Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Annabel

Annabel

13-09-2018 om 11:35

einde contract 30 november maar nu al 'ontwerkt'

Goedemorgen,
Vanwege bezuinigingen wordt mijn jaarcontract niet verlengd. Deze loopt tot 30 november. Tot die tijd heb ik dus de mogelijkheid iets anders te vinden en werk zolang door. Althans, ik ben aanwezig.
Omdat mijn collega's weten dat ik er straks niet meer ben, verdelen zij kennelijk nu mijn werk. Ik werk parttime en zie bij terugkomst dat allerlei dingen (die ik eerder deed) nu via iemand anders lopen.
Kortom: ik zit hier duimen te draaien.
Een andere afdeling zou mij tot die tijd willen inzetten, vertelde de betreffende manager mij en ze zouden mij daarvoor benaderen. Maar er gebeurt niks. De oude versie van mijzelf zou erachteraan gaan, maar ik merk dat ik er helemaal geen zin meer in heb!
Liever zat ik (doorbetaald natuurlijk) tot die tijd thuis om bij te komen van van alles en om werk te zoeken.
Ik voel me hier helemaal niet prettig meer. Er wordt gepleit voor openheid maar het voelt sneeky zoals het nu gaat maar ik kan er de vinger niet op leggen.
Wat zouden jullie doen?

vlinder72

vlinder72

13-09-2018 om 11:51

Manager

Ik zou naar de manager toegaan om te vragen wat je nu geacht wordt te doen. Je werkzaamheden zijn al verdeeld onder je collega's. Vraag hem direct dat als je geen werk hebt je anders niet nu alvast vrijgesteld kan worden van werk. Je wil dat dan wel bevestigd krijgen natuurlijk.

Solliciteren

Je kunt mogelijk ook solliciteren in de tijd van de baas. Vacatures opzoeken, brieven schrijven, bellen? En als ze iets voor je hebben, doe je dat.

Niki73

Niki73

14-09-2018 om 11:43

Idd, solliciteren

AnneJ haalt mij de woorden uit de mond. Als ze geen werk voor je hebben, dan kun je jezelf op die manier misschien bezig houden. Wel even vragen of het goed is dat je "iets voor jezelf" doet.

Annabel

Annabel

15-09-2018 om 22:35

Dank

Ik moet er idd maar even over gaan praten... vrijstelling van werk lijkt me het fijnst.

Annabel

Annabel

21-09-2018 om 22:18

Ondertussen vinden ze dat ik bezig moet blijven. Met flútwerk!

Het is goed voor je om bezig te blijven. Zeggen ze.
Thuis gaan zitten is niet goed voor je. Zeggen ze.
Het staat goed op je CV als je tot einde contract intern bezig blijft. Zeggen ze.
Dus wat hebben ze gedaan? Wat ze zeiden dat ze natuurlijk niet zouden doen?
Ze hebben flútwerk voor me gevonden. Ik ga een afdeling heel erg helpen wanneer ik documenten ga digitaliseren.
Ja. Ik ben cynisch.
Ik ben boos. Wat moet ik hier nou mee? Ga ik het niet doen? Krijg ik dan op staande voet ontslag? Krijg ik dan een slecht getuigschrift?
Moet ik dus echt dagen achter elkaar bij het kopieerapparaat gaan staan?

rode krullenbol

rode krullenbol

21-09-2018 om 22:28

Vraagjes

Kun je je niet ziek melden? Desnoods af en toe?
En hoe zit het met je vakantiedagen? Zijn er nog over om op te nemen?

Watervrouw

Watervrouw

21-09-2018 om 22:52

Gewoon doen

Gewoon doen en blik op oneindig. In ieder geval even geen werkdruk en je hoeft ook niemand in te werken. Ik neem aan dat je gewoon je salaris krijgt? Dan moet er wat tegenover staan.

rode krullenbol

rode krullenbol

21-09-2018 om 22:58

Eentonig werk

Eentonig werk betekent niet automatisch: geen werkdruk.
Twee maanden (ver) onder je niveau werken, is geen pretje.
Ik zou ervoor zorgen desnoods mooie muziek, een luisterboek of een cursus te kunnen beluisteren via een koptelefoon.

Annabel

Annabel

22-09-2018 om 18:53

Idd ver onder niveau werken is ziekmakend

Oh wacht. Ziekmakend. Goede tip...
Dat van muziek ook.
Ik zal ook gympen aantrekken 🤨

OND

OND

22-09-2018 om 19:34

Uw einde contract is 30/11, niet?

Dan werkt u gewoon tot 30/11, ook al moet u dingen doen die u niet leuk vindt en die ver onder uw niveau liggen.
Het voorwenden ziek te zijn om toch maar niet door die zure appel heen te moeten bijten is meer iets voor profiteurs, opportunisten en zich in zelfmedelijden wentelende, weinig wilskrachtige jankers.

rode krullenbol

rode krullenbol

22-09-2018 om 20:17

Ik zie het anders, namelijk als volgt

Jezelf ziek melden is één van de efficiëntste middelen die er voor jou als individuele werknemer is om een arbeidsconflict uit te vechten. Aangezien in Nederland de werkgever de verplichting heeft om het loon door te betalen bij ziekte, komt het niet ten laste van de publieke middelen.

Het hangt van de aard en de ernst van het conflict af, of het middel te zwaar is.

Werknemers bij voorbaat het recht misgunnen om zichzelf ziek te melden in geval van een arbeidsconflict, leidt slechts tot nodeloos lijden.

rode krullenbol

rode krullenbol

22-09-2018 om 20:26

P.S.

Collega's en werkgever hebben bij ziekmelding niet het recht te vragen naar het hoe en wat. Dit dienen zij over te laten aan de bedrijfsarts.

Anno

Anno

23-09-2018 om 00:43

Niet het recht maar het gebeurt wel. Mijn vriendin kreeg per ongeluk een mailtje binnen van haar leidinggevende, gericht aan de bedrijfsarts. 'Hard aanpakken' stond er in.

Triva

Triva

23-09-2018 om 07:53

Anno

Dat betekent niet dat de ba dat ook doet. Mijn ba maakt zo'n leidinggevende helemaal af...

OND

OND

23-09-2018 om 10:14

Ik vind het een kras staaltje ergerlijk opportunisme

om gemakshalve thuis te blijven en een ander te laten betalen, ongeacht of die ander de sociale zekerheid of de werkgever is.
Dat zijn dus de echte "luiaards" en "profiteurs", waar zo vaak (en dikwijls volkomen onterecht) tegen gefulmineerd wordt.

rode krullenbol

rode krullenbol

23-09-2018 om 11:39

Nou, nou, OND

Ik vind dat je de zaak wat eenzijdig bekijkt: te veel vanuit het idee dat er iets schort een iemand's arbeidsethos als deze zich ziek meldt vanwege een arbeidsconflict. Kenschetsen als luiaard en profiteur? Het speelt naar mijn smaak te veel op de persoon. Dat is niet alleen schadelijk voor de individu in kwestie. Het staat ook een goede beoordeling in de weg van de situatie en het gedrag van de betrokkenen. En daarmee snijd je jezelf in de vingers.

Mensen met een bovengemiddeld goed arbeidsethos kunnen evenzogoed redenen hebben om in het geval van een arbeidsconflict zich ziek te melden. Naast het persoonlijke belang van zelfbescherming, kan het collectieve belang van pacificatie een rol spelen bij die keuze. Jezelf ziek melden kan eveneens als een signaal dienen om misstanden onder de publieke aandacht te brengen.

Niet te snel oordelen, dus. Laat het aan de werknemer over om een verantwoordelijke en afgewogen beslissing te nemen. Enfin; je reactie maakt wel duidelijk dat Annabel rekening heeft te houden met reputatieschade.

reputatie

Tja, ik zou gewoon mijn werk doen, ook al word ik er niet blij van. Vergeet niet dat je nog een referentie en getuigschrift van ze wil hebben. Gedraag je gewoon professioneel en spreek ook niet kwaad over je huidige werk bij een sollicitatiegesprek. Je weet immers niet of een toekomstige werkgever gaat bellen voor referenties en je laatste indruk is wel degene die dan blijft hangen. Ze kunnen dan beter zeggen dat je tot het eind toe hebt ingezet, ook bij rot klussen, dan dat je er de kantjes afliep en je de laatste 2 maanden meer ziek was dan op het werk.

Kijk naar hoeveel vakantiedagen je nog hebt en die opnemen zodat je niet tot eind november hoeft te werken of juist wel vakantie hebt met de herfstvakantie van de kinderen.

Verder rustig gaan solliciteren. Misschien vind je al iets per 1 november en ze zullen je dan echt niet aan je contract houden om tot eind november te blijven.

OND

OND

23-09-2018 om 13:36

Nou, nou rode krullenbol

Wat u hier allemaal komt te vertellen... Hoe moeilijk kan het eigenlijk zijn? Een degelijke bescherming van zieken is er maar gekomen na ruim een eeuw sociale strijd. Ze is bedoeld om mensen die door onheil getroffen worden te beschermen.
Ze is uitdrukkelijk niet bedoeld om verwende nesten te voorzien van een uitwegje als ze eens een paar maanden wat minder aangename dingen moeten doen, ook niet als dat in afwachting van einde arbeidsovereenkomst is.
Wat is er eigenlijk mis met manmoedig te kop omhoog te houden en fier voort te doen? Omdat dat nu eenmaal moet?
Ik begin meer en meer de indruk te krijgen dat OO een reservaat van mentaa/intellectueel/moreel zwakken is, die er blijkbaar hun levensdoel van maken, elke eigen verantwoordelijkheid, over wat dan ook, af te wijzen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-09-2018 om 17:52

Ik ben ook niet voor zomaar ziekmelden AnnaNiem

Maar geloof echt niet dat een voormalig werkgever dat soort info mag vrijgeven.
Het wat mag je zeggen in een getuigschriftof referentie ligt aardig aan banden.

Bovendien, en ik weet of daar een verband in zit, geloof ik niet dat er nog veel vraag is naar referenties. Ik maak het amper mee. Bovendien zou ik zelf nooit mijn huidige werkgever opgeven. Hooguit een fijne goed bijgeprate collega.

Zo'n vaart loopt dat dus niet.

Natuurlijk niet ziek melden

Ziekmelden doe je alleen als je ziek bent. Het is natuurlijk onbehoorlijk om je ziek te melden omdat de tijdelijke werkzaamheden je niet aanstaan. Dat kan inderdaad invloed hebben op een eventuele referentie. In mijn sector vragen ze standaard om referenties en een van die referenties moet altijd je huidige manager zijn.

Los daar van vind ik het sowieso niet netjes om je ziek te melden als je niet echt ziek bent.

Gewoon het werk doen wat ze vragen en je bent er over 2 maanden vanaf.

OND

OND

23-09-2018 om 19:29

Ginny Twijfelvuur

"Bovendien, en ik weet of daar een verband in zit, geloof ik niet dat er nog veel vraag is naar referenties. Ik maak het amper mee. Bovendien zou ik zelf nooit mijn huidige werkgever opgeven. Hooguit een fijne goed bijgeprate collega. ".

Daarmee paart u in elk geval immoraliteit aan domheid. Het zal wel niet nodig zijn dat ik dat verder uitleg, zeker?

GInny

Schriftelijk zullen ze dat niet mededelen, maar bij een telefoontje... kom op...zelfs al zeggen ze het niet, ze kunnen met toon, woordkeuze zo veel suggereren. En een collega als referentie vind ik niet echt professioneel overkomen.

Wil je dat werkelijk riskeren omdat je twee maanden saai werk moet doen? Werk waar je gewoon je normale salaris voor krijgt?

OND

OND

23-09-2018 om 21:03

Uiteindelijk

zal de oplichter Frederick Taylor dan toch nog gelijk blijken te hebben in zijn stelling dat mensen om het even wat zouden doen om arbeid te ontvluchten, ook als de vlucht meer energie kost dan de arbeid op zich...

Vaak even binnen lopen

Advies: niet ziek melden maar aanwezig blijven en bij je manager aangeven dat je open staat voor tijdrovende klusjes zodoende nuttig werk te verrichten.

Geen vakantie dagen opnemen; laat die maar uitbetalen want je gaat nu toch niet op vakantie en je kunt het geld straks goed gebruiken.

Gebruik de werktijden ook voor je speurtocht naar vervangend werk; loop vaak bij personeelszaken langs. Je weet nooit of erop de andere afdeling wegens de bezuiniging, iemand onverwachts van werkgever verandert!!! Dan is het belangrijk dat de personeelsfunctionaris jou in het achterhoofd heeft omdat je vaak je gezicht laat zien en even een praatje maakt. PZ weet dat je voor het bedrijf wilt werken door je niet ziek te melden maar juist binnen het bedrijf aan het lobbyen bent.

Daarnaast, kan je afhankelijk van je leeftijd, je inschrijven bij een uitzendbureau als Unique of uitzendbureaus voor specifieke leeftijdsgroepen.

Mensen die zich ziek melden, doen eerder hun baas een plezier dan zichzelf. Je collega’s en je baas zullen er eerder moeite mee hebben dat je wel op de afdeling aanwezig bent, dan niet. Helemaal als je collega’s je werk reeds hebben ‘ingenomen’. Ze zien je momenteel waarschijnlijk liever gaan dan komen.

Maar daar heb jij geen boodschap aan. Jij komt om de PZ wakker te houden zodat ze aan je denken wanneer jij iets voor hen kan betekenen.
Stap ook nog een keer bij de manager op die andere afdeling binnen.

Succes

Rode Krullenbol,

Is er niet juist een groot verschil tussen een arbeidsconflict en vertrek wegens bezuinigingen...

In geval van een arbeidsconflict, kan ziek melden effectief zijn wanneer je wilt dat het conflict uitgepraat gaat worden en ze jou niet kwijt willen.

In geval van bezuinigingen, willen ze het liefst dat je weg blijft omdat je aanwezigheid confronterend is voor de overige collega’s. Het drukt vaak op de sfeer binnen het team, want wie volgt. Ziek melden komt dan juist als geroepen.

—-
Verder zou ik mij niet druk maken om wat een ander er van vind als je je wel ziek meldt; hun baan staat niet op de tocht. En ze zijn je binnen een week vergeten, blij dat de keus van bezuinigingen op een ander viel.

rode krullenbol

rode krullenbol

26-09-2018 om 23:08

Tsja ...

In dit geval lijkt een arbeidsconflict te zijn ontstaan door de keuze om het tijdelijke arbeidscontract van Annabel wegens bezuinigingen niet te verlengen en haar de resterende twee maanden van haar contract documenten te laten scannen. Uit haar openingspost leid ik af, dat zij hier nogal boos over is. Het zal van allerlei factoren afhangen, wat zij nu het beste kan doen.

* Haar overige ervaringen met deze baan (is er bijvoorbeeld sprake geweest pestgedrag?)
* De vraag naar het soort van arbeid dat zij wil verrichten bij haar huidige werkgever
* Haar onderhandelingspositie op de arbeidsmarkt
* De toekomstperspectieven van het bedrijf of de organisatie waar zij nu een dienstverband mee heeft

Specifieke gevallen vragen om een specifieke afweging.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.