt mij sowieso handig om meerdere technieken te hebben zowel als leerling als als begeleider/coach/bijlesleraar of weet ik wat. Net wat je zegt, handig om in je trucendoos te hebben, en kijk toch eens op twitter :-)) en vraag eens rond bij ervaringsdeskundigen, als tegenwicht van reacties van mensen die ergens niet in 'geloven'. Je wordt er vanzelf enthousiast van :-)
Ik denk ook niet dat ouders het ondersteunen van hun kinderen niet kunnen of er onzeker over zijn, of dat dat de enige reden is dat je je kind niet kunt helpen. Er kunnen zoveel redenen zijn, zoals tijdgebrek, of opstandig kind dat meer aanneemt van iemand die op meer afstand staat. Of teveel kinderen, of geen zin. Maakt ook niet uit. We hoeven toch niet allemaal zo'n supermoeder te zijn die het in een handomdraai allemaal even zelf doet. Nogmaals, ik denk dat er wel behoefte aan externe ondersteuning zal groeien, vooral ook omdat docenten steeds minder mogelijkheden zullen hebben om extra aandacht aan leerlingen te besteden en ze volgens hun eigen vaardigheden en kwaliteiten te benaderen.
Succes in ieder geval met je plannen, ik hoop voor je op een bloeiende praktijk. Vraag eens rond bij mensen die iets dergelijks al op poten hebben, zoals uurtarieven ed. Alle tarieven staan onder druk, ik vind 40 euro per uur veel, omdat je doelgroep zelf ook steeds minder te besteden heeft.
Ben zelf ook zzp'er en merk duidelijk dat de prijzen die je kunt vragen dalen.

M Lavell
De loodgieter

Mirreke, de loodgieter is duurder. Ik vrees bovendien dat die 40 euro het bruto bedrag is waar de btw nog af moet. Het kan niet uit voor minder. Als het niet slaagt voor dat bedrag, dan moet het toch een andere broodwinning worden.
Maar ik denk dat het wel slaagt.
Groet,
Miriam Lavell

Fransien
Vreemde ogen

Wat ik bij mijn bijleskinderen merk is dat vreemde ogen dwingen, vooral bij (bijna-)pubers. Het zijn op zich prima opgevoede kinderen, prima ouders, maar als iemand anders zegt dat ze nou eens werk moeten maken van netjes werken omdat ze dat onnodige fouten scheelt, komt dat toch anders over. Da's nou een van de redenen dat bijles helpt.
Mijn kinderen zijn nog jong en nemen niet alles voetstoots aan, maar zijn nog behoorlijk voor rede vatbaar (al is de tweede aan het blokfluit-oefenen zetten zo nu en dan ook een crime). De oudste is wel een beetje trots dat haar moeder zo goed kan uitleggen dat er andere kinderen komen om les te krijgen.

IngridT
Miriam

De loodgieter is duurder.

Da's waar.

Maar (hoe krom het argument ook is, dat snap ik ook wel)...die loodgieter huur je niet standaard 1 of 2 uur per week in. Die bijles'juf' wel. Dat maakt nogal wat uit voor het gezinsbudget. Hoe goed je ook kunt uitleggen dat dat tarief reeeel is, het blijft een bak geld.

Ingrid

IngridT
Oh, en fransien...

ik ben nu aan het uitproberen hoe hele klassen zijn. In het 'echte' VO zeg maar. So far so good, maar ik weet zeker dat ik vast meer werk had gemaakt van het bijlesgebeuren als de uren prettiger te regelen waren geweest. Ik vond het waardeloos combineren met een gezin.

Ingrid

Fransien
Chippie

Ik heb laatst een middagje besteed aan de LIO die in haar laatste jaar zit, ze snapte de staartdeling absoluut niet, vooral niet wanneer daar een komma bij komt kijken. Onder elkaar vermenigvuldigen was ook een crime, hebben we ook een uurtje aan besteed. Waarom je een breuk naar een kommagetal kunt omzetten en waarom omgekeerd veel moeilijker is, is nu tenminste ook duidelijk. Het rekenniveau waarmee deze LIO van de pabo af gaat komen is echt niet leuk te noemen. Zij staat niet zover boven de stof dat ze de rekentrucs kan doorzien, wanneer zijn ze toepasbaar en wanneer moet je op de normale manier rekenen. Nou zullen er nog meer pabo-studenten zijn en er zullen zeker betere rekenaars zijn, maar haar zou ik niet graag in de bovenbouw zien. Overigens vindt zij rekenen/wiskunde echt een rotvak en de eisen veel te hoog, maar dat zegt volgens mij meer over haar dan over de eisen.

Pagina's

Onderwerp gesloten

Wat leert je kind in groep 1?

En dit is wat je kind al moet kunnen voor hij naar groep 1 gaat: lees het hier.