Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Jailac

Jailac

12-02-2018 om 10:00

Erfenis na overlijden van mijn partner

Beste alle,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb zelf niet heel veel verstand van juridische zaken rondom een erfenis dus ik hoop dat iemand mij hier wat meer info over kan geven.

Mijn situatie i als volgt: ik ben getrouwd met een man wat een kind heeft uit een eerdere relatie ( geen huwelijk ). Het kind is inmiddels 10 jaar en ik ben nu zwanger van on eerste kind samen. Wij zijn van plan om binnenkort samen een huis te kopen. Mijn man had met zijn ex ook een huis, nadat ze uit elkaar zijn gegaan i mijn man uit het huis en heeft zijn deel verkocht aan zijn ex zodat zijn kind onderdak zou houden.

Nu is mijn vraag in hoeverre heeft het kind straks het recht op ons huis? en kan het kind mij uit het huis zetten mocht mijn partner straks komen te overlijden. Hoe wordt het deel van mijn man strak verdeeld over onze kinderen en zijn kind uit vorige relatie.

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen. Want ik wil graag van alles uitgezocht hebben voor we een huis gaan kopen en ook welke maatregelen ik vooraf kan treffen om mezelf en mijn kinderen in de toekomst te beschermen.

Liefs,
Jaila

Helft plus kindsdeel

Als jullie getrouwd zijn erf jij de helft plus een kindsdeel en je kind een kindsdeel. Je man heeft nu twee kinderen, dus jij krijgt de helft plus 1/6 en je kind 1/6. Het andere kind krijgt ook 1/6.
Uit huis zetten kan niet als je een testament maakt, waarin je het vruchtgebruik op de woning vastlegt: je mag er dan blijven wonen tot jij dood gaat.
Dat is wat ik tot nu toe weet.
Maar ik geloof dat de regels veranderen. Je kunt in elk geval een testament op laten maken als je een huis kopt, wat zeker verstandig is. Je man kan niet zomaar zijn andere kind onterven. Maar dat zou je ook niet willen, denk ik, hoop ik.

Tsjor

info

Veel informatie is om te beginnen te vinden via notaris.nl

Groeten,

Temet

V@@s

V@@s

12-02-2018 om 20:53

de helft en een kindsdeel is onzin

Als er in gemeenschap van goederen getrouwd is, dan ìs de helft al van de overlevende partner. De bezittingen van de overledenen worden gelijkelijk verdeeld tussen de kinderen en de partner. Daarbij geldt tegenwoordig standaard dat kinderen niet direct hun erfenis krijgen, maar alleen een toekomstig recht.

https://www.erfwijzer.nl/partner-wettelijke-verdeling.html

Alles is voor de langstlevende.

Nee, als het nieuwe huis op jullie beider naam staat en jullie zijn getrouwd hoef jij zeker het huis niet uit. Heb je geen testament voor nodig.

Hoe de verdeling onder de kinderen is na jullie overlijden weet ik niet omdat er ook sprake is van een kind uit een eerder huwelijk.

kind krijgt alleen een geldvordering obv overwaarde

Het kind van je man krijgt een geldvordering op jou ter hoogte van 1/6 van de overwaarde van het huis op het moment dat je man overlijdt. Dus niet 1/6 van het hele huis, maar 1/6 van de overwaarde (en 1/6 van de waarde van jullie andere bezittingen). "Geld"vordering betekent dat het kind alleen geld van jou te goed geeft, en dus geen stukje huis. Het kind wordt geen mede-eigenaar van het huis.

De geldvordering wordt normaal gesproken opeisbaar op het moment dat jij overlijdt. Als je hertrouwt in gemeenschap van goederen kan het kind ook zijn vordering opeisen. Je kunt dat oplossen door niet in gemeenschap van goederen te trouwen, door dat bedrag uit te betalen, of door het kind alsnog mede-eigenaar van het huis te maken; in dat laatste geval mag je gewoon in het huis blijven wonen tot je dood gaat.

Als jij het huis verkoopt en het geld opmaakt, dan kan het kind van je man daar soms wat tegen doen, soms niet. Als je het geld gebruikt om jezelf een plezierige oude dag te geven, kan het kind daar weinig tegen doen. Als je dement wordt of als je het geld weggeeft, kan het kind daar wel een stokje voor steken.

Als jij overlijdt moet eerst jouw "schuld" aan het kind van je man betaald worden. Pas als die schuld afbetaald is, kan het overgebleven geld verdeeld worden over je erfgenamen.

Je eigen kind krijgt ook een 1/6 geldvordering op jou. Als dat kind na de dood van je man jouw enige erfgenaam is maakt dat niet uit, maar als er erfgenamen (partner / nieuwe kinderen) bijkomen wordt dat ook van belang.

Kruimel

Kruimel

15-02-2018 om 16:01

Aanslag

Goedemiddag,

Als alles goed is heeft onze excuteur de aanslag over de erfenis gehad. Wat nu? Hij betaalt de aanslag en kan die dan het geld verdelen over de erfgenamen of komt hier nog meer bij kijken ?

Mvg

Kruimel.

Als er geen bijzonderheden zijn komt het geld gewoon op je rekening.
Misschien zijn er nog openstaande rekeningen, van huur, leningen, gwl, of uitvaart van de overledene?
Soms gaat het heel snel en soms duurt het even als alle gegevens nog niet bekend zijn.

Gecondoleerd met je verlies.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.