Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Erfenis ellende

Hallo allemaal,

Mijn vrouw is bijna 2 maanden geleden overleden, namelijk op 26 mei. Mijn schoonzus en zwager zijn executeur/bewindvoerders van het testament.
Ze had een dochter uit haar vorig huwelijk en de vader heeft afstand gedaan van zijn vaderschap omdat haar dochter naar haar schoonzus en zwager gaat.
Deze voogdijrechtzaak is echter nog niet uitgesproken. Ik verhuis zelf per 01-08-2018 terug naar mijn moeder en haar dochter logeert tijdelijk bij de ouders van mijn overleden vrouw.
Deze afgelopen dinsdag 17-07-2018 kreeg ik door de telefoon een conflict met mijn zwager omdat hij wilt dat de o.a. de kinderbijslag op mijn rekening wordt gestort omdat de voogdij er nog niet doorheen is en hij niet wilt dat het geld naar mijn stiefdochter haar echte vader gaat. Mijn moeder wilt ook niet dat mijn stiefdochter op haar adres wordt bijgeschreven terwijl ze daar ook niet woont/komt te wonen. Gisteravond 18-07-2018 laat kreeg ik een factuur van mijn zwager van rekeningen die er de afgelopen weken zijn geweest die inmiddels al voldaan zijn via de bankrekening van mijn overleden vrouw. Mijn zwager wilt nu dat ik van alles de helft mee betaal en dat voor 26-08-2018 terug betaal en stort op die rekening. Het zijn onder andere de huur van de afgelopen 2 maanden, de uitvaartkosten, de condoleance en de kosten van de voogdijadvocaat. Mijn overleden vrouw heeft na overlijden nog 3 maandenlonen en winstuitkering met een totaal van meer dan 9000 euro gestort gekregen op diezelfde rekening. Er staat/stond voldoende geld op om alles te betalen. Het is een gezamenlijke bankrekening waar ik nu geen toegang meer toe heb, mijn zwager heeft daar wel toegang toe. Ben ik verplicht om deze factuur (binnen 7 dagen) te betalen?

Bvd voor alle reacties, een overspannen weduwnaar.

Lente

Lente

19-07-2018 om 18:16

Waren jullie getrouwd en was dat op huwelijkse voorwaarden?

Ik denk dat de precieze afspraken veel verschil kunnen maken.

En hoe werd de huur betaald voordat je vrouw overleed? Was dat een gezamenlijke verantwoordelijkheid, betaalde zij de huur, betaalde jij weer andere kosten? Wat was de gewoonte of de afspraak?

vlinder72

vlinder72

19-07-2018 om 18:39

Hoe gehuwd?

En wat is er afgesproken. Maar allereerst gecondoleerd.

Zoals het nu klinkt gaan alle kosten van de rekening van je overleden vrouw. En dus waarschijnlijk ten koste van de erfenis van haar minderjarige dochter.

Je zwager wil de kosten delen tussen jou en die dochter. Of dat terecht is, kan ik niet beoordelen maar het klinkt best wel redelijk. Het is immers jouw vrouw die overleden is. Moet zij (en daardoor dus haar dochter) dan opdraaien voor alle kosten of moeten haar nabestaanden dat betalen (in dat geval jij en haar dochter)? Als jullie gehuwd waren in gemeenschap van goederen dan zouden die kosten eerst betaald moeten worden en wat er dan over is, verdeel je. In dat geval zou je ook de helft betalen.

Zo te horen heeft je zwager de belangen van h e t meisje goed in het oog. Hij wil ook de kinderbijslag goed regelen.

SVB

https://www.judex.nl/rechtsgebied/uitkeringen-sociale-zekerheid/algemene-kinderbijslagwet/artikelen/meldingsplicht-wijzigingen-en-kinderbijslag/

Aangezien de zwager en schoonzus de verantwoordelijkheid over de dochter overnemen is het handigste dat zij overleggen met het SVB.
Ik zou zeker geen kind dat niet bij mij woont en wat ook niet de bedoeling is, inschrijven op mijn adres en kinderbijslag aanvragen. Je kunt een boete krijgen.

Dat probleem is voor de nieuwe verzorgers van het meisje.

En ik kan me voorstellen dat men wil dat je de helft van de kosten draagt. Anderzijds als het betaald kan worden uit de nalatenschap van je vrouw dan is dat ook een mooie oplossing.
Want anders zou jij ook nog recht hebben op de helft van die inkomsten!
Mits je uiteraard in gemeenschap van goederen bent gehuwd.

Juridisch spreekuur

Voor de vraag of je verplicht bent dat binnen 7 dagen te betalen zou ik per direct een juridisch spreekuur bezoeken.

En neem al je gegevens, al dan niet in gemeenschap van goederen getrouwd. De situatie met de dochter, heb jij gezag?, enzovoort.

Inderdaad, erfenis-ellende

Gecondoleerd met het overlijden van je vrouw.

De vraag: waren jullie getrouwd, heb je de dochter wel of niet erkend etc. zijn belangrijke voorvragen. Had je vrouw een testament?

Jullie hadden een gezamenlijke rekening. Kwam daarop ook jouw inkomen? Had je toegang via online-bankieren en waarom heb je die toegang nu dan niet meer? Heb je nog een bankpas, want die zou niet geblokkeerd moeten zijn.

Ik neem aan dat je stiefdochter bij jou en je vrouw woonde. Ze woont nu bij de ouders van je overleden vrouw. op de website van de SVB kun je zien wat er moet gebeuren als jouw vrouw de kinderbijslag kreeg. Het komt erop neer, dat een familielid een aanvraagformulier moet invullen. In jouw situatie zouden dat de ouders van je vrouw kunnen zijn, of jij tot de voogdijzaak is uitgesproken, of schoonzus en zwager. Ik snap niet waarom de afwezige vader nu in beeld komt, tenzij deze vader zich gemeld heeft voor de voogdij. Misschien even bellen met de SVB wat je nu het beste kunt doen.

Wat betreft de rekening van je zwager: hoe kan het dat hij vindt dat jij de kosten van de uitvaart en de voogdij-advocaat zou moeten betalen? Ik snap niet welke redenering daar achter zit, want dan lijkt het ineens alsof jij financieel medeverantwoordelijk bent voor haar. Maar dan zou je ook mede-eigenaar zijn van alle spullen en gelden van haar.

Het enige waar je zwager wellicht een punt heeft is de huur. Maar je kunt ook redeneren dat je vrouw drie maanden inkomen heeft gekregen om die hur te betalen en dat jij voordat die drie maanden om zijn uit de woning vertrokken bent.

Ondertussen zou ik me toch verdiepen in wat een executeur testamentair wel of niet doet. Er moet bijvoorbeeld eerst een overzicht komen van de bezittingen en de schulden. Daarna volgt er pas een verrekening.

Het kan zijn dat je voor jezelf een zakelijk waarnemer moet aanwijzen. Dat kan een familielid van jou zijn die goed ingevoerd is, het kan ook zijn dat je daarvoor een advocaat in de arm moet nemen. Wellicht even kontakt opnemen met het juridisch loket.

Zoals je het nu beschrijft lijkt het alsof er nogal een warboel ontstaat, waarbij zwager allerlei regelingen ter plekke verzint en ondertussen zoveel mogelijk geld naar zich toe haalt. Niet prettig, zeker niet de toon waarop het gaat.

Tsjor

Vlinder72

'Je zwager wil de kosten delen tussen jou en die dochter. Of dat terecht is, kan ik niet beoordelen maar het klinkt best wel redelijk. Het is immers jouw vrouw die overleden is. Moet zij (en daardoor dus haar dochter) dan opdraaien voor alle kosten of moeten haar nabestaanden dat betalen (in dat geval jij en haar dochter)? ' Ik kan je hier niet volgen.
Wie denk je dat de kosten van een uitvaart moet betalen? Als de vragensteller dat zou moeten betalen, voor de helft, dan zou hij dus mede-erfgenaam zijn en dus ook recht hebben op de helft plus een kindsdeel van de waarde van alle spullen.
Als hij geen erfgenaam is, maar alleen de dochter, dan komen de kosten van de uitvaart uiteraard ten laste van de nalatenschap. Je kunt dat zien als 'de dochter betaalt het dan', maar dat is een vreemde voorstelling van zaken. De dochter erft dan minder. Ze betaalt niets.

Tsjor

vlinder72

vlinder72

19-07-2018 om 19:17

Tsjor

Omdat ik nu het idee heb dat ze al hebben een soort verdeling hebben gemaakt. Mijn rekening en haar rekening. Vervolgens gaan alle kosten van haar rekening af. Als de rekening van zijn vrouw gezien wordt als haar erfenis en dus de erfenis van haar dochter dan zou dat wel eens heel onterecht zijn als ts ook erfgenaam is (bijvoorbeeld gehuwd was in gemeenschap van goederen).

Het klinkt als een goed bedoelende executeur maar wel iemand die geen idee heeft waar hij moet beginnen.

Maar zolang wij niet weten hoe ze gehuwd waren, kunnen wij er weinig over zeggen.

inderdaad

'...dan zou dat wel eens heel onterecht zijn als ts ook erfgenaam is'.' Inderdaad, maar dan ook erfgenaam van alles, samen met dochter. Dus ook van de tegoeden. Als de uitvaartkosten dan van de (gezamenlijke?) rekening worden betaald, dan erft ieder de helft minder.
'Het klinkt als een goed bedoelende executeur maar wel iemand die geen idee heeft waar hij moet beginnen.' Helemaal mee eens en ik vermoed dat er veel 'speciale' zaken zijn, zoals een biologische vader die niet erkend heeft, dochter bij schoonouders, terwijl schoonzus en zwager straks de voogdij krijgen, nou ja, veel ingewikkelde dingen.
Vandaar het advies van AnneJ en mij: bel naar juridisch loket en zoek iemand die je bij kan staan.

Tsjor

Juridische bijstand

Het klinkt alsof de executeur niet weet waar hij mee bezig is. Alle kosten behalve misschien de helft van de huur moeten uit de nalatenschap betaald worden. En als de executeur zich wil bijstaan door een notaris (lijkt me een heel goed plan): ook gewoon uit de nalatenschap betalen.

Het is niet normaal dat een executeur de erfgenamen 'rekeningen' stuurt met alleen maar kosten. Het is normaal dat een executeur eerst een boedelbeschrijving stuurt, en later een eindafrekening waarin staat hoeveel elke erfgenaam ontvangt of schuldig is, waarna de erfgenaam kan kiezen of hij de erfenis aanvaart of verwerpt. Een erfgenaam is nooit verplicht de schulden van de nalatenschap te betalen.

Een eindafrekening opstellen kan best lang duren. Er moet bijvoorbeeld ook nog een belasting inkomstenaangifte gedaan worden namens de overledene. Iemand die in de eerste helft van het jaar overlijdt valt meestal in een lager belastingtarief en krijgt daardoor geld terug.

Jouw aandeel in de gemeenschap van goederen valt buiten de nalatenschap. Ik neem aan met een gezamenlijke rekening dat er minstens een gedeeltelijke gemeenschap van goederen was. Als je getrouwd was zonder huwelijke voorwaarden was er een volledige gemeenschap van goederen. De helft daarvan is van jou en valt geheel buiten de nalatenschap. De helft van het geld op de gezamenlijke rekening op het moment van overlijden is van jou. Misschien ook de helft van de inkomsten die sindsdien zijn binnengekomen; dat weet ik niet en dat bedrag alleen al is genoeg reden om een advocaat in te schakelen. De helft van de inboedel is waarschijnlijk ook van jou. Het maakt niet uit wat in het testament staat, want het testament kan geen uitspraken doen over JOUW bezittingen. Het maakt alleen uit wat in jullie huwelijke voorwaarden staat, en bij gebrek aan huwelijkse voorwaarden bepaalt de wet dat de helft van jou is.

Ik zou absoluut geen kosten voorschieten of geld uitlenen aan de nalatenschap voordat er een goede boedelbeschrijving is, waarin de gezamenlijke bezittingen (inboedel, bankrekening) waarop beslag is gelegd als zodanig (als gezamenlijk) zijn aangemerkt en waarin jij ivm die beslaglegging als "schuldeiser" wordt erkend.

Zoals het er nu voorstaat moet je absoluut juridische hulp inschakelen.

Weduwnarigheid

Weduwnarigheid

20-07-2018 om 11:42 Topicstarter

Vervolg

We waren onder huwelijkse voorwaarden getrouwd met een aparte clausule voor mijn hobby/verzameling op mijn naam. Mijn schoonouders rijden rond in de auto uit de boedel en de verzekering er van staat nog steeds op mijn vrouw haar naam. En mijn zwager heeft mijn handtekeninc vervalst op documenten van de belastingdienst en het SVB. Ik heb mijn rechtsbijstandadvocaat ingeschakeld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.