Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Even zo

Even zo

26-09-2019 om 10:14

Erfrecht

Weet iemand hoe het volgende zit:
Mijn man's ouders zijn gescheiden. Beiden hertrouwd. Beiden overleden. Alleen de stiefouders leven nog. Hiermee is de band matig en gecompliceerd. Zijn stiefvader heeft onverwacht het huis verkocht. Kan mijn man nu nog aanspraak maken op zijn kindsdeel van zijn moeder of werkt dat zo niet.
En hoe kan hij voorkomen dat dit bij zijn stiefmoeder beter geregeld wordt? Er zijn wel testamenten voor zover we weten.

Waar zouden we advies kunnen inwinnen zonder dat ons dit al veel geld kost.

Dankje.

Koffiekop

Koffiekop

26-09-2019 om 10:34

Contact zoeken met de notaris

Als de sodemieter contact opnemen met de notaris die het testament van zijn moeder heeft gemaakt. Hebben jullie daar niet een kopie van trouwens? Daar moet in staan hoe het geregeld is. Waarschijnlijk heeft de stiefvader het vruchtgebruik. Volgens mij mag hij het dan niet verkopen zonder toestemming van de kinderen. En als hij dat wel heeft gedaan en de relatie slecht is, dan zou ik proberen om het deel van de erfenis waar je man recht op heeft nu op te eisen. Of het op een geblokkeerde rekening te laten zetten zodat het niet kan 'verdwijnen' en aan jullie toevalt als de stiefvader overlijdt. Maar het heeft natuurlijk ook te maken met hoe ze getrouwd waren, in gemeenschap van goederen of op huwelijks voorwaarden. En dan is weer belangrijk hoe die voorwaarden luiden en wat zij heeft ingebracht in het huwelijk. Het is behoorlijk ingewikkelde materie, dus ik zou er sowieso een notaris over raadplegen, en aan de hand van wat die je vertelt een erfrechtadvocaat. Het gaat je sowieso geld kosten, maar als het goed is levert het ook wat op natuurlijk.

Wat je kunt doen om zoiets bij de stiefmoeder te voorkomen is een kopie van het testament opvragen en dat laten bestuderen door een notaris. En die je laten uitleggen wat de bepalingen concreet inhouden. En in overleg treden met de stiefmoeder, band aanhalen.

Je kunt als kind nooit onterfd worden, dus je man heeft en houdt recht op een deel, maar welk deel wordt dus bepaald in het testament en is afhankelijk van hoe zij het in haar huwelijk geregeld had.

Sterkte, dit zijn emotionele en heftige processen. Zelfs al als alles goed geregeld is, maar als je er strijd over moet voeren al helemaal.

deels

Ik neem even aan dat vader en moeder bij overlijden niet elkaars erfgenamen waren. Dus dat manlief nooit een vordering gehad heeft op de langstlevende ouder, maar dat hij "rechtstreekse" vorderingen heeft op beide stiefouders.

Voor beide ouders geldt waarschijnlijk dat hij een vordering heeft op de stiefouder, maar dat de stiefouder recht had of heeft op vruchtgebruik. Standaard betekent het recht op vruchtgebruik dat de stiefouder het goed mag gebruiken (in het huis wonen) en de winst mag opstrijken (bijv. rente-inkomsten), maar dat de vruchtgebruiker het goed niet mag "verteren" of "vervreemden". In zo'n geval is het wel gebruikelijk om na verkoop van het huis het vruchtgebruik te beeindigen (dus de vordering uit te betalen). Maar verplicht is het niet, en afdwingen kun je het denk ik niet.

In een testament kan vruchtgebruik echter veel verder gaan, en kan de vruchtgebruiker wel het recht krijgen om het vermogen te verteren of vervreemden. Dus het recht om het geld op te maken. Daar kun je dan alleen nog een stokje voor steken als de vruchtgebruiker dement wordt en het geld weggeeft, maar als de vruchtgebruiker het geld voor zijn welbegrepen eigenbelang opmaakt, dan mag dat. Er kan ook in het testament staan dat het vruchtgebruik moet worden beeindigd op het moment dat de vruchtgebruiker hertrouwt in gemeenschap van goederen, maar die situatie is nu nog niet aan de orde. Het vruchtgebruik kan ook expliciet worden beperkt tot alleen het huidige huis (en niet tot geld of tot een nieuw huis dat gekocht wordt met de opbrengsten van het huidige huis).

Anyway, het hangt heel erg van de testamenten van zijn beide ouders af hoeveel rechten de vruchtgebruikers hebben. Als de stiefvader geen recht heeft om te verteren of te vervreemden, dan ligt nu beeindigen van het vruchtgebruik (uitbetalen van het kindsdeel) wel voor de hand.

Manlief kan sowieso eisen dat de "hoogte van de vordering" wordt vastgesteld en vastgelegd. En dat moet hij ook echt doen voordat zijn stiefouders overlijden. Na overlijden wordt dat echt veel ingewikkelder.
(NB als zijn ouders een executeur hadden anders dan de stiefouder, dan kan hij het beste bij die executeur aankloppen voor de boedelbeschrijving. Het moet vrij eenvoudig zijn de hoogte van de vordering daar uit vast te stellen.)

Als een vruchtgebruiker overlijdt, dan vervalt het vruchtgebruik. Dus als zijn stiefvader overlijdt, dan wordt de vordering opeisbaar. Het maakt niet uit of stiefvader hertrouwt of niet. Idem voor de stiefmoeder. Maar het is wel heel erg verstandig om de hoogte van die vordering nu vast te leggen.

De testamenten van zijn stiefouders zijn niet relevant. Het vruchtgebruik eindigt bij overlijden en de vordering moet uitbetaald worden. Het testament van de vruchtgebruiker verandert daar niets aan.

Even zo

Even zo

10-10-2019 om 10:48

Dankje

Dankjewel. Helaas weten we niet wie de notaris is. Dus dat gaan we nu bij register testamenten opvragen. En vandaaruit kijken we verder.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.