Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Paprika

Paprika

11-12-2019 om 12:00

Erfenis dilemma

De vader van mijn kind (mijn ex) is onlangs overleden. Naast de emotionele kant hiervan, zit ik met een dilemma vwb de erfenis. Omdat ex geen samenlevingscontract oid had, is kind enig erfgenaam. Al moeder ben ik verantwoordelijk voor de afhandeling van de erfenis (raar maar waar). Moet ik hierin zakelijk zijn, zodat alles volgens de wet naar kind gaat, of geef ik ook een deel aan de vriendin van ex, met wie hij al jaren samen woont, en die hierom heeft gevraagd. De waarde van de erfenis is iets meer dan wat de kinderalimentatie tot kind 18 wordt zou zijn geweest.

Wat zouden jullie doen?

Deels

https://www.iexgeld.nl/Artikel/488663/Geen-samenlevingscontract-Pas-op-voor-deze-risicos.aspx
Je hebt niet alleen het geld maar ook recht op de helft van de inboedel.
Daar zou ik iets van vragen dat voor je kind belangrijk is, een mok of een krukje of een wandversiering of zoiets. De rest laat je voor de partner van je ex.
Verder heb je een goed argument om het geld voor je kind te reserveren. En laat een beperkt bedrag over voor de partner van je ex.
Ja, tenzij er kosten zijn zoals begrafeniskosten, waar zij dan alleen voor zou opdraaien, dat zou mij te ver gaan. Dat zijn dan nog de kosten van je ex die zouden van zijn rekening betaald moeten worden.
Verder heeft je ex het niet geregeld en ga je er vanuit dat de nalatenschap voor zijn kind is, tenzij de partner daar een bijzonder aandeel in heeft gehad.
Of tenzij er op korte termijn ernstig nadeel voor haar ontstaat, dan kun je daarover een regeling treffen.

V@@s

V@@s

11-12-2019 om 13:07

Tja

Je kunt niet zomaar namens je kind schenken. Je zult het dus zakelijk af moeten handelen. Niet jouw probleem dat zij hun zaken niet goed hebben geregeld.

Ad Hombre

Ad Hombre

11-12-2019 om 13:20

Paprika

Bij gebrek aan een 'laatste wil' moet je er maar vanuit gaan dat de overledene deze uitkomst gewild heeft. De inboedel onder iemand vandaan healen zou mij te ver gaan, maar als het over de waarde van huizen e.d. gaat moet je m.i. zakelijk zijn.

Paprika

Paprika

11-12-2019 om 14:44

Geen inboedel

Het gaat niet om de inboedel, die blijft gewoon daar. Kosten van de uitvaart en andere betalingsverplichtingen worden van de rekening van ex betaald.

Kadotje

Kadotje

11-12-2019 om 15:45

Als ik het goed begrijp

Gaat het toch ook om de inboedel.

En het is niet jouw erfenis, maar de nalatenschap van een vader aan zijn kind. En als de inboedel bij de erfenis hoort, dan hoort-ie daar bij.

Mogelijk kun je besluiten de vriendin de inboedel te gunnen, maar dat neemt niet weg dat je het wel helder en zakelijk moet regelen.

Dat hebben zij niet gedaan of niet willen doen. En loopt het dus zoals het nu loopt.

Paprika

Paprika

11-12-2019 om 16:22

Kadotje

In principe hoort de inboedel ook bij de erfenis, maar er zijn niet echt spullen van waarde, behalve een auto. Hun gezamenlijke spullen blijven daar.

Het is inderdaad niet mijn erfenis, maar ik moet de erfenis afhandelen voor kind, als zijnde wettelijk vertegenwoordiger.

Mijntje

Mijntje

11-12-2019 om 19:06

overdenkingen

"Kosten van de uitvaart en andere betalingsverplichtingen worden van de rekening van ex betaald."
Ik zou denken dat zijn erfgenamen dit zouden moeten betalen en zijn vriendin is dat niet. Wat over is is voor je kind.

"De waarde van de erfenis is iets meer dan wat de kinderalimentatie tot kind 18 wordt zou zijn geweest."
Dus het gaat meer om wel of niet de vriendin iets gunnen om de alimentatie die je kind tot z'n 18e jaar misloopt? Ik zou zeggen dat je zorgt dat ze niet al te zeer in problemen komt, zonder dat jij/je kind in de problemen komt, met de belastingdienst, die je op een gegeven moment achter je aan krijgt.

Sterkte overigens, ook voor je kind.

Flavia

Flavia

11-12-2019 om 19:20

Mijntje

In principe betaalt de overledene de uitvaart vanuit zijn/haar nalatenschap. Degene die de handtekening zet bij de uitvaartonderneming is verantwoordelijk voor die rekening.
Het zou zelfs zo kunnen zijn dat als vriendin die handtekening gezet heeft ze wel de last van de uitvaart moet dragen maar geen recht heeft op compensatie uit de nalatenschap, dat is ook een naar gevolg van niets regelen.

Jan

Jan

11-12-2019 om 19:42

Je moet

Dit zelfs zakelijk afhandelen. Als je dat niet doet kan je kind zodra hij meerderjarig is zelfs een schadevergoeding claimen bij jou.

Tandenborstel invriezen

Tandenborstel invriezen voor het geval die vriendin er over een maand achterkomt dat ze zwanger is.
Je weet maar nooit...

Zakelijk

Ik zou het zakelijk insteken om het in ieder geval juridisch goed te regelen voor je kind. Dat is jouw taak als de wettelijke vertegenwoordiger van dat kind. Dus uitvaart betalen uit het vermogen van de overledene is prima en gebruikelijk. Controleer goed of er ook nog een en/of-rekening is of andere dingen die de overledene in gemeenschappelijkheid had met zijn partner. Technisch gezien heeft je kind daar dan ook recht op vaders deel. Je kind is niet verplicht stiefmoeder wat te schenken en de erfenis is ook geen compensatie voor gemiste alimentatie. Ik zou het vast zetten tot de 18 en dan gebruiken voor studie, huis, rijbewijs etc. Het is niet jouw geld maar dat van je kind! Vraag gewoon juridisch en fiscaal advies en handel daarnaar.

Mijntje

Mijntje

12-12-2019 om 10:59

tandenborstel invriezen?

??
Die snap ik niet.

Jacquel

Jacquel

12-12-2019 om 11:03

Mijntje

Voor DNA. Ik vraag me af of de huis-tuin-en-keukenvriezer dat DNA wel intact houdt (m.n. het vriesproces).

Jacquel

Jacquel

12-12-2019 om 11:05

Overigens

Als er echt een kwestie is mbt zwangerschap, is DNA van dochter ook genoeg om een gezamenlijke ouder vast te stellen.

Mijntje

Mijntje

12-12-2019 om 11:20

Nou

Dus de vriendin zou snel proberen zwanger van iemand anders kunnen worden om de helft van de erfenis op te strijken? En daarom moet TS vast bewijsmateriaal verzamelen?
Iets te veel krimi's gekeken?

Paprika

Paprika

12-12-2019 om 12:14

zwangerschap

Zwangerschap zou leuk zijn, en in dat geval zou de baby natuurlijk gewoon de helft erven. Het gaat me er niet om om zoveel mogelijk veilig te stellen voor kind, maar meer de overweging zakelijk/coulant zijn en hoe jullie dat zouden doen. En of ik dingen over het hoofd zie die jullie wel zien. Juridisch is alles helder: kind is enig erfgenaam, vriendin heeft nergens recht op. De vergelijking met de alimentatie was bedoeld om aan te geven dat het niet om mega bedragen gaat, de erfenis gaat op een aparte rekening tot kind 18 is.

Yura

Yura

13-12-2019 om 13:37

Vrijstelling erfbelasting

Als je kind op papier alles erft, zit daar dus ook de inboedel en bijvoorbeeld een auto bij. Ik denk dat er geen eigen huis is, omdat je aangeeft dat het niet om veel geld gaat. Een kind heeft maar €20.616 vrijstelling van erfbelasting. Dus als het bedrag hierboven komt (incl de waarde van inboedel, auto etc) dan moet je kind belasting gaan betalen. In theorie zou vriendin dan ook nog schenkbelasting moeten betalen over de inboedel die zij krijgt. Zij is immers niks van jouw kind, dus is er geen vrijstelling.
Dat is wel iets om rekening mee te houden. Ik denk dat jij voor de zekerheid ook de opdrachtgever uit naam van je kind moet worden van de uitvaart, anders is zijn partner dat en moet die dat ook betalen. Als je kind dat dan betaalt (van de rekening van vader) wordt misschien niet als vermindering van de erfenis gezien en wie weet zelfs als een gift aan partner (waarover dan schenkbelasting betaald moet worden). Ik zou echt heel snel een notaris inschakelen om te zorgen dat je alles op de juist manier doet en niet de belastingdienst de lachende derde is.

Teuntje

Teuntje

14-12-2019 om 11:08

Zakelijk

Je eerste vraag was, moet ik hierin zakelijk zijn. Het enige goede antwoord is ja.
Het gaat er niet om wat jij eerlijk of ethisch vindt, het gaat helaas om de wettelijke regels. Volg je die niet dan kun je narigheid kijgen. Naar de notaris dus.

Paprika

Paprika

15-12-2019 om 16:03

Notaris

Notaris is betrokken, maar die had niet meer info dan ik al bij elkaar gegoogled had. Namelijk dat kind alles erft. Dure grap voor niks dus.

Alles

Wellicht dan toch maar samen met vriendin naar notaris en overleggen. Er zijn misschien oplossingen te bedenken.
Bijvoorbeeld: inboedel officieel in bruikleen laten staan, of overnemen voor 1 euro.
Auto, wat als dochter die ' heeft'? Is ze dan verantwoordelijk voor alle lasten?
Geld? Als vriendin niets geregeld heeft, dan zal dat een probleem zijn voor haar. Je rekent nu uit dat het geld de alimentatie is voor je dochter, dus dan lijkt het alsof je het jezelf toerekent. Dat kan wat verwarring scheppen.

Tsjor

Sawo

Sawo

23-12-2019 om 19:57

eerlijk?

Hoi

Zoals al eerder aangegeven kan je niets regelen voor vriendin omdat je kind erft en niet jij. Wij hebben iets soortgelijks meegemaakt met mijn schoonzus die samen zou gaan woonde en ook niets op papier had gezet. Bij het overlijden ging al het geld naar zijn ouders. Zij hebben uiteindelijk wel een deel van het geld gegeven aan mijn schoonzusje omdat ze het ook moeilijk vonden dat zij niets kreeg. Maar zij waren wel volwassen en konden daar een beslissing over nemen. Je kind kan volgens mij inderdaad het geld terugvorderen bij jou mocht je besluiten haar iets te geven.
En toch goed dat je de notaris hebt ingeschakeld want al had hij geen info je probeert het in ieder geval goed te regelen.

Sterkte
Saartje

Niet voor niks

Pirata, die notaris ontslaat jou en je dochter (voor de rest van haar leven) van verdenkingen over het achterhouden van erfenisdelen.
Het is geen weggegooid geld. Jij en zij hebben de papieren met het onafhankelijke oordeel.

Dit "of geef ik ook een deel aan de vriendin van ex, met wie hij al jaren samen woont, en die hierom heeft gevraagd." kun je in het belang van je dochter niet doen. Alles is van haar, het is niet aan jou om uit die pot te gaan uitdelen. Bovendien moet over dat uitdelen belasting betaald worden. Veel belasting. Schenkbelasting.

Je ex en zijn vriendin hadden zelf de zaken eerder anders moeten regelen als zij het anders hadden gewild. Jij en je dochter kunnen nu achteraf niet meer verhelpen wat zij verzuimd hebben te doen.
Je kunt zelfs aannemen dat ex het zo gewild heeft, anders had hij het wel anders geregeld. Dan kan met terugwerkende kracht een knauw voor vriendin zijn, maar daar hebben jij en je dochter geen deel aan.

Goederen

Geldt dat ook voor goederen? Bank, tafel, beddegoed? Ik ben wel benieuwd wat de notaris daarover zou zeggen, want ik zou het wel lastig vinden om de bank onder iemand vandaan te halen, terwijl je zelf als kind niets kunt doen met zo'n bank.

Tsjor

Flavia

Flavia

24-12-2019 om 10:49

tjor

ja, dat geldt inprincipe ook voor goederen. Stel dat het niet om een ikea bank gaat maar om een duur kunstwerk..

Alles vertegenwoordigd een waarde.
Als je de vriendin-weduwe gebruik laat maken van de goederen heb je in feite een vordering op haar en zou zij de dochter in kwestie een vergoeding moeten geven voor het overnemen van de inboedel.
In de praktijk zal het niet zo hard gespeeld worden. Wat wel verstandig is de boedel te laten taxeren en dat onder de vrijstelling voor schenking te laten zijn. (meubilair is niet zo veel waard als het al gebruikt is) dan kan dochter die schenking zonder schenkbelasting aan vriendin-weduwe doen. Maar is het wel financieel beschreven.

Probleem daarbij is wel dat je als vertegenwoordiger deze keuze eigenlijk niet mag maken omdat je daarmee vermogen onttrekt van het minderjarige kind.

Dus wat M Lavall al zegt: beschrijf het allemaal goed en laat het beoordelen door de notaris dat voorkomt gedoe achteraf. In dit geval is het zijn geld echt waard.

Pirata

Pirata

24-12-2019 om 12:31

Paprika/Pirata

Hohoho, ik ben geen Paprika!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.